Paard erg druk. Kan ‘ei niet kwijt’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73Jarig

Paard erg druk. Kan ‘ei niet kwijt’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 23:15

Door een verbouwing bij ons op stal hebben we tijdelijk geen losgooi-bak.
Dit betekent dat ons paard niet even lekker los kan, wat ze normaalgesproken een paar keer per week deed. En blijkbaar ook echt nodig had….
Resultaat is een paard die vanuit het niets flink van kiet gaat onder het zadel.
Normaalgesproken is ze doodbraaf en nagenoeg nergens van onder de indruk.
Longeren voor het rijden werkt soms….maat dit vindt ze zo niet leuk dat ze daar meestal erg rustig is en dan tijdens het rijden 1 of 2x flink er vandoor schiet en flink gaat bokken. Als ze het kwijt is is ze weer de rust zelve….

Hebben jullie nog tips? Kan ik nog iets doen om deze situatie te voorkomen, of iig te minderen?
Ik denk dat zodra ze weer meer vrije beweging heeft de situatie is opgelost maar nu zullen we even moeten roeien met de riemen die we hebben.

Earth

Re: Paard erg druk. Kan ‘ei niet kwijt’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:17

Ik begrijp dat ze verder ook niet buiten komt? Want daar zit je probleem. Die kun je niet anders oplossen dan haar de mogelijkheid geven om buiten te zijn. Dus ik zou kijken voor een stal waar ze wel een paar uurtjes per dag buiten komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:19

Uh ja als het beest opgesloten leeft dan snap ik dat ze flipt als ze haar benen eindelijk eens kan strekken. Wat ontzettend sneu voor het dier zo

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:28

Een pensionstal zoeken met ruime paddocks en soortgenootjes.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:29

Hoe is de situatie nu? Staat ze in een inloop? Of op stal.
Hersenwerk is altijd leuk, speuren. Wat denk spelletjes. Maar benen strekken is toch best fijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:31

Nee, er is eigenlijk geen oplossing zolang de stalling geen alternatief heeft voor een 'losgooibak'. Die energie moet er gewoon uit. Paard komt overdag wel genoeg buiten?
Mogen ze ook niet los in de rijbak als er verder niemand aan het rijden is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:33

Je kunt in ieder geval het krachtvoer even flink terug schroeven. Maar ik hoop dat dit dier wel op andere manieren nog vrije beweging heeft waar ze haar ei kwijt kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:34

Dus het enige vrije buiten met genoeg ruimte was een paar keer per week?
En ook dat is er nu niet meer.
Begrijp ik dat goed?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:35

Paarden kunnen prima buiten komen maar bijvoorbeeld in natte paddocks. Of kleinere paddocks dan de losgooi bak in sit geval Daar raken sommige hun ei niet kwijt. Die zijn gewend aan de mogelijkheid om lekker droog en groot te kunnen ravotten.

Ik zie ook geen mogelijkheid behalve longeren zonder zadel bijzet en alles. Gwn halster en lijn. Krachtvoer er helemaal af

Annet73Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 23:38

Oh nee, ze staat de hele dag buiten ineen ruime paddock met hooi en water en vriendjes om haar heen. Wat dat betreft niets te klagen!
Het enige wat nu even tijdelijk anders is is het feit dat onze losgooibak open ligt. Ze is gewend dat ze daar een keer of 2 a 3 per week even lekker kan rennen en bokken. Alhoewel haar paddock ruim genoeg is om overdag vrij in te bewegen is deze niet groot genoeg om even goed los te gaan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:42

Is het een idee om haar dan een aantal keer per week, zoals hier boven beschreven, aan een halstertje te joggen? Dat ze op die manier wat extra energie kwijt kan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:42

Maar daar is een paddock juist voor bedoelt. Beweging en eten. Als dat niet kan, dan is het eigenlijk gewoon een buitenstal. ;)
Dus in feite zit je dus nog steeds met hetzelfde probleem. Ze moet de ruimte krijgen om haar energie kwijt te kunnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:46

Annet73 schreef:
Oh nee, ze staat de hele dag buiten ineen ruime paddock met hooi en water en vriendjes om haar heen. Wat dat betreft niets te klagen!
Het enige wat nu even tijdelijk anders is is het feit dat onze losgooibak open ligt. Ze is gewend dat ze daar een keer of 2 a 3 per week even lekker kan rennen en bokken. Alhoewel haar paddock ruim genoeg is om overdag vrij in te bewegen is deze niet groot genoeg om even goed los te gaan.

Ze staat dus in stal en een stal buiten zonder muren.

Een paddock is niet alleen voor de frisse neus maar juist voor het scharrelen, de benen strekken, gek doen.
Kortom vrije beweging, meer dan alleen een klein rondje lopen maar een sprintje trekken.

Annet73Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 23:47

Earth schreef:
Maar daar is een paddock juist voor bedoelt. Beweging en eten. Als dat niet kan, dan is het eigenlijk gewoon een buitenstal. ;)
Dus in feite zit je dus nog steeds met hetzelfde probleem. Ze moet de ruimte krijgen om haar energie kwijt te kunnen.

Ik snap wat je bedoelt. Toch denk ik dat er maar weinig paarden zijn die de hele dag in een paddock staan die groot genoeg is om even flink een sprintje te trekken. Ook wij hebben niet zo’n paddock. Wel is deze groot genoeg om overdag toch nog wat beweging te krijgen. Een buitenstal zal ik het dan ook zeker niet noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:54

Annet73 schreef:

Vervelend, ik snap de afhankelijkheid van beperkte buitenruimte.

Wellicht kun je longeren leuker maken door haar meer te prikkelen? Bijv. aan de dubbele longe, balkjes lopen, sprongetje neerzetten. En dan niet ff tien minuten longeren voor het rijden, maar gewoon echt goed aan het werk zetten en een andere dag rijden.

Krachtvoer terug schroeven in ieder geval en misschien met rijden gewoon eens lekker een paar rondjes voluit gaan galloperen zodra ze warm gedraaid is. Als je dat durft.

Annet73Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 23:59

Dat is zeker het proberen waard.
Misschien wat meer uitdaging in grondwerk en tijdens het longeren.
De nadruk misschien meer op uitdaging leggen dan op ‘energie er uit’.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:03

Mijn paard staat ook in een ruime paddock. Echt ruim genoeg om te rennen en te bokken, en toch doet ze dat niet. Totdat ik haar losgooi in de 20x60 baan, dan lijkt het soms net alsof het dier al dagen op hok stond B-)

Wat meer beweging geven? Lekker even bokken aan de longeerlijn? Als ik longeer met singel gedraagt alles zich netjes maar alleen aan een halstertje mag er best even gerend en gebokt worden. Soms zijn ze dat even nodig, maar dat blijkt ook wel weer met dit paard. Of onder het zadel een beetje losstappen en dan eerst even lekker galopperen?

Het paard kan niet los, maar er zijn meer manieren om hem wel even lekker de benen te laten strekken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:06

Hoe groot staat ze overdag? En alleen of met meerderen in ruimte

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:20

Onali schreef:
Annet73 schreef:

Ze staat dus in stal en een stal buiten zonder muren.

Een paddock is niet alleen voor de frisse neus maar juist voor het scharrelen, de benen strekken, gek doen.
Kortom vrije beweging, meer dan alleen een klein rondje lopen maar een sprintje trekken.

Een stal Zonder dak , wij noemen dat een sky- box

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:29

Veel paarden zijn in de winter wat frisser. Ik kan mij ook niet zo goed voorstellen hoe een paard haar energie 'kwijt moet' in een kleine ruimte. Grote kans dat ze het soms koud heeft. Een paard moet om allerlei redenen bewegen, ook om de bloedsomloop te blijven stimuleren en warm te blijven. Daar kan geen deken tegen op.
Hoe je dat organiseert?: vaker beweging geven en misschien kun je gebruik maken van een grote bak van buren met de trailer op pad.
Meer ruwvoer en minder krachtvoer is ook een zinnige tip.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:43

prugelpiet schreef:
Mijn paard staat ook in een ruime paddock. Echt ruim genoeg om te rennen en te bokken, en toch doet ze dat niet. Totdat ik haar losgooi in de 20x60 baan, dan lijkt het soms net alsof het dier al dagen op hok stond B-)

Wat meer beweging geven? Lekker even bokken aan de longeerlijn? Als ik longeer met singel gedraagt alles zich netjes maar alleen aan een halstertje mag er best even gerend en gebokt worden. Soms zijn ze dat even nodig, maar dat blijkt ook wel weer met dit paard. Of onder het zadel een beetje losstappen en dan eerst even lekker galopperen?

Het paard kan niet los, maar er zijn meer manieren om hem wel even lekker de benen te laten strekken.

Hier idem.
Weitje groot genoeg om te rennen en bokken (ik heb 1 van de grootste weitjes van al de pensionklanten omdat ik m'n paard niet alleen wil hebben staan maar met een vriendje) , maar blijft daar met de kop omlaag of aan de hooibak.
Zet hem in de losgooipiste langs de buitenpiste en je krijgt een heel actief paard wat lekker rent en bokt.

Niet elk paard gaat dus lekker los in de wei/paddock waar die elke dag staat.

In de binnenpiste die bedoelt is om los te gooien of longeren blijft die van mij ook gewoon rustig en staat eigenlijk vooral aan de poort te wachten op me.

Die van mij bokt echter niet onder het zadel, aan de longe heeft hij soms wel zo z'n momenten, dat mag van mij maar als ik zeg genoeg nu werken, is het ook gedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:31

Waar mijn paard staat is een paddock van 17 bij 120m. Maar in de winter erg nat, ik moet er ook altijd om denken dat m'n laarzen niet blijven staan. Dus de paarden gaan hierin wel naar buiten, lopen wel wat, maar gaan niet rennen.
Deze paddock wordt afgewisseld met een stukje weide van 50 bij 50m. Het voorste stuk is inmiddels gelijk aan de paddock, 1 blubberzooi, dit is een stuk van 10 bij 20. De rest is nog gewoon 'droog'. Gras staat er eigenlijk niet meer, je ziet nog net die mm kopjes groen boven komen, maar eigenlijk is alles opgegeten. Hier zouden ze kunnen redden, maar doen het ook niet. Wel zie je ze meerdere keren per dag rollen. De jonge ruin heeft wel eens gerend, maar is ook meerdere keren uitgegleden. Dus ik vermoed dat ze daarom zich gedragen.

Maar neem ik ze aan de longe, of als ze eens ontsnappen, dan komt er echt flink wat gebok af. Maar, met longeren kan het wel 10-15 minuten duren, dan moet ik even goed doorgaan en ineens komen ze los. Laat ik ze los in de bak uitbokken en even met de zweep er achteraan, dan komen ze vrijwel direct los. Dus ik denk dat je met longeren, gewoon aan een hoofdstel of halster nu even extra moet opjutten. Dan komt uiteindelijk het vrolijke er vanzelf uit. Overigens worden er dan ook hele gaten in de bak geploegd, maar die lopen ze wel weer dicht denk ik dan.

Hopelijk is die verbouwing snel klaar en kun je weer gewoon losgooien op de normale manier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:42

DuoPenotti schreef:
Dus het enige vrije buiten met genoeg ruimte was een paar keer per week?
En ook dat is er nu niet meer.
Begrijp ik dat goed?

Dus ik heb het goed begrepen :j

Ze staat dus in een buitenstal.
Leuk voor de frisse neus..

En ja genoeg paarden staan wel met ruimte voor een sprintje het jaar door. Droog.

Stekter heb nog nooit anders gestaan.

Annet73 schreef:
Earth schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Toch denk ik dat er maar weinig paarden zijn die de hele dag in een paddock staan die groot genoeg is om even flink een sprintje te trekken. Ook wij hebben niet zo’n paddock. Wel is deze groot genoeg om overdag toch nog wat beweging te krijgen. Een buitenstal zal ik het dan ook zeker niet noemen.

Als ze niet kunnen rennen is het een buitenstal.

En dan zullen er wat paarden zijn die daar genoeg aan hebben. Of althans zo ogen.
Maar heel veel ook niet.

Je zal voor nu niet veel meer kunnen dan los in de bak gooien of longeren. Al is longeren uiteraard ook niet vrij rennen.

SterrebellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:50

Rijd je in een bak? Zou je haar daar niet in kunnen losgooien? Of evt een stuk weide veilig afzetten zodat ze daar de benen kan strekken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:32

Annet73 schreef:
Earth schreef:

Dat is toch echt wel behoorlijk aan het veranderen. Je hebt stallen waar luxe en gemak voor de eigenaren voorop staat en daar zijn mensen al blij met zo een postzegel paddockje, maar kijk eens verder en je ziet steeds meer andere opties.

Als we hier wat afsluiten en de ruimte beperken kunnen ze wel nog steeds vrij bewegen en klooien met elkaar.
Hebben ze alle ruimte gaat het gaspedaal er ook af en toe op. Paarden hebben echt beiden nodig, met name ruinen. Die van 3 klooien, maar vooral met die van 26.
De merries willen wel kroelen, maar vooral even soms hun ei kwijt.

Waar ik hielp met revalidatie gingen de paarden na lang op stal staan in de kleine paddocks uit hun plaat. Dat wilde je vaak niet, dus ik stapte dan eerst aan de hand tot de ergste spanning van uit stal komen eraf was. Maar dat vraagt wel wat werk en geduld soms.

Je paard geeft iets aan. Je hoort heel vaak dat paarden in de winter zo fris en anders zijn, maar doorgaans is het vooral te weinig vrije beweging en nog wel hetzelfde voer. Dan worden mensen weer angstig of gespannen en dan komen ze in een neerwaartse spiraal.

Het hele jaar naar buiten EN sociaal contact is echt een must.