Paard Fleemt met druk op bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VinceMaestro

Paard Fleemt met druk op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 22:32

Hallo goedenavond allemaal, mijn paard die fleemt als je al een beetje druk opneemt met het bit, en ik wou vragen of iemand het antwoord weet. Ik zou niet 100% zeker kunnen zeggen of het misschien aan pijn ligt, zijn gebit is helemaal in orde en hij doet het al sinds dat hij bij ons terecht is gekomen.

Wat wel zo is, dat hij bij ons kwam was hij nog nooit naar de tandarts geweest en had hij wondjes in zijn mond door de haken in zijn mond. Misschien dat hij last heeft van die littekens?

Ninx

Re: Paard Fleemt met druk op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:39

Mijn paard fleemt uitsluitend bij pijn.
Heb je dit paard al eens zonder bit gereden? Dan fleemt hij niet?

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 22:45

Ninx schreef:
Mijn paard fleemt uitsluitend bij pijn.
Heb je dit paard al eens zonder bit gereden? Dan fleemt hij niet?

Nee ik heb hem nog nooit echt zonder bit geprobeerd te rijden omdat hij best snel aan de kletter gaat en ik bang ben dat ik er af vlieg

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:51

Rijd je in een afgesloten rijbak? Misschien toch eens proberen? Mijn ruin ging juist rennen door het bit.
Dat was daarna direct over.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 22:53

Ninx schreef:
Rijd je in een afgesloten rijbak? Misschien toch eens proberen? Mijn ruin ging juist rennen door het bit.
Dat was daarna direct over.

Wij hebben geen afgesloten rijbak helaas, daarom zou ik het niet zo snel proberen, en onze longeekraal is ook niet groot genoeg om het uit te proberen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:53

Flemen heeft meestal wel met pijn te maken ja. Het kan ook zijn dat hij druk op zijn tong of op de lagen niet fijn vindt. Is het een Iberiër? (PRE, Andalusiër)

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 22:57

Earth schreef:
Flemen heeft meestal wel met pijn te maken ja. Het kan ook zijn dat hij druk op zijn tong of op de lagen niet fijn vindt. Is het een Iberiër? (PRE, Andalusiër)

Ja hij is een Andalusiër

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:58

Komt hij ook uit Spanje of is hij in NL geboren?
Als hij in Spanje is geboren en getraind heb je grote kans dat hij te zwaar is gereden op het bit. Het kan zijn dat hij littekens heeft in zijn mond of schade aan zijn kaak.
Ik zou dat eens met een dierenarts willen bespreken.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 23:01

Earth schreef:
Komt hij ook uit Spanje of is hij in NL geboren?
Als hij in Spanje is geboren en getraind heb je grote kans dat hij te zwaar is gereden op het bit. Het kan zijn dat hij littekens heeft in zijn mond of schade aan zijn kaak.
Ik zou dat eens met een dierenarts willen bespreken.

Ik weet dat hij uit Spanje bij een schapen boer vandaan komt, of hij daar gereden is weet ik niet zeker. Voordat wij hem hadden gekocht kwam hij bij een vrouw vandaan die niks met hem durfde omdat hij een klop hengst was.

Kwa schaden, zoals ik zei. Hij heeft hele erge haken in zn mond gehad waardoor hij aan beide kanten littekens heeft in z’n wangen

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:05

Wat voor bit rijd je mee? In Spanje gebruiken ze vaak een ongebroken bit, vaak met lange scharen.
De mijne ging aan de kletter met een dubbel gebroken, ik heb dik een jaar met een ongebroken bustrens gereden, en rijtechnisch veel vooruitgang gemaakt voorsdat ik weer een dubbel gebroken bitje probeerde.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:08

Z’n onderkaak kan ook (ooit eens) gebroken zijn en ander ongein… ik zou sowieso de tandarts laten komen als hij iedere keer fleemt bij druk op het bit voordat je verder gaat.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 23:10

Hannanas schreef:
Z’n onderkaak kan ook (ooit eens) gebroken zijn en ander ongein… ik zou sowieso de tandarts laten komen als hij iedere keer fleemt bij druk op het bit voordat je verder gaat.

Tandarts zegt dat alles goed is, alleen die littekens in zijn wangen waren de enige opmerking

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 23:10

Friezenkind schreef:
Wat voor bit rijd je mee? In Spanje gebruiken ze vaak een ongebroken bit, vaak met lange scharen.
De mijne ging aan de kletter met een dubbel gebroken, ik heb dik een jaar met een ongebroken bustrens gereden, en rijtechnisch veel vooruitgang gemaakt voorsdat ik weer een dubbel gebroken bitje probeerde.

Ik gebruik dubbel gebroken watertrens

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:01

Heb je al eens een ander bit geprobeerd? Dus ongebroken, leer, kunststof. Hij kan pijn hebben, de druk niet fijn vinden, het materiaal niet. Hele zoektocht voor je! :)

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:07

Mijn spanjaard is zonder bit ook echt tien x makkelijker. Bit is drama dus lekker bitloos.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:14

Flemen an sich hoeft niet gelijk een probleem te zijn.

Flemen met dit patroon geeft inderdaad wel ongemak aan. Zelfs eigenlijk al te zeggen via enkel tekst.
Goed dat je de tandarts al hebt laten kijken. Ik zou ook eens een ander bitje/bitloos proberen. Misschien zelfs een bitfitter.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 02:24

Hoe doet je paard als je het longeert met dit bit? Is het dan hetzelfde of valt het dan mee?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:20

VinceMaestro schreef:
Hallo goedenavond allemaal, mijn paard die fleemt als je al een beetje druk opneemt met het bit, en ik wou vragen of iemand het antwoord weet. Ik zou niet 100% zeker kunnen zeggen of het misschien aan pijn ligt, zijn gebit is helemaal in orde en hij doet het al sinds dat hij bij ons terecht is gekomen.

Wat wel zo is, dat hij bij ons kwam was hij nog nooit naar de tandarts geweest en had hij wondjes in zijn mond door de haken in zijn mond. Misschien dat hij last heeft van die littekens?

Was dit paard uberhaupt al beleerd? Wat doet hij met hoofdstel aan de longe? Heb je een instructeur, zo ja wat zegt die er van? Hoe neem jij druk op het bit?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:32

Is het paard al wel eens gekeurd? Ik vind flamen met bit in en en snel aan de kletter gaan toch wel echt tekenen van pijn...

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:06

_coquette_ schreef:
Is het paard al wel eens gekeurd? Ik vind flamen met bit in en en snel aan de kletter gaan toch wel echt tekenen van pijn...

Hij gaat niet aan de kletter met druk van het bit, we hebben langs de bak een huisje waarvan alle paarden op stal een probleem van maken. En af en toen weigert hij er langs te gaan

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:06

_coquette_ schreef:

Alleen zijn benen

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:08

Elisa2 schreef:
VinceMaestro schreef:

Was dit paard uberhaupt al beleerd? Wat doet hij met hoofdstel aan de longe? Heb je een instructeur, zo ja wat zegt die er van? Hoe neem jij druk op het bit?

Hij was amper beleerd, omdat die vrouw niks met hem durfde

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:09

Jet schreef:
Hoe doet je paard als je het longeert met dit bit? Is het dan hetzelfde of valt het dan mee?

Hij doet hetzelfde alleen minder, omdat je aan de longe natuurlijk niet veel druk opneemt in z’n mond.

Maar zelfs als je het bit in doet en een beetje aan het bit zit aan de hand doet hij het

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:33

VinceMaestro schreef:
Elisa2 schreef:

Hij was amper beleerd, omdat die vrouw niks met hem durfde

Oke, en de rest van de vragen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:23

VinceMaestro schreef:
Hij gaat niet aan de kletter met druk van het bit, we hebben langs de bak een huisje waarvan alle paarden op stal een probleem van maken. En af en toen weigert hij er langs te gaan

Gebeurt er ook wel eens wat in dat huisje als er iemand in de bak rijdt? Of zit er apparatuur in of zo? Mijn paard was een tijd bang in 1 hoek, en dat was omdat men achter de haag af en toe mest aan het opscheppen was en de schep schraapte over de betonvloer.
Paarden horen veel beter dan dat wij doen, dus als er meer paarden een probleem met dat huisje hebben, dan horen ze wat geks.