Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ineke2 schreef:Zonder het plaatje te zien denk ik dat hij rechtsom minder balans heeft of dat hij de paddock enger vindt dan de bak ( de plek op het terrein) of dat hij de paddock eerder associeert met uit zijn dak gaan dan de bak.
Gitana schreef:naar mijn idee is je pony waarschijnlijk scheef of zit er iets vast waardoor hij niet goed kan buigen naar die kant. hij zou ook pijn of ongemak kunnen hebben op de rechterhand. er hoeft niet perse allerlei mis te zijn, maar hij mist sowieso balans rechtsom, dus train op rechtrichten. ga vooral niet linksom méér rijden of longeren dan rechts, omdat je pony dat makkelijker doet of fijner vind. gebeurd vaak onbewust
Veluwse80 schreef:Onze (jonge 3,5 jaar) pony is bekend met longeren, luistert goed op stem.
Voor het rijden (en niet dat doen we niet veel) longeert mijn dochter hem altijd even in de bak, dat doet hij altijd braaf. En is puur even om te kijken hoe zijn bui is die dag.
Maar gaat ze hem longeren in de paddock, dan is hij linksom braafjes en goed op stem, rechtsom ontploft hij en rent echt als een malle ervandoor , tot schuin en plat de bochten door. Hij reageert dan nergens op en zit er niks anders op dan uit te razen. Daarna is hij weer ok en laten we hem altijd nog weer even op stem lopen dat hij weer goed luistert en reageert.
Hij steigert oid niet en draait ook niet om , dus neem echt aan dat t is om uit te razen. Maar ja, waarom doet hij dit alleen rechtsom?
Iemand?
tirzasarah10 schreef:Is je dochter links of rechts handig? En kijk eens goed hoe ze rond loopt met longeren, stapt ze bijv rechtsom mee voor het hoofd?
hagelslag schreef:Begin je altijd linksom?
Het wil wel eens helpen om soms linksom te beginnen en soms rechtsom
Mijn zusje haar nu 25 jarige gaat aan de longeerlijn ook altijd even "knetteren".
Je ziet het bij haar van te voren aan haar hele lichaamstaal.
Neusje word strakker kaak word strakker.
Hoofd iets meer erop.....
Meer spanning algemeen in haar lijf.
Vaak zeg ik dan op een rustige manier, jaaa okay toemaar.
Hophop galop....
En dan gaat ze knetteren.... na een paar rondjes is ze dan helemaal tevreden en kan ze weer normaal "werken" voor zover zo'n ouwe oma nog echt moet werken....
Maar er zijn ook dagen dan is ze het niet "nodig" en dan loopt ze netjes haar rondjes.
Onder het zadel is ze echt al die jaren super super braaf geweest.
Dus vandaar dat wij haar aan de longeerlijn wel laten knetteren.
Puur omdat ze zichzelf dan echt extreem grappig vind....
En je ziet duidelijk aan haar lichaamstaal dat ze het dus nodig is
troi schreef:Ik zou haar uitleggen dat de pony juist een super fijne keuze maakt, voor haar. Zijn spatjes eruit zonder dat zij erop zit opv als ze er wel op zit. En haar de skills leren hoe het dier veilig kan uitrazen
Bijv hem goed op afstand houden dmv de zweep goed te gebruiken als aanwijsstok. Eventueel loswerken?
Veluwse80 schreef:troi schreef:Ik zou haar uitleggen dat de pony juist een super fijne keuze maakt, voor haar. Zijn spatjes eruit zonder dat zij erop zit opv als ze er wel op zit. En haar de skills leren hoe het dier veilig kan uitrazen
Bijv hem goed op afstand houden dmv de zweep goed te gebruiken als aanwijsstok. Eventueel loswerken?
Dat doe ik ook zeker, en ik ben ook heel blij dat hij dit onder het zadel niet doet. Ja ze heeft altijd de zweep mee en weet hoe ze die moet houden. Het is meer dat het geraas met zo’n snelheid gaat, dat ze op een gegeven moment duizelig wordt.
En hij kan echt heel lang doorgaan.
Veluwse80 schreef:tirzasarah10 schreef:Is je dochter links of rechts handig? En kijk eens goed hoe ze rond loopt met longeren, stapt ze bijv rechtsom mee voor het hoofd?
Je kan hier een punt hebben. Ze zegt nu zelf dat ze het rechtsom lastiger vindt ook met de lijn dan vasthouden. En idd ze gaat denk ik teveel naar zijn hoofd. Ze heeft wel grondwerkles, dus zullen hier even extra alert op zijn.
Maar zonder te dicht bij zijn hoofd te komen is hij op rechts gewoon sneller gespannen. Je ziet t ook aankomen hoor. Staart omhoog en dan begint ie te knorren en hop weg is hij.
kiki1976 schreef:Hier eentje die al vanaf dat ze 3.5 jaar is ( een nu 16) regelmatig even moest ploffen aan de longeerlijn. Hierin geen verschil of het de enkele of dubbele lijnen waren. Ene keer linksom andere keer rechtsom. Maar net op welke kant ze het eerst om in galop mocht.
Zei altijd dan " nou ga maar" en dan boem....
Ik heb d'r altijd ff lekker laten uitrazen en daarna konden we fijn werken.
Ze had het echt even nodig. Maar je zag het altijd al aan haar heke houding en de blik in haar ogen. Echt boeven oogjes.
troi schreef:Ah dat is een hele praktische kwestie!
Anders eens opzoeken hoe balletdansers dat doen met pirouettes?