als eigenaar van paard registreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_nala

als eigenaar van paard registreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 01:22

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het registreren van mezelf als officiële eigenaar van mijn paard. Sinds juli dit jaar ben ik trotse eigenaar van mijn eerste paard. Hoewel ik het aankoopcontract heb, sta ik niet als eigenaar vermeld in zijn paspoort (KFPS, ouders onbekend). Ik begrijp natuurlijk dat dit niet automatisch gebeurt, maar ik zou het wel fijn vinden als ik ergens 'gelinkt' ben aan hem, mocht er ooit iets gebeuren (snel afkloppen, haha).

Welke stappen moet ik volgen om mezelf als eigenaar in het paspoort te registreren? Moet ik hiervoor contact opnemen met het KFPS, of zijn er andere stappen die ik moet nemen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Groetjes :D

hierbij een fotootje van mijn knapperd, gewoon omdat hij zo leuk is <3 :

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 07:54

Wat een leukerd!

Weet je zeker dat er een paspoort van het KFPS bij zit? Dat is het Friezenstamboek en jouw paard lijkt me geen Fries.

Om je als eigenaar in het paspoort te registreren moet je het paspoort opsturen. Kijk eerst even goed op de website van de paspoortuitgevende instantie wat de te volgen stappen zijn. Het kost een x bedrag. Je kunt ze ook even bellen.

Ik heb het nooit gedaan omdat ik het aankoopcontract wel heb en ik vind het geen toegevoegde waarde hebben. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk!

Kabayo

Re: als eigenaar van paard registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 08:57

KFPS is Friezen, dit is geen fries. Bedoel je NRPS?
Je zou naar een keuring kunnen gaan om hem te laten registreren in een stamboek. Dan kan je direct het stamboekpapier op je naam zetten. In het paspoort kan je volgens mij met pen ergens je gegevens in schrijven. Weet zo niet of je de chip op naam kan zetten. Kan bij honden en katten wel dus lijkt mij van wel?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:16

Staat duidelijk bij dat ouders onbekend zijn, elk stamboek kan blanco paspoorten afgeven omdat die paarden wel geregistreert moeten staan. Dat je paard een paspoort van een stamboek heeft betekent niet dat hij ook bij het ras hoort, daar heb je je stamboekpapier voor.
Absoluut niet met pen in je paspoort gaan schrijven, officieel maak je het daarmee ongeldig en zou je dus een (duur) duplicaat aan moeten vragen.

Vroeger waren appaloosa stamboek en fjorden stamboek vrij goedkoop voor 'blanco' paspoorten, dus ik ken behoorlijk wat niet appaloosa's en niet fjorden die wel zo'n paspoort hadden.

Om op TS te reageren. Als eigenaar vermeld staan doet verder legaal niets tot weinig, daar heb je je koopcontract voor. Daarnaast ga je met een ruin ook niet fokken, dus daarvoor is het ook niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat je het een prettig idee vindt. Om hem op naam te zetten moet je inderdaad contact opnemen met de paspoortuitgevende instelling, in dit geval het KFPS.
Meestal staat er een formulier op de site dat je in kan vullen en samen met je paspoort op kan sturen, je kan natuurlijk ook eerst even bellen of mailen voor de zekerheid.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:18

Kabayo schreef:
Je zou naar een keuring kunnen gaan om hem te laten registreren in een stamboek. Dan kan je direct het stamboekpapier op je naam zetten. In het paspoort kan je volgens mij met pen ergens je gegevens in schrijven. Weet zo niet of je de chip op naam kan zetten. Kan bij honden en katten wel dus lijkt mij van wel?

vaak hebben stamboeken ook een registerboek. waar rasloze paarden in opgenomen worden.
Mijn tinker merrie staat bijvoorbeeld in het register van het KVTH.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:22

mooney schreef:
Staat duidelijk bij dat ouders onbekend zijn, elk stamboek kan blanco paspoorten afgeven omdat die paarden wel geregistreert moeten staan. Dat je paard een paspoort van een stamboek heeft betekent niet dat hij ook bij het ras hoort, daar heb je je stamboekpapier voor.
Absoluut niet met pen in je paspoort gaan schrijven, officieel maak je het daarmee ongeldig en zou je dus een (duur) duplicaat aan moeten vragen.

Vroeger waren appaloosa stamboek en fjorden stamboek vrij goedkoop voor 'blanco' paspoorten, dus ik ken behoorlijk wat niet appaloosa's en niet fjorden die wel zo'n paspoort hadden.

Om op TS te reageren. Als eigenaar vermeld staan doet verder legaal niets tot weinig, daar heb je je koopcontract voor. Daarnaast ga je met een ruin ook niet fokken, dus daarvoor is het ook niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat je het een prettig idee vindt. Om hem op naam te zetten moet je inderdaad contact opnemen met de paspoortuitgevende instelling, in dit geval het KFPS.
Meestal staat er een formulier op de site dat je in kan vullen en samen met je paspoort op kan sturen, je kan natuurlijk ook eerst even bellen of mailen voor de zekerheid.

Ik heb mijn paspoort op mijn naam laten zetten puur om ook de chip op mijn naam te zetten en ze haar terug kunnen herleiden aan mij.
Ik ben 1 keer van mijn paard gevallen op het strand en dan is het toch fijn als ze op een of andere manier jouw kunnen bereiken. (Naast het labeltje met telefoonnummer aan mijn zadel, maar als er onverhoopt iets met zadel of hoofdstel gebeurd is de chip hetgeen waar je aan kan zien waar het paard ingeschreven staat)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:58

Ik moest om mijn paard uiteindelijk bij de fei aan te kunnen melden hem ook op naam zetten. Tussen fei en het gewoon registreren zat wel een tijd tussen

Die van mij heeft een Pools stamboek en ik kon gewoon bij de KNHS mij laten registreren als eigenaar. Op hun website vind je alle info

Edit oeps. Geld alleen voor buitenlandse paspoorten zie ik nu -O- sorry
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 12-11-24 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:59

Hebben jullie in Nederland niet zoiets als Horse ID?
Daar kan je je paard registreren onder jouw account.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:02

Even vraagje tussendoor, een paspoort is geen eigendomsbewijs toch, tenminste zo ver ik weet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:08

Als het goed is staat hij ook bij RVO op een UBN geregistreerd, daar sta jij ws wel als eigenaar. Paspoort op naam zetten is duur en heeft in mijn optiek geen meerwaarde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:10

Nee, dat hebben we in Nederland niet, @Art_ificious.

De staleigenaar moet bij RVO het paard aanmelden op zijn stallijst, maar eigenaar in het paspoort registreren gaat hier echt via de paspoortuitgevende instantie, in dit geval dus het KFPS, zoals mijn voorgangers ook al aangeven.
De staleigenaar staat niet als eigenaar van het paard geregistreerd, maar als houder.

En idd, een paspoort in geen eigendomsbewijs.

Bij het starten van FEI wedstrijden moet het paard in het paspoort wel op naam van de rechtmatige eigenaar staan, maar verder is het niet verplicht en heeft het niet heel veel toegevoegde waarde om het paspoort over te schrijven.

Bij het raadplegen van de chip is geen eigenaar gekoppeld, wanneer je met een chip het I&R register raadpleegt, levert dit geen eigenaar op, ivm privacy wetgeving.
Soms levert het wel het UBN op van de laatst geregistreerde verblijfplaats, maar dat is dus als het paard door de staleigenaar op diens stallijst is overgeschreven, ook dan kom je niet bij de eigenaar in het paspoort uit.

Hooguit wanneer je het stamboek belt, maar ik denk dat ivm diezelfde privacywetgeving het stamboek de eigenaarsregistratie niet zomaar aan iemand mag verstrekken die toevallig het chipnummer van het paard in zijn bezit heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:33

Er zijn wel databases (PetBase en NDG zijn de grootste, maar er zijn er nog veel meer zie ik na een snelle google-actie) waar je de chip van je kat en hond kunt registreren, en die dierenartsen/dierenambulances/dierenbescherming etc kunnen raadplegen om de eigenaar van een gevonden kat of hond te vinden. Raar eigenlijk dat dat voor een paard niet bestaat en volgens de AVG niet zou mogen.
Want voor kat en hond kan en mag het wel.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:52

Met de nieuwe wetten moet je je paard opgeven als jouw eigendom bij het RVO. Kijk daar even naar, kan je sowieso een flinke boete opleveren als je dat niet hebt gedaan en ze komen controleren.

Daarnaast idd ook even een belletje naar KFPS, wellicht kunnen zij je verder helpen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:56

Kabayo schreef:

Het is absoluut niet de bedoeling om zelf dingen aan te passen in een paspoort. Dat moet de uitgevende instantie doen, je maakt hem ongeldig als je het zelf doet. Gewoon nooit iets in het paspoort aan passen zelf :=

Ts, je moet naar de uitgevende instantie en Kijken wat hun eisen en procedures zijn. Maar de meeste mensen zetten het paspoort niet op hun naam, het heeft weinig meerwaarde. Het is geen eigendomsbewijs of vereiste. Het betekent ook niet dat een paard ineens het ras of type is van het stamboek dat het paspoort uitgeeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:01

@Zoethoudt:
Nee hoor, ik ben eigenaar van mijn paard. Maar ik heb helemaal niks geregistreerd bij RVO.
Mijn staleigenaar is officieel houder van mijn paard, omdat ik op zijn terrein gestald heb.
En de staleigenaar heeft mijn paard (en die van alle andere pensionklanten, plus zijn eigen paarden) op zijn UBN geregistreerd.
Maar daarmee is hij geen eigenaar geworden.

Bij RVO registreert men de "woonplaats" van het paard. Degene die eigenaar is van dat adres, die moet die registratie regelen.

Heb je je paarden aan huis of elders in een eigen stuk land staan, dan ben je zelf de houder en moet je zelf een UBN hebben en de paarden (ook die van eventuele andere mensen die hun paard op jouw stuk grond stallen) registreren op jouw stallijst.

Maar zet jij je paard ergens in pension, dan is de staleigenaar degene die dat doet.

Dat staat echt volledig los van wie er als eigenaar in het paspoort staat geregistreerd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:27

Volgens mij is het nergens mogelijk om je officieel te registreren als eigenaar van een paard.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:31

Marije_jiplover schreef:
@Zoethoudt:
Nee hoor, ik ben eigenaar van mijn paard. Maar ik heb helemaal niks geregistreerd bij RVO.
Mijn staleigenaar is officieel houder van mijn paard, omdat ik op zijn terrein gestald heb.
En de staleigenaar heeft mijn paard (en die van alle andere pensionklanten, plus zijn eigen paarden) op zijn UBN geregistreerd.
Maar daarmee is hij geen eigenaar geworden.

Bij RVO registreert men de "woonplaats" van het paard. Degene die eigenaar is van dat adres, die moet die registratie regelen.

Heb je je paarden aan huis of elders in een eigen stuk land staan, dan ben je zelf de houder en moet je zelf een UBN hebben en de paarden (ook die van eventuele andere mensen die hun paard op jouw stuk grond stallen) registreren op jouw stallijst.

Maar zet jij je paard ergens in pension, dan is de staleigenaar degene die dat doet.

Dat staat echt volledig los van wie er als eigenaar in het paspoort staat geregistreerd.

Sorry, dat had ik dan mis. Ik heb het denk ik door mekaar gehaald omdat ik zelf mijn paarden wel aan huis heb staan en ik ze dus heb moeten registreren.

@juval dat verschilt per stamboek. Bij het KWPN registreer je je wel als eigenaar van het paard en daar krijg je dan naast het paspoort ook de papieren met jouw naam daarop geregistreerd. Of het echt een middel is waar je écht mee kan aantonen dat het paard van jou is weet ik niet, maar daarmee registreer je je paard wel op jouw naam. Ik weet niet hoe dit bij KFPS werkt en of dit daar op dezelfde manier gebeurd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:34

juval schreef:
Volgens mij is het nergens mogelijk om je officieel te registreren als eigenaar van een paard.
in België bij horse ID wel als houder van het paard.
En het paard kan ook in een "instelling" geregistreerd worden dwz dat de staleigenaar hem in zijn instelling moet plaatsen, het paard staat dan onder jouw paarden, en ook in de instelling van de staleigenaar vermeld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:46

In Nederland kan dat voor paarden in ieder geval (nog) niet bij een overheidsinstantie. Voor vee is dat wel geregeld, via het oornummer is de eigenaar altijd te achterhalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:59

Mijn paarden staan nog op de naam van de fokker.
Paspoort is idd geen eigendomsbewijs. Dus zie geen noodzaak dit te laten veranderen.

UBN omdat ze aan huis staan is uiteraard wel op mijn naam, maar zegt ook weer niets over eigendom.
Krijg ik een paard op pension staat die ook op mijn UBN, maar word uiteraard geen eigendom.

In die zin is er inderdaad niets geregeld en kan het bij ruzie tussen mensen wel eens moeilijk te achterhalen zijn.
Ook het sprookje ik heb al een jaar betaald telt daarbij niet. Al kan een rechter het mee laten wegen als er onduidelijkheid is, maar is geen vaststaand feit.

Koop contract is de duidelijkste.
Of op schrift, al is het een verjaardagskaart met gefeliciteerd nu is Polly van jou is al een bewijs.
of een bankoverschrijving met koop Polly 5000,-

Maar het paspoort iig niet

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:13

Bij NDG kun je behalve hond en katten chipnummers ook nog veel andere gechipte dieren registreren, dus ook paarden.
Mijn paard en pony staan daar net als mijn katten geregistreerd.

Ibbel schreef:
Er zijn wel databases (PetBase en NDG zijn de grootste, maar er zijn er nog veel meer zie ik na een snelle google-actie) waar je de chip van je kat en hond kunt registreren, en die dierenartsen/dierenambulances/dierenbescherming etc kunnen raadplegen om de eigenaar van een gevonden kat of hond te vinden. Raar eigenlijk dat dat voor een paard niet bestaat en volgens de AVG niet zou mogen.
Want voor kat en hond kan en mag het wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:18

De vraag is alleen hoe zinvol die registratie van een paard bij NDG is.
Dat is een vrijwillige registratie en niet heel algemeen gebruikelijk bij paarden, dus de kans dat bij een gevonden loslopend paard in die database gezocht gaat worden, is enorm klein.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:20

Paspoort is inderdaad geen bewijs van eigendom, maar ik heb de paspoorten van paard en pony wel op mijn naam laten zetten toen ze van verzorgpaarden mijn eigendom werden.
De kosten vielen me destijds erg mee, volgens mij was het €15,- voor de 1 en €17,50 bij het andere stamboek. De prijzen hiervoor zijn dus verschillend per stamboek. Bij de 1 moest ik het paspoort opsturen en werd er een sticker geplakt. Bij de ander kreeg ik een sticker opgestuurd die ik zelf in het paspoort moest plakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:21

Marije_jiplover schreef:
De vraag is alleen hoe zinvol die registratie van een paard bij NDG is.
Dat is een vrijwillige registratie en niet heel algemeen gebruikelijk bij paarden, dus de kans dat bij een gevonden loslopend paard in die database gezocht gaat worden, is enorm klein.

:j

Geeft ook niet aan wie eigendom is.
Hoe vaak zie je geen zoek bericht op facebook; hond/kat gevonden chip staat op oude eigenaar.
En blijkbaar weet de oude eigenaar dan ook niet de gegevens van de nieuwe

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:24

Kabayo schreef:

Ze wil alleen haar naam in het paspoort.

@TS ik zou even contact opnemen met het stamboek. Hier ook een paspoort van het KFPS, terwijl het paard geen papieren heeft. Ik heb daarin nu 3 jaar terug mijn naam als eigenaar in laten zetten. En ja, ik weet dat het geen eigendomsbewijs is. Maar ik wilde wel graag het chipnummer e.d. op mijn naam hebben vanwege persoonlijke redenen.