Trailer of camionette

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Trailer of camionette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 19:45

We zitten hier in een groot dilemma.

Wat is nu het beste een auto kopen die een trailer mag trekken + 2 paards trailer OF een paardencammionette ?

Wat zijn de verzekeringen hiervoor? Hoe duur zijn deze voor beide?

Ik heb gehoord dat een paardencammionette meestal al overbeladen is als je er 2 paarden op zet. Geld dat dan voor alle uitvoeringen?

Een 4x4 2dehands kopen betaal je al vlug nog altijd 20k voor, kan je er ook gewoon een lichte vracht voor hangen? Welke voertuigen die dit zijn mogen dan zoveel trekken?

Keuring? Waarop moet je letten bij zowel wagen, camionette en trailer?

Het zou voor 2 paardjes zijn. Een Quarter en een Merens. Dit is pas voor komend jaar/2 jaar. Maar ik wil graag al de mogenlijkheden al bekijken. Ik zit niet graag vast op 1 stalplek en mijn paard niet kunnen vervoeren naar een wedstrijd. En elke keer iemand vragen heb ik ook geen zin in. En huren dan betaal ik me maandelijks blauw moest ik dit doen.

Wat zijn jullie ervaringen? Do's en don'ts?
Google is nogal all over the place met dit :')

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:11

Ik denk dat dit echt persoonlijke voorkeur is. Ik heb geen van beiden, dus ik kan je niet helpen met het vergelijken van de kosten maar ik heb deze vraag ook eens gesteld aan iemand die een camionette heeft.
Ze zei dat ze zich wel beklaagde dat ze niet voor een trailer gegaan was omdat
1) je idd meestal overbeladen bent als je 2 grote paarden mee hebt
2) je met de camionette een “extra” auto hebt waarvoor je plaats moet hebben en moet betalen en
3) je een camionette niet even kan “afkoppelen” als je ergens naartoe gaat. Als je ergens meerdere dagen naartoe gaat kan je een trailer gewoon afkoppelen om dan met de auto naar je hotel/winkel/whatever te rijden, met een camionette is dit niet zo praktisch.

MelissaV

Re: Trailer of camionette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:51

Ik gok dat je uit België komt, hier ook een Belg.
Qua camionette, je bent inderdaad altijd overbeladen, technisch gezien kunnen die wagens dat vaak wel aan maar je bent wettelijk gezien niet in orde als je tegen gehouden wordt. Je moet goed opletten met de koop van zo'n camionette, vaak worden ze leeggehaald voor de keuring en klopt het gewicht op u keuringsbewijs dus niet met daadwerkelijk gewicht.
Verzekering voor die camionette valt wel mee, ik had een oude Mercedes full omnium verzekerd en betaalde geloof ik 750 euro per jaar.
Trailer kan je vaak in de verzekering van het trekkend voertuig steken en kost ongeveer een 120 euro per jaar.

Je kan kijken naar een bus als trekwagen, die zijn nu nog particulier in te schrijven als lichte vracht (maar dat gaat ook stoppen), die mogen vaak ruim genoeg trekken. Maar die zijn in aanschaf ook niet goedkoop.

Qua rijden vind ik het persoonlijke voorkeur, degelijke auto met degelijke trailer maakt voor mij qua stabiliteit geen verschil tov een camionette. Als ik veulens moet vervoeren bv neem ik wel liever de camionette omdat ik daar simpel het schot van kan verzetten en bij mijn trailer geen lange stangen waren. Maar dat valt dus een beetje te bezien wat je vervoert en hoe je daar zelf in staat.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:26

Idd van België.

Het ding is dat ik dan ook een extra auto moet kopen die zon trailer kan trekken. Want ons klein opeltje kan maar 750kg aan. En overal naartoe rijden met een zware 4x4 in het gewone leven zie ik niet direct zitten dan brtaal ik me blauw denk ik aan verzekering en brandstof. Dus het is zowiezo dan een wagen extra ongeachte een busje of auto.

120 voor de trailer valt best mee op jaarbasis. Ik had gedacht dat dit veel meer was.

Het ontkoppelen snap ik wel. Zeker als je ergens op wedstrijd zit en je moet snel ergens heen. Daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Dus eigenlijk is het altijd beter om gewoon naar een trailer te gaan qwa gewicht, niet dat ik standaart 2 paarden ga vervoeren. Maar het is wel mooier meegenomen als ik ze allebei kan meenemen ipv maar 1. En hoe zit dat op langer termijn? Hoe snel 'verslijt' zo een auto/trailer/camionette?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:36

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:32

Ik zou voor een trailer gaan. Met zo’n camionette met B-rijbewijs zit je bijna altijd in overtreding qua gewicht. Bovendien is het een extra voertuig met alles wat daarbij hoort qua onderhoud, kosten, ….

Kies je voor een aluminium trailer komt daar weinig aan hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:54

Sentir schreef:

Wat is nu het beste een auto kopen die een trailer mag trekken + 2 paards trailer OF een paardencammionette ?

Ik heb gehoord dat een paardencammionette meestal al overbeladen is als je er 2 paarden op zet. Geld dat dan voor alle uitvoeringen?

Een 4x4 2dehands kopen betaal je al vlug nog altijd 20k voor, kan je er ook gewoon een lichte vracht voor hangen? Welke voertuigen die dit zijn mogen dan zoveel trekken?

Het zou voor 2 paardjes zijn. Een Quarter en een Merens. Dit is pas voor komend jaar/2 jaar. Maar ik wil graag al de mogenlijkheden al bekijken. Ik zit niet graag vast op 1 stalplek en mijn paard niet kunnen vervoeren naar een wedstrijd. En elke keer iemand vragen heb ik ook geen zin in. En huren dan betaal ik me maandelijks blauw moest ik dit doen.

Grofweg heb je twee opties:
1) een goede auto met goede trailer.
2) kleine auto en vrachtwagen. Nu zijn de regels, volgens mij, in België wat ongunstiger dan in NL voor particulier bezit van een vrachtwagen.

In België is er nog steeds de optie "lichte vracht" in NL bekend als grijs kenteken. In NL is dat voor de particulier niet meer zo aantrekkelijk, in België kan het een serieus alternatief zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:39

In België is de gunstmaatregel voor de lichte vracht voor particulieren ook afgeschaft, maar wel alleen voor pickups.

De nieuwe Amarok kost bv aan alleen
al inschrijvingstaks voor een particulier meer dan 12k terwijl ik daar zakelijk €0 voor moest betalen.

De busjes of zelfs nv een omgebouwde Audi RS4 valt nog wel onder de vrijstelling. Dus de paardenvrachtwagentjes ook.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:02

Sentir schreef:
Idd van België.

Het ding is dat ik dan ook een extra auto moet kopen die zon trailer kan trekken. Want ons klein opeltje kan maar 750kg aan. En overal naartoe rijden met een zware 4x4 in het gewone leven zie ik niet direct zitten dan brtaal ik me blauw denk ik aan verzekering en brandstof. Dus het is zowiezo dan een wagen extra ongeachte een busje of auto.

120 voor de trailer valt best mee op jaarbasis. Ik had gedacht dat dit veel meer was.

Het ontkoppelen snap ik wel. Zeker als je ergens op wedstrijd zit en je moet snel ergens heen. Daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Dus eigenlijk is het altijd beter om gewoon naar een trailer te gaan qwa gewicht, niet dat ik standaart 2 paarden ga vervoeren. Maar het is wel mooier meegenomen als ik ze allebei kan meenemen ipv maar 1. En hoe zit dat op langer termijn? Hoe snel 'verslijt' zo een auto/trailer/camionette?

Verslijten ligt ook helemaal aan gebruik en onderhoud, heb je een mogelijkheid om ze onder een carport te zetten, hoeveel km wil je er mee rijden?
Dat zijn allemaal dingen die meewegen in hoelang iets mee gaat.

Wat nog een optie kan zijn is een lichte vracht 4x4 kopen op LPG, maar dat is eigenlijk alleen gunstig als je veel kilometers doet gezien er weinig te koop staat waar al LPG in ligt, en zo’n installatie ook geld kost.

Om nog terug te komen op kosten ik betaalde voor mijn camionette het volgende:
- jaarlijkse wegenbelasting: +- 215 euro
- verzekering jaarlijks: +- 750 euro
- inschrijving: 0 euro gezien lichte vracht

Dan heb ik een tijd bus + trailer in bezit gehad:
Trailer:
- jaarlijkse wegenbelasting: +- 100 euro
- verzekering jaarlijks: +- 120 euro
- inschrijving: volgens mij 0 euro maar ga het opzoeken want weet dit niet 100% zeker
Bus Opel Vivaro:
- jaarlijkse wegenbelasting: +- 180 euro
- verzekering jaarlijks: +- 660 euro
- inschrijving: 0 euro gezien lichte vracht

Qua onderhoud kom ik met mijn bus op quasi dezelfde kosten uit als de camionette.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:20

Je hebt echt niet altijd een 4x4 nodig voor een trailer.

Kijk eens naar een ford Kuga of Toyota Rav4. Die kun je met niet al te veel km's prima vinden onder de 20k. Ze mogen 2000 en 2100 trekken met het juiste motor type.

Ik heb gekozen voor een auto trailer combi omdat ik met een vrachtwagentje zeker duurder uit was geweest. Ik kan niet zelf sleutelen dus van beide wil ik redelijk 'nieuwe moderne' motoren. Dan is een trailer en auto kopen altijd goedkoper dan een vrachtwagen. En dan moet je nog een auto aanhouden naast de vrachtwagen.

Ik was voor mijn 4x4 rav4 benzine 13k kwijt en voor mijn 2 paards aluminium humbauer 6k. Beide 2e hands maar niet 'oud'. Voor dat geld ben ik nog geen recente vrachtwagen tegen gekomen.

Met een trailer rijden en sturen heb ik nooit als een probleem ervaren. Misschien dat een vrachtwagentje nog een voordeel heeft als je daar echt moeite mee hebt.

Dan ga je per trailer loze km inderdaad wel meer betalen dan je nu doet met een klein autootje. Om die vergelijking goed te kunnen maken zou je even je km's naast elkaar moeten zetten. Hoeveel km's maak je privé en hoeveel met de trailer er achter.
Als je echt veel trailer loze km's maakt en dat nu heel voordelig doet zou je na een paar jaar nog wel op een omslagpunt kunnen komen waarbij een vrachtwagen dan voordeliger gaat zijn. Maar als ik snel even bedenk dat ik geen fatsoenlijke vrachtwagens heb zien staan onder de 20k moeten dat wel heel veel km's zijn om voordelig uit te komen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 13:14

Het is voor 39km heen. Dus dat is dan 78km op een dag. Ik had graag 1 a 2x in de week met de trailer op les of wedstrijd gegaan.

En af en toe ook 22km heen en 44km op een dag. Dit ook 1 a 2x per week.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:27

Sentir schreef:

België?

Indien België: de B-vrachtwagentjes zijn super duur, betaal je ook snel 20 K en die is dan niet persé jong meer, of laag in km.
Bij de nieuwere modellen heb je soms wel 1100 kilo laadvermogen, maar dat is dus paarden + bagage + passagiers + tuig + een halve tank diesel, wordt wss toch wel krap.
MEt een C rijbewijs zit je safe qua laadvermogen en die zijn vaak ook wel goedkoper.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:51

Sentir schreef:
Het is voor 39km heen. Dus dat is dan 78km op een dag. Ik had graag 1 a 2x in de week met de trailer op les of wedstrijd gegaan.

Dat kun je toch makkelijk even op een rij zetten met de verbruiken per auto? Wat dat je dan extra kost.
Genoeg auto verkoop sites waar je dat even op kunt zoeken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 15:58

pol013 schreef:
Sentir schreef:

Dat kun je toch makkelijk even op een rij zetten met de verbruiken per auto? Wat dat je dan extra kost.
Genoeg auto verkoop sites waar je dat even op kunt zoeken.

Verbruik maakt mij op zich niet enorm veel uit. Het gaat me echt eerder om wat het beste is in aanschaf

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:26

Ik vind rijden met een trailer enorm eng en ben er ook niet handig in, maar vind het zelf wel aangenamer voor het paard. In een camionette hebben ze, naar mijn gevoel, minder steun en voelen ze zich meer 'opgesloten'.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:54

Kiwiaa schreef:
Ik vind rijden met een trailer enorm eng en ben er ook niet handig in, maar vind het zelf wel aangenamer voor het paard. In een camionette hebben ze, naar mijn gevoel, minder steun en voelen ze zich meer 'opgesloten'.

Ik heb en had niet de indruk dat mijn paarden steun nodig hebben. Kwestie van voertuigbeheersing.

Die trailer is niet zo eng, zolang het trekkende voertuig maar capabel is om de betreffende trailer te handelen. Daar zit 'm vaak het punt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:09

Ook in een camionette kunnen de paarden steun vinden aan de zijwanden en tussenschot.
Een camionette heeft wat mij betreft drie voordelen: je hebt geen stangen waar je paard overheen kan klimmen of op kan gaan leunen, het ding is volledig dicht (geen open achterklep of hooguit een zeiltje) en je paard reist achteruit, wat ze over het algemeen fijner vinden.
Nadeel is vaak de steilere klep, en de draai die het tweede paard moet maken als je er twee laadt.
Plus natuurlijk dat je zelden een B-rijbewijs wagentje kunt vinden waar er makkelijk 2 op kunnen, en een 'klein' C-rijbewijs ook geen garantie is voor het vinden van een vrachtwagen met voldoende laadvermogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:13

Ibbel schreef:
Ook in een camionette kunnen de paarden steun vinden aan de zijwanden en tussenschot.
Een camionette heeft wat mij betreft drie voordelen: je hebt geen stangen waar je paard overheen kan klimmen of op kan gaan leunen, het ding is volledig dicht (geen open achterklep of hooguit een zeiltje) en je paard reist achteruit, wat ze over het algemeen fijner vinden.
Nadeel is vaak de steilere klep, en de draai die het tweede paard moet maken als je er twee laadt.
Plus natuurlijk dat je zelden een B-rijbewijs wagentje kunt vinden waar er makkelijk 2 op kunnen, en een 'klein' C-rijbewijs ook geen garantie is voor het vinden van een vrachtwagen met voldoende laadvermogen.

Al is een grote evenmin garantie. Er heeft tijden een 12-tons Volvo op I-net gestaan waar gewoon bij stond dat ie 11.500kg leeg woog......

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:21

Ik rij enorm rustig, maar in een camionette staat hij echt met zijn hoofd tegen de wand gedrukt ipv ruimte te nemen voor zijn hals, waardoor hij minder stabiel staat. Ik kan er bijna nog een pony achter plaatsen := zo hard staat hij tegen die achterwand gepropt. In de trailer gaat hij met zijn hoofd over die bar, waardoor hij evenwichter staat. Mijn paard vindt het ook echt vreselijk om in de camionette te gaan en laadt makkelijker in de trailer (na een lang traject wel...). Ik neem aan dat het wel van paard tot paard afhangt, maar ik doe de mijne daar in elk geval geen plezier mee. In de trailer kan hij wachten, camionette wordt hij helemaal opgedraaid. Heb dit nog al wel gehoord van mensen als ik mijn verhaal doe.

Niet elke auto-trailer combinatie mag twee paarden trekken overigens, maar met een camionette kan je eigenlijk al per definitie niet twee paarden laden vrees ik, als je in orde wil zijn.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 10:01

Nog even een vraagje.

Welke wagens gebruiken jullie dan om je trailer te trekken? Tot nu valt mn oog op de opel vivaro omdat dat goed samenvalt met mn job

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:15

Renault trafic uit 2013, dus gelijkaardig als de vivaro. Die trekt makkelijk 2000 kilo. Wel bij de huidige even trekgewichten checken, doordat ze overal kleinere motoren inbouwen kunnen ze vaak maar 1600 kilo meer trekken.

Via het werk had mijn man een Ford Ranger, die trok 3500 kilo, 4 wd, Dat was een super goede trekauto. Maar wel minder praktisch qua bergruimte, hond moest op de achterbank, dus die auto was altijd vies.

Nu komt er een iveco Daily, de kleinste versie. 3500 kilo te trekken op een ladderchassis, mooie bergruimte achteraan, kennel voor de hond kan er in. Goede bestuurdersstoel (want gemaakt op vrachtwagenchauffeurs), en full option.

Nadeel: nog altijd een "bestelwagen" en achterwieltrekker, dus ik ben heel benieuwd hoe die zal zijn op gras bijvoorbeeld.

Maar van mijn Trafic ben ik eigenlijk heel tevreden, dat is mijn dagelijkse auto, behalve zijn onderhoud krijgt die eigenlijk maar weinig liefde, er zijn wel wat elektronische mankementjes (lichtjes binnen die niet meer uitgaan als de deur sluit, lichten achteraan vallen eruit, de bouten van mijn schuifdeur zijn al eens losgetrild, etc) maar die kart na 11 jaar nog altijd prima :).

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 10:20

Even opgezocht en de 2dehands prijs valt ook goed mee. Is maar een auto voor te gaan werken (hoefsmid) en de trailer te trekken. En ja hij lijkt enorm op de vivaro. Maar bestelwagentype maakt echt niet uit, voor rondjes rondt de kerk hebben we onze corsa voor :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:28

Ah super, dan zou ik zeker voor een bestelwagen gaan!

als je een 160 PK versie vindt is dat wel ideaal.
De mijne is 115, en met 2000 kilo aan de haak op de snelweg heb ik soms nét iets te weinig. (maar niks dramatisch hoor, het lukt zeker, maar voor het mooie is het fijn als je hem dan er nog net iets vlotter kan uit trekken).
Een achtertrekker heeft voorkeur, maar als je niet in heuvelachtig land woont is dat geen issue.

Renault en Vivaro zijn letterlijk hetzelfde, zowel qua motor en carosserie, enkel in de afwerking en het merk zit er verschil.

Een stapje hoger heb je die Ford Transit custom, die zijn vaak ietsjes duurder maar ook iets degelijker en luxueuzer.

Mercedes Sprinter (achtertrekker)

VW transporter bestaat ook in 4wd.

Iveco Daily (niet makkelijk te vinden in kleinste formaat tweedehands)

Trafic en Vivaro zijn nieuw vrij betaalbaar, De andere zijn nieuw een stuk duurder maar vaak tweedehands wel voor nette prijzen te vinden.
Let wel op met busjes gebruikt door zelfstandigen! Die zijn vaak na 4 jaar afgeschreven en ingewisseld, maar hebben vaak teveel geladen en teveel getrokken. Die zou ik héél goed laten inspecteren.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 10:36

Ford transit heb ik al eens mee gereden, vindt dat zon hoge wagens. En veel verbruik, of dat lag mss gewoon aan mij want dat was de eerste keer met zon wagen rijden.

Ik neem altijd iemand mee die wat meer van wagens kent dan ik. Dat helpt al veel. Zelfstandige wagens hebben ook namelijk enorm veel km op de teller 2dehands. Dus kopen van een garage ipv particulier lijkt me ook de veiligste optie ivm garantie en al die dingen.

Die Mercedes is wel een joekel van een auto :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:39

De mercedes sprinter is inderdaad groot. De kleinere broer is de Vito, maar ik weet niet of je die in genoeg vermogen en trekkracht vindt?

https://www.2dehands.be/v/auto-s/merced ... 7wQAvD_BwE

Vito's kunnen idd ook 2000-2500 kilo trekken.

Goedkoper vind je ze ook maar dat zijn dan wel de oudere modellen
.