Jullie ervaringen met Biotine

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martina67

Jullie ervaringen met Biotine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 16:01

De titel zegt het al.

Wat zijn jullie ervaringen met voeren van Biotine aan paarden c.q. ponys ter bevordering van haar-en hoefgroei?

En zijn er specifieke (liefst zo natuurlijk mogelijk) merken die aan te bevelen zijn?

Concreet: Ik heb een pony waar de manengroei wat meer mocht zijn.

Bedankt alvast

Celebi

Re: Jullie ervaringen met Biotine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:15

Heb het jaren gegeven omdat ik een paard heb waarvan de hoeven amper groeiden. Maar nooit echt verschil van gemerkt. Op een gegeven moment gestopt met geven omdat de hoefsmid ook zei dat het echt geen bal uitmaakt en je er eventueel zoveel van zou moeten voeren voordat het verschil heeft. Na heel lang geven dus gestopt en inderdaad geen verschil. Pas met de medicatie voor de PPID dit jaar zijn zijn voeten weer gaan groeien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:15

Wij geven het al jaren en merken weldegelijk hardere hoeven.
Maar manen en staart groeien er zeker niet beter van hoor.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:34

De mijne krijgt biotine voor haar hoeven. Ik zie wel degelijk verschil in kwaliteit van de nieuwe groei.
Qua manen geen idee. Ze heeft een hanenkam en als ik zie hoe vaak ik die moet bijwerken om te voorkomen dat ze op een wc-borstel gaat lijken, groeien haar manen best snel. Maar of dat ligt aan de biotine of ze van nature snel groeiende manen heeft, kan ik niet zeggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:37

Ik voer sinds een klein half jaar biotine aan mijn paard (in een redelijk hoge dosering) en ik merk aan de manengroei niets (dat was ook mijn doel niet), maar de hoeven zijn in kwaliteit echt enorm aan het verbeteren.

louise30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:27

Ik voer sinds mijn pony van ijzers af is vloeibare biotine bij en je ziet en voelt verschil bij de hoeven. Mijn hoefsmid merkte het ook op, de nieuwe hoefgroei ziet er ook anders uit, harder en dikker. Hoeven brokkelen ook niet meer.
Qua staart heb ik ook het idee dat het voller is geworden. Manen weet ik niet want die knip ik kort, pony is een fjord haha.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:34

Ik voer ook al een hele tijd biotine en zie zeker een verschil aan zijn hoeven. Qua vacht en manen geen verschil.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:05

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:06

Hier voer ik sinds een jaar biotine aan mijn paard op advies van de hoefsmid. Hij zei dat een aantal er baat bij hebben terwijl anderen er niet op reageren. De hoeven van mijn paard zijn verbetert vergeleken met ervoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:17

Ik voer ook sinds kort biotine bij, omdat mijn paard van nature dunne zolen heeft.
Voor wie duidelijk effect merkt: welke geven jullie?

louise30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:30

Daihyo schreef:
Ik voer ook sinds kort biotine bij, omdat mijn paard van nature dunne zolen heeft.
Voor wie duidelijk effect merkt: welke geven jullie?

Ik geef naf profeet liquid

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:54

Kerabole van Equistro. Eerst de vloeibare maar sinds een twee weken over op de poeder vorm aangezien de vloeibare overal uitverkocht is en pas december weer leverbaar.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:29

Biotine alleen doet eigenlijk niks voor het lichaam, het is meestal de producten die zwavel (of zink, een van beide) bevatten die wèl wat doet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:48

[VSW] Welke biotine en waarom?

In dit topic van deze zomer ook nog het een en ander over biotine en een nuttige post van Mizora over doseringen van biotine.

Ik maak uit die post op, dat veel mensen zonder dat ze dat weten veel te weinig voeren en dat dat mogelijk wel eens de reden kan zijn waardoor men het gevoel heeft dat het helemaal niets doet.

Ik kan in ieder geval bij die van mij nu aan hoe ze zool groeit al zien dat het bij hem wel wat doet en de hoefsmid kon dat beamen bij de laatste bekapbeurt.

Ik voer die van de Paardendrogist huismerk en ik doseer wat hoger dan er op de verpakking wordt aangeraden, n.a.v. de informatie uit het topic uit de link.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 01:38

Heb het jaren gegeven, maar hielp niets. Mijn hoefsmid meldde dat het uiteindelijk wel helpt, maar dat een gemiddeld paard niet lang genoeg leeft om de vruchten daarvan te plukken.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 08:51

Wintu schreef:
Heb het jaren gegeven, maar hielp niets. Mijn hoefsmid meldde dat het uiteindelijk wel helpt, maar dat een gemiddeld paard niet lang genoeg leeft om de vruchten daarvan te plukken.

Wat grappig, mijn hoefsmid zegt juist dat het enige dat helpt voor de kwaliteit van de hoeven is biotine bijvoeren. Verder ook qua smeersels enzo niet, volgens hem werkt dat allemaal niet, alleen biotine. (Al geloof ik dat laatste ook niet helemaal, ik zie de effecten van bepaalde middelen op de hoeven en zie het wel degelijk helpen).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:02

ik heb iets heel anders :
Ik krijg de opmerking soms dat de stallen ontzetten stinken wanneer er biotine wordt gevoerd.
Is dat herkenbaar voor mensen ? Ik ruik het zelf namelijk niet.
Of is het wellicht de samenstelling van een specifieke biotine ? Als het bv in combinatie met wat anders gevoerd wordt in hetzelfde potje....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:04

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:58

Voor manengroei beveel ik Shapley's MTG plus aan. Daar gaan vacht/staart/manen van groeien!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:08

Ik weet het eigenlijk niet, ooit een jaar van het ene merk gegeven dan van een andere en uiteindelijk zoutblokken gehad met biotine.
De hoeven zijn in de afgelopen 4,5 jaar zeker vooruit gegaan met groeien etc maar ik heb zelf het gevoel dat dat vooral aan de bekapping lag
Nu heb ik in Denemarken nog geen goede smid en nu is het weer een heel stuk minder helaas. Krijgt nog steeds hoge dosis biotine

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:15

Heb mijn merrie vroeger een tijdje equistro kerabol gevoerd had toen het idee dat het hielp voor haar hoeven. Manen niet op gelet toen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 14:07

Odetje92 schreef:
Biotine alleen doet eigenlijk niks voor het lichaam, het is meestal de producten die zwavel (of zink, een van beide) bevatten die wèl wat doet

Dank je wel

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 14:07

Onyks schreef:
Voor manengroei beveel ik Shapley's MTG plus aan. Daar gaan vacht/staart/manen van groeien!

Daar zal ik eens naar op zoek, dank je wel.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 14:10

Wauw mensen, dank jullie allemaal voor de reacties.
Ik ga met enkelen ervan toch aan de slag.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 15:51

Wij hebben augustus 2023 een pony gekocht die toen, volgens de hoefsmid erg slecht op dr hoeven stond. Advies gekregen om Biotine bij te gaan voeren en nu is ongeveer de hele hoef uitgegroeid en is echt een stuk sterker geworden! Volgens haar kon je precies in de hoef kon zien wanneer we dat zijn gaan voeren. Voor ons heeft t dus heel goed geholpen!