Paard verkopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiter

Paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 16:06

Graag zou ik ervaringen horen en/of tips van mensen die een dergelijke situatie hebben meegemaakt.

Ik ben inmiddels alweer bijna 8 jaar in het bezit van mijn tinker ruin. Hij is inmiddels 18 jaar en heeft medisch al het één en ander meegemaakt (onder andere artrose in twee benen). Momenteel gaat het al ruim 2 jaar helemaal goed en is hij gezond en blij. Maar… Heel kort gezegd maken wij elkaar niet meer gelukkig. Ik houd enorm van hem en dit doet me ontzettend pijn. Ik heb veel tijd en aandacht gestoken in hetgeen waar wij niet (meer) op matchen, maar ben tot inzicht gekomen dat wij het niet meer voor elkaar zijn.

Nu ben ik aan het overwegen op zoek te gaan naar een ander paard. Twee paarden houden gaat niet voor mij, dus dat zou betekenen dat mijn huidige paard naar een ander huisje zou moeten (wat ik heel moeilijk vind). Dit vind ik heel spannend en durf ik eigenlijk niet zo goed. Zoals ik al zei is hij al 18 jaar en heeft artrose. Mijn grootste angst is dat hij uiteindelijk bij de slacht beland. Dit zou echt mijn hart breken. Hij is een geweldig paard en ik gun het hem enorm om de rest van zijn leven een liefdevol thuis te hebben, dat verdient hij.

Is er iemand die in eenzelfde situatie zit of heeft gezeten? Wat te doen? Zijn er opties waarbij ik zeker weet dat hij nooit “afgedankt” zal worden en nooit bij de slacht zal belanden? Ik zou het mezelf nooit vergeven als hij bij mensen komt die niet van hem houden zoals ik dat doe en niet het beste met hem voor hebben.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:12

Ik denk dat je dan uitkomt op een pensioenplekje.
Maar in hoeverre is dat nog te doen met de artrose?

Maar dan blijf je wel zelf betalen, alleen dagelijkse dingen worden uit handen genomen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:14

Is ze braaf en zou ze nog gezond genoeg zijn voor manegelessen? Anders zou je eens kunnen kijken of je haar in bruikleen kan geven. Blijft ze van jou en nemen zij de kosten op zich.

Volgens mij kan dit bij manege De Hazelaar (is een stichting). Zij zijn zover ik weet erg goed voor hun paarden en pony's.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 16:18

Hij doet het nog heel goed en heeft ook echt plezier in werken. Wordt nu 5 keer per week gereden. Van stilstaan zou hij niet gelukkig worden, dus pensioen plekje is denk ik niks voor hem. Zal eens kijken op de site van manege De Hazelaar, maar ik vermoed dat hij niet goed gedijd bij veel verschillende mensen om hem heen. Daarnaast moet hij minimaal 12 uur per dag buiten staan (liefst 24/7) omdat hij anders ook niet gelukkig is en zich dat uit in probleemgedrag.

Best een ingewikkelde situatie…

Lindsey_99

Re: Paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:44

En iemand die hem tegen een vergoeding 247 gaat leasen? Dan heb je er nog enigszinds controle over en heb je minder kosten. Een ouder paard met een mankement wat bekend is proberen te slijten 'aan de liefhebber' is vreselijk lastig, zodra het geld gaat kosten weet je nooit wat ermee gaat gebeuren en gaan ze vlotjes de handel in of naar de slacht. Ik zou zelf een pensioenplek zoeken die betaalbaar is. In Frankrijk zijn er een aantal, en er zijn bokkers die in volle tevredenheid hun paard daar de laatste jaren in alle vrijheid gunnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:55

Je wilt een oud paard met mankementen weg doen en dan ook nog naar een 24/7 buiten plek waar hij meerdere dagen per week gereden wordt

Klinkt hard maar de kans dat je dit gaat vinden met de garantie dat hij daar blijft is nihil.
Je gaat hem of zelf moeten houden, of op pensioen zetten of inslapen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:59

Ik zou 'm zelf naar de slager brengen. Dit paard klinkt niet als een makkelijk paard en dat is een recept voor handel, of een plek waar hij niet juist gehouden word en de laatste paar jaar dus geen prettig leven voor hem zijn.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:11

ruitje schreef:
Ik zou 'm zelf naar de slager brengen. Dit paard klinkt niet als een makkelijk paard en dat is een recept voor handel, of een plek waar hij niet juist gehouden word en de laatste paar jaar dus geen prettig leven voor hem zijn.

Amber_anne schreef:
Je wilt een oud paard met mankementen weg doen en dan ook nog naar een 24/7 buiten plek waar hij meerdere dagen per week gereden wordt

Klinkt hard maar de kans dat je dit gaat vinden met de garantie dat hij daar blijft is nihil.
Je gaat hem of zelf moeten houden, of op pensioen zetten of inslapen

Dit dus. Hoeveel verhalen lees je wel niet op bokt dat het toch fout loopt.
Ik zou er nooit voor kiezen.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 17:11

Bedankt voor het meedenken. Naar slager is GEEN optie. Daarnaast mag hij niet meer opgegeten worden vanwege bepaalde medicijnen die hij gehad heeft.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:18

Ik denk dat een nuchtere dierenarts ook wel wilt meedenken richting inslapen als hij zo’n last heeft van atrose en er allemaal mitsen en maren aanzitten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:19

Dan kan hij alsnog wel naar de slager.

Ik zou hem houden, verkopen kan eigenlijk niet. Weg geven kan wel maar dan moet je net iemand vinden die te vertrouwen is..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:21

Niet verkopen. Ergens laten grasmaaien op een pensioenplekje of laten inslapen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:22

Naar de slager kan prima je moet er dan alleen voor betalen omdat het vlees niet gebruikt kan worden.

Overwegen zo'n paard te verkopen gaan me de nekharen van overeind staan. Jij hebt voor dit paard gekozen. Hem afdanken voor een nieuw exemplaar hoort daar niet bij. Of hou het paard of neem je verantwoordelijkheid en breng hem naar de slager.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:34

Waarom zoek je geen bijrijder voor hem, en zoek je zelf een bijrijd paard?
Je hebt hem bijna 8 jaar gehad, en schrijft dat hij niet langer een match is. Waarom jullie eerder wel bij elkaar pasten en nu niet, is mij niet duidelijk.

Als je van hem af wilt, omdat hij plaats moet maken voor een paard dat nu wel bij jou past, zijn er een paar opties:
1) inslapen, bij slachter of thuis.
2) bijna gratis weggeven
3) verkopen aan particulier of handelaar
4) als leasepaard verleasen terwijl hij hier of elders gaat staan. Bijv. dat hij jouw eigendom blijft maar een ander alle onderhoudskosten op zich neemt, en hem als eigen paard mag gebruiken

Uiteindelijk geef je bij verkoop alle controle uit handen én zullen er weinig plekken zijn waar een 18-jarige tinker met artrose aan 2 benen en een gebruiksaanwijzing (moet zoveel uur buiten anders gedragsprobleem) volgens jouw eisen gehouden zal worden.
Een paard verdient ook als hij minder bruikbaar wordt een liefdevolle en goede verzorging. Ik hoop dat je dat voor ogen wilt houden bij je beslissing.
Laatst bijgewerkt door marfries op 26-10-24 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:34

L_Ruiter schreef:
Hij doet het nog heel goed en heeft ook echt plezier in werken. Wordt nu 5 keer per week gereden. Van stilstaan zou hij niet gelukkig worden, dus pensioen plekje is denk ik niks voor hem. Zal eens kijken op de site van manege De Hazelaar, maar ik vermoed dat hij niet goed gedijd bij veel verschillende mensen om hem heen. Daarnaast moet hij minimaal 12 uur per dag buiten staan (liefst 24/7) omdat hij anders ook niet gelukkig is en zich dat uit in probleemgedrag.

Ook als die paar uur buiten staat en een paar uur in de lessen loopt? Je zou het altijd kunnen proberen.

Ik zou zo'n paard nooit verkopen, maar zoals eerder gezegd in bruikleen geven aan bijvoorbeeld een manege of je eigen plannen uitstellen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:43

Hoe komt het dat jullie nu geen match meer zijn? Als hij toch pijn heeft kan dat ook zorgen voor ander gedrag

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:46

SansaS schreef:
Naar de slager kan prima je moet er dan alleen voor betalen omdat het vlees niet gebruikt kan worden.

Overwegen zo'n paard te verkopen gaan me de nekharen van overeind staan. Jij hebt voor dit paard gekozen. Hem afdanken voor een nieuw exemplaar hoort daar niet bij. Of hou het paard of neem je verantwoordelijkheid en breng hem naar de slager.

Helemaal mee eens.
Al doe je hem niet naar de slager, maar je moet wel kijken naar wat het eerlijkst voor je paard is, ook al zijn dat hele nare keuzes.

Ook een goede opmerking van MarjanB trouwens.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:51

Nee, natuurlijk kun je deze niet verkopen, met achttien jaar oud en artrose. Je kunt hem leasen of laten adopteren waarbij jij de eigenaar blijft. Dan zou ik regelmatig willen weten hoe hij eraan toe is. Als je hem niet wilt of kunt houden, dan inslapen. Alle ander opties zorgen ervoor dat je geen controle hebt over waar hij eindigt. Dat kun je een ouder paard met artrose gewoonweg niet aandoen.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:17

Ik moet zeggen dat ik schrik van jullie reacties en dat mijn post misschien meer uitleg vergt.

Allereerst wil ik voorop stellen dat ik echt enorm om mijn paard geef. Als ik jullie reacties zo lees, heb ik het idee dat jullie denken dat ik hem voor de eerste de beste in wil ruilen en niet naar zijn behoeftes kijk.

Hij heeft géén pijn van de artrose, dat kan ik met zekerheid zeggen. Op hele koude dagen kan hij wat stijf zijn, maar pijn heeft hij niet. Inslapen, naar de slager, oftewel dood maken, nee. Geen optie. Gewoon niet. Dit zou de minst eerlijke optie voor hem zijn, want hij heeft nog plezier in het leven.

Waarom wil ik dan "van hem af" of hoe ik het liever verwoord: waarom wil ik dat hij op een ander plekje gelukkiger wordt dan bij mij?

Ik houd enorm van buitenritten en het liefst in mijn eentje. Dit kan niet met mijn paard. Alleen naar buiten gaan heeft nooit gekund sinds ik hem heb. Hij raakt dan in paniek en rent terug naar huis. Wat is er dan nu anders? Voorheen haalde ik nog veel plezier uit rijden in de bak en had ik tijd om met anderen buiten te rijden. Ook had ik tijd om eindeloos (écht eindeloos) met hem hetzelfde stukje buiten te oefenen, zodat we in elk geval een rondje van 20 min konden doen. Sinds al een tijdje haal ik gewoon geen plezier meer uit het rijden in de bak en hierdoor heeft hij er ook geen plezier meer in met mij (met anderen die er wel plezier uit halen, heeft hij het heel leuk zoals met mijn bijrijdster). Ik werk sinds kort in het ziekenhuis met een zeer wisselend dienstrooster. Hierdoor heb ik gewoon niet meer de tijd om eindeloos met hem te oefenen en is het heel moeilijk om met mensen af te spreken samen te rijden. Daarnaast, al zou het lukken om met anderen samen te rijden, ik ben een vrij angstige ruiter en ook met andere paarden kan hij spanning opbouwen wat ik niet goed kan afvloeien. Door genoeg stress op mijn werk, wil ik niet ook nog eens stress bij de paarden.

Dit is in een notendop het verhaal. Maar zoals iedereen hopelijk beseft, is zo'n situatie enorm ingewikkeld en is dit maar een samenvatting. Oordeel alsjeblieft niet te hard. Ik wil écht, maar dan ook écht wat het beste is voor hem.

Inmiddels heb ik via Marktplaats contact gehad met een pensioenplek in Frankrijk. Ze zijn zo vlug in communicatie dat ik al bericht terug heb en het klinkt erg positief allemaal. Zoiets zou ideaal zijn, dus wie weet is dit de oplossing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:21

Het beste is de pensioenplek. Verkopen is geen optie. Je hebt er namelijk niks meer over te zeggen en grote kans dat degene aan wie je hem verkoopt hem weer doorverkoopt en dan belandt hij in de handel of op een manege. De enige garantie om hem echt een goede plek te bieden is om hem zelf te houden. Bokt staat vol met verhalen over verkochte paarden die in de handel belanden, veel leed en ellende. Nooit verkopen, altijd zelf je verantwoordelijkheid nemen met een ouder paard wat iets mankeert.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:22

L_Ruiter schreef:
Hij doet het nog heel goed en heeft ook echt plezier in werken. Wordt nu 5 keer per week gereden. Van stilstaan zou hij niet gelukkig worden, dus pensioen plekje is denk ik niks voor hem. Daarnaast moet hij minimaal 12 uur per dag buiten staan (liefst 24/7) omdat hij anders ook niet gelukkig is en zich dat uit in probleemgedrag.

Misschien heb ik een ander beeld bij een pensioenplekje dan jij. Maar als hij minimaal 12 uur per dag buiten moet staan (en het liefst zelfs 24/7) is een kudde op een pensioenplek toch juist ideaal? Vriendjes, vrije beweging, de hele dag buiten, dat zou dan juist toch heel goed zijn?
Laatst bijgewerkt door Lieser op 26-10-24 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:24

Nu ga ik even heel hard zijn: het is niet ingewikkeld, het is heel simpel. Jij wilt hem niet meer, hebt er geen zin meer in. Wilt er geen tijd meer voor maken.
Dat is helemaal niet erg, dat kan gebeuren. Maar is niet ingewikkeld.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:35

Achterom schreef:
Nu ga ik even heel hard zijn: het is niet ingewikkeld, het is heel simpel. Jij wilt hem niet meer, hebt er geen zin meer in. Wilt er geen tijd meer voor maken.
Dat is helemaal niet erg, dat kan gebeuren. Maar is niet ingewikkeld.

Je kan zeggen wat je wil, maar zo simpel is het zeer zeker niet. Bedankt voor je reactie, die niet van toegevoegde waarde is.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:36

Een pensioenplek zoals die in Frankrijk zou inderdaad ideaal zijn. Dankzij dit toppic weet ik nu van het bestaan van dit soort betaalbare opties in mooie natuurgebieden. Dat was het hele doel van dit topic. Dank voor het meedenken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:39

L_Ruiter schreef:
Een pensioenplek zoals die in Frankrijk zou inderdaad ideaal zijn. Dankzij dit toppic weet ik nu van het bestaan van dit soort betaalbare opties in mooie natuurgebieden. Dat was het hele doel van dit topic. Dank voor het meedenken.

Er zijn meerdere opties in het buitenland om je paard op pensioen te zetten, maar topictitel stelt de simpele vraag, verkopen of niet?
Dus antwoord is in deze, neen, want je zadelt een ander met de ellende op en je paard wordt er ook niet beter van.
Mooi dat je dan nu op de hoogte bent van een fijne plek in het buitenland, zodat hij nog een paar mooie jaren in de kudde kan slijten.