Beleren met dressuur of vzh zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Beleren met dressuur of vzh zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 21:54

Mijn vraag aan jullie, wat voor zadel gebruiken jullie voor het beleren en waarom? Aangezien ik dressuur rijd leek me een dressuurzadel logisch, maar ik zie veel mensen ook met een vzh of springzadel aan de slag gaan. Is er voor het paard een verschil?

Furst

Re: Beleren met dressuur of vzh zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:39

Ik ga mijn 3 jarige straks opleren met barebackpad en goedkoop dressuurzadel. Zie eigenlijk weinig verschil eerlijk gezegd

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:41

Ik heb beleerd met een dressuurzadel omdat ik geen veelzijdigheids of springzadel beschikbaar had. Nu was het gelukkig opstappen en wegrijden.

Mijn eigen voorkeur ligt bij een springzadel. Als het paard dan gek gaat doen zit je dat veel makkelijker uit dan op een dressuurzadel. Op een dressuurzadel wordt je veel sneller gelanceerd en ik zelf kan lichter zitten op een springzadel door de kortere beugels.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:42

Mijn paard wordt binnenkort zadelmak gemaakt. Ik heb beide, maar wij starten met het dressuurzadel.
Die kent ze nu immers ook van het oefenen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 22:43

FleurSandro schreef:
Ik heb beleerd met een dressuurzadel omdat ik geen veelzijdigheids of springzadel beschikbaar had. Nu was het gelukkig opstappen en wegrijden.

Mijn eigen voorkeur ligt bij een springzadel. Als het paard dan gek gaat doen zit je dat veel makkelijker uit dan op een dressuurzadel. Op een dressuurzadel wordt je veel sneller gelanceerd en ik zelf kan lichter zitten op een springzadel door de kortere beugels.

Dat is dus een ervaring die ik niet deel :+ ik heb een keer op een springstal enkele paarden gereden en voelde me echt alsof ik er zo zijdelings af zou schuiven als die opzij zou springen. Ook wel dat ik er langs achter zou af schuiven maar dat is gewoonte denk ik haha

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:54

Waidida schreef:
FleurSandro schreef:

Dat is dus een ervaring die ik niet deel :+ ik heb een keer op een springstal enkele paarden gereden en voelde me echt alsof ik er zo zijdelings af zou schuiven als die opzij zou springen. Ook wel dat ik er langs achter zou af schuiven maar dat is gewoonte denk ik haha

Hahaha verschilt ook wel per paard en zadel gok ik! Ik ben bijvoorbeeld heel blij dat ik een springzadel had toen ik in het bos ging rijden, regelmatig gewoon gaan staan in de beugels en mijn pony bokkend onder me door met allemaal vreugde sprongen. Ik had dat met een dressuurzadel absoluut niet uit kunnen zitten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:16

Ik ben met een veelzijdigheidszadel aan het beleren. Niet per se een hele bewuste keuze, want dit zadel had ik al liggen en kon gelukkig passend gemaakt worden.

Voordeel van vzh of springzadel vind ik dat je minder gesloten zit. Ik kan de bewegingsvrijheid en beugels een paar gaatjes korter wel waarderen, als m’n jonkie wat creatief gaat doen. De eerste periode reed ik zelfs alleen met jodhpur broek en schoenen voor mijn bewegingsvrijheid. Dat terwijl ik eigenlijk gewend ben om met dressuurzadel, lange beugels en ouderwetse kachelpijpen te rijden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:01

Hier met dressuur zadel gedaan die lag het beste en hoefde het minste aan te gebeuren en mijn veelzijdig heidszadel word in de toekomst pas gemaakt of moet weg ( als paard teveel groeit)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 02:17

Voor mij absoluut een springzadel, dan is alles veel makkelijker uit te zitten vind ik. Dressuurzadel lig je veel sneller af als ze wel een keer echt iets flikken. Maar het beste is om voor tijd zo veel grondwerk te doen dat je er vrij zeker van kunt zijn dat je geen hele rare reacties meer gaat krijgen als je erop gaat zitten.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 03:44

Dat ligt echt compleet aan je eigen voorkeur.

De een zit met een dressuurzadel alles netjes uit, de ander heeft er graag een springzadel op. Zal voor het paard weinig uitmaken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 05:57

Voor het paard kan het wel uitmaken. Dressuurzadel zit je wat dieper en zwaarder in en met inrijden wil je juist wat lichter kunnen zitten. Op de diverse stallen waar ik kwam/kom werd er vzh of spring gebruikt, juist vanwege het makkelijker lichter zitten en de pasvorm bij de schouders en het korter kunnen zitten. Of hele platte dressuurzadels. Zelfs bij de dressuurstallen. Pas later kwamen er dressuurzadels op.

Het kan met beide, de kunde van zowel degene op de grond als de ruiter is veel belangrijker. Er kan altijd wat onverwachts gebeuren, hoeveel grondwerk je ook doet. Beter rekening ermee houden dus dat er sowieso een keer gekke sprong/beweging komt of andere reactie. Dus goede onafhankelijke zit en dus ook echt licht en mee kunnen zitten/maar voren, iets om de hals dat je niet in de mond hangt en passend zadel dat je de ruimte geeft om wat mee en licht te kunnen zitten. Ook voor het laten wennen aan zadel wil je het passend en zeker als je erop gaat zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:12

Het maakt niets uit. Gewoon wat je zelf prettiger vindt.
Je kunt op een dressuurzadel ook de beugels 2 gaatjes korter doen om 'lichter' te zitten. Zwaar zitten hoort ook niet in een dressuurzadel met lange beugels overigens.

Vaak zijn dressuurzadels voorzien van dikke wrongen en diepe zit, en daardoor kiezen velen voor springzadels of vzh zadels. Maar je wilt niet in die zitprothesen rijden, dus veel ruiters hebben gewoon simpele dressuurzadels en die zijn prima en daar kun je ook gewoon licht op zitten en de verlichte zit aannemen en zelfs mee springen.

Maar met een niet belemmmerend dressuurzadel kun je net zo goed inrijden als met een springzadel of vzh.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:34

Op een jong paard zit je als het goed is niet hetzelfde als op een ouder meer ervaren paard. Dus nee, zwaar zitten moet je niet doen, maar je zit wel zwaarder/dieper als op een jong paard. Net als dat je bij de jonge dieren juist lichtrijdt ipv doorzit. Rug ontlasten en ze hun balans laten vinden.

En nee, niet op elk dressuurzadel kan je gewoon 2 gaten korter gaan zitten. Ook degene zonder diepe zit of meer wrong, het hangt van de zweetbladen af ook. Je licht zitten heeft ook niks met de beugellengte te maken, je wilt sowieso niet zoveel druk in de beugels hebben? Dan ben je aan het staan en zelfs verlichte zit komt niet uit beugellengte en niet alleen uit benen. De kortere beugellengte is juist fijn om wat meer steun te kunnen hebben
Ik schrijf ook dat het met een open/plat dressuurzadel wel kan. Als je zelf maar handig genoeg bent in rijden en een goede zit hebt en dus ook de onverwachte bewegingen kan opvangen zonder meteen balans kwijt te raken. Belangrijkste is dat het het paard past.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:46

wij hebben onze ruim met veelzijdigheids zadel beleerd.
Omdat mijn man dat fijner vond zitten en hij degene was die als eerste op Jan mocht gaan zitten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:56

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een spring- of veelzijdigheidszadel, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Bij niet elk dressuurzadel kan je zomaar de beugels korter doen, dan kom je soms in de knoei met de kniewrongen.
Bij een jong paard wat nog op zoek is naar balans en misschien nog eens een keer zal bokken zit je dat makkelijker uit in verlichte zit of remonte zit. Pas na een aantal maanden zou ik dan overgaan op een dressuurzadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:56

MyWishMax schreef:
Op een jong paard zit je als het goed is niet hetzelfde als op een ouder meer ervaren paard. Dus nee, zwaar zitten moet je niet doen, maar je zit wel zwaarder/dieper als op een jong paard. Net als dat je bij de jonge dieren juist lichtrijdt ipv doorzit. Rug ontlasten en ze hun balans laten vinden.

Zie boven. Om de rug te ontlasten en draagt aan de balans van het paard, omdat je zelf ook makkelijker zit en (mee)beweegt in een springzadel. Ligt natuurlijk ook een beetje aan je dressuurzadel, maar er zijn er maar weinig met een echt vrije zit. Je zit er meer vast in zodat je minder mee kan zijn met de balans van het jonge paard. Als het paard goed gewend is aan het gewicht van de ruiter en wat spier op de rug heeft kun je overstappen op een dressuurzadel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:01

Het voordeel van VZH/spring is dat je wat korter kunt zitten en dat het bij de vorm van zo'n zadel hoort.
Bij een dressuurzadel kan het wel maar zit je vaak niet meer mooi bij de wrongen.

Maar het belangrijkste is wat past er op het paard en waar zit je zelf fijn op.
Zodat als hij eens opzij springt of wat ongecontroleerd naar voren dat je hem niet meteen stoort.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 11:20

Heel interessant om te lezen allemaal, Ik heb ook al contact opgenomen met de zadelpasser die ik zou willen zij zeggen ook van het zadel al te laten passen voor ik erop zou gaan. Zij zeiden wel dat ze voorkeur hadden voor een dressuurzadel omdat het achter het schouderblad ligt, maar dat het verschil niet heel groot is en dus eigen voorkeur. Ik ga met hun ook bespreken of ik eventueel een zadel kan huren voor het zadelmak maken en dat er pas later een nieuw zadel komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:47

Hmm, ik zou dan gelijk een andere zadelpasser zoeken...
Een springzadel is wat naar voren gebouwd, maar geeft nooit druk op de schouders. De ligging van de singelstoten bepalen de druk. Het is juist bij een dressuurzadel oppassen of dit voldoende schoudervrijheid geeft. Zeker als de singelstoten in een V-vorm zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:13

Waidida schreef:
Heel interessant om te lezen allemaal, Ik heb ook al contact opgenomen met de zadelpasser die ik zou willen zij zeggen ook van het zadel al te laten passen voor ik erop zou gaan. Zij zeiden wel dat ze voorkeur hadden voor een dressuurzadel omdat het achter het schouderblad ligt, maar dat het verschil niet heel groot is en dus eigen voorkeur. Ik ga met hun ook bespreken of ik eventueel een zadel kan huren voor het zadelmak maken en dat er pas later een nieuw zadel komt.

Hoe zou een springpaard dan goed kunnen springen?
Logisch toch dat hij geen hinder heeft van het zweetblad.

Rare beredenering van die zadelpasser.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:26

Waidida schreef:

Dat is apart, het deel dat over de schouders ligt bij springzadel beperkt paard juist niet, omdat dat flexibel is. Het is gewoon een leren flap. De boom of eigenlijk het kopijzer ligt er alsnog achter. Ook het singelsysteem is van invloed, zowel bij dressuur als springen. Je hebt juist paarden waar amper een passend dressuurzadel te vinden is qua schoudervrijheid en waar dan een springzadel op komt. Hangt allemaal van type paard af, de bouw(waar ligt de schouder, hoe groot is de beweging van de schouder naar achteren, hoe lang is de rug/het draagvlak en noem alles maar op) en het type zadel. Een springzadel moet ook genoeg schoudervrijheid geven, anders kom je toch in de knoop met het springen, daar hebben ze die vrijheid net zo hard nodig.

Houdt er ook rekening mee dat alleen een zadel voor zadelmak maken huren en daarna een passende kopen bijna nooit genoeg is. Aangezien ze door ontwikkelen tot +/- 8 en dan dus ook nog steeds uit zadel zouden kunnen groeien. Maar vooral de 1e jaren erg, omdat ze en nog groeien en uitzwaren maar ook de schoft nog moet ontwikkelen. Als je pech hebt zijn het al 4 zadels die je verslijt voordat ze uitgegroeid zijn. En soms zelfs later nog, bij ene paard lieten we zadel aanmeten toen ze ruim 6 was. Binnen half jaar eruit gegroeid en zo erg dat er echt een nieuwe moest komen. Zowel qua breedte, maar ook schoft. Bij andere jonkie was het helemaal erg, die heeft 4 eigen zadels gehad, maar ook nog tig tussendoor langere tijd geprobeerd, maar die kon op 6e wel zadel aangemeten krijgen wat bleef passen. Alleen sowieso meerdere keren per jaar controleren. Bij volwassen dieren doen wij al minimaal 2 keer per jaar, wat ook geadviseerd wordt, en vaak nog wel keer extra. Bij de jonge dieren hadden we ze toch nog vaker nodig en kwam het gemiddeld neer op 4 keer per jaar.
Net als dat de tandarts vaker nodig is :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:36

Een springzadel met de goede boombreedte past ook makkelijker dan een dressuurzadel. We hebben 1 springzadel voor het zadelmakmaken en die gebruikt op alle paarden. Misschien eens rondkijken op MP naar een 2e hands springzadel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:00

Het maakt niks uit!

Heb paarden met verschillende soorten zadels zadelmak gemaakt, het belangrijkste is dat het zadel goed op het paard past en je er zelf fijn in zit en zelf gewoon een handige ruiter bent die niet op de rug bonkt en goed mee kan komen in de beweging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:41

Elisa2 schreef:
Het maakt niks uit!

Heb paarden met verschillende soorten zadels zadelmak gemaakt, het belangrijkste is dat het zadel goed op het paard past en je er zelf fijn in zit en zelf gewoon een handige ruiter bent die niet op de rug bonkt en goed mee kan komen in de beweging.

Niet mee eens hoor. Een dressuurzadel met een gesloten zit moet je - in de regel - echt geen paard mee zadelmak maken. Daar stoor je het paard teveel mee. Heb je een dresuurzadel met een vrije zit en weinig wrong zou het wellicht kunnen.
Maar e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van het paard, de ruiter en het zadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:35

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Het maakt niks uit!

Niet mee eens hoor. Een dressuurzadel met een gesloten zit moet je - in de regel - echt geen paard mee zadelmak maken. Daar stoor je het paard teveel mee. Heb je een dresuurzadel met een vrije zit en weinig wrong zou het wellicht kunnen.
Maar e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van het paard, de ruiter en het zadel.

Jij gaat er al van uit dat het om een dressuurzadel gaat met wrong en diepe zit.
Ik heb hier nog een oudje liggen die vlak is en geheel zonder wrong.