Handelaar blijkt anders dan gedacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Handelaar blijkt anders dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 10:38

Hallo,

Ik heb via via een paard op proef gekregen wat nog van een handelaar was. Toen deze 5 dagen hier was bleek er vanalles mis met dit paard. Ik heb toen gezegd dat ik hem niet wilde hebben en hij zou haar op komen halen. Hij zou haar maandag op komen halen maar maandag ochtend kreeg ik een bericht dat hij niet kom komen, dat hij woensdag zou komen, vanmorgen krijg ik opnieuw een appje dat vandaag niet gaat lukken. Ik gaf toen aan dat ze voor het weekend weg moet zijn en dat er anders stallingkosten bij zullen komen. Echter werd hij hier erg kwaad om. Nadat hij een beetje tot rust was gekomen zei hij dat hij voor of na het weekend zal komen.

Toen we een beetje reseach gingen doen naar de handelaar vonden we een artikel waarin bleek dat hij veroordeeld is geweest voor het vervalsen van paarden paspoorten, hij bracht paarden die niet meer geschikt waren voor consumptie naar de slacht om vervolgens toch voor de consumptie gebruikt te worden (door een vervalst paspoort). Hiervoor heeft hij een jaar celstraf gekregen. Het paard wat ik gekocht heb is verkocht als rijdpaard maar blijkt ernstige bekkenproblemen te hebben waardoor er nooit op gereden mag worden.

Ik vind het lastig wat ik nu moet doen, als hij haar komt ophalen gaat hij haar waarschijnlijk opnieuw doorverkopen aan iemand die denkt dat ze geschikt is als rijpaard.. we gaan in ieder geval vanmiddag de chip controleren om te kijken of het paspoort niet vervalst is. Heeft iemand misschien tips voor mij?

_chou

Re: Handelaar blijkt anders dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:43

Aangeven bij de politie als je bewijs hebt dat het paspoort vervalst is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:48

Is dat hetzelfde paard als met de stijle voet?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 10:51

DuoPenotti schreef:
Is dat hetzelfde paard als met de stijle voet?

Ja

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:53

Voor of na het weekend is een ruim begrip. Over 5 jaar is ook na het weekend. En al 2 keer niet op komen dagen, dan komt zo iemand een 3e keer ook niet. Dus dat wordt het paard gewoon terugbrengen, trailer regelen naar hem toegaan.

En over dat doorverkopen moet jij je geen zorgen maken. Je kunt alleen op internet mensen waarschuwen. Maar je bent niet de eigenaar meer bij het ontbinden van de koop, hebt er geen zeggenschap over.
Het enige wat je kunt doen als je het wilt voorkomen is het dier bij jou in laten slapen, maar ja, dan heb je een flinke kostenpost.

Sterkte er mee.

Maar heb je het paard niet bekeken voordat je het kocht vraag ik me dan af? Keuren is niet heilig, maar zelf kijken vind ik wel heel belangrijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:56

Opladen en voor de deur afleveren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:58

Toch gewoon op laten halen door de handelaar of daar terug brengen.

En dan de volgende keer eerst research doen naar een handelaar/ stal voordat je ergens aan begint.

Voor het paard is het meest nobele om te doen om het dier over te nemen en in te laten slapen. Maar dan ben jij al je geld kwijt..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:34

Och wat sneu, hoe ben je achter de bekkenproblemen gekomen?

Je hebt meerdere keuzes. Het paard houden, kijken of het paard een happy pensioen kan krijgen en zo niet dan inslapen, of terugbrengen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:19

Waarom breng je hem niet zelf?

Een paard ophalen is toch een service op zich, mensen die druk zijn met paarden staan daar vaak niet om te springen.

Klinkt verder inderdaad als een malafide handelaar, hopelijk is het hoofdstuk snel afgehandeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:20

Heb je het op kunnen lossen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:22

Al nieuws?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:34

germie schreef:
Voor of na het weekend is een ruim begrip. Over 5 jaar is ook na het weekend. En al 2 keer niet op komen dagen, dan komt zo iemand een 3e keer ook niet. Dus dat wordt het paard gewoon terugbrengen, trailer regelen naar hem toegaan.

En over dat doorverkopen moet jij je geen zorgen maken. Je kunt alleen op internet mensen waarschuwen. Maar je bent niet de eigenaar meer bij het ontbinden van de koop, hebt er geen zeggenschap over.
Het enige wat je kunt doen als je het wilt voorkomen is het dier bij jou in laten slapen, maar ja, dan heb je een flinke kostenpost.

Sterkte er mee.

Maar heb je het paard niet bekeken voordat je het kocht vraag ik me dan af? Keuren is niet heilig, maar zelf kijken vind ik wel heel belangrijk.

Ts had het paard op proef,had ze al betaald of nog niet? Als ze nog niet had betaald is het paard nog eigendom van de handelaar. Dan kan ze het niet zelf laten inslapen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:23

Ik heb het paard nog niet betaald, maar heb wel het paspoort. Hij zou haar vandaag komen ophalen maar reageert niet op mijn appjes en neemt niet op als ik bel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:27

Even toch appje sturen wat het stalgeld per dag is.... feitelijk, dus echt een bedrag, misschien word hij dan wat sneller.

Maar hoe ben je er achter gekomen dat er bekkenproblemen zijn?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:28

Ik vraag me af wat hierin mijn rechten zijn want ik ben al meer dan 2 weken zijn paard aan het voeren en verzorgen en hij reageert gewoon niet en weigert stalling te betalen.. ik had gezegd dat hij als ze voor het weekend niet opgehaald was stalling moest betalen en toen werd hij echt gigantisch boos, tot het flippen aan toe dus ik durf ook niet echt nog eens daarom te vragen

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:29

DuoPenotti schreef:
Even toch appje sturen wat het stalgeld per dag is.... feitelijk, dus echt een bedrag, misschien word hij dan wat sneller.

Ik heb een osteopaat haar na laten kijken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:34

Anders opladen en afleveren bij de handelaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:35

Zoals ik al zei, terugbrengen en desnoods, hoe hard het klinkt gewoon daar vastbinden aan een hek als hij er niet is. Dan kun je wel op een afstandje blijven toekijken omdat je het dier er niet de dupe van wilt laten zijn, maar hij komt echt niet als hij niet reageert.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:36

Ik kan haar niet terug brengen want ik kan niet met de trailer rijden.. vandaar dat we deze afspraak gemaakt hadden.
Laatst bijgewerkt door yarkayunda op 16-10-24 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:36

yarkayunda schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik heb een osteopaat haar na laten kijken

hmmm, dan is mijn inziens de stelling daar mag nooit meer op gereden worden te groot.
Ondanks dat ik zeker niet tegen een osteo ben, vind ik zulke uitspraak voor een dierenarts.

Dat terzijde, je hebt niet betaald zeg je.
Mooi. Paard daar zelf vandaag afleveren.
Dan krijg je niet je stallingskosten terug, maar loopt het bedrag ook niet verder op.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:37

Lijkt wel of hij van haar af wil, waarom niet terugbrengen?
Je bent neem ik aan ergens gaan proefkijken. En anders zou ik appen dat je em laat inslapen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:37

yarkayunda schreef:
Ik heb het paard nog niet betaald, maar heb wel het paspoort. Hij zou haar vandaag komen ophalen maar reageert niet op mijn appjes en neemt niet op als ik bel.

Maar dat moet ook, het paspoort hoort bij het paard te zijn . Het is echter geen eigendomsbewijs. Wat een vervelende zaak. Nou ja, je had hem op proef en nu wil je hem niet. Dus hij moet hem weer komen ophalen of jij brengt hem terug, net wat was afgesproken. In elk geval had je nog niet betaald, dat komt ook voor, op proef na betaling, en zie dan maar je geld terug te krijgen als je hem niet wilt. Inderdaad zoals boven gevraagd wordt, hoe kwam je erachter dat hij bekkenproblemen heeft? O, ik lees het antwoord al hierboven. Ik vind ook dat alleen een DA een paard ongeschikt voor rijden mag verklaren.
Laatst bijgewerkt door anjali op 16-10-24 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:38

yarkayunda schreef:
Ik kan haar niet terug brengen want ik kan niet met de trailer rijden.. vandaar dat we deze afspraak gemaakt hadden.

en als jij met spoed naar een kliniek moet, wie doet dat dan?
Er zal toch wel iemand kunnen rijden?

Vraag die persoon en paard terug.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:38

Kan niemand je helpen met terugbrengen?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 10:41

Ik wil dat risico ook niet zelf nemen, stel er gebeurd iets onderweg, wat dan? De afspraak was dat hij haar op zou komen halen en dat moet hij dan ook maar doen.