Volbloed kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

user1689

Volbloed kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 20:34

Heey

Ik ben nu paar keer gaan kijken bij een Ierse volbloed en ben helemaal verliefd geworden op haar. Ze word deze week gekeurd. Alleen lees ik veel dat volbloedjes nogal 'lomp' zijn en veel gezondsheidproblemen hebben. Nu ben ik de laatste tijd er maar aan het overdenken en heeft het me wat afgeschrikt.

Heeft er iemand hier ervaringen mee?

xx

Earth

Re: Volbloed kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:37

Hoi, ik zou sowieso iemand meenemen die kritisch met je mee kan kijken. Een heleboel volbloeden worden geïmporteerd en ze zijn niet allemaal even braaf, gezond of ervaren als de verkoper doet lijken. Dat zijn op bokt al meerdere topics over geweest.
Dus ik zou heel goed kijken of ze wel is wat je zoekt. Je mag ook de advertentie of informatie wel even met mij delen via pb, dan kan ik even meekijken :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:38

Volbloed lomp? Dat is het laatste hoe ik ze zou omschrijven.

Een shet of ander koudbloed voldoen eerder aan die omschrijving.

Zou eerder aan rillerig of heet denken. Vooral bij import en in slechte handen, voelen ze zich vaak onbegrepen. Intelligent zijn ze vaak wel!

En altijd keuren.

Je kunt net zoveel pech als geluk hebben. Volbloed ras kan zeker voor veel dingen geschikt zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:40

Wat bedoel je met Ierse volbloed? Een Engels volbloed die toevallig in Ierland op de baan heeft gelopen? Of een 'Ier', waarbiij meestal een Iers jachtpaard wordt bedoeld, dat meestal een kruising tussen Engels volbloed en een zwaar warmbloed/Cob-type/licht koudbloed is?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:43

Hoi hoi, hier iemand met heel veel volbloed ervaring.
Lomp kan ik absoluut niet zeggen.
Vind ze juist 1 van de meest sensibele en voorzichtige paarden die ik ken.
Wat wel belangrijk is, is dat je goed onderzoek doet VOOR je overgaat tot koop.
Waar komt het dier vandaan, wat heeft het dier gedaan, hoe lang hebben de huidige mensen het dier etc etc.
Wat ook belangrijk is, hoe ziet het dier er momenteel uit. Heeft het ondergewicht bijv. niet kopen. Niet dat zoiets niet op te lossen valt, maar karakter kan sterk veranderen na goede voedingstoestand en dat ze dat geld er zelf instoppen. Ondervoed is overigens iets anders da strak afgetraind.

Gezondheidsproblemen vind ik eigenlijk ook meevallen tov vele andere rassen, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo hebben veel toch echt wel wat platte en dunne voeten. Zeker de voorvoeten, dit is genetisch bepaald. Vaak hebben ze dus wel iets van ijzers of hoefschoenen of net wat nodig zeker bij regelmatig buitenrijden. Het is absoluut geen kwestie van puur laten wennen.
Mijn Engels volbloed moet ondanks veel buiten staan en al jaren regelmatig blootvoets, zodra hij meer naar buiten gaat, echt wel eerder op ijzers dan mijn arabier.
Zo zijn ze doorgaans ook echt wel wat gevoeliger op de huid ed.

Tja ik vind het fantastische dieren en zou niks anders willen. Ik denk wel dat lang niet iedereen bij ze past. Moet jij lachen als ze een keer hun geduld verliezen. Krijg jij een grote grijns op je gezicht als het dier maar al te graag wil lopen en dus gaat dribbelen en lopen zenuwpezen. Kun je daarop ja zeggen, dan kan het goed een hele goede match zijn.
Want ja ze zijn heel braaf en veelzijdig en enorme gevoelsdieren, maar je moet er wel bij passen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:51

Ik heb maar ervaring met één Engelse volbloed (te langzaam voor de renbaan, maar op latere leeftijd jarenlang mijn bijrijdpaard), en die voldeed exact aan hoe Kyrkelover de volbloed omschrijft. En idd die voeten, dat is echt wel een dingetje.
Overigens vind ik het wel paarden met humor. Ze kunnen ongelooflijk stout zijn, zelfs op 25-jarige leeftijd.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:51

Daar waren al topics over, misschien moet je ze teruglezen.

Eén fout las ik alvast in je openingspost: volbloeden zijn niet lomp. Wel dikwijls snel, wakker, impulsief, intelligenter dan de ruiter, anders opgeleerd ... maar lomp/dom, nooit.

Een paar vraagjes.
Is het echt een volbloed, dus "thoroughbred" op het papier?
Heeft het een renopleiding gehad?
Heeft het in koers gelopen? Zo ja, hoeveel jaar?
Welk soort rennen? Eentje van de steeple is iets anders dan eentje van de korte, vlakke baan.
Wat was de reden van de fin de carrière?
Is het paard voldoende omgeschoold?
Welke ervaring heb jij en welke thuisomgeving kan je hem bieden?
Wat zijn jouw doelen en dromen?

Ik heb er 5 jaar eentje gehad dat van de koers kwam als basissportpaard en er absoluut van genoten. Maar ik heb er ook enorm van geleerd.
Mijn veearts zei :"Zeg niet zomaar paard tegen een volbloed. Een volbloed heeft blauw bloed"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:58

Jullie gaan er allemaal van uit dat het een Engels Volbloed is :D
TS schrijft 'Ierse volbloed' en 9 van de 10 keer wordt daar een Iers jachtpaard mee bedoeld, en dat is weer 9 van de 10 keer een kruising EV keer licht koudbloed/zwaar warmbloed, en reken maar die dat lomp zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:59

We wachten 'dus' op TS

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:05

Ibbel schreef:
Jullie gaan er allemaal van uit dat het een Engels Volbloed is :D
TS schrijft 'Ierse volbloed' en 9 van de 10 keer wordt daar een Iers jachtpaard mee bedoeld, en dat is weer 9 van de 10 keer een kruising EV keer licht koudbloed/zwaar warmbloed, en reken maar die dat lomp zijn.

Uit mijn ervaring is dat gewoon een methode om ''Engelse volbloeden'' beter te verkopen onder een andere noemer.. vaak hebben ze in Ierland inderdaad op de renbaan gelopen maar zijn het ook gewoon volbloeden met een weatherby's paspoort.

Ik heb mij destijds vergist in de volbloed die ik had gekocht (achteraf ook ondervoed), eenmaal op krachten gekomen zag ze er super uit en kwam haar ware karakter naar boven. We matchten hierop totaal niet en heb daar dan ook verkocht. Ze zijn inderdaad snel, slim en (iig die van mij) gevoelig. Hetgene wat kyrkelover schrijft hierboven over heel druk zijn en enorm lopen zenuwpezen is heel herkenbaar. Hier kon ik helaas niet om lachen :') Voor mij hebben ze teveel looplust tov een 'normaal' warmbloed.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:20

Er zijn wel verschillen tussen Iers gefokte volbloeden en Engelse. Ik vind de Ieren meer een rijpaard exterieur hebben, minder racemodel en wat ik er van meemaak zijn ze best braaf.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:24

Er zit kwa exterieur GEEN verschil tussen de Ierse en Engelse volbloed of Franse of Duitse of whatever.
Dit zegt enkel en alleen iets over het land van geboorte.
Waar wel verschil in exterieur zit is waar ze voor gefokt zijn. Is het een vlakkebaan paard of een hindernispaard. En ook daar weer onderscheid in, sprint gefokt of lange afstand.
En voor de hindernispaarden, zijn ze voor de hurdle of voor de cross country gefokt.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:30

Volgens je eerdere topics van begin januari heb je dit paard al gekocht?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:11

Daar zat ik toevallig ook al naar te kijken.
In je vorige topics begin deze maand ben je al eigenaar van dit paard.

Maar hoe dan ook, goed laten keuren en een ervaren iemand meenemen is altijd verstandig.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:48

Afbeelding

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:00

Ik heb een Engelse volbloed gehad en die was op een bepaalde manier wel echt heel lomp. En delicaat. Hij had altijd de gekste dingen. Hij heeft een keer zijn hoofd open gehaald zonder ooit te weten hoe. Ook een keer net niet zijn oog kwijtgeraakt. Altijd overal wondjes. Uit de wei gehaald met dik been door zichzelf aan te tikken. Ik herinner me niet alles, maar er was altijd iets. Paard had 0.0 self preservation.
Hij had inderdaad ook geen goede voeten. Platvoeten en zeer gevoelig. Daarbij kwam ook dat hij zeer gevoelig was voor suiker en hoefbevangenheid en dus nóg gevoeliger werd.

Qua karakter kan ik er alleen maar positief over zijn. Het was een gouden paard. Ik kocht hem om eventing mee te rijden. Hij bleek het talent niet te hebben om hoger te springen maar hij zou werkelijk alles geprobeerd hebben voor mij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:14

Beetje raar dit. Je hebt paard "Ierse volbloed schimmel" gekocht en vraagt advies over merk zadel kleur dekjes ed. Nu de vraag of je een volbloed zal kopen

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 07:02

Ik lees dat het paard nog gekeurd moet worden en ze nu twijfelt over de aankoop.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:09

Niqui schreef:
Ik lees dat het paard nog gekeurd moet worden en ze nu twijfelt over de aankoop.

In andere topics ia hij al gekocht.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:31

Bijzonder idd, in de andere topics van ts o.a. van 3 jan is het paard al gekocht, en ze zoekt een zadel. In het topic van 10 jan twijfelt ze tussen bruin of zwart zadel, en 18 jan twijfelt ts tussen tekna en wintec zadel.
Was dat een fantasiepaard? En is het nu tijd voor een echt paard?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:00

Ach, misschien was ze te snel in haar enthousiasme en wilde ze alvast nadenken over dingen. Niet erg toch?
Ik fantaseer er ook al op los als het gaat over de inrichting van ons volgende huis. In mijn hoofd woon ik er al.

Dus wees aardig. Wellicht was de koop nog niet definitief doorgezet. Of had ze hem op proef.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:45

Anomien schreef:
Ach, misschien was ze te snel in haar enthousiasme en wilde ze alvast nadenken over dingen. Niet erg toch?
Ik fantaseer er ook al op los als het gaat over de inrichting van ons volgende huis. In mijn hoofd woon ik er al.

Dus wees aardig. Wellicht was de koop nog niet definitief doorgezet. Of had ze hem op proef.

3 januari melden dat je hem gekocht hebt, en 19 januari advies vragen. Zit toch dik twee weken tussen, dus te snel? Dit staat er ondertussen ook vier dagen zonder reactie. In haar andere 4 vraagtopics heeft ze ook nooit gereageerd. Dus ja vreemd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:37

Ja dat is inderdaad niet handig.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:16

Kan nu niet zeggen dat onze volbloed lomp is. Soms onhandig en nogal snel is een wondje ofzo.
Onze volbloed is echt een schatje maar je moet ermee om kunnen. Ze is veel braver en rustiger in omgang dan mijn pony's vroeger dat soms kleine ettertjes konden zijn.
Je moet er rekening mee houden dat ze wel heet en explosief kunnen zijn. Wij kunnen hebben dat ze op dressuur wedstrijd al dribbelend en hyperkinitsich de dressuur ring inging en vergat dat ze stap kende en arbeidsdraf of arbeidsgalop was ook niet meer aan de orde. Over de halt nog maar te zwijgen en de andere wedstrijd loopt ze braaf een eerste plaats is ze het meest voorbeeldige dressuurpaard. Springen doen we ook en kan mooi een rondje van 1 meter lopen maar kan ook zijn dat mevrouw op dat moment beslist om er platte koers van te maken.

Je moet met hun humor om kunnen en met hun explosief karakter.
Wij hebben twee jaar bezig geweest om ze om te scholen en te krijgen waar we ze nu hebben.

Dit voorjaar beginnen we met eventing en ze vind dit zalig.

De hoeven inderdaad wel een dingetje en zeker hun op gewicht houden. Was voor mij een aanpassing. Waar ik bij de pony's altijd moest zien dat ze niet te dik werden. Heb ik bij haar het gevoel dat ik een olifant aan het voederen ben en vooral op letten wat je geeft. De onze is gevoelig voor suikers en zetmeel en krijgt daar snel koliek van. Het is echt een zoektocht geweest maar de moeite waard

Miki56

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:46

Hai allemaal,
Ik ben Miki en “ nieuw “ op bokt
Het is erg leuk om over jullie volbloed- ervaringen te lezen.
Ik heb in mijn leven ( ik ben 68 intussen) heel wat paardjes gereden en verzorgd en heb helaas 3 weken gelden mijn oude ruintje van 33 jaar in moeten laten slapen.Hij was een mix welsh-cob.
Nu heb ik alleen mijn supermooie en lieve engelse volbloed merrie over!
Ik heb haar jaren geleden als oud wrak gekocht met als enige doel weidemaatje zijn voor mijn ruin.
Ze is intussen 23 jaar oud, maar nog net zo energiek als een 5 jarige.
Ik heb er nooit opgezeten.in het begin was ze veel te mager en in slechte konditie, maar nu is ze me te druk! Ze is de dochter van een winnaar en de moeder van winnaars!
Mijn merrie staat niet (meer) op ijzers. Toen ik haar kocht stond ze wel op ijzers. Schrikbarend om te zien!
Kompleet afgebrokkelde hoeven en daar een paar ijzers onder geslagen!
Haar huid zat onder de bultjes en je kon piano spelen op haar ribben
De littekens van het renbaan verleden staan nog steeds op haar kont,maar wat een karakter!
Vanaf het begin heel erg lief en gehoorzaam en totaal niet lomp!
Volgens mij zijn er niet veel paarden intelligenter als een volbloed en zijn ze heel goed in het aanvoelen van emoties! Echte toppers!!