Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Whizz schreef:Ik begrijp helemaal dat je geschrokken bent. Andersom gedacht, hij heeft je niet geraakt terwijl dat had gekund dus misschien heeft hij juist wel rekening met je gehouden? Sommige paarden houden helemaal nergens meer rekening mee als ze schrikken. Je weet het niet, gelukkig heeft hij je niet geraakt en zullen jullie het vertrouwen weer op moeten bouwen.
renee16 schreef:Nou ik vind uit het niks met 2 benen naar achter uithalen op de poetsplaats echt wel een bizarre move !
Snap dat je flink geschrokken bent.. je zou idd zeggen, hier moet een aanleiding voor geweest zijn.
Hopelijk krijg je het vertrouwen een beetje terug in je paard. Dat lijkt me best een pittige opgave na zoiets, maar het slijt uiteindelijk wel
pol013 schreef:Ja dit is normaal en met dit risico zul je moeten leven leven.
Én het blijft belangrijk dat je de afspraak: let op mij kwetsbaar wezen, altijd blijft onderhouden en controleren. Dus 'grondwerk'/ normale nette omgangsvormen waarbij je paard zich goed bewust blijft van jou en altijd respectvol op lichte aanwijzingen blijft reageren blijven altijd super belangrijk.
Ze voorkomen heel veel ongelukken. Maar helaas nooit allemaal.
Dus ik bijt gerust goed van me af als mijn paard mij in gevaar brengt door zijn eigen schrikreactie. Ze moeten nu eenmaal echt anders met mij omgaan dan met hun weidegenootjes als ze de volgende portie hooi of krachtvoer nog gevoerd willen krijgen. Mij kun je niet even een keer ondersteboven lopen en dan zeggen 'oeps sorry'.
Dat kunnen ze echt prima leren. Ze kunnen ook onderscheid maken tussen de ene en de andere kuddegenoot waarbij je de ene ongegeneerd onder de voeten kunt lopen en de ander altijd die halve meter ruimte over laat.
In jouw situatie zou ik dus best even flink blaffen naar mijn paard. Zodat ze wel even een reminder krijgen dat ze iets beter moeten blijven opletten.
Maar zelfs dan nog. Blauwe tenen, benen, beschadigde armen en handen, stukje uit een tand en een gespleten lip zijn hier allemaal al voorbij gekomen door mijn lieve tere lieve zieltjes. En daar hoeft geen greintje kwade wil bij te zitten.