Hoe paard met artrose/blijvende blessure fit/mentaal gezond houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Hoe paard met artrose/blijvende blessure fit/mentaal gezond houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:03

Hi Bokkers,

Ik ben opzoek naar bokkers die ervaring hebben met het gezond/fit houden van een paard met artrose en met een blijvende blessure. Hieronder lees je mijn verhaal.

Ik ben in het bezit van een 17 jarige ruin. Hij heeft flinke artrose in zijn rechter SI, waardoor er een milde tussenpees blessure is ontstaan in het rechterachterbeen (bij de aanhechting). Het herstel leek goed te gaan tot ik hem weer ging opbouwen. De blessure is helaas blijvend geworden. Het is geen extreem erge tussenpeesblessure, maar wel iets rommelig bij de aanhechting. De dierenarts heeft aangegeven dat hij er geen pijn aan heeft (hij heeft overigens geen pas kreupel gelopen), alleen de pees kan niet meer goed rekken. De eerste drafpassen rechtsom is hij iets verkort (echt minimaal), dat trekt later weg. De dierenarts heeft aangegeven dat zolang hij niet kreupel wordt of het iets verkorte pasje weg trekt ik mag blijven rijden. Dit moet ik zelf aanvoelen. Ik mag eigenlijk niet meer op een korte cirkel longeren/grondwerken.

Ik rijd hem ongeveer 2 keer in de week een 20 minuten/half uurtje. Ik ga alleen maar rechtuit en stap vrij lang in. Daarna draaf ik een aantal rondes draf met tussen pauze van het stappen, zowel linksom als rechtsom. Ik wandel regelmatig met hem van het erf af over het verharde. Dit vindt hij prachtig. Ook gaat hij wel onder het zadel mee naar buiten. Ik stap alleen over het verharde heen. Hij heeft meerdere dagen rust tussen de beweging door. Hij komt elke dag een hele lange periode buiten.

Nu zullen jullie wel denken, waarom een heel verhaal zonder vraag?

Mijn paard is momenteel erg fris. Ik merk aan hem dat hij zich tijdens het rijden in de bak verveeld. Momenteel is het vroeg donker, waardoor ik na mijn werk niet meer van het erf af kan. Ik probeer dit in de weekend dagen wel te doen, maar doordeweeks is dit helaas geen optie. Mijn paard barst van de energie. Dit heeft hij elke winter wel, maar normaal gesproken deed ik grondwerk (waar hij dan even ruimte had om te ploffen) met hem of kon ik fanatiek in de bak rijden. Dit kan helaas niet. Ik merk dat het rijden daardoor lastiger wordt. Hij schrikt vaker (springt weg/kijkerig/draait zich om/gaat piepen en kan daarna even wat passen vooruit schieten). Als hij zijn energie kwijt was met rijden/grondwerk dan kon ik daarna prima rijden. Grondwerk vond hij altijd erg leuk, alleen hier wordt veel gebruik gemaakt van korte draaien, waardoor dit niet meer mogelijk is.

Hebben jullie tips voor bijvoorbeeld het rijden in de bak, waardoor ik hem toch soepel/mentaal fit kan houden, zonder hem te overbelasten? Hoe doen jullie dat met jullie oudere paarden die artrose/blessure hebben? Wat voor oefeningen doen jullie?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoe paard met artrose/blijvende blessure fit/mentaal gezond houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:06

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:09

Staat hij nu meer op stal dan in de zomer? Komt hij overdag wel buiten om vrij te bewegen? Wat voor krachtvoer/brok krijgt hij en wordt dit aangepast in de winterperiode? Als hij bijna niets meer hoeft te doen is een goede vitaminebrok ook voldoende naast genoeg ruwvoer.
Daarnaast is bij artrose de hele dag vrij (onbelast dus) kunnen bewegen beter. Stilstaan is niet goed.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:22

Ik volg dit topic voor adviezen. Helaas geen adviezen voor je want ik heb hetzelfde probleem. Al 7 maanden met een blessure in de knoop en nu blijkt het toch artrose in de heup te zijn.

In de zomer bleef hij redelijk rustig, maar nu alweer bijna 2,5 alleen maar stappen (staat wel 24/7 buiten in de groep) maar hij is vreselijk voorwaarts, bokkerig, schrikachtig en moet aan het werk. Normaal inderdaad ook heviger in de wintermaanden en met regelmatig goed longeren en dressuurmatig rijden bleef hij redelijk fijn te rijden, soms ook nog buiten. Maar nu is het wel een stuiterbal aan het worden.

Mijn enige tip: overleggen met de dierenarts of langer stappen mag. Dat je in ieder geval buiten aan de hand een flink stuk kan gaan wandelen. Up tempo stappen is vaak goed voor ze. Ik hoop snel weer verder te mogen dan 20 minuten want ik weet zeker dat dat gaat helpen als we weer 40 minuten of langer even goed aan één stuk door kunnen wandelen.

Maar eerlijk is eerlijk, er komt gewoon een moment dat ie uit z'n plaat gaat en ik denk dat ik dat maar gewoon moet laten gebeuren. Dan is het in ieder geval uit zijn systeem..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:27

Lindsey_99 schreef:
Staat hij nu meer op stal dan in de zomer? Komt hij overdag wel buiten om vrij te bewegen? Wat voor krachtvoer/brok krijgt hij en wordt dit aangepast in de winterperiode? Als hij bijna niets meer hoeft te doen is een goede vitaminebrok ook voldoende naast genoeg ruwvoer.
Daarnaast is bij artrose de hele dag vrij (onbelast dus) kunnen bewegen beter. Stilstaan is niet goed.

Mijn paard komt van 's ochtends vroeg (rond 7/8 uur) tot een uurtje of 16/17 uur buiten. Paard krijgt alleen een vitamine brok met een 18+ muesli en wat lucerne. Hij krijgt zeker voldoende ruwvoer. Ze gaan nu voor het donker naar binnen (eerder rond 19 uur). Zijn voeding wordt niet aangepast.

Hij is altijd wat energieker geweest in de winter. Dit is niet anders dan andere jaren, alleen mag ik nu minder doen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:31

Celebi schreef:
Ik volg dit topic voor adviezen. Helaas geen adviezen voor je want ik heb hetzelfde probleem. Al 7 maanden met een blessure in de knoop en nu blijkt het toch artrose in de heup te zijn.

In de zomer bleef hij redelijk rustig, maar nu alweer bijna 2,5 alleen maar stappen (staat wel 24/7 buiten in de groep) maar hij is vreselijk voorwaarts, bokkerig, schrikachtig en moet aan het werk. Normaal inderdaad ook heviger in de wintermaanden en met regelmatig goed longeren en dressuurmatig rijden bleef hij redelijk fijn te rijden, soms ook nog buiten. Maar nu is het wel een stuiterbal aan het worden.

Mijn enige tip: overleggen met de dierenarts of langer stappen mag. Dat je in ieder geval buiten aan de hand een flink stuk kan gaan wandelen. Up tempo stappen is vaak goed voor ze. Ik hoop snel weer verder te mogen dan 20 minuten want ik weet zeker dat dat gaat helpen als we weer 40 minuten of langer even goed aan één stuk door kunnen wandelen.

Maar eerlijk is eerlijk, er komt gewoon een moment dat ie uit z'n plaat gaat en ik denk dat ik dat maar gewoon moet laten gebeuren. Dan is het in ieder geval uit zijn systeem..

Ik herken je verhaal. In de zomer is mijn paard juist traag/flegmatiek. In de winter is dit een ander verhaal. Mijn paard zal nooit herstellen. Dat is uitgesloten. De dierenarts heeft aangegeven dat ik zelf moet aanvoelen wat wel/niet kan. Ik vermoed dat mijn paard ook een keer gaat ploffen. Hij geeft in ieder geval genoeg signalen af. Als hij in de paddock staat kan hij dit ook wel.

Wij wandelen idd wel flink door. Hij vindt het ook erg leuk en wordt dan ook wel actief. We wandelen gemiddeld een half uurtje per keer. Momenteel is het alleen al zo vroeg donker en dan kan ik niet meer naar buiten. Daarom dat ik wat alternatieven aan het bedenken ben.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:36

Kun je niet in het donker ook wandelen? Lampjes aan en gaan.

Verder is clickertraining met kleine kunstjes en rek en strek oefeningen vaak ook wel iets wat ze mentaal een beetje bezig houdt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:48

Lange lijnen werkte bij mijn geblesseerde ruin prima voor mentale bezigheid, maar ook soepel houden. Dressuur aan de hand zeg maar.
En hersenwerk alleen voor het mentale stuk.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:55

Geen ervaring met artrose, wel met een peesblessure en ouder wordend paard. Ik heb hele goede ervaringen met lasertherapie. Binnen de kortste keren was de peesblessure hier verholpen. Dit hebben we ook laten checken door de dierenarts d.m.v. een echo voor en na de therapie.

Verder doen we veel werk aan de hand en de lange lijnen. Ook gaan we regelmatig naar buiten, wandelen of naast de fiets. Wanneer het kan gaat ze 24/7 de wei op en elk half jaar krijgt ze een apk'tje van mijn dierenarts/chiro. Die is tot nu toe heel tevreden over de conditie van het paard.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 22:01

Celebi schreef:
Kun je niet in het donker ook wandelen? Lampjes aan en gaan.

Verder is clickertraining met kleine kunstjes en rek en strek oefeningen vaak ook wel iets wat ze mentaal een beetje bezig houdt.

Ik wandel langs een drukke weg (soort landweg). Er moet regelmatig een auto mij passeren. Ik heb bij sommige stukken weinig uitwijkmogelijkheden. Vaak loop ik dan midden op de weg, tot ik bij de uitwijk mogelijkheid ben, zodat de auto mij kan passeren. Als zij mij niet optijd zien ben ik de sjaak. Dat vind ik te gevaarlijk. Mijn paard is super verkeersmak, daar ligt het niet aan. Maar ben bang dat auto's mij niet optijd zien.

Clickertraining geprobeerd, maar daar gaat hij enorm van drammen. Ik heb hem ooit een keer de Spaanse pas geleerd. Nu krijg ik regelmatig een Spaanse pas, zonder dat ik daarom vraag.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 22:04

Dieuwke_ schreef:
Geen ervaring met artrose, wel met een peesblessure en ouder wordend paard. Ik heb hele goede ervaringen met lasertherapie. Binnen de kortste keren was de peesblessure hier verholpen. Dit hebben we ook laten checken door de dierenarts d.m.v. een echo voor en na de therapie.

Verder doen we veel werk aan de hand en de lange lijnen. Ook gaan we regelmatig naar buiten, wandelen of naast de fiets. Wanneer het kan gaat ze 24/7 de wei op en elk half jaar krijgt ze een apk'tje van mijn dierenarts/chiro. Die is tot nu toe heel tevreden over de conditie van het paard.

Laser therapie heb ik overwogen. Alleen in zijn geval heeft het geen zin. De tussenpees kan je lastig bij en de oorzaak van deze blessure is de artrose. De artrose wordt niet beter (heb hem ingespoten). De oorzaak van de tussenpees is de stand, waardoor die pees anders belast wordt. De dierenarts heeft gezegd dat dit geen zin heeft helaas voor mijn paard.

Wat voor werk doe jij precies aan de hand? Wat voor soorten oefeningen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:07

Ah ja dat is balen.. Ik deed het nog wel regelmatig als flinke kerstboom maar het is wel link ja als het smal, donker en druk is.

Korte teugelen kan misschien nog wat voor jullie zijn bedenk ik me. Eigenlijk gewoon dressuur vanaf de grond. Erg leuk en toch weer minder belastend dan erop.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:13

Ik reed vaak wel echt 3 kwartier met mijn paard met artrose. Sowieso omdat in/uitstappen wat meer tijd kost. 20 minuten instappen, 10 minuten minimaal uitstappen. En dus tussenin ongeveer 10-15 minuten draf werk en op goede dagen eens een minuut galop. Weinig voltes inderdaad, dus bijna niet longeren. Maar wel proberen aan het werk te zetten in het koppie dus draf verruimen en dan weer langzaam. Veel tempo wisselingen etc. Overgangen.

Die van mij had geen peesblessure er bij dus als ze echt eens heel fris was gooide ik haar wel eens 1 x per 2 weken aan de longeerlijn in de bak en dan gewoon zoveel mogelijk meelopen en dan mocht ze even lekker galopperen. Weekends zoveel mogelijk naar het bos.

Ik heb haar nooit een dag kreupel gehad van de artrose maar voor ieder paard werkt weer wat anders natuurlijk. Ze is helaas gestorven aan iets anders, maar heb haar 5 jaar zo nog kunnen doorrijden sinds de diagnose.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 22:37

M_arjolein schreef:
Ik reed vaak wel echt 3 kwartier met mijn paard met artrose. Sowieso omdat in/uitstappen wat meer tijd kost. 20 minuten instappen, 10 minuten minimaal uitstappen. En dus tussenin ongeveer 10-15 minuten draf werk en op goede dagen eens een minuut galop. Weinig voltes inderdaad, dus bijna niet longeren. Maar wel proberen aan het werk te zetten in het koppie dus draf verruimen en dan weer langzaam. Veel tempo wisselingen etc. Overgangen.

Die van mij had geen peesblessure er bij dus als ze echt eens heel fris was gooide ik haar wel eens 1 x per 2 weken aan de longeerlijn in de bak en dan gewoon zoveel mogelijk meelopen en dan mocht ze even lekker galopperen. Weekends zoveel mogelijk naar het bos.

Ik heb haar nooit een dag kreupel gehad van de artrose maar voor ieder paard werkt weer wat anders natuurlijk. Ze is helaas gestorven aan iets anders, maar heb haar 5 jaar zo nog kunnen doorrijden sinds de diagnose.

Het lastige is dat artrose om veel beweging vraagt, maar een peesblessure juist niet. Die vraagt veel rust. Extreem/veel schakelen kan met mijn paard niet, omdat de pees dit niet aan kan. Kleine schakel momenten wel uiteraard. Maar lang galopperen is geen optie. Chablis is ook geen pas kreupel geweest.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:18

Nee dat vermoeden had ik inderdaad al door die peesblessure.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 02:03

Gizeppie schreef:
Laser therapie heb ik overwogen. Alleen in zijn geval heeft het geen zin. De tussenpees kan je lastig bij en de oorzaak van deze blessure is de artrose. De artrose wordt niet beter (heb hem ingespoten). De oorzaak van de tussenpees is de stand, waardoor die pees anders belast wordt. De dierenarts heeft gezegd dat dit geen zin heeft helaas voor mijn paard.

Wat voor werk doe jij precies aan de hand? Wat voor soorten oefeningen?

Hier was het ook de tussenpees, daar kun je met de laser gewoon prima bij. Ik heb destijds gekozen voor een paardenfysio die veel ervaring had met peesblessures maar zij is ook goed bekend met gewrichtsafwijkingen zoals artrose. Ik zou in jou geval dus zeker eens contact opnemen met iemand die van beide dingen verstand heeft en niet direct een behandelmethode afserveren omdat de DA zegt dat het geen zin heeft. Niet alle DA's zijn fan van lasertherapie.

Wij doen grondwerk, loswerken (maar dat is dus een soort van op de grote volte en in jullie geval niet handig) en dubbele lange lijnen. Wij krijgen eens per maand les van iemand die is opgeleid volgens het Freestyle systeem van Emiel Voest en dat bevalt heel goed.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:18

Er zijn legio mogelijkheden om vanaf de grond te werken zonder op een kleine cirkel te hoeven werken :j
Lange lijnen, lange teugelen, werken aan de hand, grondwerk met balken en pionnen.

De artrose vraagt inderdaad wel om beweging, maar dan in gedoseerde vorm ivm de tussenpees.
Dat de tussenpees niet reageert op laseren klopt niet, een high power laser red dat makkelijk, de low laser alleen niet. Genoeg tussenpees blessures zien verbeteren met high power

Hou ook even zijn stand van de hoeven in de gaten, ondergeschoven en lage hielen (evt in combinatie met lange tenen) zorgen voor teveel trekkracht op je tussenpees!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:27

Hier een paard met tussenpees, knie en si problemen. Ik werk veel aan de hand, en longeer wel, maar met veel stukjes rechtuit en geen hele kleine voltes.
Mag je niet galopperen? Dat zal helpen voor de frisheid, en het SI gewricht wordt er beter van.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 16:47

Odetje92 schreef:
Er zijn legio mogelijkheden om vanaf de grond te werken zonder op een kleine cirkel te hoeven werken :j
Lange lijnen, lange teugelen, werken aan de hand, grondwerk met balken en pionnen.

De artrose vraagt inderdaad wel om beweging, maar dan in gedoseerde vorm ivm de tussenpees.
Dat de tussenpees niet reageert op laseren klopt niet, een high power laser red dat makkelijk, de low laser alleen niet. Genoeg tussenpees blessures zien verbeteren met high power

Hou ook even zijn stand van de hoeven in de gaten, ondergeschoven en lage hielen (evt in combinatie met lange tenen) zorgen voor teveel trekkracht op je tussenpees!

Het klopt dat de tussenpees wel reageert op het laseren, echter wordt de stand van mijn paard hier niet anders van (door de artrose). Ik kan gaan laseren, maar het probleem komt terug bij belasting. Daarom raad de dierenarts het af.

Ik had mijn paard altijd rondom op ijzers. Achter had hij speciaal beslag. Dit heb ik eraf laten halen. Ik heb binnenkort weer een afspraak staan met de hoefsmid. De voeten zijn niet anders geworden, dan eerder. Ik vind het eigenlijk bizar goed gaan (geen brokkel voetjes).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 16:51

dioni schreef:
Hier een paard met tussenpees, knie en si problemen. Ik werk veel aan de hand, en longeer wel, maar met veel stukjes rechtuit en geen hele kleine voltes.
Mag je niet galopperen? Dat zal helpen voor de frisheid, en het SI gewricht wordt er beter van.

Ik heb geen mogelijkheid om rechtuit te kunnen longeren. Wij mogen in de "normale" rijbaan niet longeren. Anders had ik dat zeker gedaan. De longeercirkel is niet ruim genoeg om er een hele grote volte van te maken. Aangezien hij nog wel eens ploft lijkt mij dat niet verstandig.

Galopperen maakte hem in het verleden super los en soepel. Echter zie ik aan hem als ik weer eens gegaloppeerd heb, dat hij zijn rechter achterbeen ontlast en de pees weer een stuk warmer is als eerder. Als het niet hoeft liever niet. Voor zijn artrose is het goed, maar voor zijn tussenpees helaas niet.

Wat voor soort oefeningen doe jij aan de hand? Hoe ziet dat eruit? Hoe heb je dat opgebouwd?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:41

Misschien niet direct een antwoord op je vraag; maar ik zou toch overwegen naar een andere stalling over te stappen. Ergens waar hij 24/7 buiten kan en waar je ‘s avonds wel veilig lange stukken rechtuit kan maken. Met continue buiten lopen zal het ontploffingsgevaar denk ik snel minder worden. En zeker als er iets te doen is (paddock paradise?) zie je ze mentaal ook opknappen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:04

Maar dan wel een plek met voldoende ruimte tenzij je een heel dominant paard hebt. In de kleine ruimtes hebben paarden die vriendelijk zijn soms geen leven en komen maar amper aan voer. Laat staan dat ze goed kunnen gaan liggen in een ruime stal met fijne bodem. De plekken met voldoende ruimte moet je zoeken met een kaarsje.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 07:58

Lijsken schreef:
Misschien niet direct een antwoord op je vraag; maar ik zou toch overwegen naar een andere stalling over te stappen. Ergens waar hij 24/7 buiten kan en waar je ‘s avonds wel veilig lange stukken rechtuit kan maken. Met continue buiten lopen zal het ontploffingsgevaar denk ik snel minder worden. En zeker als er iets te doen is (paddock paradise?) zie je ze mentaal ook opknappen.

Dankjewel voor de tip. Echter is mijn paard een voormalig dekhengst geweest en functioneert helaas niet in een gemengde kudde. Dit is helaas geen optie, omdat veel van dit soort stallingen hij niet apart zou kunnen. Hier in de omgeving zijn weinig stallingen met goede uitrij mogelijkheden. Of ze hebben wel een uit rij mogelijkheid, maar is de basis niet op orde zoals voldoende buiten of genoeg hooi. Mijn paard staat niet dagen op stal hè? Hij staat gemiddeld van half 7 ochtends tot 19 uur in avond buiten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 08:01

Rizette schreef:
Maar dan wel een plek met voldoende ruimte tenzij je een heel dominant paard hebt. In de kleine ruimtes hebben paarden die vriendelijk zijn soms geen leven en komen maar amper aan voer. Laat staan dat ze goed kunnen gaan liggen in een ruime stal met fijne bodem. De plekken met voldoende ruimte moet je zoeken met een kaarsje.

Mijn paard heeft voldoende ruimte, komt overdag buiten van gemiddeld half 7 tot 19 uur. Heeft bijna onbeperkt ruwvoer, ook op de paddock. Staat wel tussen de paarden in, omdat hij simpelweg door zijn dekhengst verleden niet in een kudde kunnen. Aan de huisvesting ligt het niet. In de zomer periode is hij namelijk super easy going. Hij krijgt ook GEEN krachtvoer. Hij heeft een auping bed aan stro in zijn stal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:11

Wanneer hij buiten staat, komt hij dan in de wei of alleen in de paddock?
En als het de paddock is, kan hij dan wel een flink sprintje trekken om even de ergste energie eruit te krijgen?

Is het een idee om een verzorgster te zoeken die overdag met hem kan wandelen/naar buiten onder het zadel stappen?
Eventueel een stalgenoot?