Ruggengraatvrijheid westernpads

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Ruggengraatvrijheid westernpads

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:57

Na heel wat topics hier te hebben gelezen toch maar even mn eigen topic omdat ik het eigenlijk niet snap.

Kort vehaal. Ik reed altijd met smx prof choice pads. Heerlijke pads, maar na een consult met mn osteopaat te horen gekregen dat een wonpad beter zou zijn en dat pads ook slijten. Ik had hier nooit bij stilgestaan omdat ik al mn pads 2dehands kocht.

Dus mijn prof choice pads zijn de deur uit. Alleen heb ik een nieuwe 2dehandse vilten Alpenpad. Deze zou ook goed moeten zijn onder boomloze zadels.

Nu is het ding. Hoe ziet zo een pad eruit die ruggengraatvrijheid heeft?

Welk merk?

Wol of geen wol?

Dik of dun?

Memory foam of niet?

Ik zie de bomen niet meer door het bos ... of hoe dat ook gezegd wordt. :')

Mijn pads vroeger gleden altijd terug "strak" op de schoft van mn koudbloedje. Altans ik deze altijd optrok in de boom.

Ik heb al gehoord van enkele merken maar hoe zit dat nu allemaal? En zijn 2dehandse pads echt versleten? Wanneer is een pad voor jullie versleten?

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:05

Ik heb op het moment op aanraden van de zadelpasser een alpenpad onder mijn (boomloos) westernzadel liggen. Deze ligt bij mijn paard mooi vrij op de schoft & ruggengraat. De pad is helemaal van wolvilt gemaakt en zo’n 2 a 3 cm dik. De pad is daardoor wel wat “stug” in het begin en zal door het gebruik meer de vorm van een paardenrug krijgen.

Heb zelf gekozen voor de butterfly vorm, omdat deze het mooiste onder mijn zadel ligt.

Zo lag de pad na het rijden. de pad (en het zadel) waren hier net nieuw. de pad is inmiddels al wat meer naar de rug van mijn paard gevormd, en ligt nu nog mooier!
Afbeelding

Edit: niet goed gelezen, zag dat je al een Alpenpad hebt.
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 13-12-24 21:23, in het totaal 4 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ruggengraatvrijheid westernpads

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:11

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 21:55

Mijn alpenpad trekt altijd stijf over de schoft :/ ook al trek ik hem in de pommel. Ook onder de boomloze zadel.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:44

Sentir schreef:
Mijn alpenpad trekt altijd stijf over de schoft :/ ook al trek ik hem in de pommel. Ook onder de boomloze zadel.

Oh wat vervelend….
Mag ik vragen welk model je hebt?
Bij het butterfly model loopt de schoft ook wat “omhoog” om zo maar te zeggen. De square heeft dat helaas een stuk minder

Mocht je in de buurt wonen mag je evt altijd die van mij een keer proberen :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:06

Ik ben bang dat je dan eens kritisch naar de pasvorm van je zadel hoort te kijken.
Een goed passend zadel zou bij een PC airride de ruggengraat vrij moeten houden, ik rij hier al jaren met 2 pc pads op een rondgeribte quarter en heb hier nooit problemen mee ondervonden.
Je zou evt nog eens naar een anatomische pad kunnen kijken, dat helpt ook al wat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:06

Ik heb jaren geleden twee cutter shockpads gekocht met armasoft foam inlages die je eruit kon halen. Ideaal, zowel met wassen als om de dikte te controleren.
Helaas waren die niet meer te vinden, dus heb ik een paar jaar geleden een gewone wollen pad met fleece onderkant gekocht, stiksels open gemaakt en losse pads erin gestopt.. en afgewerkt met klittenband. Dat werkt nog steeds het fijnst vind ik. De inlages voor die laatste pad heb ik gewoon van Barefoot besteld.

Ik zie dat de shockpads inmiddels wel weer in Duitsland te koop zijn.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:42

Ik volg even. Ik kamp ook met issues met westernpads :)

Wildgirl schreef:
Ik ben bang dat je dan eens kritisch naar de pasvorm van je zadel hoort te kijken.
Een goed passend zadel zou bij een PC airride de ruggengraat vrij moeten houden, ik rij hier al jaren met 2 pc pads op een rondgeribte quarter en heb hier nooit problemen mee ondervonden.
Je zou evt nog eens naar een anatomische pad kunnen kijken, dat helpt ook al wat.

In mijn geval passen de meeste pads met voorgevormde rug en ruggengraat vrijheid ook niet.

In mijn geval betrefd mijn paard een halve fries. Met een goed passend zadel.
Maar door zijn hoge hals "prikken" alle pads in zijn hals. (Of ik moet de pad 1 cm voor t zadel laten uitkomen, en 30 erachter :') ).

Ik heb nu een pad met extreem gevormde bovenlijn. En die heel zacht is (teddy voering...) die ik heel mooi in de kamer kan trekken.
Hii ligt voor nog wel op de hals. Maar doordat deze zacht is "prikt" hij niet. Maar veert hij.

Ik ben nog altijd zoekende naar een fijne pad met onderlaag van wolvilt. Maar tot op heden nog niet gebonden.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 23:54

Wildgirl schreef:

Het zadel ligt al sinds augustus niet meer op paardje door extra spiergroei (te klein) maar alpenpad deed net hetzelfde bij een boomloos zadel

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 23:57

Gerardyolo schreef:
Sentir schreef:

Oh wat vervelend….
Mag ik vragen welk model je hebt?
Bij het butterfly model loopt de schoft ook wat “omhoog” om zo maar te zeggen. De square heeft dat helaas een stuk minder

Mocht je in de buurt wonen mag je evt altijd die van mij een keer proberen :D

Gewoon een recht model! Ik moet even graven voor een foto

(Niet mijn paardje maar wel mijn ex westernzadel en de Alpenpad. Maar ook bij dit paardje zakte hij :') was maar 1 malig trouwens deze combo bij dit paard)

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 00:03

Sentir schreef:
Wildgirl schreef:

Het zadel ligt al sinds augustus niet meer op paardje door extra spiergroei (te klein) maar alpenpad deed net hetzelfde bij een boomloos zadel

Ook even toevoegen hier ook rondgeribt :') welke pads vallen onder anatomisch? Degene die voorgevormd zijn zoals o.a. butterfly vorm ?

Het volgend zadel dat we gaan passen wordt een Freemax. Dus ik hoop dat die pasvorm toch beter gaat Ijn dan de 2 zadels die ik tot nu toe gehad heb. :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 00:59

Edit: je bedoelt contoured :') traag van begrip hier

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:40

Ik ben echt groot fan van de 5star pads, maar die zijn niet per se ruggengraatvrij ofzo. Maar verdelen de druk wel echt goed, dus misschien het testen waard?

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:08

De Edix westernpads van Merinowol zitten inlages in waardoor ze ruggengraatvrijheid hebben.
De inlages kun je dan ook zelf aanpassen indien nodig en ze zijn anatomisch gevormd waardoor de schoft normaal gesproken ook vrij hoort te blijven en je de pad daar dus niet strak overheen trekt.
Misschien dat dit een optie zou kunnen zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:12

Een Wonpad is niet geschikt voor onder een boomloos zadel want deze heeft geen enkele ruggengraat vrijheid. Enkel een paar openingen.
Zijn uberhoupt geen fijne pads want zijn van neopreen en nemen dus geen zweet op maar zuigen zich als het ware vast op de rug.
Snap niet zo dat die osteopaat die adviseerd..

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 14:12

Texasstar schreef:
De Edix westernpads van Merinowol zitten inlages in waardoor ze ruggengraatvrijheid hebben.
De inlages kun je dan ook zelf aanpassen indien nodig en ze zijn anatomisch gevormd waardoor de schoft normaal gesproken ook vrij hoort te blijven en je de pad daar dus niet strak overheen trekt.

Heb ik gehad was een ramp :')

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:28

Sentir schreef:
Texasstar schreef:

Heb ik gehad was een ramp :')

Oh dat is jammer... :(
Ik heb een Edix Equis en daarbij de pad die erbij hoort en die ligt als een huis.
De Merinowollen komt binnenkort mijn kant op dus heb daar zelf nog geen ervaring mee maar hoor tot nu toe alleen goede berichten.
Heb je ook ervaring met de Kifrapads?
Deze heb ik gehad voor mijn vorige paard maar met boomzadel en daarmee lag hij bij mij niet perfect maar ook daar hoor ik veel goede verhalen over verder.
Heeft ook ruggengraatvrijheid en inlages.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 16:53

Kifrapads heb ikzelf nog nooit geprobeerd

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:22

Sentir schreef:

Je zou er eens naar kunnen kijken op de website.
Ik geloof dat ze inmiddels 2 verschillende modellen hebben; eentje met grote inlages en eentje met verschillende kleinere inlages die je dus makkelijker kunt aanpassen.

De eigenaresse van de webshop verkoopt ook Freemax zadels en heeft ruime kennis van boomloze zadels dus je kunt haar altijd eens contacten en je dilemma voorleggen.

Wat ik van anderen hoor is ze zeer kundig en denkt ze graag met je mee.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 20:05

Texasstar schreef:
Sentir schreef:

Je zou er eens naar kunnen kijken op de website.
Ik geloof dat ze inmiddels 2 verschillende modellen hebben; eentje met grote inlages en eentje met verschillende kleinere inlages die je dus makkelijker kunt aanpassen.

De eigenaresse van de webshop verkoopt ook Freemax zadels en heeft ruime kennis van boomloze zadels dus je kunt haar altijd eens contacten en je dilemma voorleggen.

Wat ik van anderen hoor is ze zeer kundig en denkt ze graag met je mee.

Anders wacht ik even tot ik mn freemax heb zien of dat zadel ook hetzelfde probleem heeft, maar ik ga vermoeden van wel.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 11:06

Om even terug te komen op de schoft en pad

Nu met nieuw zadel trekt hij minder hard over de schoft heen.

Alleen, ik dacht eerst dat het aan hetzadel lag maar blijkt dat dit nu met eender welke zadel is. Er zijn 2 schuurplekken vanachter zowel links als rechts op de rug van de viltpad.

Kan het zijn dat deze gewoon vuil is of verder ingereden moet worden? Het is een alpenpad. Pad is bijna niet gebruikt geweest, maar wel al wat vuil met haten aan de onderkant.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:22

Sentir schreef:
Om even terug te komen op de schoft en pad

Nu met nieuw zadel trekt hij minder hard over de schoft heen.

Alleen, ik dacht eerst dat het aan hetzadel lag maar blijkt dat dit nu met eender welke zadel is. Er zijn 2 schuurplekken vanachter zowel links als rechts op de rug van de viltpad.

Kan het zijn dat deze gewoon vuil is of verder ingereden moet worden? Het is een alpenpad. Pad is bijna niet gebruikt geweest, maar wel al wat vuil met haten aan de onderkant.

Heb je geen fotos? Dat praat wat makkelijker. Er is altijd wel wat beweging en dat lijkt me vrij normaal, dus dat haren wat wrijving ervaren op bepaalde plekken (zoals achterkant zadelpad) zou in mijn inziens niet gek zijn. Natuurlijk niet extreem.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 11:03

Ik zal straks een foto maken

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:24

Een viltpad kan vooral in combinatie met een (dikke) wintervacht soms wat schuren aan de achterkant door de wrijving.
Dit mag natuurlijk alleen niet extreem zijn.
Ben benieuwd naar de foto later.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:57

ik gebruik een barefoot pad omdat die op de schoft open zijn (paard met erg hoge schoft). Je creeert met de inlages meer of minder ruggegraatvrijheid. Omdat ik een hongaars boomzadel heb met van zichzelf al enorme ruggegraatvrijheid, heb ik de extra inlages niet in gebruik. Bevalt prima!