Eigen kind paarden les geven - wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Eigen kind paarden les geven - wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 18:49

Het is zo ver, onze oudste is bijna 8 en ik ga hem eens per week naar stal meenemen om samen aan de slag te gaan met mijn poown.

Ik leer hem graag spelenderwijs hoe om te gaan met mijn merrie - verzorgen, wat grondwerk en uiteindelijk ook rijden. Heb hem al wel meegenomen als passagier op een barebackpad maar hij is nu wel klaar voor wat meer.

Wie heeft er tips? Do's, dont's, informatie bronnen, eigen ervaringen?

troi

Re: Eigen kind paarden les geven - wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:06

Heel eerlijk,niet doen :P

Kinderen nemen veel meer aan van een vreemde én manegelessen in een groep zijn een stuk gezelliger.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:17

Dat is ook mijn advies. Ik heb het geprobeerd bij mijn eigen dochter en het was iedere keer gedoe. Naar de juf luisterde ze 10 keer beter. Poetsen en op de grond iets doen met een paard onder begeleiding van een ouder is prima. Beginselen van rijden bijbrengen werkt het beste met instructie van buitenaf. Of idd manege les.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:21

Voor de basis van het rijden lijkt me manegeles het beste en leukste. De instructeurs zijn gewend om het aan jonge kinderen uit te leggen en de pony's zijn beginners gewend. En met andere kinderen lessen is gezelliger dan alleen met mama. Ik geef m'n 15 jarige bijrijdster les, maar het goed uitleggen is soms best lastig. Ik weet zelf hoe ik bepaalde dingen zou oplossen maar om dat goed over te brengen is echt een vak apart.

En dan het grondwerken en de verzorging kun je natuurlijk wel prima zelf aan je kind leren.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:23

Het kan ook heel leuk gaan hoor. Mijn dochter wil graag dat ik haar help. Al meerdere keren gezegd dat ze beter van iemand anders les kan nemen die beter is dan ik maar dat wil ze niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:54

Mijn tip zou meer zijn: niet teveel 'les' willen geven, niet teveel uitleggen, maar gewoon samen doen. Er komen vanzelf allemaal aanleidingen waarin hij wat meer verantwoordelijkheid wil en kan nemen omdat hij de routine kent. En in het begin lekker zitten op een barebackpad.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:10

Ik heb het niet gedaan, mijn dochter heeft vanaf haar 8ste tot haar 13e jaar wekelijks op de manege gereden. Pas toen ze 13 was ging ze vragen stellen over m'n manier van omgaan met (ik ben nogal natural) en toen zijn we samen met de pony's aan de slag gegaan. Toen pas vroeg ze om een eigen pony.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:40

Mijn dochter is net 8 en ik loop tegen hetzelfde aan. Naar de manege vind ze nog te spannend. Ik ben nu wel om me heen aan het kijken naar iemand die kan helpen. Ze neemt het (nog) wel van me aan, maar vind het zelf wel lastig uitleggen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:48

Mijn dochter is 6 en in mei begonnen op de Manege in privé lesjes.
Helaas is de manege de hele zomer dicht en ik kon geen vervangend plekje vinden dus zijn we thuis bezig gedaan met de pony die al 5 jaar voor haar klaar staat :)
Ze wil gerust wat van me aannemen maar het is wel 100 x ja maar…..
Ik heb in dat geneuzel zelf geen zin terwijl ik al bijna 25 jaar les geef dus ben blij als de manege gauw weer open is :+

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:40

Ik lees hier heel veel niet doen, maar ondanks dat het niet altijd makkelijk is ken ik mijn dochter beter dan wie dan ook. Dat betekent dat ik weet wanneer ze bang, onzeker, blij of nerveus is.

Ik vind het een prachtig iets om haar in mijn manier mee te nemen en hoe ze meekijkt hoe ik de dingen doe.

Tips
Blijf rustig,
Wees duidelijk,
Behoud het plezier,
Begin klein en breid uit met kleine stapjes.

Veel ouders worden sneller geïrriteerd van hun eigen kind. Ik laat mijne vaak gewoon ondervinden waarom ze het beste gewoon kan luisteren naar wat ik zeg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 00:09

Hier draait het constant op ruzie uit als ik mijn dochter probeer te helpen met dr pony. Dus ze gaat lekker ergens anders lessen, dat gaat veel beter!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 00:12

Hier de dochter uit zo een situatie. Mijn tip is ook om het eerst niet te doen. Laat ze de basis bij een andere leren. Als ze voprbij de puberteit zijn, kan het wel weer! Tot die tijd zou ik het niet doen. Je krijgt dan bijna alleen maar “Ja maar” terug of ze gaan eigenwijs iets anders doen :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:26

Wat een fijne adviezen waar TS niet aan heeft :D
Als ze merkt dat zoonlief een eigenwijze donder is die niets van haar aanneemt, kan ze 'm altijd nog naar een manege sturen. Of zeggen: nou joh, dan niet, dan blijft poown lekker alleen voor mij.

Voor nu gaat TS ervan uit dat haar zoon wel iets van haar wil aannemen. GG is tot nu toe volgens mij de enige geweest die concrete adviezen gegeven heeft.

Ik zou zelf beginnen met: zorg voor veiligheid, goede cap, laarzen met stalen neuzen als die er in kindermaten zijn, veiligheidsbeugels. Andere tips heb ik niet, heb geen kinderen.

Wel mijn lieftallige wederhelft leren paardrijden, en dat is ook een eigenwijze duvel, maar is ook goed gekomen :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:32

swartbeessie schreef:
Het is zo ver, onze oudste is bijna 8 en ik ga hem eens per week naar stal meenemen om samen aan de slag te gaan met mijn poown.

Ik leer hem graag spelenderwijs hoe om te gaan met mijn merrie - verzorgen, wat grondwerk en uiteindelijk ook rijden. Heb hem al wel meegenomen als passagier op een barebackpad maar hij is nu wel klaar voor wat meer.

Wie heeft er tips? Do's, dont's, informatie bronnen, eigen ervaringen?

Geen ervaring met eigen kinderen, maar wellicht wat tips waar je wat aan hebt.

Bij kinderen zeg ik, houdt het simpel..niet teveel uitleggen maar eerder opdrachtjes geven en doe het spelenderwijs. (geef je zelf al aan) Dus bijv. zitles aan de longe en dan laten molenwieken met de armen, rondje om het paard etc etc.

Stuuroefeningen in stap met het gebruik van pionnen, slalommen, rijden met een ei op een lepel die niet mag vallen etc.

Kinderen lesgeven is best een vak apart, het is heel belangrijk om rekening te houden met hun leervermogen en begrip.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:41

Ik zeg altijd tegen mijne

Wie reed er al heel veel paarden?
Wat doet mama met haar paarden?
Denk jij dan dat mama jou kan helpen of dat jij de paardenfluisteraar bent?

Als ze uiteindelijk doet wat ik der probeerde te leren dan voelt ze het ook en vraag ik ook aan der of ze het moment voelde dat het beter ging.

Ik heb haar leren lichtrijden door haar te leren dat ze als een kikkertje omhoog moet komen uit haar beentjes en dat ze vanzelf voelt dat de pony haar een zetje omhoog uit het zadel geeft.

Ik heb altijd een bokriempje op het zadel gehad. Zodat ze het dier niet in de mond zat.

Ooooooh en wat ik heel leuk vond om te doen en nog steeds vind.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had haar dan aan de longe en riep bijv in draf opdrachtjes

Armen naar voren,
Raak je knieën aan,
Hoofd schouders knie en teen,
Vliegtuig,
Handen op je rug,
Armen omhoog en jezelf zo lang
mogelijk maken.

In de galop uiteindelijk hetzelfde,
1 arm los, 2 Armen los en ga zo maar door. Puur uit het lichaam leren rijden met kleine dingen.

Pionnen slalommen en er spelletjes van maken.

Niet alleen onze paarden belonen we veel maar ook je kind verdient bij de kleine dingen een compliment.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 24-08-24 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:43

Goede tips en aanvullingen! Zie kinderen lesgeven is echt een vak apart. :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:45

Elisa2 schreef:
Goede tips en aanvullingen! Zie kinderen lesgeven is echt een vak apart. :D

Jaaa jij weet zelf een beetje hoe ij het doe natuurlijk en ik denk dat vele vergeten dat het niet makkelijk is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:52

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 09:31

Dankjewel voor de tips GG en Elisa!

Mijn doel is vooral om lekker samen buiten te zijn met merrie, en vooral omgaan met haar zoals ik dat heel graag vanaf het begin had geleerd.

Ik heb al wat inspiratie gevonden, dinsdag wordt de eerste ronde!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:47

swartbeessie schreef:
Dankjewel voor de tips GG en Elisa!

Mijn doel is vooral om lekker samen buiten te zijn met merrie, en vooral omgaan met haar zoals ik dat heel graag vanaf het begin had geleerd.

Ik heb al wat inspiratie gevonden, dinsdag wordt de eerste ronde!

Ik ben helemaal benieuwd! Ga je het delen en bijhouden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:03

Doe de basis: goed zitten.
(Helaas, dat leren manegeruiters niet. Die moeten meteen al "sturen".)

Idd: lekker op de barebackpad en doe spelletjes.
Zoals ogen dicht en zeggen welk been er landt/ wordt opgetild.
En de zit-oefeningen.
Dingen als kamer beetgrijpen en 1 been over zwaaien,
handen in de zij, 'omkijken' bovenlichaam draaien,
'expres' extra zwaaien met het onderbeen.
(Drie oefeningen die de ruiter echt "in" het zadel zetten.)

En met wat mazzel kun je m ook leren hoe hij op zit en zwaartepunt halt kan houden.
En wat ook wel goed werkt: een pasje wijken (zit op links, duw met je rechter dijbeen een als het linkervoorbeen van de grond is).
(Oma wil dat haar kleinkinderen dit kunnen vóór ze de manegeles ingaan.
Paard van de hoefslag? Wijkend terug!)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-08-24 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:06

Ik herinner me de “lessen” van mijn moeder als hartstikke leuk. Was echt quality time met z’n tweetjes! Ik zet “lessen” tussen aanhalingstekens omdat het daar niet op leek. We gingen gewoon samen naar de pony en zij liet mij waar mogelijk dingen zelf doen, hielp zo nodig en legde dan uit wat ze deed. En dan lekker te paard, eindeloos meehollen in draf terwijl ik het lichtrijden onder de knie probeerde te krijgen, spelletjes zoals hierboven genoemd (oren / staart / je eigen tenen aanraken, ‘rondje om de wereld’, stijgbeugels uit en zelf weer aan krijgen tijdens het stappen). Met heel veel nadruk vooral op wat hetgeen ik deed betekende voor de pony, ik denk dat dát heel belangrijk is en dat ik daar veel aan heb gehad. Dus: je hand links trekt nu aan de teugel, dan voelt de pony het aan het bit in zijn mond en dat is onprettig voor hem. Kun je je handen even hoog houden zodat het fijner voelt voor hem? Maar ook de stubtielere dingen als kijken waar je heen wil, dan gaat je gewicht al een beetje die kant op en de pony voelt dat op zijn rug zodat hij weet wat je graag van hem wil. :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 19:58

Afbeelding
Nou, het was heerlijk! Voor alle partijen, poown genoot net zoveel als mijn zoontje van bijna 8.

Heb wat inspiratie op YouTube gevonden, onder andere deze dame:

Wat ik eruit haalde, en wat mijn streven werd voor vandaag:
- Geniet van het kleine. Niet te lang, niet te groot en geen vastomlijnd idee van succes hebben.
- in begin aangeven- ik help en leg uit, jij zegt het als je iets spannend vind of moeilijk. Ik zie mezelf meer als begeleider dan juf.
- Eerst iets uitleggen, aangeven wat niet slim is (voetjes niet direct naast een hoef zetten) en dan zelf laten doen. Veiligheid staat voorop, maar nog belangrijker is het om rust en vertrouwen uit te stralen. Niet
helikopter moeder gaan spelen, vertrouw ook op elkaar en je paard.
- het paard staat centraal. Ze proest: ze vind het leuk. Ze reageert niet op je teugelhulp: ze begrijpt je niet goed.
- Zoveel mogelijk zelf laten doen en successen vieren. High five!

Zo gaaf te zien dat je paard haar hoofd laat zakken en zelf haar neus in het halster doet, en zo voorzichtig en geduldig. En zo lief als mijn zoon voor haar is.

Het was te warm in de bak dus lekker het bos in gegaan aan n touwtje. Teugels en wat sturen, kleine stukken los gelaten en zelfs twee keer een drafje gedaan. Wat een schatten. Ik voel me zo enorm rijk vandaag.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:16

Ik heb mijn kinderen ook rijles gegeven, mijn tips:

- leg de nadruk op de lol, niet op perfectie
- harrys horse heeft kleurenteugels, die zijn superhandig bij het leren rijden. Ze hebben clipjes dus je kunt ze bijv aan de neusriem klikken zodat je kind niet aan het bit kan trekken per ongeluk bij het leren lichtrijden. En met de kleuren kun je aanwijzingen geven mbt het op maat maken en houden.
- mijn kinderen vonden rijden op de barebackpad heerlijk om écht te leren zitten.
- daarna reden ze in het zadel met eigen veiligheidsbeugeltjes met extra korte beugelriemen
- en met een bokriempje in het begin, daarna mochten ze pas de teugels vasthouden
- ze mochten pas zonder longeerlijn draven toen ze onafhankelijk zaten en ze konden sturen en lichtrijden tegelijk
- zonder longeerlijn stappen ging al eerder en toen stuurden ze van letter naar letter of om pionnen heen. Je kunt een vaardigheidsparcoursje maken (zoals met mennen, tussen de pionnen door sturen), vonden ze hier superleuk
- wij eindigden altijd met wat geks. Rondje omgedraaid zitten en rijden, languit liggen en rijden, hoofd schouders knie en teen zingen & doen (en dan herhalen en steeds sneller gaan), zijwaarts zitten, eraf glijden. Gewoon lekker lol met je knol en bekend worden met de bewegingen van het paard. Dat hielp ook enorm in hun zit.
- de leukste aanwijzing vonden ze ‘zitten als een burgemeester’ als ik bedoelde dat ze rechtop moesten zitten. :+

Veel succes en plezier!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:03

Ik doe het niet hier werkt het gewoon niet, we lopen nu ook tegen problemen aan met de shet maar er komt iemand die mijn dochter les gaat geven.