Ouder paard schoft gebroken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamanthaB

Ouder paard schoft gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 20:01

Hallo allemaal,

Mijn paard van 18 heeft op 3 plaatsen zijn schoft gebroken door een noodlottig ongeval. Nu is het advies 6 maanden boxrust met pijnstillers, ze verwachten dat het geneest, misschien nooit meer rijden maar dat neem ik dan maar voor lief. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er helaas (gelukkig maar) niet echt veel informatie over vinden. Hij moet op stal staan ivm rust maar ik heb hier wel moeite mee, snap dat het beter is voor zijn herstel maar ze adviseren helemaal niet met hem een rondje te gaan stappen. Maar hij mag eventueel wel in een hele kleine paddock, dat vind ik dat weer een beetje tegenstrijdig. Je weet echter nooit hoe gek of wat hij doet op de paddock en aan de hand heb je daar wat meer controle over.

Goof

Re: Ouder paard schoft gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:03

6 maanden boxrust vind ik niet zeker paardwaardig.

Moeilijk verhaal, sterkte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:05

Sterkte. Neem met je verstand en ook met je hart een beslissing waar je achter kunt staan.
Heel moeilijk dit. Klinkt als een zeer zware toestand en wellicht ook een second opinion met als vraag hoe paard waardig die toekomst kan zijn en of dit ook anders kan ipv 6 maanden box rust.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:14

Wat een naar ongeluk zeg. Misschien is het mogelijk om je paard inderdaad in een stal te zetten met een klein uitloopje? Ik zie ik ook niet in waarom rustig stappen aan de hand niet zou mogen. Ik zou persoonlijk dat proberen, want om zo paard echt helemaal op te sluiten lijkt me ook niet paardwaardig. Zo periode is dan wel te overbruggen met af en toe een klein rustige wandeling. En anders inderdaad een second opinion

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:16

Een halfjaar op stal? Wat als die gaat rollen in de box? Moet hij dan ook een antirolsingel om hebben?

Moeilijk hoor, hopelijk krijg je goede tips

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:31

Er is een bokker, Djilna, die dit met een veel jonger paard aan de hand heeft gehad. Ze heeft later met dat paard nog internationaal endurance gereden. Geen idee hoe en hoelang de revalidatie is geweest. Djilna is momenteel op vakantie, maar je zou haar oude topics even kunnen opduikelen. Paard heette Bliksem. Is echt jaren geleden, 15 jaar oid?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:39

Mijn instructrice haar paard had ook zijn schoft gebroken. Met een lange revalidatie kan ze nu weer rustig met hem rijden. 6 maanden boxrust zou ik persoonlijk mijn paard niet aan kunnen doen, die zou echt volledig wegkwijnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:48

Ibbel schreef:
Er is een bokker, Djilna, die dit met een veel jonger paard aan de hand heeft gehad. Ze heeft later met dat paard nog internationaal endurance gereden. Geen idee hoe en hoelang de revalidatie is geweest. Djilna is momenteel op vakantie, maar je zou haar oude topics even kunnen opduikelen. Paard heette Bliksem. Is echt jaren geleden, 15 jaar oid?

Een topic met het breken vd schoft en revalidatie heb ik niet gevonden maar wel dit topic waarin Bliksem voor het eerst onder het zadel is na breken schoft .
Je zou haar een pb kunnen sturen met je vragen.

[PP] Bliksem sinds breken schoft voor het eerst onder het zadel!!

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:49

Die zes maanden is om een ‘optimaal’ resultaat te krijgen neem ik aan? Als je ermee kan leven dat rijden niet meer kan is een minder intensief herstel misschien voldoende om wel pijnvrij van zijn pensioen te genieten?

Eineges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:57

Mijn merrie (14 jaar)heeft afgelopen mei tijdens een trailerongeluk haar laatste schoftwervel en 1e2 rugwervels afgebroken. Na 4 weken paddockrust begonnen met stappen en grondwerk. Na 8 weken stond ze week in de kudde en Na 15 weken zat ik er weer op.

Je mag pb sturen :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:01

Geen ervaring met schoftbreuk, wel met stalrust. Het waren 'maar' 7 weken en hij legde zich er wel bij neer, maar mijn altijd zo lieve en sociale paard werd echt een chagrijn eerste klas. We mochten wel stappen (peesblessure) maar hij was echt niet gezellig. Tweede keer blessure was het zelfs nog erger, terwijl hij toen geen stalrust had en gewoon buiten kwam. Het feit dat ik niks met hem deed behalve een aai en een poetsbeurt resulteerde echt in continue oren in de nek als ik langs liep en zo ken ik mijn paard echt niet. Uiteindelijk weinig geweest en hij heeft elke dag met z'n maatjes buiten gelopen, maar als hij nog eens verplicht stalrust moet dan is het einde oefening. Ik ga hem dat niet meer aandoen, hij kwijnt echt weg.

Het is deels afhankelijk van je paard maar ik zou er echt goed over nadenken.. Heel veel sterkte.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:38

Heeft jouw dierenarts ervaring met dit soort blessures? Een breuk beoordelen is best lastig. Het herstel hangt van veel factoren af.
Misschien kun je bij een (andere) kliniek vragen om advies.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:47

Mijn pony heeft een hele nare Griffel beenbreuk gehad, ze heeft 13 weken op volledige boxrust gestaan en vervolgens nog 6 weken waarbij we 2x per dag een rondje erf mochten stappen en dan elke week een rondje erbij. (In 6 weken gingen we van 1 naar 6 minuten stappen) Om vervolgens nog 8 weken boxrust met stap op opbouwen naar 45 min. En toen nog 8 weken boxrust met uitloopje waarbij we heeeel langzaam een beetje draf mochten opbouwen. Ze mocht pas na bijna 9 maanden weer op een klein paddockje.

Ik wist niet van te voren dat het zo lang zou duren, helaas viel elke ronde röntgenfotos tegen. Maar mijn pony heeft het voorbeeldig gedaan. Zorgen dat er genoeg te eten is, ze stond op een fijne plek op het erf, ik kwam 2x per dag voor vermaak en ze is geen dag boos of chago geweest. Als je paard rustig blijft op stal zou ik er gewoon aan beginnen, mocht het allemaal niet lukken kunnen je altijd nog kijken wat je opties zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:09

Jeminee, 6 maanden is echt wel heel erg lang. Heeft je paard nog andere (ouderdoms) gebreken? Ik zou een paard met artrose niet 6 maanden op stal zetten bijvoorbeeld.

Je paard zou natuurlijk ook nog 10 jaar kunnen leven. Zijn er naast op stal staan geen andere behandelingsmogelijkheden?

Ik heb een jaarling die 3,5 week op stal moest blijven en dus ook altijd 1 ander paard wat dan een halve dag binnen bleef staan, want anders vond ik dat sneu. Maar dat vond ik al een heftige periode…

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:15

6 maanden? Waarom? Is het een gecompliceerde breuk? Ik zou de foto's opvragen en beoordeling en advies aanvragen bij andere, goede klinieken. Ik ken via via 2 paarden met een schoftbreuk, en beide hebben echt geen 6 maand op stal gestaan. Maar de ene breuk is de andere niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:17

SamanthaB schreef:
Hallo allemaal,

Mijn paard van 18 heeft op 3 plaatsen zijn schoft gebroken door een noodlottig ongeval. Nu is het advies 6 maanden boxrust met pijnstillers, ze verwachten dat het geneest, misschien nooit meer rijden maar dat neem ik dan maar voor lief. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er helaas (gelukkig maar) niet echt veel informatie over vinden. Hij moet op stal staan ivm rust maar ik heb hier wel moeite mee, snap dat het beter is voor zijn herstel maar ze adviseren helemaal niet met hem een rondje te gaan stappen. Maar hij mag eventueel wel in een hele kleine paddock, dat vind ik dat weer een beetje tegenstrijdig. Je weet echter nooit hoe gek of wat hij doet op de paddock en aan de hand heb je daar wat meer controle over.

Wat een pech zeg, het is een ernstige blessure.

Naar mijn idee adviseert je veearts niet voor niets om hem boxrust te geven, ik zou daar zeker mee beginnen. Misschien kan je op een later moment wel wat stappen of hem op een paddock zetten, maar ik zou beginnen met het advies op te volgen. Je vertelt niet op wat voor stal je staat, maar het zou zeer prettig zijn als je paard niet alleen achter blijft op stal, maar dat er telkens een paard voor zijn gezelschap binnen blijft. Je hebt dan wel medewerking nodig maar als mensen van paarden houden dan doen ze dat natuurlijk.
Als je het echt niet over je hart kan verkrijgen om hem op stal te laten, dan kan je ook besluiten om niet aan de revalidatie te beginnen en binnenkort afscheid te nemen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:12

Ik heb hier ook geen ervaring mee.
Maar als het mijn paard was zou ik ook wel de mening van een andere ( goed aangeschreven ) arts willen horen.
Een second opinion dus.
Niet omdat deze arts het niet goed zou hebben, maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Zo lang enkel boxrust is wel een ding.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid en beterschap voor jouw paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:31

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:36

Hoe is het gebroken? Lijkt me cruciaal om te weten of de botstukken wel gewoon goed op elkaar zitten of niet.
Boxrust ben ik ook geen fan van. Zou zorgen voor paddockuitloop en gewoon kijken wat ervan komt.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:41

Het is denk ik ondertussen al zo'n 20 jaar geleden. Maar mijn toenmalige paard had na een val achterover 3 of 4 doorntopwervels gebroken, vlak voor de schoft. Hij heeft 3 maanden volledige boxrust gehad, waar hij zich goed bij neergelegd heeft. Na revalidatie alles weer kunnen doen met m. Heeft uiteindelijk op Z-niveau gelopen weer.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:42

prugelpiet schreef:
6 maanden? Waarom? Is het een gecompliceerde breuk? Ik zou de foto's opvragen en beoordeling en advies aanvragen bij andere, goede klinieken. Ik ken via via 2 paarden met een schoftbreuk, en beide hebben echt geen 6 maand op stal gestaan. Maar de ene breuk is de andere niet.

Dit is eigenlijk ook het eerste wat ik dacht, 6 maanden om een breuk te helen is echt wel heel lang, weet je ook de reden erachter?
Ik kan me wel voorstellen dat het wat anders is dan ergens anders wat breken en breuken bij mensen maar juist in een box gaat een paard op een gegeven moment veel rondjes draaien en komt er extra buiging dus lijkt me dat na een paar weken alleen maar slechter eigenlijk? Ben heel benieuwd of iemand daar antwoord op heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:20

Voor zover ik weet is volledige boxrust bij een gebroken schoft helemaal niet nodig en geneest het gewoon weer en is rijden ook gewoon weer mogelijk. Wel is de schoft dan 'weg', maar er is ook geen ongemak meer.
6 weken rust bij een breuk is ook een veel logischer periode (en dat zie je ook terug aan het stuk wat hierboven genoemd is). Daar werd zelfs 16 weken genoemd om weer te rijden.

SamanthaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:41

Hij heeft het ondertussen netjes gedaan al 10 weken op stal, wel 1 x per dag ff eruit aan de hand stappen en dat deed hij ook braaf. Hij is zo chill op stal daar heb ik wel geluk mee! 20 februari worden er controle foto's gemaakt op locatie. Als deze goed zijn en we groen licht krijgen gaan we buiten staan op de paddock weer opbouwen.. hij lijkt geen pijn of last ervan te hebben. Als je hem ziet zou je denken die mankeert niks. Dit is dus wel het beste senario waar ik op kon hopen, nu hopen dat de foto's goed zijn. Dat moet haast wel na 3 maanden boxrust zou je denken, op 5 min stappen per dag na.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:53

Wat een verhaal TS!! Ik duim dat de foto’s straks zodanig goed zijn dat je paard weer op de paddock kan

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:55

Wij hebben ervaring met een gebroken schoft, alleen in eerste instantie niet herkend als zodanig

Onze paarden waren uitgebroken
Er is 1 aangereden door een auto
Die had een aantal flinke wonden. De rest van haar lijf leek aardig goed.
Ze heeft 6 weken rust gehad voor de wonden en in overleg met de arts mochten we weer op gaan bouwen om haar lichaam weer te verbeteren

Na aantal maanden begon haar schoft te vervormen
Toen hebben we er naar laten kijken
Bleek dat hij gebroken was geweest, inmiddels zat alles weer vast, alleen vervormd.
Merrie heeft er in t werk nooit last van gehad. Liep er Z2 mee