Paard drukt staart kapot op de trailer… oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Paard drukt staart kapot op de trailer… oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 17:26

Goedemiddag bokkers,

Ik heb een vervelend probleem met mijn paard, zodra ze op de trailer gaat, drukt ze haar staart kapot tegen de klep (denk ik) we hebben al verschillende staartbeschermers geprobeerd, maar zelfs daarmee maakt ze haar staart stuk, we hebben ook de stang al op verschillende hoogtes geprobeerd, maar mocht niet baten.

Ze staat verder super rustig op de trailer, en loopt er ook makkelijk op, we rijden ook heel erg rustig met de trailer, dus ze hoeft zich niet tegen te houden met de bips tegen de klep.

Iemand nog ideeën ?

Kabayo

Re: Paard drukt staart kapot op de trailer… oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:36

Welke staartbeschermers heb je geprobeerd

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:42

dikker rubber op de klep leggen, wordt ie wel zwaarder van

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:46

Wij doen altijd de staart over de stang, helpt dat niet?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:57

Elisa2 schreef:
Wij doen altijd de staart over de stang, helpt dat niet?

Dit deed ik ook altijd, tot ik een keer op internet las dat een paard zijn staart gebruikt als evenwicht en dat als je de staart dus over de stang doet, je een stuk evenwicht weg haalt.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat paard van ts zijn staart stuk heeft. Die gaat waarschijnlijk achter tegen de klep hangen voor zijn evenwicht.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 18:09

Ik heb beschermers geprobeerd van Neopreen, maar ook van heel zacht materiaal van arma volgens mij,

Staart hebben we ook al geprobeerd over de stang, voor de stang, maakt geen verschil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:13

Heb je een camera om te zien wat hij precies doet?

Als het evenwicht houden is is het nog zachter rijden dan hé al doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:18

Paarden die vooruit reizen hebben wel vaker last van hun evenwicht, sommige zijn er gevoeliger voor dan andere.
De oplossing is dan om ze óf scheef óf achteruit te zetten zoals veelal in Amerika en Australië/Nieuw-Zeeland gebeurt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:21

Zit er zo weinig ruimte tussen stang en klep dat hij de staart tegen de klep kan drukken ?
Of drukt die de staart tegen de achterstang?
Bij mij zit er meer dan de dikte van een staart tussen stang en klep, dus zelfs met de staart over de stang (wat ik nooit actief doe, maar als mijn paard gaat mesten doet hij soms wel zelf de staart over de stang) kan hij nooit met de staart tegen de klep komen, want de stang belet hem om verder naar achter te gaan staan.

Maar dan zou ik dus idd met een camera willen weten wat die precies doet, waardoor de staart kapot gaat tijdens een trailer rit en afhankelijk van wat je dan aan bevindingen krijgt, het probleem proberen op te lossen.
Een beschermer is leuk, maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn om een beschermer om te doen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:01

Nooit de staart over de stang doen! De staart gebruikt het paard om zijn evenwicht te bewaren op de trailer. Door 'm over de stang te doen, ontneem je het paard die mogelijkheid. Verbaas me er altijd zo over dat men dat nog steeds doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:06

Oh nooit last gehad van evenwichtsproblemen in de trailer gelukkig. :-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:07

Mijn paard doet het zelf, kan moeilijk onderweg stoppen en hem terug doen :+
Ik doe hem er nooit overheen, maar in de helft van de gevallen bij het openen van de klep zit die er wel overheen.
Kennelijk tijdens het poepen gaat die er overheen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:09

Mijn vorige paard had dat ook. Die ging dus altijd op de stang zitten en dan schuurt de staart met rijden ook tegen de klep aan. Mooie kale plek krijg je daar dus van.

Ik deed dan zo'n neopreen beschermer erom en dan rolde ik de staart op en nog een bandage erom. Kon hij zijn staart ook niet onder poepen voor wedstrijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:20

hoogendroog schreef:
Nooit de staart over de stang doen! De staart gebruikt het paard om zijn evenwicht te bewaren op de trailer. Door 'm over de stang te doen, ontneem je het paard die mogelijkheid. Verbaas me er altijd zo over dat men dat nog steeds doet.

Dus een paard zonder of met een opgebonden staart heeft moeite met zijn evenwicht?
Volgens mijn valt dat wel mee.
https://e-quine.com/uitdagend-gedrag/de ... een-paard/

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:01

Is het mogelijk het paard krapper te zetten door de stang verder terug naar binnen te zetten of heb je daar geen extra gaten voor? Misschien kun je opzetstukken krijgen waardoor er wel een mogelijkheid is om de stang meer naar binnen te zetten. Soms wil krapper zetten helpen tegen het extreem naar achteren leunen.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:30

Ik doe er een Kentucky staart beschermer om en dat gaat tot nu toe goed. Ik mis geen hele plukken meer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:44

hoogendroog schreef:

Nou.. ik denk dat men dat nog steeds doet (inclusief ikzelf) omdat het toch voor velen wel werkt. Mijn ruin zet zich helemaal schrap zetten tegen de stang als ik de start er niet overheen deed. Alles onder de mest, wat opzich niet erg is, maar juist onstabiel staan.

Maar uitzonderingen heb je altijd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:54

Staart onder of over de stang is helemaal niet relevant als het paard van TS de staart tegen de klep kapot schuurt. Hier inderdaad ook een staartbeschermer geprobeerd. Een zacht met klittenband. Ging wel iets beter, maar dat ding zakte onderweg wel iets af. Uiteindelijk opgelost door de stang op het kortst te zetten, en regelmatig meenemen, zodat het evenwicht beter wordt. Misschien kan je nog een staartbandage proberen?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:59

Schuimrubber om de stang heen, zodat deze zachter is, tie-wrap eromheen om het schuimrubber vast te zetten.

Edit; Sorry zie nu dat je denkt dat het tegen de klep is, wellicht toch even proberen om te zien of het verschil maakt?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 02:18

Bedankt voor jullie reacties, ik ga eens alle opties af, ze staat verder echt super chill op de trailer, dat kan ik zien op mijn camera, er is weinig ruimte tussen de stang en de klep, ben er er bijna zeker van dat ze gewoon met de bips over de stang gaat hangen richting de klep zeg maar.

Het is een groot paard, kan haar niet korter zetten aan de voorkant, ze heeft de ruimte dusw wel echt nodig

Overigens doet ze het op de vrachtwagen ook, waar er meer ruimte is, misschien toch echt een evenwichts dingetje.. misschien word het beter als we vaker op pad gaan met de trailer,

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:46

Misschien een vetrapbandage onder de staartbeschermer doen. Blijft de staartbeschermer beter zitten en de staart hopelijk heel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:49

Wij gebruiken altijd een staartbandage. Een van onze paarden leunt altijd tegen de achterstang aan en met staartbandage blijft zijn staart mooi.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:30

SharonIndezz schreef:
Bedankt voor jullie reacties, ik ga eens alle opties af, ze staat verder echt super chill op de trailer, dat kan ik zien op mijn camera, er is weinig ruimte tussen de stang en de klep, ben er er bijna zeker van dat ze gewoon met de bips over de stang gaat hangen richting de klep zeg maar.

Het is een groot paard, kan haar niet korter zetten aan de voorkant, ze heeft de ruimte dusw wel echt nodig

Overigens doet ze het op de vrachtwagen ook, waar er meer ruimte is, misschien toch echt een evenwichts dingetje.. misschien word het beter als we vaker op pad gaan met de trailer,

Kan je de stang hoger hangen? Dan kan ze met haar billen niet "over" de stang komen richting de klep.
En dan ook de staart inbandageren, dus geen beschermer, maar ouderwets met een bandage werken. En een zacht omhulsel over de stang doen. Ik denk dat je dan een heel eind komt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 13:47

Stang zit al op zijn hoogst dus dat is geen optie helaas,

Bandageren van de staart vind ik eerlijk gezegd wel een beetje eng, maar we hoeven nooit geen lange afstanden gelukkig, dus misschien toch maar eens proberen,

Ik zag op internet ook beschermkussens voor om de stangen, die ga ik bestellen, kijken of dat ook nog wat toevoegt

Bedankt wederom voor het meedenken allemaal

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:51

Dat doet Marietje ook, ik doe de stang verder naar voren dan kan ze niet zo tegen de klep hangen