Koude voeten, schoeisel tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Koude voeten, schoeisel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 17:57

Koude voeten…het is weer winter

Nou… eigenlijk ging het vorig jaar wel goed..
Toen heb ik veel gebruik gemaakt van de lelijke nep UGG laarsjes, van hkm.
Helaas had ik toen mijn vorige pony hoefbevangen en bestond mijn stal ritme alleen uit stal uitmesten, en medicatie voeren. De Davos laarsjes zijn echt fijn warm maar zodra ik er een stuk mee wil lopen vind ik ze niet prettig meer.

Draag nu m’n tellurides van ariat. IJsklompen.
Heb goede sokken met veel merinowol maar dat helpt niet.

Tips? Ik rijd nog niet, maar wil wel wandelen en gewoon t random werk zoals poetsen enzo, longeren..
De blub hoef ik er niet mee in dan pak ik even voor uitmesten rubberen laarzen.

Ik zet m’n ariats al binnen neer voor ik naar stal ga, heb in de auto de verwarming ook op m’n voeten…. Maar helpt niks.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:01

Stalbaas en een stalgenoot zeiden gisteren tegen mij plastiek zak rond je voet doen en zo in je schoen.
Ik vond het een gek idee, maar toch geprobeerd en....dat hielp ik had minder last van koude voeten in m'n rubberen laarzen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:05

Art_Ificious schreef:
Stalbaas en een stalgenoot zeiden gisteren tegen mij plastiek zak rond je voet doen en zo in je schoen.
Ik vond het een gek idee, maar toch geprobeerd en....dat hielp ik had minder last van koude voeten in m'n rubberen laarzen.

Je voet gaat zweten en wordt vochtig in een plastic zak en dan wordt het enkel kouder.
Voor stallaarzen kan ik muckboots aanbevelen.
Ik heb Raynaud en met deze laarzen heb ik er het minst last van. Niet geschikt om mee te rijden trouwens.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:06

muckboots arctic weekend/sport. Gaan tot -20. Heb echt nooit meer koude voeten sinds ik die heb.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:07

Ik heb volledig dikke wollen sokken van nordic socks + gevoerde ariat Wythburn II Sherpa waterdichte laarzen, ik heb echt geen koude voeten meer :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:08

Ik heb eigenlijk helemaal geen koude voeten meer sinds ik de gevoerde Horka laarzen draag. Zodra ik mijn gewone winterschoenen aan doe heb ik direct weer koude voeten in de auto. Ik heb het idee dat vooral die voering veel doet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 18:10

Muckboots heb ik gehad maar ik vind ze niet fijn lopen..
Dacht nog aan de gevoerde Panama jacks
Of idd een warme outdoorlaars, maar heb forse kuiten.

8nnemiek

Re: Koude voeten, schoeisel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:22

Er mijn meerdere merken die modellen voor een bredere kuit hebben bij de outdoor laarzen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:32

Ik loop vooral veel op mijn panama jacks, ook met honden uitlaten enzo. Heb meerdere soorten gehad maar heb nu een igloo uitvoering, die heeft schapenvacht als voering ipv synthetisch, en die vind ik wel beduidend warmer.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:33

Muze schreef:
Muckboots heb ik gehad maar ik vind ze niet fijn lopen..
Dacht nog aan de gevoerde Panama jacks
Of idd een warme outdoorlaars, maar heb forse kuiten.

Ik loop al 5 jaar op hetzelfde paar Panama Jacks, en ze zijn nog als nieuw.
Heerlijk gevoerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:35

Muckboots heb ik ook gehad. Lopen niet fijn, door de neopreen binnenkant worden je voeten en onderbenen drijfnat. Voordeel is wel dat ze goed waterdicht zijn en dat er ook modellen zijn waar je mee kunt rijden.

Er zijn mensen die zweren bij leren rijlaarzen. Heb ik nooit geprobeerd, voor mij werkt merino (geen merinomix maar 100% merino) of bamboe sokken het beste, en dan met van die zilverkleurige zooltjes onderin je schoen. Die reflecteren je lichaamswarmte. Ik draag ze in mijn leren jodhpurs, ik heb die van Mountain Horse.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:56

Ik heb geen koude voeten sinds ik de Trax 2.0 van LeMieux draag. Dat zijn waterdichte sneakers. Ik rijd ook niet, maar ben uren per dag op stal, en eigenlijk pas tegen de tijd dat ik naar huis ga merk ik dat ik een beetje koudere voeten krijg. Echt geweldig, want ze lopen ook nog eens fantastisch. Ik heb van het oude model de blauwe, dat zijn na inlopen net pantoffels, en heb net de nieuwste gekocht, in Cinder. Die zitten nu al geweldig, maar zullen straks ook pantoffels zijn vermoed ik.

Als je interesse hebt, stuur me dan een PB, want dan kan ik je helpen met een kortingscode zodat je ze kunt kopen voor slechts €103,04 ipv €159,95. Dat geldt trouwens voor iedereen, stuur maar PB voor wie wil.

Succes met je zoektocht!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 10:55

Sneakers klinken me niet heel warm… de ariats houden me ook niet warm.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:58

Gewone goede wandelschoenen? Dat loopt lekker, is waterdicht, stevig en ik heb er warme voeten in. Ik wissel af tussen een lage wandelschoen en voor als het echt koud is een hoge schoen met dikkere zool.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 11:02

Ja ik heb lang op de schoenen van scapino gelopen, niet perse super warm… maar wel wat warmer idd dan de Ariats.
Dat kan misschien ook nog..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:11

Even opgezocht, mijn hoge schoenen, die ik dus echt lekker warm vindt zijn Hanwags, de Tatra II Lady GTX. Niet perse goedkoop maar ik loop er al 8 jaar op ofzo? Dus gaat lang mee (en ik ben niet zo trouw met onderhoud).

Wat je ook nog zou kunnen doen bedenk ik me nu, is sokken met verwarming kopen. Dan kun je gewoon je al je schoenen blijven dragen. Zijn je voeten koud even de verwarming aan en klaar. :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:37

Heb je de nieuwere gevoerde versie van de Ariat Tellurides? Die zijn heerlijk warm! In combinatie met wollen sokken heb ik geen koude voeten meer.

Verkijk je ook niet hoe belangrijk warme benen zijn. Dus een extra thermo laagje erbij eventueel. Al het bloed gaat eerst door je benen naar je voeten en als je benen dus al koud zijn worden je voeten nog veel kouder.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:48

Verkijk je ook niet op de pasvorm. Schoenen en sokken die te strak zitten knellen je doorbloeding af en je creëert er ook geen luchtlaagjes mee om je voet. Ik doe badstof sokken aan, daar overheen voetbalsokken van Decathlon en dan mijn Upsigo outdoorlaarzen van Epplejeck. Die zijn uitgelopen maat 39 terwijl ik normaal 38,5 heb,

Drie uur op stal waarbij alles buiten te doen is qua rijden en klussen is zo geen probleem en ik heb snel koude handen en voeten!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 11:55

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:59

Ik heb sinds vorig jaar bont gevoerde Timberlands: https://www.timberland.nl/nl-nl/p/dames ... B1A19TE231

En dat zijn echt de beste schoenen die ik tot nu toe gehad heb op stal!
Waterdicht, heerlijk warm en ze lopen geweldig. Wel te lomp om mee te rijden, maar ik lees dat je dat toch niet meer doet.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:00

Panama jacks! Sommige modellen zijn gevoerd met echte schapenvacht, die hebben 'igloo' in de naam staan. Sommige andere modellen zijn gevoerd met nepbont. Beiden vind ik lekker warm. Ik heb de panama jack felia en ben fan <3

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:00

Dan zou ik kijken voor de gevoerde variant. Wandelen net zo lekker, maar een stuk warmer. :j

En met echte ijzige kou en lange buitenritten was mijn life saver mijn rijrok. Die draag ik ook wel eens gewoon op stal. Dan blijven je benen en voeten (ondanks dat die er onderuit steken) echt zoveel warmer.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:04

ik zweer al jaren bij BR Alaska (zie site agradi) ze blijven goed waterdicht en zijn helemaal gevoerd met wol (wel synthetisch maar toch goed warm) als ze wat ouder worden een keer met je zadelvet erover en ze blijven super waterdicht.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 12:07

Ik hoop volgende winter wel weer in t zadel te kunnen zitten, maar dan kan ik altijd wel wat anders voor t rijden bedenken.

Gevoerd ariats zijn ook zeker een optie! Zijn de rest van r jaar te warm denk ik hè?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:49

Ja ik heb inmiddels twee sets. Eentje voor de koude wintermaanden en een set voor de rest van het jaar. Maar die heb je nu al natuurlijk.

Begon er eigenlijk mee dat die tellurides met buitenritten en op stal wat te koud waren. Kreeg echt ijsvoeten, zeker op lange ritjes. Maar mijn thermo laarzen zaten toch niet heel lekker en zeker met wandelen had ik gewoon meer comfort nodig. Toen brachten ze dus opeens die gevoerde set uit en nu draag ik niks anders meer. Oke dat is niet waar, als ik echt door diepe blubber of plassen moet trek ik mijn gevoerde Dunlops aan maar voor wandelen blijven die Tellurides wel echt top. :j

Rij er ook gewoon mee trouwens. Wel met veiligheids beugels.