Rot ervaring met groomen, is dit wat vaker gebeurt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lionlakes

Rot ervaring met groomen, is dit wat vaker gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:37

Hey hey!!
Vandaag had ik zo’n rot ervaring met m’n Fries.
Ik was zijn hoeven aan het insmeren. Ik ben met z’n achter voet bezig, aan de kant van de muur. Hij schrikt ergens van (als enige in de hele stal dus wat het nou was) en hij bokt zo met 2 benen rakelings langs m’n hoofd tegen de muur aan. Echt met volle kracht. Heeft een paard dan geen bewust persoonlijke ruimte dat hij zou moeten weten dat ik daar bezig was en hij toch bijna m’n hoofd doormidden trapt? Ik ben hier zo ongelofelijk van geschrokken omdat met zijn hoeven ik het wellicht niet had overleefd als ie me geraakt had. Het rijden met hem is niet makkelijk en wat ons zo bindt is onze omgang. Dat ik hem zo veilig en betrouwbaar vind. Dit heeft letterlijk een deuk geslagen, in de muur maar dus ook in m’n vertrouwen.
Is dit iets wat mensen ook meemaken? Is het een “normale” reactie ondanks dat je daar staat bij een paard? Ik hoop dat iemand mij zijn ervaring wilt vertellen.

Uiteraard (en in deze gelukkig) houd ik altijd rekening met de veiligheid ondanks dat ik gezegd zou hebben dat je bij hem nooit bang hoeft te zijn dat ie 1 stap verkeerd zet en ik bij hem ook snel laks zou kunnen zijn.. wat een geluk

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:45

Het blijft een dier en toch enigsinds onvoorspelbaar. Het is altijd oppassen geblazen wat dat betreft. Zodra iets te vertrouwt wordt ben je minder alert.

Maar een ongelukje zit altijd in een klein hoekje. De reden waarom je paard heeft getrapt kan van alles zijn , een vlieg , pijn , niet leuk vinden wat je doen dat is lastig te zeggen.

Ik zou in een stal het ook niet prettig vinden om een paard te verzorgen. ik heb liever een plek met ruimte zodat je snel weg kan als het moet.
Laatst bijgewerkt door Zebrastreep op 19-08-24 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:45

Jazeker , Ben al zo vaak,gebeten,getrapt,geplet.
Hoort er bij.zijn toch dieren he.kan altijd wat gebeuren. Maar eng is het soms wel :(:)
Heeft tijd nodig dat je weer vertrouwen krijgt.

Ergste had ik nog met met merrie, ik had haar staart helemaal mooi uitgeplozen.
Helemaal mooi, ik ben klaar en zie dat er een los velletje op haar bil zit.
Ik pulk dat er af en ze mept zo vol naar achter recht tegen mijn knieschijf aan.
Dag, -O- zat een scheur in,heb er drie maand pijn van gehad,en ik durf nog niet recht achter haar te staan.

Lionlakes

Re: Rot ervaring met groomen, is dit wat vaker gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:57

Ik stond gewoon op de poetsplaats. Deze staat tegenover stallen. De poetsplaats is met 2 touwen voor halster en 1 zijde is aan de muur kant.
Ik ben het eens dat er altijd iets kan gebeuren, maar ik vond het toch wel heftig dat zonder duidelijke reden, m’n paard zo niet op mij let dat hij mij bijna volop raakt met een bok met twee benen en daarbij zichzelf kon bezeren door nu dus tegen de muur aan te schoppen. Ik heb altijd het idee gehad dat paarden juist heel bewust zijn van hun persoonlijke ruimte, waardoor ze dus ook niet op andere paarden hun benen staan als ze in een grote kudde rennen.
Anyway, er was niets anders aan de situatie zoals ie altijd is. Ik smeer elke dag z’n hoeven in met olie. Ik heb zo’n reactie gewoon geensinds verwacht. Ik vind het namelijk een behoorlijk heftige reactie op iets waarvan niemand of geen enkel paard snapte waar het vandaan kwam. Hij was de enige die een reactie gaf. Dat ie opzij schiet, prima, maar met 2 benen een bok langs m’n hoofd??? Pfff dat had serieus m’n dood kunnen zijn ( hahah ja ik zit nog in m’n emotie)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:07

Ja hier ook al eens gehad met 1 been.
Hoe goed je paard ook getraind is en hoe braaf ook, het blijft een dier met een eigen mening en eigen instinct.
Ik zeg altijd: je kunt zelfs de braafste maar voor 95% vertrouwen.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:11

Ik begrijp helemaal dat je geschrokken bent. Andersom gedacht, hij heeft je niet geraakt terwijl dat had gekund dus misschien heeft hij juist wel rekening met je gehouden? Sommige paarden houden helemaal nergens meer rekening mee als ze schrikken. Je weet het niet, gelukkig heeft hij je niet geraakt en zullen jullie het vertrouwen weer op moeten bouwen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:50

Whizz schreef:
Ik begrijp helemaal dat je geschrokken bent. Andersom gedacht, hij heeft je niet geraakt terwijl dat had gekund dus misschien heeft hij juist wel rekening met je gehouden? Sommige paarden houden helemaal nergens meer rekening mee als ze schrikken. Je weet het niet, gelukkig heeft hij je niet geraakt en zullen jullie het vertrouwen weer op moeten bouwen.

Dit dacht ik dus ook. Die van mij begint wat vreemd te wuppen met zijn kont als ik daar bezig ben, dan loop ik naar voren en dan trapt hij om een beest weg te krijgen of hij is aan de dunne wat hij dan moet laten lopen. Wil hij kriebels op zijn kont dan weet hij ook precies 1mm voor mijn tenen te parkeren dus ik denk dat ze heel goed weten waar je bent en dat je dus heel bewust niet bent geraakt maar dat er iets was wat weg moest... Met alle stekende en kriebelende dingen momenteel zou dat heel goed kunnen denk ik!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:34

Er zijn vreselijk ervaren paardenmensen, dierenartsen en hoefsmeden ernstig gewond geraakt en zelfs dood gegaan, doordat een paard toch altijd een zekere mate van onvoorspelbaarheid heeft en niet in staat is zijn impulsen altijd maar te beheersen zoals mensen worden geacht te kunnen.
Een paard heeft zeker wel een bewuste persoonlijke ruimte en weet in ontspannen toestand dat jij daar bent en dat hij jou geen pijn wil doen. Daar zit ook de crux van het verhaal. Op het moment dat hij op instinct gaat reageren, dan gaat dat allemaal uit en telt alleen overleven in het hier en nu. Een paard wat op hol slaat, gaat door riemen en ruiten.
Of dat hier nu zo'n paniekreactie was, dat weet ik niet. Paarden kennen ook hun eigen kracht niet. Hij weet niet dat hij jou dood kan slaan. Daarom blijf altijd waakzaam idd. Dat het paard je niet geraakt heeft, is meer geluk dan een bewuste actie vrees ik. Ook paarden onder elkaar gaan toch redelijk lomp met elkaar om. Ik ken een merrie die net bevallen was, ook ergens van geschrokken op stal en die is op haar eigen veulen gaan staan. Beentje gebroken en kon worden ingeslapen. Dat paarden nu zo bewust hun voeten neerzetten, nja ik vrees dus dat dit erg tegenvalt in de praktijk Mijn merrie is hartstikke gevoelig, ooit meegemaakt dat mijn dochter van 4 erop zat, buiten en dat een oude dame op de fiets ons rakelings passeerde. Zo rakelings dat ze tijdens het passeren uit balans raakte en zo voor mijn paard met fiets en al onderuit gaat. Menig paard schiet er dan vandoor. Ik had zelf een hartverzakking zo schrok ik. Ik weet ook zeker dat als ik erop zat, ze een megasprong had gemaakt. Maar ze bleef stil staan, nog geen stap opzij en mijn dochter kon ik er rustig aftillen. En toch weet ik dat ze op een ander moment, in een minder spannende situatie zeker een veel grotere reactie kan geven. En dat in de omgang met paarden best een risico zit. Paarden onderling zijn ook niet perse zuinig op elkaar of op zichzelf wat dat aangaat. Alleen zijn wij mensen niet zo bestand tegen een stootje. Zolang je dat beseft, zou ik vooral je beschermengel bedanken :D. En even rustig bijkomen. Want je schrik snap ik heel goed!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:40

Nou ik vind uit het niks met 2 benen naar achter uithalen op de poetsplaats echt wel een bizarre move !

Snap dat je flink geschrokken bent.. je zou idd zeggen, hier moet een aanleiding voor geweest zijn.

Hopelijk krijg je het vertrouwen een beetje terug in je paard :(. Dat lijkt me best een pittige opgave na zoiets, maar het slijt uiteindelijk wel

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:07

Het blijven dieren inderdaad. Gelukkig ben je oké, dat is inderdaad schrikken. Ongeluk zit in een klein hoekje. Kan zijn dat de spanning ongezien bij je paard opstapelde tot het er met een letterlijke knal uit kwam, kan ook dat hij zich gewoon rot schrok. Blijf altijd alert, vooral bij de achter hoeven. Tanden en voor hoeven zijn ook niet leuk maar die achterkant blijft het beste wapen. Als het beter voelt gewoon even ontwijken, komt vanzelf wel weer dat stukje vertrouwen, en nu met een beetje meer alertheid.

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 00:31

Bedankt voor alle fijne en niet veroordelende reacties. Daar put ik veel steun uit!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:59

renee16 schreef:
Nou ik vind uit het niks met 2 benen naar achter uithalen op de poetsplaats echt wel een bizarre move !

Snap dat je flink geschrokken bent.. je zou idd zeggen, hier moet een aanleiding voor geweest zijn.

Hopelijk krijg je het vertrouwen een beetje terug in je paard :(. Dat lijkt me best een pittige opgave na zoiets, maar het slijt uiteindelijk wel

Was het uit het niets echter kun je je afvragen..

TS sterkte, ik denk dat we allemaal wel eens een moment hebben gehad dat we een engeltje op de schouder hadden zitten. Het blijven nu eenmaal vluchtdieren van 500 kilo en meer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 01:02

Inderdaad, het blijven dieren, en de ene heeft wat lossere voetjes dan de andere (mijn merrie heeft me tig keren aangevallen (naar me toe springen met tanden bloot) maar die sloeg nooit, terwijl mijn ruin, die super braaf is, altijd nog eens zal proberen natrappen naar de hoefsteun van de bekapper.

Paard kan ergens plots hevig van geschrokken zijn. Mijn 27jarige hengst, die altijd al braaf was maar door de leeftijd nu nog meer, stond paar maand geleden eens te soezen langs de omheining. Ik ga erheen en ik streel hem, maar hij was blijkbaar diep in dromenland. Mept vol achteruit, dwars door de houten omheining, ik had iets (weet niet of het een hoef of de omheining was) rakelings langs mijn hoofd, en paard had ook een schaafwonde aan zijn been. Ook nooit verwacht dat hij zo fel kon reageren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 01:08

Zo'n soort reactie heb ik ook weleens gehad. Kwam door een herteluisvlieg. Nadat ik zelf eens door zo'n kreng gebeten ben snapte ik de reactie.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 06:38

Zal behoorlijk geschrokken zijn jullie beide.
T blijven levende wezens die( net als mens en hond) zich de rambam kunnen schrikken en of reacties kunnen geven waar je niet op bedacht bent. Gelukkig gaat t vaak wel goed

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 06:49

Zo gaan de meeste ongelukjes. Voor jou lijkt het alsof er niets aan vooraf ging maar voor het paard zal het (waarschijnlijk) wel het geval zijn geweest. Ik heb het ook wel gehad hoor. Meestal ging het net goed maar soms ook niet.

Het blijven vluchtdieren en in sommige situaties neemt het instinct het gewoon over en volgt er een reactie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:14

TS, dat is een van de redenen dat ik poetsboxen c.q. vastzetten aan twee zijden niet prettig vind. Ik zet ze liever vast aan één touw in een open ruimte, zodat ik het paard opzij kan zetten om bij het vrije been (dus niet aan de muurkant) kan doen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:49

Ik snap de deuk in het vertrouwen, maar ik zou het niet zo persoonlijk nemen..
Het zijn en blijven dieren, en het zijn en blijven vluchtdieren. Eerst doen, dan denken. Wij snappen niet altijd (meteen) waar ze van schrikken, het kan iets super stoms zijn - maar ze reageren voor ze redeneren. Knap l*llig dat jij "in de weg" van de reactie staat, maar echt - ik zou het niet te persoonlijk nemen.
En wat Shenavallie zegt - je kan een aantal zaken vermijden door te anticiperen :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:14

Ik vind het geen normale reactie als een paard schrikt direct op volle kracht met 2 benen naar achteren slaat. Zo'n paard zou ik ook niet vertrouwen :o
Schrikken mag best. Maar zo'n overdreven reactie??

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:15

Ik verplaats dit topic van ED naar VMR.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:24

Ja dit is normaal en met dit risico zul je moeten leven leven.

Én het blijft belangrijk dat je de afspraak: let op mij kwetsbaar wezen, altijd blijft onderhouden en controleren. Dus 'grondwerk'/ normale nette omgangsvormen waarbij je paard zich goed bewust blijft van jou en altijd respectvol op lichte aanwijzingen blijft reageren blijven altijd super belangrijk.
Ze voorkomen heel veel ongelukken. Maar helaas nooit allemaal.

Dus ik bijt gerust goed van me af als mijn paard mij in gevaar brengt door zijn eigen schrikreactie. Ze moeten nu eenmaal echt anders met mij omgaan dan met hun weidegenootjes als ze de volgende portie hooi of krachtvoer nog gevoerd willen krijgen. Mij kun je niet even een keer ondersteboven lopen en dan zeggen 'oeps sorry'.
Dat kunnen ze echt prima leren. Ze kunnen ook onderscheid maken tussen de ene en de andere kuddegenoot waarbij je de ene ongegeneerd onder de voeten kunt lopen en de ander altijd die halve meter ruimte over laat.
In jouw situatie zou ik dus best even flink blaffen naar mijn paard. Zodat ze wel even een reminder krijgen dat ze iets beter moeten blijven opletten.

Maar zelfs dan nog. Blauwe tenen, benen, beschadigde armen en handen, stukje uit een tand en een gespleten lip zijn hier allemaal al voorbij gekomen door mijn lieve tere lieve zieltjes. En daar hoeft geen greintje kwade wil bij te zitten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:35

Of het nu wel of niet normaal is daar kun je een hele discussie over houden. Weet je zeker dat het schrikken was? De meeste paarden slaan niet uit schrik achteruit maar schieten vooruit of achteruit of stampen op de plek. Ik hoop dat je hem acuut gestraft hebt waar het ook door kwam want dat maakt dat het paard een volgende keer misschien even denkt alvorens te meppen. Verder zou ik je aanraden om hem goed in de gaten te houden. Deze acties zijn meestal niet eenmalig. Het zou fijn zijn zijn als je het kon plaatsen/ oorzaak zou vinden. Lukt dat niet. Wees dan heel erg op je hoede. Hij kon niet neuzen met andere paarden of andere paarden aan hem? Onvoorspelbaarheid maakt een paard ook onbetrouwbaar. in zekere mate is dat elk paard maar niet op deze manier.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:41

Ik snap dat je ontzettend geschrokken bent.
Ik zou met dit paard voortaan een cap opzetten tijdens de gehele tijd dat je ermee bezig bent. Dit is in veel landen ook normaal zo niet verplicht op maneges.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:47

Ja je schrikt daar enorm van omdat je het niet verwacht of niet aan ziet komen, maar paarden blijven vluchtdieren en reageren vaak op zulke kleine signalen dat wij ze niet of te laat in de gaten hebben.En dat maakt dat je altijd super alert moet blijven, ook bij hele brave paarden.
Soms worden ze ineens flink gestoken door een insect of schrikken ze door iets wat plotseling beweegt door wind of wat ergens vanaf valt… je weet het nooit…
Ik stond laatst het hek bij onze verenging open te doen, en mijn paard stond vlak achter me te wachten en waar hij van schrok weet ik niet, maar hij schrok uit het niets zo enorm ergens van dat hij mij niet meer zag staan en echt finaal over mijn heen ging… en dat gaat dan zo vreselijk snel…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:48

pol013 schreef:
Ja dit is normaal en met dit risico zul je moeten leven leven.

Én het blijft belangrijk dat je de afspraak: let op mij kwetsbaar wezen, altijd blijft onderhouden en controleren. Dus 'grondwerk'/ normale nette omgangsvormen waarbij je paard zich goed bewust blijft van jou en altijd respectvol op lichte aanwijzingen blijft reageren blijven altijd super belangrijk.
Ze voorkomen heel veel ongelukken. Maar helaas nooit allemaal.

Dus ik bijt gerust goed van me af als mijn paard mij in gevaar brengt door zijn eigen schrikreactie. Ze moeten nu eenmaal echt anders met mij omgaan dan met hun weidegenootjes als ze de volgende portie hooi of krachtvoer nog gevoerd willen krijgen. Mij kun je niet even een keer ondersteboven lopen en dan zeggen 'oeps sorry'.
Dat kunnen ze echt prima leren. Ze kunnen ook onderscheid maken tussen de ene en de andere kuddegenoot waarbij je de ene ongegeneerd onder de voeten kunt lopen en de ander altijd die halve meter ruimte over laat.
In jouw situatie zou ik dus best even flink blaffen naar mijn paard. Zodat ze wel even een reminder krijgen dat ze iets beter moeten blijven opletten.

Maar zelfs dan nog. Blauwe tenen, benen, beschadigde armen en handen, stukje uit een tand en een gespleten lip zijn hier allemaal al voorbij gekomen door mijn lieve tere lieve zieltjes. En daar hoeft geen greintje kwade wil bij te zitten.

Dit :j , daarom is het ook zo belangrijk om zelf altijd aan de veiligheidsnormen te denken. Goed naast het paard staan etc., niet slordig worden. En inderdaad wel blijven opvoeden, dit soort acties zijn niet wenselijk..wat de oorzaak dan ook mag zijn.