Wie verantwoordelijk bij blessure paard pension stal (lees goed)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankerozema

Wie verantwoordelijk bij blessure paard pension stal (lees goed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 11:32

Goedemorgen,
Ik had hier even een vraag over wat te verwachten en wie verantwoordelijk is.
Ik heb mijn paard op een pension stal staan, een grote kudde en wat kleinere kuddes, ik denk in totaal zon 15 paarden.
Nu is mijn paard al vaker de klos geweest met gekregen trappen, bijtwonden etc.
Nou weet ik dat ze in een kudde staat en dat is prima dat soort dingen gebeuren.
Nou kreeg ik laatst bericht dat een nieuw paard in de wei steeds op haar springt, en heb ik gevraagd of ze naar een andere weide mag, want aan dat paarden gedrag kan je niet zoveel doen.
Nu willen ze de kudde graag bij elkaar houden en mag ze dus niet in een andere weide afzonderlijk staan.
Maar wat nou als dat paard blijft springen, en mijn paard er blessures van krijgt, want ze heeft nogal eens last van haar spieren en gewrichten en dat paard wat op haar springt is ongeveer 1,85.
Wie is er dan verantwoordelijk?
Aangezien ik dit heb aangegeven en gevraagd heb om een andere plek maar dat dus niet kan.

Alvast bedankt *D

Dieuwke_

Re: Wie verantwoordelijk bij blessure paard pension stal (lees goed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:39

Wettelijk gezien geen idee, maar waarom zou jij als eigenaar je paard daar laten staan als je niet tevreden bent en mogelijk een geblesseerd paard van de wei moet halen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:41

Volgens mij ben je daar zelf verantwoordelijk voor, want je weet dat dit paard dit doet en je laat je paard toch in die groep staan. Dat was in ieder geval ooit een conclusie met een paard wat telkens een deken sloopte van een ander paard. Dat was de verantwoordelijkheid vd eigenaar zelf, om dat paard toch in die groep te laten staan. Ik ga even kijken of ik dat terug kan vinden.

ankerozema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 11:46

Dieuwke_ schreef:
Wettelijk gezien geen idee, maar waarom zou jij als eigenaar je paard daar laten staan als je niet tevreden bent en mogelijk een geblesseerd paard van de wei moet halen?

Ik ben al een tijdje opzoek naar een andere plek maar hier in de omgeving is niks vrij, ik sta al op een paar wachtlijsten maar kan haar natuurlijk niet in mijn voortuin zetten *D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:54

Ik zou een jurist deze specifieke vraag stellen.

Maar mijn ervaring is dat je niks kan als er iets gebeurd. Mijn paard is zo ook geblesseerd geraakt in een kudde, hij mocht ook niet apart. Zelfs niet toen hij katskreupel was. Maar omdat er geen hard bewijs is welk paard op dat moment de schade heeft toegebracht (ook al wisten we waar het niet mee klikte), het het risico van een kudde is en een staleigenaar niet zomaar verantwoordelijk is voor gedrag in een kudde kon ik in ieder geval niets. Ik heb het toen aan rechtsbijstand voorgelegd.
Dus ik heb een kapot paard en ben bij elkaar bijna 4000 euro aan dierenartskosten kwijt geweest.

Dus als je kunt verhuizen: wegwezen daar. Als een staleigenaar niet mee wil werken kun je niks.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:58

Bij ons op stal hebben we een gemengde kudde van ongeveer 18 paarden. 2 ruinen springen ook op de merries. De regel is hier dat als je met een merrie komt, je die kruiden moet geven die helpen de hormonen te reguleren (want sommige merries maken het deze ruinen niet makkelijk ze te negeren) en de ruinen die springen wordt ook gevraagd kruiden voor hormoon regulering te voeren.

Dit werkt voor ons fantastisch, maar daar moeten eigenaren het mee eens zijn natuurlijk.

Ik denk niet dat je zo heel veel kan met een blessure die hierdoor is veroorzaakt, tenzij de eigenaar van de ruin dit aanbiedt.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:04

Op internet is hier het een en ander over te vinden.

In beginsel is de eigenaar van het paard aansprakelijk voor de schade die een paard veroorzaakt (ook aan een ander paard). Vaak zie je pas naderhand dat je paard een blessure of verwonding heeft opgelopen. Er moeten getuigen zijn van de schadeveroorzakende gebeurtenis of er moet een andere vorm van bewijsmateriaal zijn, zoals camerabeelden. Als je claim berust op aannames (namelijk dat het ene paard het gedaan moet hebben, omdat hij er zo vaak op springt), zal de claim geen stand houden.

Daarnaast schuilt er gevaar in 'de eigen energie' van het dier. Als er geen getuigen zijn of camerabeelden, dan heeft niemand gezien wat de toedracht was van de schadeveroorzakende gebeurtenis. Bij wijze van spreken zou jouw paard de aanstichter kunnen zijn en was de klap die jouw paard kreeg een logisch gevolg.

Maar laten we even heel eerlijk zijn, de stalhouder gaat hiervoor geen camera's ophangen in de wei. Daarnaast zou het kunnen zijn dat het paard om 13:00 uitglijdt in de wei, om 15:00 springt er een paard op, om 16:00 maakt het paard een gekke bokkesprong en om 17:00 wordt het paard binnengehaald en loopt het paard kreupel. Welke gedraging heeft de kreupelheid veroorzaakt en heeft een van deze gedragingen de kreupelheid überhaupt wel veroorzaakt (is er een causaal verband te vinden)?

Ik begrijp van de stalhouder dat ze niet een paard afzonderlijk op de weide wilt hebben, dat is haar goed recht. Er is een nieuw paard in de kudde gekomen en dat kan maanden duren voordat de kudde weer stabiel wordt. Aan paardengedrag kan inderdaad niet zoveel gedaan worden (want tja, eigen energie van het dier). De stalhouder is in mijn optiek niet aansprakelijk voor schade in deze setting (ook niet op grond van de onrechtmatige daad).

Jij als eigenaar hebt besloten om je paard in een kuddeverband te stallen en spijtig genoeg is door de komst van een nieuw paard de situatie (tijdelijk) veranderd.
Door je paard in kuddeverband te stallen, aanvaard je het risico dat van nature komt kijken bij deze huisvesting. Paarden kunnen elkaar flink verwonden in een kudde. Jij als eigenaar draagt ook een verantwoordelijkheid over je paard.

Stel je voor dat je paard helaas een blessure oploopt, dan zou ik het laten rusten. Een juridische proccedure is niet zomaar iets en het is ook zeker niet goed voor de verstandhouding op stal. Daarnaast zijn dit soort zaken vaak tijdrovend, moeilijk te bewijzen en het levert het veel gezeik op en hoge advocatenkosten. Met andere woorden, er valt vaak geen winst uit te behalen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:08

Dat is een hele grote tegenpartij. Verhuizen op zeer korte termijn lijkt mij de enige optie dan.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:34

ankerozema schreef:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een andere plek maar hier in de omgeving is niks vrij, ik sta al op een paar wachtlijsten maar kan haar natuurlijk niet in mijn voortuin zetten *D

Ja, andere stalling vinden valt absoluut niet mee inderdaad. Misschien toch nog eens proberen aan te dringen om te wisselen van kudde? Erg jammer dat de staleigenaar niet mee wil werken. Hopelijk vind je snel een andere plek!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:38

Heel lang geleden is er op mijn oude stal zo'n situatie geweest.
De zaak is uiteindelijk bij de rijdende rechter geweest.
Eigenaren van het paard trokken helaas aan het kortste eind en kregen niets van de kosten vergoed.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:33

Sommige erg hengstige merries hebben soms zelf ook losse achterbeentjes.Misschien willen de mensen in de andere kudde jou hengstige merrie wel niet ? Elke keer een paard erbij geeft ook overlast in die ander groep dus ik begrijp de stal eigenaar wel hoe vervelend ook voor jou.
Dit is echt risico van paarden samen zetten.Maar al zet je ze alleen dan kunnen ze zich zelf ook verwonden .

ankerozema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 16:35

Molfre schreef:
Bij ons op stal hebben we een gemengde kudde van ongeveer 18 paarden. 2 ruinen springen ook op de merries. De regel is hier dat als je met een merrie komt, je die kruiden moet geven die helpen de hormonen te reguleren (want sommige merries maken het deze ruinen niet makkelijk ze te negeren) en de ruinen die springen wordt ook gevraagd kruiden voor hormoon regulering te voeren.

Dit werkt voor ons fantastisch, maar daar moeten eigenaren het mee eens zijn natuurlijk.

Ik denk niet dat je zo heel veel kan met een blessure die hierdoor is veroorzaakt, tenzij de eigenaar van de ruin dit aanbiedt.

Dat is ook nog wel een goeie idd regel vind ik!
Ik zal zelf ook eens kijken naar de kruiden, want ze maakt het de ruinen idd niet makkelijk haha

ankerozema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 16:37

office schreef:
Sommige erg hengstige merries hebben soms zelf ook losse achterbeentjes.Misschien willen de mensen in de andere kudde jou hengstige merrie wel niet ? Elke keer een paard erbij geeft ook overlast in die ander groep dus ik begrijp de stal eigenaar wel hoe vervelend ook voor jou.
Dit is echt risico van paarden samen zetten.Maar al zet je ze alleen dan kunnen ze zich zelf ook verwonden .

Helemaal mee eens, nu trapt ze niet van zich af maar biedt ze zichzelf juist aan dat is het probleem.
Het blijft allemaal een risico natuurlijk je hebt niet zelf in de hand wat ze doen :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:44

Je kunt NAF Magic proberen daar worden ze minder sletterig van :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:55

Andere stal zoeken. Waarom überhaupt wachten tot de blessure er is? Een reden waarom het niet altijd fijn is om kuddes te hebben.. soms klikt het en soms zit er 1 tussen....
Wettelijk weet ik het niet, maar ik weet wel.dat het niet slim is om dat af te wachten.

ankerozema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 17:05

Cioccolato schreef:
Andere stal zoeken. Waarom überhaupt wachten tot de blessure er is? Een reden waarom het niet altijd fijn is om kuddes te hebben.. soms klikt het en soms zit er 1 tussen....
Wettelijk weet ik het niet, maar ik weet wel.dat het niet slim is om dat af te wachten.

Dat snap ik en als ik een andere stal kon vinden met plek was ze ook al lang verhuisd.
Nu is het nogal moeilijk omdat alle stallen bij ons in de buurt vol zitten en ik al op wat wachtlijsten sta.
Anders was ze er ook al lang weg geweest :)

ankerozema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 17:05

imaudy schreef:
Je kunt NAF Magic proberen daar worden ze minder sletterig van :+

haha
Zal er eens naar kijken! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:16

Ik begrijp je probleem. Pensionhouders gooien soms alles maar bij elkaar en de paarden en hun eigenaren zitten met de blessures. Ik heb ook al vanalles meegemaakt en weet geen oplossing behalve klagen en bij geen gehoor op zoek naar een betere stalling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:21

Overigens denk ik dat een hengstige merrie die zelf wil niet geblesseerd zal raken door een "dekking". Aangezien dat toch de manier is waardoor al duizenden of meer jaren paarden zich voortplanten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:25

Heel banketstaaf maar jij bent verantwoordelijk voor jou eigen paard.
Dus ook wanneer deze een flinke schop of andere blessure op loopt in de wei is dat nog altijd jou eigen risico.

Daarom zijn een ruinen en een merrie weide appart aan te raden. Dan blijft het meestal wel rustig in die kuddes.
Ruinen zullen wat spelen en ,krasjes, op lopen en merries zullen wat kattekoppen tegen elkaar. Thats it

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:39

Slechte stallingen .Gooi alles maar bij elkaar en de verwondingen zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaren.Te kleine weitjes met te weinig gras of ruwvoer waar ze niet anders te doen hebben dan hun frustraties op hun weidegenoten af te reageren. Zoek tegenwoordig maar eens een goede stalling met weidegang die ook nog wolfproof is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:30

Ik had zo'n merrie die als ze hengstig was gewoon voor ruinen ging staan met de boodschap: spring nou, toe nou, spring. En tja, dat gingen de ruinen dan ook doen.
Daar was niets aan te doen, mijn merrie was gewoon een echte merrie en erg hitsig af en toe ;)
Overigens is haar nooit wat overkomen van springende ruinen. De laatste jaren lijkt ze amper meer hengstig te worden, dus staat ze ook niet meer voor de ruin waar ze nu de wei mee deelt.

Wel heeft ze af en toe schrammen van de ruin, die mag nog wel eens graag bijten. En anders doet de oude merrie het wel een keer als het haar ergens niet aanstaat waar mijn paard loopt. Dat is kuddegedrag en zolang het bij schrammetjes blijft vind ik het best.

Ik vind het wat anders zoals ik met mjin ruin heb meegemaakt, die was het pispaaltje in een kudde en had werkelijk overal en altijd bijtplekken. Die kwam in die kudde niet tot rust. Dan is er ook wat mis zeg maar.

Ik zou het dus belangrijk vinden of er verder wel rust is in de kudde of dat je paard zeg maar een pispaaltje is. Want een paard moet wel tot rust kunnen komen.

Er zijn stallen met merrie-, en ruinenkuddes, want in de ruinengroepen wordt meer gespeeld. Maar mijn ervaring is als je er wat merries bij zet dat alles veel stabieler is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:12

anjali schreef:
Overigens denk ik dat een hengstige merrie die zelf wil niet geblesseerd zal raken door een "dekking". Aangezien dat toch de manier is waardoor al duizenden of meer jaren paarden zich voortplanten.

Ze kan zeker wel geblesseerd raken, alleen al de sprong is behoorlijk belastend voor oa de rug. Natuurlijk hoort dit stukje bij een normale voortplanting. Alleen dan is een merrie 1x hengstig, de hengst springt en daarna is ze meestal drachtig. Dus de 11 maanden daarop volgend zal ze niet meer besprongen worden. Als TS verder niet fokt, is haar merrie elke 3 weken hengstig, een ruin is niet vruchtbaar. Dus de belasting is heel veel groter dan in een natuurlijke situatie. Nog los van dat we op dezelfde rug willen rijden. Wat in het wild niet hoeft natuurlijk.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:30

Als het springen is omdat jouw merrie hengstig is, dan zou ik je merrie op de Regumate zetten. Mijn merrie liet zich constant dekken vroeger, met Regumate was dit over. Nu is ze inmiddels 3 jaar van de Regumate af. Ze staat nu in een kudde van 30 en laat zich niet meer dekken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:54

Ik heb ook zo'n gevalletje gehad.

Mando stond al enige jaren in een stabiele gemengde kudde.

Na een paar dagen kwam ik op stal en stond Mando binnen. Ik heb uitleg gevraagd aan de staleigenaar en die gaf aan dat Mando haar de hoek in had getrapt.
Mijn mond viel open want zo is hij helemaal niet.

Ik heb aangegeven dat hij gewoon in de kudde blijft staan.

Volgende dag weer Mando binnen.

Ik ben het gesprek aangegaan met de staleigenaar en aangegeven dat het niet fair is als er al jaren een stabiele kudde is en er komt een merrie bij die blijkbaar niet in deze kudde past en dan dat mijn pony eruit gehaald wordt.

Zo werkt het voor mij niet. Dus de merrie is uit de groep gehaald en de rust was wedergekeerd.

Dus ik zou eerst in overleg gaan en kijken of die ruin niet naar een andere kudde kan.