Help: hoe kies je een deken die wél goed past?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Help: hoe kies je een deken die wél goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 13:16

Mijn oudje heeft dekens altijd verschrikkelijk gevonden en ik vermoed dat dat is omdat ze haar echt niet fijn zitten. Ik heb er meerdere geprobeerd maar omdat het telkens toch weer niks bleek na een paar dagen en ze meestal max een paar dagen de deken op heeft had ik de zoektocht opgegeven.

Nu denk ik dat ze deze winter toch wel vaker/langer een deken op zal moeten en wil ik toch nog een poging wagen om een deken te vinden die haar echt goed past en niet hindert. Maar hoe bepaal ik dat in vredesnaam?

Ik ben er in elk geval achter dat mijn laatste pogingen sowieso al mislukt zijn omdat ik een maat te groot maat gekocht had. Ik dacht dat de billen ook 'lekker' onder de deken moesten maar dat is dus fout gedacht (dank voor de bokker die daar een filmpje over postte! _/-\o_ ). Dus ik moet weer een maat kleiner, maar dan weet ik nog steeds niet waar ik verder op moet letten. Is er een shop die daar goed in kan adviseren? Zijn er bokkers die weten waar ik goed op moet letten?

Help, want ik wil zó graag dat mijn oudje een deken heeft waar ze géén hekel aan heeft :brr: .

LWDaisy

Re: Help: hoe kies je een deken die wél goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:36

Hmm, moeilijk. Mijn merrie was ook geen deken-fan.
Als het kon, liep ze in haar blote kont. Helaas heeft ze schimmel gehad en zijn we daardoor maandenlang in de dekens beland, willen of niet.
Is het een kwestie van "moeten" bij jullie? Heeft ze de deken(s) echt nodig?

Bij ons paste 1 bepaalde maat altijd wel, gelukkig. Wat ik wel deed, was zo'n bijzetstukje kopen voor de buikriemen. Die moest je daar doorheen halen. Als er dan toch een riem los kwam, hing die niet helemaal los zeg maar, hij werd omhoog gehouden door dat bijzetstuk waardoor ze er in ieder geval niet op kon trappen.

1x een losse bilriem gehad die wel een lange haal in de bil gemaakt heeft, maar net niet door het vel heen zegmaar.

Wat maakt dat je zegt dat het na een paar dagen toch niks bleek te zijn?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:40

Behalve pasvorm (deken start voor de schoft, niet op de schoft trekken, geen druk op hals bij grazen, niet trekken op de schouders) hebben sommige paarden ook nog een persoonlijke voorkeur :')

Mijne trekt dekens met een gladde voering uit, met stay dry van Bucas is ie helemaal happy. Zou andersom moeten zijn maar nee dus :')

Qua pasvorm zie ik wel of het goed is, maar er zijn vast en zeker Bokkers die dat ook goed uit kunnen leggen en dat is helaas niet mijn sterkste punt :+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:43

Weet niet in welke omgeving je zit?
Hier in de buurt zit iemand die een passervice aan biedt.

Daarnaast is het vaak zo dat bij de echt goedkopere dekens de pasvorm ook wat minder is ... Maar dat je onder de duurdere weer moet kijken omdat niet iedere pasvorm geschikt is voor ieder paard.

Welke dekens heb je al geprobeerd?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:31

Sky_As schreef:
Weet niet in welke omgeving je zit?
Daarnaast is het vaak zo dat bij de echt goedkopere dekens de pasvorm ook wat minder is ... Maar dat je onder de duurdere weer moet kijken omdat niet iedere pasvorm geschikt is voor ieder paard.

In mijn ervaring is het trial and error, oftewel: uitproberen tot je het goede merk en model hebt. Vind de goedkope dekens niet per se een slechtere pasvorm hebben. Na veel dure merken (Horseware en Bucas) heb ik nu dekens van Epplejeck (hun eigen merk Horsegear) en van Kramer. Die zitten als gegoten. Hoog denier en heel stevig.

Het was heel lastig om de goede pasvorm te vinden. Van Horseware paste het ene model beter dan de andere. De Bravo was een soepjurk. De Hero's pasten wel aardig, maar waren niet scheurvast genoeg voor mijn speelvogel. De Bucas Smartex leek goed te zitten, maar schuurde op de borst. Paard moet blijkbaar gladde voering. Wel onverwoestbaar. Vantaggio van Ooteman zat ook redelijk, maar ook weer niet sterk genoeg.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 15:28

Fijn dat er mensen zijn die het herkennen!
@LWDaisy: Of het echt moeten/nodig is: ik vrees van wel. Het is altijd goed gegaan, muv langer dan een paar uur sneeuw (dan krijgt ze na een tijdje ijsplakkaten, eerst bovenop de vacht en dan steeds meer op de huid). Dus dan deed ik altijd een deken op voordat het ging sneeuwen. En rond 5 graden en lang regen deed ik ook tijdelijk een deken op (zo gaat het de komende tijd worden dus ze heeft nu een deken opgekregen).
Het is ook wel een eigenwijze hoor. Andere paard was vanmorgen kurkdroog, die blijft lekker in de schuilstal staan. Maar deze? Nee hoor, die gaat (ook) in de regen. En vooral op haar rug achter de schoft krijgt ze wel last van haar spieren, daar is haar vacht het minst ontwikkeld en blijft de regen meer 'liggen'). Ik denk dat ze deze winter toch langer de deken zal moeten dragen (vind haar vacht ook minder dik/dicht), dus wil toch echt graag nog een poging wagen voor een deken waar ze geen hekel aan heeft.

Riemen hangen eigenlijk nooit los. Over de vraag waarom ik na een paar dagen denk dat het haar niet goed zit: ze wordt boos als ik de deken weer op wil doen.

@Bielsje: ja die persoonlijke voorkeur... heel fijn :') . Haha, deken uittrekken, als de mijne dat kon zou ze dat meteen doen!

@Sky_As: ik weet niet meer precies welke merken. De laatste is van Nika, maar die heb ik duidelijk te groot gekocht ben ik inmiddels achter (en trekt dus ook echt achter de schoft), dus of diezelfde haar wel zou passen in de juiste maat? Een oudere is van Global, die heeft wel de juiste maat maar vond/vindt ze ook echt niet fijn. Verder nog een Weatherbeata met hoge hals, maar ook hier: te groot gekocht. En volgens mij nog een Amigo, maar ook weer te groot dus dat zal dan wel niks zeggen.
Ik stuur je even een pb voor regio.

@Miereneter: naast dat ik dus gewoon een tijd de verkeerde maten heb gekocht vind ik het dus inderdaad heel moeilijk om de juiste pasvorm te bepalen.

Ik vermoed dat een hoge hals haar het beste zou passen omdat ze toch wel een redelijke schoft heeft (en qua inregenen ook wel fijn). En misschien moet ik dan ook nog zorgen voor een deken met 'iets' ter hoogte van de schoft (memoryfoam ofzo), maar weet even niet meer of dat ook bestaat bij high neck.
Ik zie wel meerdere webshops waarbij ze wel willen adviseren over de pasvorm, dus misschien maar eens mailen met klantenservice.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 15:38

Herkenbaar! Mijn Daisy werd ook boos als ze me met een deken zag komen. Ze kon los gepoetst worden, los bij de smid, bij de osteo, ... Maar als ik met een deken kwam aanzetten, ging ze er vandoor haha. Je zou denken dat ik een bunsenbrander in mijn handen had ipv een comfortabele deken :')

Als het moet, dan moet het natuurlijk. Zonde dat zij die memo niet krijgen, maar ik heb op bepaalde momenten ook moeten ingrijpen - ik snap je dus heel goed!

Ik denk/vrees alleen dat een paard dat dekens niet fijn vind, dat gevoel bij alle dekens ervaart. Ik zou dus gewoon gaan voor een deken die 1) correct zit/past en 2) aan de noden voldoet. En als zij daarbij een zuur gezicht trekt, dan moet dan helaas maar, je doet het voor haar eigen goed. Hier heeft ze ook door de zure appel moeten bijten, het kon niet anders, klaar. Met dat eczeemdeken heeft ze echt maanden rondgelopen, gevolgd door een regendeken, want toen ze eindelijk van de eczeem af was, was het al herfst en had ze geen wintervacht zoals andere jaren. Ze heeft toen alles bij elkaar 9 maanden in de dekens geleefd - het is wat het is, ook als ze er zelf niet zo blij mee zijn :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 15:45

LWDaisy schreef:
Herkenbaar! Mijn Daisy werd ook boos als ze me met een deken zag komen. Ze kon los gepoetst worden, los bij de smid, bij de osteo, ... Maar als ik met een deken kwam aanzetten, ging ze er vandoor haha. Je zou denken dat ik een bunsenbrander in mijn handen had ipv een comfortabele deken :')

Als het moet, dan moet het natuurlijk. Zonde dat zij die memo niet krijgen, maar ik heb op bepaalde momenten ook moeten ingrijpen - ik snap je dus heel goed!

Ik denk/vrees alleen dat een paard dat dekens niet fijn vind, dat gevoel bij alle dekens ervaart. Ik zou dus gewoon gaan voor een deken die 1) correct zit/past en 2) aan de noden voldoet. En als zij daarbij een zuur gezicht trekt, dan moet dan helaas maar, je doet het voor haar eigen goed. Hier heeft ze ook door de zure appel moeten bijten, het kon niet anders, klaar. Met dat eczeemdeken heeft ze echt maanden rondgelopen, gevolgd door een regendeken, want toen ze eindelijk van de eczeem af was, was het al herfst en had ze geen wintervacht zoals andere jaren. Ze heeft toen alles bij elkaar 9 maanden in de dekens geleefd - het is wat het is, ook als ze er zelf niet zo blij mee zijn :)

Oh wat een pech voor haar, mijn oude dame heeft veel medelijden met die van jou :') . Maar inderdaad, met een deken aan komen zetten betekent een hoofd alsof ik haar mishandel -O- . Je hebt ook gelijk, dat het dan is wat het is maar voelt wel ruk. Maar het zal schelen als ik het idee heb dat ik wel echt een passende deken heb (of eentje waarvan ik denk dat het echt zo passend is als mogelijk), dan zal ik het 'mishandelen' ( :') ) wel beter los kunnen laten denk. En dan alsnog zoveel als mogelijk dekenloos.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 15:58

Bielsje schreef:
Mijne trekt dekens met een gladde voering uit, met stay dry van Bucas is ie helemaal happy. Zou andersom moeten zijn maar nee dus

Ik had er juist een die enorme jeuk kreeg van dekens met een niet gladde voering. Die staydry voering was voor hem echt een ramp en een zachte katoenen voering verdroeg hij ietsje beter, maar gewoon een gladde voering was hij het meest happy mee.

Dus idd, echt totaal paard afhankelijk :j

Juiste maat en pasvorm is idd wel een beetje zoeken.

Naast dat die van mij dus de staydry voering niks vond, bleven Bucas dekens sowieso nooit recht liggen, dus die pasvorm was het voor hem echt niet.
Rambo van Horseware lag altijd het mooist op hem.

Op mijn huidige (die een andere maat heeft dan mijn vorige) past Weatherbeeta echt super mooi.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 20:41

Ik heb eens wat dekens geselecteerd, iemand die nog iets zinnigs kan zeggen over de merken/kwaliteit/soepelheid oid?

Felix Bühler, Highneck outdoordeken Perfect Fit Nylon PRO.
In theorie klinkt deze deken heel goed: hoge hals, extra bewegingsruimte door het softshellstuk, extra binnenvoering op de hals voor drukverdeling. Maar een voor mij nogal onbekend merk.

Afbeelding

Bucas X-Range Turnout.
Is zonder loopsplitten en dat lijkt mij dus minder schoudervrijheid te geven, maar bucas staat wel heel goed bekend dus zal het op een andere manier de (meeste) paarden niet hinderen? Heeft deze aan de voorzijde een schouderplooi?

Afbeelding

Bucas Atlantic Turnout.
Is zonder loopsplitten, maar wel een schouderplooi, misschien past dat wel fijner? Maar geen hoge hals en niks extra op de schoft.

Afbeelding

Rambo Wug Turnout Medium.
Hoger prijskaartje, maar als dit het zou zijn voor mijn oudje dan vind ik het dat waard. Maar geen loopsplitten en ik zie ook geen schouderplooi, hoe kan zo'n deken dan schoudervrijheid geven? Als ik onderstaande foto zie dan zie je hem ook echt trekken op de schouder, en ik vermoed dat mijn dame daar niet blij van zou worden (maar kan het echt anders vraag ik me soms af).
Hoge hals, maar niks extra's voor de schoft

Afbeelding

Amigo Hero 900 Medium.
Ook weer geen loopsplitten (en geen schouderplooi?) maar wel een onwijs (goed) bekend staand merk. Maar geen high neck en niks extra op de schoft

Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:48

Als ik op een foto een schouder al wat door de deken zie trekken zoals bij de Rambo wug, dan sla ik die persoonlijk over. Maar mijn paard heeft brede schouders voor een KWPNer en ik heb echt splitten of plooien nodig. De Bucas Smartex is echt top voor hem met genoeg ruimte! Is schijnbaar wel weer verschillend per model want de anniversary zit nét even ietsjes minder. Welke van deze 2 vergelijkbaar is weet ik niet. Ze hebben wel een schoftbeschermer tegenwoordig die je er los bij kunt kopen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 21:18

Bielsje schreef:
Als ik op een foto een schouder al wat door de deken zie trekken zoals bij de Rambo wug, dan sla ik die persoonlijk over. Maar mijn paard heeft brede schouders voor een KWPNer en ik heb echt splitten of plooien nodig. De Bucas Smartex is echt top voor hem met genoeg ruimte! Is schijnbaar wel weer verschillend per model want de anniversary zit nét even ietsjes minder. Welke van deze 2 vergelijkbaar is weet ik niet. Ze hebben wel een schoftbeschermer tegenwoordig die je er los bij kunt kopen.

Goed om te weten! Dan sla ik de dekens zonder loop- of schouderplooi echt over en dekens die ik zie trekken ook. Extra schoftbeschermer kan misschien ook wel iets zijn, als een bepaalde deken me toch het beste lijkt maar geen schoftbescherming heeft.

Ik ben nog weer verder aan het zoeken maar het duizelt me alweer, ik kan zo nog 20 dekens hier voorleggen %) . Ik weet weer waarom ik het de afgelopen jaren opgegeven had :') .

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:29

Bij Bucas past het of ook echt niet.
Bij mij trekken ze altijd scheef en eentje had de striemen in zijn borst staan. Als ze die wil testen zou ik eerst een oudje van mp kopen voordat je een vermogen uitgeeft voor een paar dagen.
Als ze goed passen dan zitten ze overigens als een huis.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:30

Oke ik ben geen deken profi maar ik heb voor mijn Haflinger en voor mijn kleine ponies die Felix Bühler deken (High Neck Outdoor, omdat ik hier een Kramer om de hoek heb) en die deken kwam echt prima aan. Pasvorm is hier prima, zachte "kussens" naast de schoft ook, de hoge nek vind ik super ivm minder druk op de schoft. Ik heb ze toen een week met regen aan èèn stuk op gehad bij de drie en geen gekke druk- of kale plekken gevonden en ze renden ook niet weg. In mijn geval was dit de betaalbare optie voor af en toe een dagje of weekje op (we hadden hier in Oostenrijk een temperatuurverschil van 26 naar 6 graden en regen en wind erbij dus ik had drie bibberende paarden).

Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:33

Ik heb trouwens van een vriendin, die bij een winkel werkt met veeeel dekens, vernomen dat Lemieux dekens ook op veel paarden goed werken. Premier Equine hoor ik ook veel goeds over en daar is een heel topic over hier ergens!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:39

Als je paard veel schoft heeft zou ik zelf bucas niet doen, die hebben een heel recht ruglijn. Ik zie hier juist bij de oudere paarden de horseware dekens goed liggen

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:57

Dominick dekens vind ik ook altijd fijne dekens! Van wat ik nog weet hadden die ook bij de schoft extra kussen er in zitten zodat het minder druk gaf

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:28

GDG schreef:
LWDaisy schreef:

Oh wat een pech voor haar, mijn oude dame heeft veel medelijden met die van jou :') . Maar inderdaad, met een deken aan komen zetten betekent een hoofd alsof ik haar mishandel -O- . Je hebt ook gelijk, dat het dan is wat het is maar voelt wel ruk. Maar het zal schelen als ik het idee heb dat ik wel echt een passende deken heb (of eentje waarvan ik denk dat het echt zo passend is als mogelijk), dan zal ik het 'mishandelen' ( :') ) wel beter los kunnen laten denk. En dan alsnog zoveel als mogelijk dekenloos.

Het was absoluut haar minst favoriete winter :')
De winters erna mocht ze weer in haar blootje hoor, ik heb het nog geprobeerd maar dat lukte niet meer haha, ik heb ergens nog een foto waarop ze boos wegloopt met een deken half om :')
Van de dekens die je geselecteerd hebt, zou ik zelf de eerste kiezen :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:43

Ik heb die Felix Bühler voor mijn Arabier, ben heel tevreden over de kwaliteit en pasvorm (op mijn paard dan hé). Loopsplitten vind ik echt een bonus. Dikke stof en het water parelt er echt af.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:59

Ik heb voor mijn bredere pony Shires dekens. Deze passen haar het beste.
Horseware hangt teveel op haar hals, Bucas is te smal.
Nika de smal en pasvorm niet fijn.
Eigenmerk EJ bevalt ook prima, gaat al jaren mee

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 09:04

Heb je een aantal foto's van je paardje? Zijkant en voor? Dat maakt het makkelijker om advies te geven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 10:08

@ingvdh: dat dacht ik al een beetje van bucas, dat het echt past of echt niet, fijn om dat bevestigd te krijgen. Dan kan die wel naar onderen op het lijstje en anders inderdaad eerst eentje van MP, goed idee.

@Ilsiie: oh fijn dat je goede ervaring hebt met dat merk! Gelukkig dat je meteen beet had met juiste dekens toen het weer zo omsloeg. Hier lijkt het nu ook een week amper tot niet droog te worden en met temperaturen van 2-5 graden hebben de mijne ook wel ondersteuning nodig.

@Bielsje: fijn om wat specifieke merken te weten, er zijn er zoveel dat ik weer aardig aan het verzuipen was in alle keuzes. Wel ben ik er inmiddels uit dat ik ga voor een deken de zoveel mogelijk 'aanpassingen' heeft. Dus loopsplit en dan nóg een aanpassing (een inzetstuk of extra naden bij de boeg) en iets bij de schoft.

@Maddy: Okee, goed om te weten, dan valt Bucas gewoon af. Van horseware las ik dat het vooral voor bredere paarden geschikt is, muv de wugmodellen.

@Freekieee: ga ik ook nog even naar Dominick kijken.

@LWDaisy: haha, heerlijk zo'n portret :') . Alleen zo jammer als het wel nodig is en je weet dat ze er zo'n hekel aan hebben. Maar ja, zoveel mogelijk bloot dan maar en ik heb nog 1 keer hoop op een passende deken waar ze niet (zo) boos van wordt. Die eerste lijkt mij inderdaad ook het fijnst!

@Miereneter: ook weer een goede ervaring met FB, fijn! Heb je ook precies die deken? Die softshell lijkt me wat spannend qua sterkte/scheuren. Maar qua functie lijkt het me voor mijn oudje wel echt heel fijn.

@Kiki: ook wel een zoektocht dus. Jij had eerder een paardenshop dacht ik? Wel fijn om dan makkelijk meerdere dekens te passen lijkt mij.

@Polar: Ik heb in elk geval eentje van opzij

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:44

Wauw, die eerste deken is een mooi ding zeg!!

Bij Mareentje (D-pony, 30+ geworden) lagen Bucas en Rambo voor geen meter. En bleek Weatherbeeta echt een uitkomst, super mooie pasvorm voor haar wat bredere schouders, pony-formaat, hogere schoft / diepere rug. Alles lekker knus bedekt, goed aansluitend maar nergens trekkend dus alle bewegingsvrijheid.

En niet zo idioot diep / hoog als die soepjurken van Rambo / Bucas. Want als ze zo diep zijn dan belemmert dat ook bij lopen en opstaan, groter risico dat er dan een hoef of knie ofzo op de deken staat terwijl ze op proberen te staan.....niet fijn voor paard en ook niet voor deken :=

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 18:03

pmarena schreef:
Wauw, die eerste deken is een mooi ding zeg!!

Goed om te horen! Ik vind hem zelf namelijk ook de fijnste (op papier dan) en voor nu is mijn keuze er ook op gevallen. Nog even een keer heel goed de maten opnemen.

Ik heb nog wel wat alternatieven gezien, misschien zijn er meer mensen die naar dekens zoeken met veel 'aanpassingen':
- HKM Yukon High Neck heeft hetzelfde principe als die Felix Bühler met die extra inzet, maar is minder sterk, niks extra op de schoft en de loopsplit loopt minder hoog door. Wel veel leuker geprijsd dus best een aanrader verder
- HKM Innsbruk High Neck heeft ipv die inzet van die schouderplooien, sterker dan de Yukon, plus hoog doorlopende loopsplit maar niet iets extra op de schoft. Ook fijn geprijsd, maar voor mij nu niet de gok waard.
- Nog naar Premier Equine gekeken en daar kwam ik op de Buster Hardy uit (high neck). Mooi hoge loopsplit maar geen extra schouderplooien of inzetstuk en ze zeggen wel dat de schoft ontlast wordt maar dat zou komen doordat het daar naadloos is en niet door extra vulling oid. Ook niet bepaald vriendelijk geprijsd maar dat heeft ook met andere kwaliteiten te maken.
- Lemieux ook naar gekeken maar die hadden weinig 'extra's' dus die staat niet bovenaan het lijstje nu.
- Weatherbeeta Comfitec Plus Dynamic II High Neck vond ik ook interessant, maar ik mis de extra bewegingsruimte.

Citaat:
Bij Mareentje (D-pony, 30+ geworden) lagen Bucas en Rambo voor geen meter. En bleek Weatherbeeta echt een uitkomst, super mooie pasvorm voor haar wat bredere schouders, pony-formaat, hogere schoft / diepere rug. Alles lekker knus bedekt, goed aansluitend maar nergens trekkend dus alle bewegingsvrijheid.

En niet zo idioot diep / hoog als die soepjurken van Rambo / Bucas. Want als ze zo diep zijn dan belemmert dat ook bij lopen en opstaan, groter risico dat er dan een hoef of knie ofzo op de deken staat terwijl ze op proberen te staan.....niet fijn voor paard en ook niet voor deken :=

Haha. Daar zeg je wat, dat ze dan ook sneller op de deken staan bij opstaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:08

Die Weatherbeeta die heb ik en daar loopt mijn haflinger perfect onder.
Er is ruimschoots voldoende bewegingsruimte voor hem, hij heeft schouder genoeg maar hij valt er erg mooi overheen.
Sowieso erg fan van de pasvorm van Weatherbeeta.
Nu uit nood even een Rambo Wug op (moet de Weatherbeeta even een kleine reparatie op uitvoeren, iets met muizen die dachten een lekker nestplekje gevonden te hebben, was nog soort van net op tijd, de buitenstof heeft een paar te repareren gaatjes, de voering is nog heel!), maar die Rambo Wug ligt zo niet mooi op hem.
Alleen het is voor nu even niet anders, met dit gekke weer wil ik perse een deken op met een hoge hals, tegen het inregenen.

Maar het reparatiesetje was vandaag binnen, dus ik hoop dat ik de deken donderdag weer gerepareerd en goed gedroogd weer op kan leggen. En dan gaat de Rambo weer de kast in voor als reservedeken.