Paard uitlenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrit1982

Paard uitlenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 21:46

Hallo,
Ik hoop h’even jullie meningen te kunnen krijgen.
Ik heb sinds 1 maand nu een heel leuk springpaard, ze heeft een prachtig stamboek en veel concours ervaring.
Het is een hele fijne merrie en ben er echt heel blij mee.
Hiervoor had ik een ander paard waar ik een minder goede ervaring mee heb gehad.
Wegens het ongeluk met mijn vorige paard merk ik dat ik nogal angstig ben met rijden en dit het liefsg niet zonder begeleiding doe.
Ik heb daarom 4x per week les van een bekende ex springruiter uit de regio.
Mijn vorige paard sloeg op hol zodra er een ander paard de bak bij in kwam en heb ik zelf in verleden voornamelijk alleen maar privéles gehad. Waardoor ik het totaal niet fijn vind om de bak te delen met meerdere paarden.
Vorige week verloor een meisje de controle over haar pony en snee mij te paard af, waardoor mijn paard schrok. Mijn paard vind het ook niet fijn als een ander paard te dichtbij komt, maar deed verder niks verkeerd, ze stopte en neigde de andere kant op.
Mijn trainer stelde voor om een meid die hij les geeft op mijn paard te laten rijden, volgens hem was zij iets strenger en zou ik daar van leren om door te pakken.
Ik gaf aan hierover na te gaan denken, later stelde hij voor dat zij ook mijn paard zou kunnen uitbrengen op concours.
Mijn paard heeft veel ervaring tot 1.20m en is in vele landen geweest met haar vorige eigenaresse. Het lijkt mij daarom niet nodig voor mijn paard. ( ik heb zelf niet de ambitie om heel hoog in de sport te komen, ik wil gewoon leuk rijden en af en toe een parcourtje springen)
Verder ben ik zelf van mening dat ik en het paard elkaar moeten leren kennen en ons aan elkaar aan te passen in hoeverre mogelijk.
Ik kreeg zelf een beetje het idee dat hij de meid in kwestie een plezier wou doen en haar de mogelijkheid wou geven om te springen gezien zij geen eigen paard heeft en op dit moment op een van zijn paarden rijdt ( dit is een 20 jarig paard die geen parcours aflegt zeg maar.
Wat denken jullie?
Alvast bedankt

mika11

Re: Paard uitlenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:49

Dan zou ik mijn paard niet uitlenen.
Je hebt er veel meer aan als je zelf op je paard blijft rijden.
Zodat je zelf steeds beter een combinatie gaat vormen met je paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:50

Niet doen. Misschien een andere instructeur zoeken, wanneer hij voorstelt om een ander er op te laten rijden die door kan pakken had ik het toch al gehad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:53

Loop je tijdens het rijden tegen problemen aan? Of is het puur jouw angst?

Soms kan het helpen als je een ervaren ruiter je paard even laat doorrijden. Toen m'n pony ingereden werd waren er situaties waar ik net te weinig ervaring voor had. Toen was het heel fijn dat m'n instructrice m'n pony een paar keer reed zodat zij m'n pony het gewenste gedrag kon aanleren. Ik had daar zelf nog niet de handigheid in.

Maar je paard is verder wel gewoon braaf zo te lezen. Dan heeft het geen meerwaarde om een ander erop te laten. Je hebt je paard pas net. Lekker onder begeleiding meters maken. Dan groeien jullie vanzelf dichter naar elkaar toe.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 21:53

mika11 schreef:
Dan zou ik mijn paard niet uitlenen.
Je hebt er veel meer aan als je zelf op je paard blijft rijden.
Zodat je zelf steeds beter een combinatie gaat vormen met je paard.

Doet was ook precies mijn gedachte.
Wij moeten uiteraard nog aan elkaar wennen en elkaar goed leren kennen.
Ik zie het nut er daarom niet echt van in om iemand op mijn paard te laten rijden.
Als mijn paard een gebrek of onvoldoende ervaring had had ik haar misschien kunnen laten doorrijden door een meer ervaren ruiter, maar in dit geval zie ik het voordeel er niet van in
Laatst bijgewerkt door Gerrit1982 op 18-12-24 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:55

Niet doen. Jij voelt je er niet fijn bij. Jou paard. Jou keuzes.

Maar word je wel fijn begeleid ivm je onzekerheid.
Zo komt het niet echt over.
Misschien is een andere instructeur dan ook een goede optie.

En veel plezier met je nieuwe paard :j

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:56

Niet doen, wat een krom voorstel ook van die instructeur. Voelt heel erg aan alsof hij dat meisje een plezier wil doen met jouw paard.

Zijn taak is om jullie een team te maken, als hij dat niet kan, zou ik een nieuwe zoeken.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 21:58

capopjekop schreef:
Loop je tijdens het rijden tegen problemen aan? Of is het puur jouw angst?

Soms kan het helpen als je een ervaren ruiter je paard even laat doorrijden. Toen m'n pony ingereden werd waren er situaties waar ik net te weinig ervaring voor had. Toen was het heel fijn dat m'n instructrice m'n pony een paar keer reed zodat zij m'n pony het gewenste gedrag kon aanleren. Ik had daar zelf nog niet de handigheid in.

Maar je paard is verder wel gewoon braaf zo te lezen. Dan heeft het geen meerwaarde om een ander erop te laten. Je hebt je paard pas net. Lekker onder begeleiding meters maken. Dan groeien jullie vanzelf dichter naar elkaar toe.

Ik heb mijn paard net een maand en ze heeft tot nu echt geen stap verkeerd gezet. Als een ander paard te dichtbij komt wilt ze haar oren in de nek gooien en de andere kant op. Maar ja, ik denk dan ik houd er zelf ook niet van als mensen te dichtbij mij komen, is ook een stukje karakter misschien.
Verder is het gewoon dat ik flink gevallen ben 3 maand geleden, waar ik een gekneusde rib en een hersenschudding aan over gehouden heb. Met dat paard ging het vanaf het begin al niet goed. Dat is iets waar ik even doorheen moet, maar vind zelf niet dat het mij echt belemmerd tijdens het rijden.
Ik heb zelf in het verleden veel paarden gereden en veel gesprongen, tijdens mijn studie ben ik gestopt met rijden en pak het nu weer op.
Het enige is nu dat ik niet snel uit mijzelf zou springen en al helemaal niet in galop. Heb al een aantal sprongetjes gemaakt in draf en dat gaat heel goed.
Wil het graag zo rustig opbouwen

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:02

Pff, ik word ook niet blij van hoe je instructeur dit aanpakt. Zo te lezen ben je heel goed op weg om een fijn team te vormen met je paard en is je paard braaf, wat wil je nog meer? Oh ik weet het, een instructeur die in jou gelooft en samen op jouw tempo aan de slag wil ...

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:04

Beemsterkaas schreef:
Niet doen, wat een krom voorstel ook van die instructeur. Voelt heel erg aan alsof hij dat meisje een plezier wil doen met jouw paard.

Zijn taak is om jullie een team te maken, als hij dat niet kan, zou ik een nieuwe zoeken.

Dat gevoel kreeg ik dus ook een beetje.
Ik snap niet zo goed waarom ik iemand een gunst zou moeten doen om te laten springen met mijn paard. Risico’s zijn uiteindelijk wel allemaal voor mij.. en ik zelf schiet er weinig mee op.
Heel leuk en aardig dat ze volgens hem goed kan rijden en springen leuk vindt, maar dan moet ze toch echt opzoek naar een eigen paard denk ik dan

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:07

Bij jezelf blijven en je eigen paard zelf blijven rijden. Zo te lezen is er niet zo veel aan de hand: je paard is braaf zat en jij hebt zo te lezen prima door waar je met je paard naar toe wilt.

Rustig bouwen aan het worden van een goede combinatie met je paard. Ik weet niet hoe oud je paard is, maar jij bent nog jong zat om nog lang plezier te hebben van en met dit paard. Het voordeel van een eigen paard is meestal dat er geen haast bij is; gebeurt het vandaag niet, misschien morgen dan, of volgende week, volgende maand, volgend jaar. Of nooit, maar dan heb je toch mooi de weg er naar toe.

Het lijkt er voor mij een beetje op dat de instructeur meer interesse heeft in het paard dan in jou of in jou en je paard als combinatie.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 18-12-24 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:07

Zou ik ook niet doen, zeker als zij het paard zou moeten "aanpakken". Geen idee wat daar precies mee bedoeld wordt, maar een paard dat iets niet fijn vindt, maar toch braaf blijft, gaan "aanpakken", dan gaat het vertrouwen stuk. Eerlijk gezegd zou ik zelfs eens uitkijken naar een andere instructeur die geduldiger is met jou en je paard (desnoods een lesje boeken bij een ander zonder de eerste direct de laan uit te sturen).

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:11

Maflinger_S schreef:
Bij jezelf blijven en je eigen paard zelf blijven rijden. Zo te lezen is er niet zo veel aan de hand: je paard is braaf zat en jij hebt zo te lezen prima door waar je met je paard naar toe wilt.

Rustig bouwen aan het worden van een goede combinatie met je paard. Ik weet niet hoe oud je paard is, maar jij bent nog jong zat om nog lang plezier te hebben van en met dit paard. Het voordeel van een eigen paard is meestal dat er geen haast bij is; gebeurt het vandaag niet, misschien morgen dan, of volgende week, volgende maand, volgend jaar. Of nooit, maar dan heb je toch mooi de weg er naar toe.

Zo denk ik ook, hoop nog jaren te mogen genieten van mijn paardje. Ze is pas 8.
Voor de afwisseling springen we 1 a 2x per week in draf een klein kruisje, dit vindt ze hartstikke leuk en vliegt er zo overheen. In de toekomst zullen we vast wel wat hoger gaan springen, maar voor nu vind ik het prima.
Vind een band en vertrouwen opbouwen op dit moment belangrijker.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:14

hwn schreef:
Zou ik ook niet doen, zeker als zij het paard zou moeten "aanpakken". Geen idee wat daar precies mee bedoeld wordt, maar een paard dat iets niet fijn vindt, maar toch braaf blijft, gaan "aanpakken", dan gaat het vertrouwen stuk. Eerlijk gezegd zou ik zelfs eens uitkijken naar een andere instructeur die geduldiger is met jou en je paard (desnoods een lesje boeken bij een ander zonder de eerste direct de laan uit te sturen).

Ik hoor best vaak dat ik soms te zacht kan zijn.
Ik ben zelf van mening dat ik geen ruzie hoef te maken met het paard.
Mijn instructeur bedoelt ermee dat ze niet zomaar mag stoppen. Als er iets nieuw in de bak ligt wat er de dag ervoor niet lag heeft ze de neiging om te wijken en wordt ze een beetje spooky, dan is het een kwestie van 2x langs rijden en een beetje been en is het voorbij. Hij is van mening dat ik iets strenger mag zijn
Ik rijd haar zonder zweep of sporen en houd dit graag zo.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:16

Sorry maar voor mij komt dit over als ‘ik wil dat meisje een gunst doen met een jouw paard’, zou ik niet doen. Je hebt je paard kort en jullie moeten nog een team worden. Het zou imo anders zijn als je paard er met je vandoor gaat, maar dat is volgens mij niet aan de orde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:50

Ik kan me voorstellen dat een jong paard onder een angstige ruiter niet stabieler wordt. Die vereisen vaak toch wat leiderschap om fijn te blijven onder het zadel. Maar dat wil niet zeggen dat je dus je paard moet uitlenen! Als het al aan de orde is natuurlijk. Dan zou ik nog liever 1 van mijn lessen vervangen door de lesgever zelf (betaald) te laten trainen met het dier.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:57

troi schreef:
Ik kan me voorstellen dat een jong paard onder een angstige ruiter niet stabieler wordt. Die vereisen vaak toch wat leiderschap om fijn te blijven onder het zadel. Maar dat wil niet zeggen dat je dus je paard moet uitlenen! Als het al aan de orde is natuurlijk. Dan zou ik nog liever 1 van mijn lessen vervangen door de lesgever zelf (betaald) te laten trainen met het dier.

Het is een paardje met een heel fijn karakter, ze kan wel wat kijkerig zijn maar slaat niet op hol oid.
Ik vind zelf dat er niet echt iets te corrigeren is, ze is anderhalf jaar in training geweest bij een sportstal voordat ik haar kocht. Aan het paard ligt het niet vind ik, voor mijn gevoel gaat het ook wel gewoon goed, het blijft een levend dier die af en toe schrikt. Het is ook niet zo dat dit dagelijks gebeurt

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 23:04

Friezenkind schreef:
Sorry maar voor mij komt dit over als ‘ik wil dat meisje een gunst doen met een jouw paard’, zou ik niet doen. Je hebt je paard kort en jullie moeten nog een team worden. Het zou imo anders zijn als je paard er met je vandoor gaat, maar dat is volgens mij niet aan de orde.

Zo kwam dit ook bij over, vandaar de topic.
Ik heb het paard uiteindelijk gekocht voor mezelf, snap niet waarom ik er een ander blij mee moet maken.
Wellicht dat het goed voor het paard kon zijn om af en toe door een ander gereden te worden, vandaar dat ik enige twijfel had.
Bij nader inzien lijkt het mij beter dat er niemand anders opgaat

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:10

Gerrit1982 schreef:
Ik hoor best vaak dat ik soms te zacht kan zijn.
Ik ben zelf van mening dat ik geen ruzie hoef te maken met het paard.
Mijn instructeur bedoelt ermee dat ze niet zomaar mag stoppen. Als er iets nieuw in de bak ligt wat er de dag ervoor niet lag heeft ze de neiging om te wijken en wordt ze een beetje spooky, dan is het een kwestie van 2x langs rijden en een beetje been en is het voorbij. Hij is van mening dat ik iets strenger mag zijn
Ik rijd haar zonder zweep of sporen en houd dit graag zo.

Dat heeft niets met te zacht te maken, je hebt je paard nog maar een maand en het kan langere tijd duren voordat jullie elkaar vertrouwen en een team zijn geworden.
Blijf bij jezelf; geef jezelf en het paard eerst tijd om elkaar te vertrouwen, elkaars reacties te leren, en kijk over een half jaar nog maar eens of het nodig is 'strenger' te zijn of dat het eigenlijk prima gaat met het team op de manier die bij je past.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:40

Gerrit1982 schreef:
troi schreef:

Het is een paardje met een heel fijn karakter, ze kan wel wat kijkerig zijn maar slaat niet op hol oid.
Ik vind zelf dat er niet echt iets te corrigeren is, ze is anderhalf jaar in training geweest bij een sportstal voordat ik haar kocht. Aan het paard ligt het niet vind ik, voor mijn gevoel gaat het ook wel gewoon goed, het blijft een levend dier die af en toe schrikt. Het is ook niet zo dat dit dagelijks gebeurt

Ik denk dat Troi bedoeld, en daar kan ik me wel in vinden, dat áls je als "angstige" ruiter op een 8 jarig paard zit dat niet super super super zelfverzekerd is, het paard daar onzekerder van zou kunnen worden. Met de nadruk op zou kunnen, en zoals Troi zegt, áls dat aan de orde is want dat kunnen wij nooit weten.

Oordelen over een instructeur die wij niet kennen is imo niet mogelijk. Het kan maar zo zijn dat hij wél het beste met jou en je paard voor heeft, het paard wat minder zelfverzekerd ziet worden óf jou niet ziet zeggen "alles is goed, er is niets aan de hand dus ga maar gewoon" en daardoor het idee heeft dat jullie er baat bij kunnen hebben als er af en toe iemand anders op rijdt. Als je dan namelijk zou zien dat je paard er dan misschien niet op reageert, dan pak je vaak zelf wat makkelijker door. En dat is dan niet perse "harder" maar waarschijnlijk wel zelfverzekerder door te blijven rijden ipv misschien te gaan afwachten wat je paard zou kunnen gaan doen.

Maar goed, het is enkel een andere kant die er zou kunnen zijn en nogmaals, geen idee of er zoiets aan de orde is :Y)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:47

Een paard laten rijden en uitlenen voor concoursen klinkt mij raar in de oren.
Je blijft als eigenaar aansprakelijk voor alles wat er met en door het paard gebeurt. Ook als de ruiter bijvoorbeeld een ongeluk krijgt en blijvend letsel daaraan overhoudt.
Wellicht zijn er contracten waardoor je dit soort zaken kunt uitsluiten, maar daar moet je goed in thuis zijn.
Ik zou niet zomaar iemand anders op mijn paard laten.

Zo te horen zijn de trainer en jij geen match.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:51

Gerrit1982 schreef:
Beemsterkaas schreef:

Dat gevoel kreeg ik dus ook een beetje.
Ik snap niet zo goed waarom ik iemand een gunst zou moeten doen om te laten springen met mijn paard. Risico’s zijn uiteindelijk wel allemaal voor mij.. en ik zelf schiet er weinig mee op.
Heel leuk en aardig dat ze volgens hem goed kan rijden en springen leuk vindt, maar dan moet ze toch echt opzoek naar een eigen paard denk ik dan

Zo is het helemaal! :-)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 00:33

Je zou voor je angst nog therapie naast je paard kunnen doen, maar verder is het gewoon een kwestie van heel vaak doen. Elke keer dat het goed gaat word je zelfverzekerder en volgens mij gaat het met dit paard prima zo te lezen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken mensen die heel veel baat hebben gehad bij EMDR sessies voor hun angsten. Er zijn vaak maar enkele sessies die je nodig hebt heb ik begrepen. Misschien kan zoiets je nog net even een zetje de goede richting ingeven?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:24

No way dat ik op basis van wat jij schrijft mijn paard uit zou lenen. Nu leen ik mijn paard maar zeer zelden uit. Ik krijg in elk geval geen fijn gevoel bij jouw verhaal. Het is jouw paard, jouw keuzes.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:37

Heel simpel; niet aan beginnen en lekker samen stap voor stap verder gaan en komen op de weg die jij voor ogen hebt!