Zorgen om je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Zorgen om je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 10:36

Lieve Bokkers,
De laatste tijd open ik veel topics omdat mijn paarden leven echt een chaos is. Mijn paard heeft sinds kort een peesblesuure (lees topic dik been of peesblessure?). Ik heb besloten om mijn paard op een plek te zetten waar de stallen ruim zijn en fijne bedekking hebben en waarbij ze dus weinig buiten komen (2 uurtjes per dag). Ik weet niet hoe dit voor hem gaat zijn omdat hij nooit echt boxrust heeft gehad bij mij maar het is wel het advies van de dierenarts. Even de peesblesure ter zijde...

Ik heb al een jaar geen plezier meer in het hebben van een paard. Het geeft mij zoveel stress over welke pensionstalling is het beste en waar doe je nou echt goed aan. Daarnaast gaat het rijden ook met pieken en dalen. Waarvan de pieken beduidend minder zijn als de dalen. We zijn geen goed team en het communiceren gaat lastig. Hier had ik voorheen goed hulp voor maar doordat nu de stalling echt veel duurder is geworden en er dierenarts kosten zijn door de blessure blijft er gewoon niet veel over om hulp te kijken bij het rijden. Ik zit er ook enorm tegen op om weer te beginnen.

Mijn paard is 6 jaar oud en verder enorm lief en op de grond zijn we wel een goed team. Ik wil echt het beste voor hem maar ik lijk dat nergens echt goed te kunnen geven aan hem. En als die plek er dan toch is zit ik dus nog met mijn eigen plezier. Hebben mensen hier tips voor of eigen ervaringen? Ik wilde dit ook graag van mij afschrijven. :(

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:57

Ja vervelend peesblessures voelt ook alsof het je eigen schuld is ofzo als je dier ziek is.En de zoektocht naar een fijne stal is ook zwaar echt overal is wel iets niet zo als je dat graag zou zien.
Ik zie mensen soms het plezier in hun dier verliezen omdat ze het gevoel hebben iets te moeten bereiken wat niet lukt.Alsof goed aan de teugel en aan het been in de juist stelling het allerbelangrijkste is.
Terwijl de liefde voor je hobby dat zou moeten zijn. Ik ben ook anders gaan rijden in de loop van de jaren. Bitloos soms neckrope en gewoonlekker wandelen .Er zijn meer manieren om te genieten van paardrijden lekker meditatief stappen en naar de vogels luisteren.
Sommige instructie is zo streng dat het je als ruiter een naar gevoel geeft alsof je slecht rijd .
Komt ook omdat sommige lesgevers gewoon graag snel resultaat willen zien.Wat ik jammer vind want ontspanning en plezier is belangrijker als prijzen rijden.De echte top gaat toch bijna niemand bereiken dus waarom die prestatie dwang ?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 12:52

office schreef:
Ja vervelend peesblessures voelt ook alsof het je eigen schuld is ofzo als je dier ziek is.En de zoektocht naar een fijne stal is ook zwaar echt overal is wel iets niet zo als je dat graag zou zien.
Ik zie mensen soms het plezier in hun dier verliezen omdat ze het gevoel hebben iets te moeten bereiken wat niet lukt.Alsof goed aan de teugel en aan het been in de juist stelling het allerbelangrijkste is.
Terwijl de liefde voor je hobby dat zou moeten zijn. Ik ben ook anders gaan rijden in de loop van de jaren. Bitloos soms neckrope en gewoonlekker wandelen .Er zijn meer manieren om te genieten van paardrijden lekker meditatief stappen en naar de vogels luisteren.
Sommige instructie is zo streng dat het je als ruiter een naar gevoel geeft alsof je slecht rijd .
Komt ook omdat sommige lesgevers gewoon graag snel resultaat willen zien.Wat ik jammer vind want ontspanning en plezier is belangrijker als prijzen rijden.De echte top gaat toch bijna niemand bereiken dus waarom die prestatie dwang ?

Bedankt voor je bericht. Dit doet mij echt goed. Ik weet ook niet waar de prestatiedrang vandaan komt. Ik wil het super graag goed doen voor mijn paard, ook met het rijden. Misschien moet ik dat idd wat meer los laten

Popstra

Re: Zorgen om je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:43

Ik zou in jou geval dat rijden even naast je neer parkeren nu er een lange tijd niks gedaan kan worden ivm de pees blessure dan enkel wat verzorgen en trutten.

En als je wanneer je wel weer kunt rijden er nog geen klik mee hebt het paard verkopen. Dat is geen schande he!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:20

Het helpt misschien ook om te realiseren dat dit ook wel een beetje is wat een paardeneigenaar zijn inhoudt. Soms zit je nu eenmaal in een dal, zeker als er een blessure bij komt kijken, dan nemen zorgen al snel de bovenhand.

Wat je voedt dat groeit. Ga jij dus constant manifesteren dat je het plezier bent verloren, dat dit niet is wat je verwacht had, dat je moet rijden waarom heb je anders een paard, ... dan wordt het inderdaad moeilijk om met een opgewekt gemoed naar je paard te gaan. Steek je energie in positieve gedachten. Ga lekker troetelen met je paard. Ga in de stal zitten en wordt rustig van het geknabbel op het hooi. Besef wat een voorrecht het is om een paard te hebben.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 13:27

Bedankt voor je wijze woorden @gini en @popstra
Ik heb besloten om mijn paard te verkopen als de peesblessure helemaal genezen is. Het plezier aan beiden kanten is weg en ik kan minder van het gekrabbeld genieten als dat ik eerst dacht. Ik denk dat dit een goede keuze is voor ons beiden. Ik gun hem iemand die veel plezier heeft in hem en lekker met hem aan de slag kan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:52

Heftig als je geen klik meer hebt met je paard. En een peesblessure is zo’n ellende! (Mijne is herstellende van een check ligament blessure)

Is het geen optie om hem voor 6 maanden weg te zetten op een wei? Wie weet krijg jij dan weer de zin om wat te gaan doen en revalideert hij op de wei.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 20:34

Tallie1979 schreef:
Heftig als je geen klik meer hebt met je paard. En een peesblessure is zo’n ellende! (Mijne is herstellende van een check ligament blessure)

Is het geen optie om hem voor 6 maanden weg te zetten op een wei? Wie weet krijg jij dan weer de zin om wat te gaan doen en revalideert hij op de wei.

Hier in de buurt is nauwelijks wat te vinden kwa stalling. Ik doe enorm mijn best maar alles is vol, gestopt of nauwelijks weide gang. En ook nog eens enorm duur ook helaas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:23

Beetje lastig ook even in de winter maanden weg zetten ergens in een wei...

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 07:58

Lastige situatie. Zeker met zoeken naar goede stalling en nu beperkte mogelijkheden qua dingen ondernemen met je paard.
Met mijn huidige paard heb ik een geweldige klik zolang ik op de grond sta, in het zadel ook minder. Ik heb lange tijd diverse dingen geprobeerd om het rijden leuker te maken. Zeker omdat ik met mijn vorige paard alles kon doen wat ik maar kon bedenken. Maar bij mij spelen twee dingen. 1, ik heb geen doelen meer met rijden en vind het zelf ook niet meer zo leuk. 2 mijn paard lijkt het werk onder het zadel niet zo leuk te vinden. Ik heb een paar jaar geleden het roer omgegooid en rij nu bijna niet meer maar ben me vooral op heel veel vormen van grondwerk gaan richten en daar beleven we enorm veel plezier van. Ik werk heel veel met materialen, zoals balken en pionnen, matjes, wip wap etc om lichaamsbewustzijn en balans te creëren. Werk aan de lange teugel, ga veel met ze buiten wandelen/hardlopen/fietsen. En doe veel dingen die ze mentaal uitdagen zoals kleurherkenning of diverse vormen van speuren. Maar ook wat vrijheidsdressuur, gewoon samen chillen, trainen op vreemde objecten (o.a. bellenblaas of samen wandelen onder een paraplu). De band is hierdoor ook steeds sterker geworden en we hebben zoveel verschillende dingen te "doen" dat we eigenlijk ook geen tijd voor rijden hebben. Zowel paard als ik zijn er helemaal happy mee. Mijn paard komt ook altijd enthousiast aanlopen als ze me ziet en loopt vrijwillig de bak in (of gaat bij een hek naar buiten toe staan) om samen wat te gaan ondernemen.

M.a.w. kijk waar jij en je paard samen blij van worden. Heel veel sterkte

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:20

En is verder een optie? Duitsland zelfs of Frankrijk om hem bv een jaar op een wei te zetten zodat de peesblessure tijd en stabiele beweging krijgt?
Kost meestal een heel pak minder, je neemt letterlijk en figuurlijk heel wat afstand, terwijl de kosten ook veel minder zijn en je tijd krijgt om te denken, al dan niet te missen, maar ook om bv wat bij te sparen,….
Na dat jaar zal je gevoel wel duidelijk naar voor komen over wat en hoe en is in mijn ogen het beste wat je kan doen voor een peesontsteking…

Je moet het natuurlijk kunnen en willen doen, letterlijk die afstand invoeren en loslaten terwijl het nog je paard is…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:27

tengeltje11 schreef:
En is verder een optie? Duitsland zelfs of Frankrijk om hem bv een jaar op een wei te zetten zodat de peesblessure tijd en stabiele beweging krijgt?
Kost meestal een heel pak minder, je neemt letterlijk en figuurlijk heel wat afstand, terwijl de kosten ook veel minder zijn en je tijd krijgt om te denken, al dan niet te missen, maar ook om bv wat bij te sparen,….
Na dat jaar zal je gevoel wel duidelijk naar voor komen over wat en hoe en is in mijn ogen het beste wat je kan doen voor een peesontsteking…

Je moet het natuurlijk kunnen en willen doen, letterlijk die afstand invoeren en loslaten terwijl het nog je paard is…

Dat gewoon maar wegzetten is juist een ouderwetse oplossing voor peesblessure en niet het beste voor de genezing. Het lijkt voor mensen zo, omdat ze op echo dan 'heel' lijken, maar bij pezen is het helen op echo niet het enige waar je naar moet kijken. De kans is daarmee juist groot dat de pees belasting niet meer aan kan, omdat die dat niet gewend is. De vezels worden dan te stug en zodra ze weer belast worden kan de blessure vele malen sneller terugkomen en met beetje pech ook ernstiger.
Juist met beleid en met schema van dierenarts belasten zorgt ervoor dat pees geneest op de manier waarmee die 'soepel' genoeg is om dus later na revalidatie ook weer normaal belast te kunnen worden. Dat belasten moet je namelijk op tijd doen.

Het op een land zetten is het probleem niet, dat land/vrije beweging kan kn veel gevallen beter zijn ja, maar alleen een half jaar of jaar wegzetten, niet laten controleren en niet stappen/revalideren zodra dat qua beeld op echo kan wel een groot probleem geven.

Vervelend ts, helemaal nu met blessure. Maakt verkoop ook lastiger.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-01-25 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:30

tengeltje11 schreef:

Lijkt me ook een goede optie inderdaad. Ik begrijp je gevoel verder ook wel hoor, toen ons paard een blessure had ging ik er ook met steeds minder plezier heen. Vooral omdat je zelf veel zorgen hebt en je je stalgenoten wel leuke dingen ziet doen... Hier veranderde dat wel toen we eenmaal door de zure appel heen waren. Ons paard heeft ook een aantal maanden aan de andere kant van Nederland gestaan omdat er hier ook gewoon geen opties waren

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:02

MyWishMax schreef:
tengeltje11 schreef:

Dat gewoon maar wegzetten is juist een ouderwetse oplossing voor peesblessure en niet het beste voor de genezing. Het lijkt voor mensen zo, omdat ze op echo dan 'heel' lijken, maar bij pezen is het helen op echo niet het enige waar je naar moet kijken. De kans is daarmee juist groot dat de pees belasting niet meer aan kan, omdat die dat niet gewend is. De vezels worden dan te stug en zodra ze weer belast worden kan de blessure vele malen sneller terugkomen en met beetje pech ook ernstiger.
Juist met beleid en met schema van dierenarts belasten zorgt ervoor dat pees geneest op de manier waarmee die 'soepel' genoeg is om dus later na revalidatie ook weer normaal belast te kunnen worden. Dat belasten moet je namelijk op tijd doen.

Het op een land zetten is het probleem niet, dat land/vrije beweging kan kn veel gevallen beter zijn ja, maar alleen een half jaar of jaar wegzetten, niet laten controleren en niet stappen/revalideren zodra dat qua beeld op echo kan wel een groot probleem geven.

Vervelend ts, helemaal nu met blessure. Maakt verkoop ook lastiger.

En toch ken ik persoonlijk meer dan 1 paard die ‘opgegeven’ was door terugkomende peesblessure en na een jaar op de wei niets doen, met daarna terug opbouwen, weer prima te rijden was zonder verdere problemen(tuurlijk lopen die paarden geen topsport meer).

Ouderwets is niet altijd slecht. Sterker nog, vaak is oude wijsheid ferm onderschat….

Het probleem met boxrust en opvouwen is grote kans op explosie, paarden snappen niet dat ze rustig aan moeten doen, willen eens rennen,….
En vaak loopt dat ook fout.

Bij de wei gaan die paarden constant bewegen, ook draven en galopperen, en veel constanter dan weken niets en een explosie.

Tegenwoordig moet alles geld en klinieken kosten om goed te zijn… dat wordt steeds extremer heb in het gevoel…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:12

Ik heb het nergens over boxrust juist. Ik heb het over belasting naast de vrije beweging om de weefsel meteen te laten wennen aan belasting ipv stug te laten worden. Als je mijn reactie leest zie je dat de weidegang of vrije beweging het probleem niet is. Maar juist het niet daarnaast ook belasten.

Je geeft nu advies op basis van een paar paarden die al opgegeven waren. Dat is ten eerste wat anders als wat de dierenartsen nu juist na onderzoeken en alle praktijk gevallen zien en dit paard is nog niet opgegeven. Dus ook al anders. Bij opgegeven is elke verbetering iets, maar als je het hebt over wat de beste kans geeft op volledig of zo goed mogelijk herstel is het niet gewoon een jaar niet naar omkijken. En dat met correct belasten op deze manier ze wel eventueel weer topsport kunnen lopen, omdat je de pees de beste kans geeft om weer alles aan te kunnen wat het daarvoor al kon.

Het gaat ook helemaal niet om extra geld kosten. Wel over wat de beste en grootste kans op het best mogelijke herstel geeft en dus ook het welzijn van het paard. Als een echo of 2 te veel kosten zijn en daarnaast blijven belasten zoals aangeraden bij de specifieke blessure te veel moeite is dan is het hebben paard misschien niet de juiste keuze.
Klinieken zijn juist ook in belang van het paard, vroeger werden er echt veel paarden afgedankt die met behoorlijk onderzoek of behandeling gewoon weer hadden kunnen functioneren. Ipv karakter de schuld geven of 1 van de andere ouderwetse excuses. En dingen die op stal gewoon niet te onderzoeken zijn.
Je hoeft niet elke behandeling te laten uitvoeren, maar er zijn juist ook zat dingen in het belang van het paard. Zoals dat boxrust niet meer altijd nodig is bij peesblessures of iig niet de volledige tijd. Maar ook dat tijdig gecontroleerd belasten veel beter is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:36

Maar als je leest is dat nu wat de beste optie is van TS in de buurt. 2u buiten en de rest op box.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:51

Dat is alsnog geen boxrust en nog steeds dagelijks vrije beweging. En ook die 2 uur maken al uit in de drukte van een paard. Geheel op de box blijven behalve voor x aantal minuten stappen is nog steeds anders.

Daarnaast, als we het over gek doen hebben is verhuizen en bij nieuwe kudde ook niet echt een optie waarbij het gemiddelde paard rustig blijft en zeker in de beginfase kan dat de blessure verergeren. Plus dat een plek waar dat kan voor ts waarschijnlijk erg ver rijden is en ze dus niet eens in de gaten kan houden hoe het gaat. Ik zou dat nooit durven met een geblesseerd paard.

Ideaal is het zeker niet, dat ben ik ook met je eens.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:12

Ik heb helaas ervaring met een peesblessure. 2 maal zelfs. Eerste keer heb mezelf exact aan voorschrijft van dieren arts gehouden. Stal rust en ice vibes en stappen etc. Tweede keer heb ik het meer op gevoel gedaan. Toch naar buiten op afgezet kleiner stuk, ice vibes en stappen op het harde. Na een maand of 2 a 3, voor ongeveer een jaar het land opgegooid. Gewoon een jaar paard laten zijn, tuurlijk dat hele jaar, wel gepoetst, been gechecked, gekoeld wanneer ik dacht dat dat nodig was, samen gewandeld, maar meer op gevoel, meer vanuit samen rust, en niet perse vanuit revalidatie. Daarna is het weg gebleven. Mijn tip..luister naar je dieren arts, maar wat niet lukt, lukt niet en maak dan een compromis, kijk naar wat wel kan, en waar je paard het goed op doet. Wanneer ik je stukje lees, dat je geen klik hebt...dan is wellicht, je paard gewoon even paard laten zijn, een keuze die voor jullie samen misschien wel goed is...
Veel sterkte!

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 13:09

Bedankt iedereen voor het meedenken. De blessure zelf is niet mijn grote issue. Het is een lichte beschadiging die snel hoort te genezen volgens DA. Ik ga morgenochtend voor controle en ga vragen of ze misschien even de rug willen voelen. Misschien dat daar wel wat zit waardoor het rijden zo moeilijk is geworden.

Voor de blessure ging het rijden ook niet goed en was ik ook al voor een langere tijd het plezier verloren. Dit komt niet door de blessure, dat is een gewoon een nare bijkomstigheid.
Wat ik zo moeilijk vind is dat ik dan 400 euro stalhuur betaal, daarbij veel dierenartskosten heb (hoort er natuurlijk bij), zorgen heb om de verzorging en de goede stalling vinden. Maar er zo weinig plezier uit haal wat los staat van alle bovenstaande genoemde dingen.

Ik zit zelfs op tegen het opbouwen als de blessure genezen is. Puur omdat ik en mijn paard geen team meer zijn onder het zadel. Terwijl ik het paardrijden in het algemeen erg leuk vind. Al deze dingen motiveren niet en vandaar de gedachten over het verkopen aan iemand die misschien wel een fijn team met hem kan worden (mits hij niet mankeert!). Dat gun ik hem enorm.

Maar goed eerst morgenochtend in spanning afwachten!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:54

Dat is ook zeker lastig ts. Opbouwrn/revalideren is nooit leuk, laat staan als je niet lekker gaat in gezonde tijden al. Je zou bijna hopen dat er iets is waardoor dat ohz zo is, maar aan de andere kant kan het ook gewoon gebeuren. Het is alleen jammer dat het nu tijdens blessure is en je dus nog 'vast ' zit

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 18:37

Bedankt. Ik heb erg goed nieuws deze keer. Bij de kliniek ging het goed, zijn pees geneest goed en ik mag het langzaam opbouwen. Ik heb een heel schema gekregen voor het revalideren! Ook heb ik vanmiddag gekeken bij een stal die toevallig een plekje vrij had. Fijne eigenaar en erge rust op stal. Ze komen er lekker lang buiten en hebben snachts een fijne bedekte stal. Hij voert ze hooi van eigen land en hij geeft ze gewoon de basis brok wat prima is voor mijn paard :). De stal heeft een mooie buitenbak (die zelfs nu droog is :o). Ook grenst het echt aan een groot bos. De prijs is ook nog eens enorm gunstig. Echt een uitkomst voor mij en mijn paard om het zo weer op te kunnen bouwen en daarna goed les te nemen. Zo kan ik hem of verkoop klaar maken of zelf weer plezier in krijgen. Die keuze hoef ik dus nu gelukkig niet te maken :). Ik kan mijn geluk niet op!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:44

Wat fijn allemaal!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:40

Dit goede nieuws heb je wel verdiend zeg. Top!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:48

Wat super ts! Op naar goed herstel en fijne maanden en dan weer eens kijken hoe jullie er samen dan voorstaan. Maar dit is al een enorm fijne stap zo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:22

Wat een fijne update TS, ik denk dat je met de juiste stal en hulp echt wel weer het plezier terug kan krijgen. Vooral die juiste hulp is zo belangrijk!