Vocht uit zadelkast houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Vocht uit zadelkast houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:08

De titel zegt het al: ik heb een zadelkast op stal gekregen in een hele vochtige (open) ruimte. Ik rij vanwege blessure van mijn paard nauwelijks meer en mijn zadel zat eind van deze zomer opeens vol blauwe schimmel. Echt ongelofelijk vies. Helemaal behandeld met azijn en daarna leerzeep natuurlijk, maar de winter is in aantocht dus ik denk dat dit probleem alleen maar groter gaat worden en dat is zonde met zo'n mooi zadel.

Hoe hou ik deze kast een beetje meer vochtvrij? Mijn eerste gedachte was een vochtvreter, maar ik betwijfel of dat nut heeft als de omgeving niet hermetisch afgesloten zit. Zowel de kast heeft wat kieren als de ruimte waar de kast staat heeft geen isolatie en tevens ook geen deur dus volledig in de 'buitenlucht'. Ik denk dus dat dat nooit vochtvrij kan worden. Mijn zadel begon inmiddels weer lichte schimmelvorming te krijgen na een paar weken (en dit keer wel uit de kast geweest en even op het paard gelegen), dus deze ligt nu noodgedwongen weer midden in de kamer om schoongemaakt te worden en het vocht eruit te kunnen stoken op kamertemperatuur.

Iemand een idee? _/-\o_

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:23

Schoonmaken met azijn hoeft niet.
De schimmel gaat op je leervet/olie zitten.

Ik heb vochtvreters in mijn kasten maar helaas werkt dat niet voldoende.

Mijn zadels liggen mede daarom in huis. (niet bij de verwarming dat droogt leer uit)
En hoofdstel poets ik wel ff af als ik wat ga doen.

Celebi

Re: Vocht uit zadelkast houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:28

Ik toen mijn zadel zo blauw was en heel muf rook heb ik gezocht online en vond bij meerdere zadelpassers en zadelmakers dat witte schimmel inderdaad in de zeepresten en het vet gaat zitten en je er zo af kunt vegen, maar blauwe en groene schimmel wel echt problematisch zijn en je dat het beste goed kom insprayen met verdunde azijn om de schimmel sporen te doden.

Leek best goed te werken want het kwam eigenlijk om eerste instantie alleen terug op een stukje stof van de singel stoot maar niet op het leer zelf. Nu begin ik helaas toch weer beginnende plekken te zien. Dit keer (nog) wel wit dus hopelijk valt het nu mee maar vervelend is het wel..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:33

Oh. Niet goed begrepen.
Ik heb enkel witte schimmel.

Misschien dat mijn vochtvreter dan afdoende werkt voor blauwe en groene schimmel?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:55

Wie weet moet ik het toch maar gewoon proberen anders ja. Kast goed dicht houden en zo'n ding op de bodem. Heb mijn dekjes al in een plastic tas zitten met van die vochtvreter zakjes die je altijd in schoenendozen vindt maar eigenlijk nu voor het eerst schimmel op mijn zadel op deze stal.

Maar misschien heeft iemand de gouden tip. :j
Laatst bijgewerkt door Celebi op 07-11-24 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:55

Die zie ik dan ook graag :j

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:56

Stomme vraag misschien maar heb je ook een zadelhoes eromheen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:58

Yes, eentje die waterafstotend is aan de buitenkant en fleece aan de binnenkant. Heb eventueel ook nog eentje volledig van dikke stof die zit nu om mijn barebackpad met wol heen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:01

Maar als die klammig zijn door het vocht, blijft je zadel toch ook klam? Dan ventileert het helemaal niet meer. Ik zou misschien eens beginnen met de zadelhoes eraf laten en zorgen dat er in je kast ventilatie zit. Dus niet hermetisch afsluiten, maar ventileren!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 16:08

Hoe ventileer je een kast die boven en onder gewoon kieren heeft in de deur? Zag trouwens laatst dat er een wandje in de gang van de kasten ook schimmelvorming heeft. Dat moet ik nog eens vragen bij de staleigenaar of we daar iets mee kunnen doen. Zoiets kan ook alleen maar verder verspreiden natuurlijk.

De zadel hoezen zijn overigens niet klam volgens mij.. Maar geen hoes zou in dit geval beter zijn? Het laatste dekje wat ik gebruikt had die niet in de afgesloten tas zat was inderdaad wel klammig. Niet van het gebruiken trouwens, maar gewoon van daar hangen in de kast.. Zit gewoon zoveel vocht in de lucht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:14

Mijn eerste gedachte is rijst onderin je kast (als dat mogelijk is) omdat dat ook altijd geadviseerd wordt als je telefoon waterschade heeft.
Maar of dat echt helpt? Weet ik echt niet!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:19

Petpa schreef:
Mijn eerste gedachte is rijst onderin je kast (als dat mogelijk is) omdat dat ook altijd geadviseerd wordt als je telefoon waterschade heeft.
Maar of dat echt helpt? Weet ik echt niet!

Afhankelijk van hoe dicht de kast is, opletten voor muizen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 16:23

Nee dat gaat 'm dan zeker niet worden. Muizen is de tweede last al. :+

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:24

O ja!!!!!!!!!!!! Daar stond ik dus helemaal niet bij stil!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:27

Je telefoon in de rijst leggen is ondertussen al naar het rijk der fabelen verwezen ook.

TS: als je je zadel zo weinig gebruikt, zou ik het gewoon mee naar huis nemen en meenemen als je gaat rijden. Want het is niet alleen het vocht, het is het vocht plus de temperatuur die voor schimmel zorgt. In warme lucht kan meer waterdamp opgenomen worden - dat klinkt tegenstrijdig, maar waterdamp is pas een probleem bij afkoelen, want dan wordt het daadwerkelijk water en slaat dus neer op en in je spullen.
Je hebt dus niet per se drogere lucht nodig, maar warmere lucht waar het vocht als waterdamp in kan worden opgenomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:32

De zadelhoezen maakt ook niet uit is mijn idee.

Heb 1 hoes wat een dun katoentje is.
De andere net als ts, maar beide hebben schimmel.
En de hoofdstellen zonder iets ook.

Mijn kasten zijn van ijzer met ventilatieroosters.

Toen ik nog fanatiek reed had ik het probleem niet.
Of zag je het denk ik niet omdat je het dan toch vaker afdoet.

Niet voor niets hebben inderdaad de luxe stallen een verwarmde zadelkamer.
Niet heel heet, dat droogt uit, maar net genoeg om het vocht te weren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 16:38

Wordt hier thuis alleen wel heel gezellig. Zadel ligt nu over het keukentrapje in het kantoor met de wollen barebackpad ernaast. Dus als ik toch nog een optie vindt voor op stal zou dat erg fijn zijn. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:42

Misschien een echte elektrische luchtontvochtiger?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:47

Kan je je kast niet vervangen ?

Ik heb deze tweedehands van Mp voor weinig.
https://www.kruizinga.nl/thermo-rolcont ... KWEALw_wcB

Zadelsteunen en hoofdstelhouders ingemaakt.
Muisvrij , kunnen op slot en geïsoleerd.
ik heb er wel een vochtvreter in staan want er komt uiteraard vocht in door zadels/ spullen maar met de vochtvreter dat gaat eigenlijk best heel goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:54

DuoPenotti schreef:
Misschien een echte elektrische luchtontvochtiger?

Met een kast die aan alle kanten open is ben je aan het proberen de buitenlucht te ontdoen van vocht. Op dit moment is de luchtvochtigheid buiten 100%. Het is mistig/heiig en het vocht slaat overal neer. Dat is letterlijk dweilen met de kraan open :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:57

Ook weer zo :j

Misschien moeten we er allemaal een aanzetten en trekt daardoor de mist weg :D

Geintje uiteraard

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:03

Je zou eerder moeten kijken naar een infraroodpaneel oid aan de binnenkant van de kast. Eén met thermostaat, die bv een temp van 16-17 graden probeert aan te houden. Met een 'lekke' kast stook je dan ook voor de buitenlucht, maar het zou effectiever kunnen zijn tegen schimmel.

Bij een lagere temp drogen je spullen ook niet meer. Wij hebben een verwarmde werkplaats die we op 15 graden houden. Stoken we het minder warm, dan hoef ik daar geen zadeldekjes of singels meer neer te leggen, die blijven dan dagenlang nat. Maar bij 16-17 graden drogen ze wel nog.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:04

Ik zou het zadel voorlopig thuis bewaren zolang je niet veel rijdt. Dan kan het materiaal zelf ook even goed drogen (niet teveel natuurlijk). Ergens op een koele droge plek in huis. En zolang de ruimte vochtig is, zal dat effect hebben op het materiaal. Alleen als je een goed afgesloten kast hebt, zoals een vrieskist. Dat helpt wellicht.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:15

Bij de action hebben ze van die vochtvreters. Dat helpt goed

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 16:17

Toevallig was ik er vrijdag en heb ik er eentje meegenomen inderdaad. Ben benieuwd of het zoden aan de dijk zet of dat ie na een week vol met water zit. :')