Geluidsdempende oornetjes.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Geluidsdempende oornetjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 10:18

Oud en nieuw, altijd weer een dingetje. Niels gaat altijd op stal met bovenluik dicht en radio aan. Ik kijk ook geregeld ff bij hem ( ook na 12 uur in de nacht ). Hij is altijd wel wat zweterig en onrustig. Nu zit ik te denken om hem een geluidsdempend oornetje om te doen, maar ik heb helemaal geen ervaring met oornetjes.

Welke werken ook echt goed? En kan je ze zonder halster ofzo omdoen? Om hem nou met een halster op stal te zetten vind ik geen fijn idee als ie onrustig is.

Graag jullie ervaringen?

SharonIndezz

Re: Geluidsdempende oornetjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:20

Ik heb bij mijn merrie met rijden een geluiddempende op van Kentucky, alleen kun je die niet gebruiken zonder hoofdstel, één keer schudden en hij ligt eraf…

Ik merk bij haar wel verschil, minder schrikkerig en minder afgeleid

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 10:22

Ik zoek echt iets wat zonder hoofdstel gedragen kan worden, het is ook puur en alleen voor oud en nieuw.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:24

Zonder halster kan niet, met trouwens ook niet :D Ze zijn bedoeld voor onder een hoofdstel - de frontriem en kopstuk houdt zo'n ding op z'n plek.

Neem een vliegenkap met oren, en doe een paar flinke proppen watten in een pantykousje in de oren. Zelfde effect, en dat kan wel blijven zitten zonder halster.
Door de watten in een pantykousje te stoppen (knoopje boven de prop watten) kun je het geheel na afloop weer makkelijk uit de oren vissen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 10:25

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:52

Er bestaan ook losse geluiddempende "oortjes". Die zijn eigenlijk bedoeld om in een oornetje te doen, maar dat zal voor gebruik op stal inderdaad niet werken. Misschien kunnen ze ook gebruikt worden i.c.m. een (vliegen)masker met oren? Ik heb het zelf nooit geprobeerd.

Deze bedoel ik: https://www.ej.nl/geluidsdempende-oortj ... vmEALw_wcB.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 10:47

Ik heb zo'n kalmerend masker gekocht. Kan het allicht proberen ;) Bedankt voor de reacties

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:01

Ik heb geen ervaring met dat masker Cinnepin maar het lijkt me een hele goede oplossing. Erg benieuwd of het helpt voor jouw Niels.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:41

Ik heb laatst bij de intocht ook van die geluidswerende proppen in de oren gedaan. Zijn zachte foam balletjes van lemieux. Paard leek er baat bij te hebben icm chill pill en stress control van vital style. Nou is dit geen paniek paard maar meer show op de maat van de harmonie wat de Sint niet zo goed kan zitten :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:05

Cinnepin schreef:

Deze heeft geen geluiddempende oren. Kan je er zelf wel in doen, want kan je los kopen. Of watjes in de oren voor een keer kan ook. Dat is goedkoper dan die ballen die ook te koop zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:10

manzano schreef:
Cinnepin schreef:

Deze heeft geen geluiddempende oren. Kan je er zelf wel in doen, want kan je los kopen. Of watjes in de oren voor een keer kan ook. Dat is goedkoper dan die ballen die ook te koop zijn.

Dit staat er in: De oordelen zijn gemaakt van geluiddempend chloropreenrubber. Dit vermindert het geluidsniveau voor het paard en kan daardoor een kalmerend effect hebben

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:17

Oh sorry. Dan hebben ze hem aangepast. Ik heb deze gehad en toen had hij dunne oortjes. Fotos leken nog hetzelfde.

Ik heb nu een masker van een ander merk besteld met hetzelfde idee. Hopelijk gaat het helpen met oud en nieuw.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:05

Ik hoop het ook

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:16

Cinnepin schreef:

Interessant. Hoe valt deze qua maat? Want dit lijkt mij wel iets om bij mijn oudje te proberen. Het gewone oornetje dat ik vorig jaar met halster om had gedaan bleef niet zitten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:22

Ik heb dat masker vorig jaar van oud op nieuw gebruikt bij onze stresskip. Ze was nog steeds stresskip... Maar dat is echt aard van het beestje. Bij haar moet echt de bovendeur dicht anders ben ik bang dat ze eroverheen komt.

Nu ook besteld voor de haf. Ik heb voor de haflinger (formaat 1.55) een maat large gekocht. Die past. De merrie heeft maat M en zit best wel strak maar ze heeft een smallere kaaklijn. Maar ik doe ze ook oordoppen in. De oren is wel van dikker materiaal, maar door de oordoppen hoop ik dat het nog wat beter gaat. Ik heb geen idee hoe de haflinger gaat zijn met vuurwerk, de knallen nu in de verte reageren ze beide niet op.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:31

BrankaZ schreef:
Cinnepin schreef:

Interessant. Hoe valt deze qua maat? Want dit lijkt mij wel iets om bij mijn oudje te proberen. Het gewone oornetje dat ik vorig jaar met halster om had gedaan bleef niet zitten.

Ik heb een ouderwetse haf, ik heb M besteld

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:34

joyce83 schreef:
Ik heb dat masker vorig jaar van oud op nieuw gebruikt bij onze stresskip. Ze was nog steeds stresskip... Maar dat is echt aard van het beestje. Bij haar moet echt de bovendeur dicht anders ben ik bang dat ze eroverheen komt.

Nu ook besteld voor de haf. Ik heb voor de haflinger (formaat 1.55) een maat large gekocht. Die past. De merrie heeft maat M en zit best wel strak maar ze heeft een smallere kaaklijn. Maar ik doe ze ook oordoppen in. De oren is wel van dikker materiaal, maar door de oordoppen hoop ik dat het nog wat beter gaat. Ik heb geen idee hoe de haflinger gaat zijn met vuurwerk, de knallen nu in de verte reageren ze beide niet op.

Hoe gaat dat met oordoppen erbij? ik vind het altijd wat eng om iets in de oren te stoppen...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:46

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:53

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:55

Ik zag inderdaad dat ze hier bij de plaatselijke ruitershop die oordoppen ook hebben. Wellicht een idee voor in het masker. Ik ga binnenkort eens even kijken :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:27

Ik gebruik gewoon zigzag watten inderdaad. Werkt prima. Ook zonder panty oid. Even oprollen en klaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:32

Die pomz doppen vond mijn paard en vreselijk. Schudde hij echt elke keer meteen uit.

Daar reageren ze dus niet allemaal (meteen) even goed op. Dus wel goed om eerst even uit te testen voor oud en nieuw.

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:37

Als ik het zo lees dan denk ik dat ik hem in maat M moet bestellen. Paard heeft maat cob of vollblut hoofdstel en halster.

Ik heb nog een setje losse dempende oortjes, die zou ik er evt. extra in kunnen doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:24

Dusss ik had het kramer masker binnen gekregen. Maar die krijg ik dus echt niet over het hoofd......Ik heb een L en hij past niet eens bij mijn cob/full size merrie met een heel fijn koppie.
Heb het bij 3 paarden geprobeerd maar onmogelijk om aan te krijgen. Laat staan bij het paard waar het voor bedoeld was. Heeft geen groot hoofd maar wel een redelijke kaak.

Ik heb nog speciaal een video gezocht maar bij de fenwick maskers zit er gewoon een sluiting onder kaak. Dit masker is helemaal gesloten en wel van stretch materiaal maar met niet rekbare randjes.
Nog 3 keer rondgedraaid in mijn handen. Maar nope, geen sluiting.

Op de site staan dan een paar reviews die zeggen: past goed/ maatvoering is goed. huh?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:21

Lami-cell heeft ook een masker met klittenband aan de onderkant. Die is wat betaalbaarder dan de Fenwick geloof ik.