Buitenrij probleem sensibel paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ImportZeeuw

Buitenrij probleem sensibel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 23:58

Mijn paard is een zeer sensibele KWPNer van Apache.
In de bak en met wandelen aan de hand een super paard. Echter wil ik ook heel graag met hem buitenrijden, en hier lopen wij tegen een probleem aan.
Hij wil met moeite weg van stal. Soms lukt het om 500 meter de polder in de rijden en dan schiet hij in de staak. Dit uit zich in hard achteruit lopen als ik hem wil doorrijden, en dan maakt het hem niet uit wat er achter ons staat. Tot uiteindelijk steigeren, kaars recht overeind. Dit heeft al diverse malen tot echt gevaarlijke situaties geleid, en ik kom er zelf echt niet verder mee. Het lijkt wel of hij psychisch op slot schiet en ik niet meer door kom.

Ook met een ander paard erbij vertoond hij dit gedrag. Wandelen aan de hand gaat prima op dit zelfde stuk weg.

Nu wil ik graag hulp van een prof. inschakelen die ons hiermee op locatie kan helpen.
Weten jullie een goede trainer die ook in Zeeland komt?

Narcissa

Re: Buitenrij probleem sensibel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 00:05

Je zou In Vrije Stap of Horse Improvement kunnen benaderen hiervoor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 03:20

Indien je wandelt leidt je in het zicht,

Erop verdwijn je en heeft hij niemand om te "volgen". Heb je iemand die ernaast mee kan?

Wat ik ook vaak deed was oefenen met de dubbele. Als ik gelongeerd had dan ging ik erachter naar buiten. Je kan hem dan nog omdraaien en al.

Het is een nieuwe ervaring en dat maakt vele onzeker. Maak hem er eerst zeker in en ga er dan pas op. Als hij kan vertrekken zonder omdraaien met die lijnen kan je het onder het zadel naar buiten verbreden en uitbreiden. Vaak loop ik er op de heenweg naast en ga ik erachter op de terugweg. Zo wennen ze aan erachter terwijl ze een positieve drive hebben "naar huis". Vertrekken is sowieso negatief dus doe dar als hij gewend is aan het stuk dat je hem niet meer leidt vanaf de zijkant maar vanaf achter.

Reageert hij specifiek op dingen aan de hand of volgt hij makkelijk zonder spanningen? Hoe is het gedrag aan de hand?

Wat ik net zeg met dubbele lijnen erachter, pas op jezelf dat hij niet schopt of achteruit komt. Draai hem desnoods om en vloei af, braaaaf kroelen en een dikke kus. Probeer het erna opnieuw. Blijf geduldig, Blijf belonen en vertel vooral hoe knap die is. Grote kans dat die daar ook sputtert maar het is beter te begeleiden als je op de grond staat en hem opweg kan helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:13

ImportZeeuw schreef:
In de bak en met wandelen aan de hand een super paard. Echter wil ik ook heel graag met hem buitenrijden, en hier lopen wij tegen een probleem aan.
Hij wil met moeite weg van stal. Soms lukt het om 500 meter de polder in de rijden en dan schiet hij in de staak. Dit uit zich in hard achteruit lopen als ik hem wil doorrijden, en dan maakt het hem niet uit wat er achter ons staat. Tot uiteindelijk steigeren, kaars recht overeind. Dit heeft al diverse malen tot echt gevaarlijke situaties geleid, en ik kom er zelf echt niet verder mee. Het lijkt wel of hij psychisch op slot schiet en ik niet meer door kom.

Ook met een ander paard erbij vertoond hij dit gedrag. Wandelen aan de hand gaat prima op dit zelfde stuk weg.

Nu wil ik graag hulp van een prof. inschakelen die ons hiermee op locatie kan helpen.

Is het altijd op hetzelfde stuk?

Heeft hij tot nog toe altijd succes gehad met zijn gedrag?

Heb je al geprobeerd om voor die tijd (voordat ie staakt) af te stappen en er weer op te stappen na dat stuk?

Vervelend voor je dit gedrag, zeker als hij gevaarlijk wordt er bij.

Ik ken wel goede trainers maar geen idee of die ook in Zeeland komen.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:05

Narcissa schreef:
Je zou In Vrije Stap of Horse Improvement kunnen benaderen hiervoor.

Heb jij ervaring met deze mensen?

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:10

GabberGill schreef:
Indien je wandelt leidt je in het zicht,

Erop verdwijn je en heeft hij niemand om te "volgen". Heb je iemand die ernaast mee kan?

Wat ik ook vaak deed was oefenen met de dubbele. Als ik gelongeerd had dan ging ik erachter naar buiten. Je kan hem dan nog omdraaien en al.

Het is een nieuwe ervaring en dat maakt vele onzeker. Maak hem er eerst zeker in en ga er dan pas op. Als hij kan vertrekken zonder omdraaien met die lijnen kan je het onder het zadel naar buiten verbreden en uitbreiden. Vaak loop ik er op de heenweg naast en ga ik erachter op de terugweg. Zo wennen ze aan erachter terwijl ze een positieve drive hebben "naar huis". Vertrekken is sowieso negatief dus doe dar als hij gewend is aan het stuk dat je hem niet meer leidt vanaf de zijkant maar vanaf achter.

Reageert hij specifiek op dingen aan de hand of volgt hij makkelijk zonder spanningen? Hoe is het gedrag aan de hand?

Wat ik net zeg met dubbele lijnen erachter, pas op jezelf dat hij niet schopt of achteruit komt. Draai hem desnoods om en vloei af, braaaaf kroelen en een dikke kus. Probeer het erna opnieuw. Blijf geduldig, Blijf belonen en vertel vooral hoe knap die is. Grote kans dat die daar ook sputtert maar het is beter te begeleiden als je op de grond staat en hem opweg kan helpen.

Toevallig zat ik deze week ook over dubbele lijnen en er achter na te denken. Dus wil hier zeker mee aan de slag.

Aan de hand heeft hij geen specifieke dingen waar hij op reageerd. Elke dag kan anders zijn. Als hij wat spannend vind is hij er met rust en ontspanning wel aan een slap touwtje langs te krijgen. Hij gaat buiten ook prima alleen op halster.

Geduld heb ik zeker. Tob hier al heel wat jaartjes mee en bouw echt in mini stapjes onder het zadel op. Het is niet dat ik gelijk een hele ronde ga rijden, maar juiste elke keer na het dressuren buiten uitstappen en dan elke keer een meter verder dan de vorige keer en dan omdraaien. Soms lukt dat, maar vaak dus ook niet en word hij gevaarlijk.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:15

Elisa2 schreef:
ImportZeeuw schreef:

Is het altijd op hetzelfde stuk?

Heeft hij tot nog toe altijd succes gehad met zijn gedrag?

Heb je al geprobeerd om voor die tijd (voordat ie staakt) af te stappen en er weer op te stappen na dat stuk?

Vervelend voor je dit gedrag, zeker als hij gevaarlijk wordt er bij.

Ik ken wel goede trainers maar geen idee of die ook in Zeeland komen.

We kunnen links of rechts af het erf af en op beide kanten doet hij het.
Hier hebben we ook te maken met veel toeristen op fietsen. Als hij dus gevaarlijk word en daarmee mede weggebruikers in gevaar komen, moet ik helaas opgeven en wint hij. Dan gaan we terug naar stal, weer even in de bak rijden en dan weer een poging. Net zo lang totdat ik kan bepalen wanneer we omdraaien zonder gedoe.

Afstappen en verderop er weer op is geen optie. Het is een flink paard, ik heb een opstapje nodig, en als hij hoog in spanning zit kom ik er gewoon niet veilig op buiten. Dat leverd dus juist gevaarlijke situaties op.

Je mag de trainers altijd doorgeven, dan ga ik gewoon contact opnemen en de vraag bij ze neerleggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:28

Oke, ik raadt John Erb aan in ieder geval..zeker met dit soort specifieke buitenrit situaties is hij erg goed. Ik weet alleen niet of hij echt door het hele land komt.

Ik snap je probleem wel, heb er ook een gehad die dan als er mede weggebruikers waren wist dat ik minder te vertellen had en daar handig gebruik van maakte.
De dubbele lijnen tip is al een hele goede en misschien helpt het ook als iemand hem aanklikt en naast hem loopt terwijl je er op zit. En als dat goed gaat dan alleen nog mee lopen zonder aanklikken, en de stap daarna weer steeds iets meer afstand nemen etc.

Het is zo'n vicieuze circel wat even doorbroken moet worden denk ik.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:36

En hoe doet hij het als je niet vanaf huis vertrekt, maar bijvoorbeeld gewoon met de trailer naar een onbekend bos? Veel paarden gaan niet graag vanuit huis weg maar als het op een ander terrein is gaan ze toch meer ontspannen op een gegeven moment, zeker als je met een (ervaren) groepje meerijdt.

Andere optie is inderdaad een gezadelde wandeling maken en stukjes rijden waar het gaat. Dus ernaast beginnen, gaat het na een kilometer of wat (voorbij het punt waar je paard normaal moeilijk gaat doen) goed, dan stap je op. Voel je na een stukje weer spanning, dan loop je weer verder enz. Zo hebben we tot nu toe elk paard hier in z'n eentje buiten mak gekregen.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:37

Elisa2 schreef:
Oke, ik raadt John Erb aan in ieder geval..zeker met dit soort specifieke buitenrit situaties is hij erg goed. Ik weet alleen niet of hij echt door het hele land komt.

Ik snap je probleem wel, heb er ook een gehad die dan als er mede weggebruikers waren wist dat ik minder te vertellen had en daar handig gebruik van maakte.
De dubbele lijnen tip is al een hele goede en misschien helpt het ook als iemand hem aanklikt en naast hem loopt terwijl je er op zit. En als dat goed gaat dan alleen nog mee lopen zonder aanklikken, en de stap daarna weer steeds iets meer afstand nemen etc.

Het is zo'n vicieuze circel wat even doorbroken moet worden denk ik.

Dank je voor de tip. Ik ga hem googlen.

Helaas werkt het ook niet als er iemand naast loopt en ik erop. Als hij besluit niet verder te willen, dan staakt hij. Of iemand er dan naast loopt of fietst, vast houd oid. Zo vervelend dit.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:40

saarie schreef:
En hoe doet hij het als je niet vanaf huis vertrekt, maar bijvoorbeeld gewoon met de trailer naar een onbekend bos? Veel paarden gaan niet graag vanuit huis weg maar als het op een ander terrein is gaan ze toch meer ontspannen op een gegeven moment, zeker als je met een (ervaren) groepje meerijdt.

Andere optie is inderdaad een gezadelde wandeling maken en stukjes rijden waar het gaat. Dus ernaast beginnen, gaat het na een kilometer of wat (voorbij het punt waar je paard normaal moeilijk gaat doen) goed, dan stap je op. Voel je na een stukje weer spanning, dan loop je weer verder enz. Zo hebben we tot nu toe elk paard hier in z'n eentje buiten mak gekregen.

Hij heeft een trailer trauma na een zwaar ongeluk op de snelweg. Dus laad niet meer en reizen geeft hem onwijs veel spanning dat hij er een paar dagen van bij moet komen. Dus dit kan ik niet testen.

Er naast lopen en buiten erop en eraf is geen optie. Ik kom er niet meer op zonder gevaarlijke kapriolen.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:41

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:42

Helpt het als je voorlopig een leider vanaf de grond meeneemt, die voor je uit loopt of fietst?
Mijn paard heeft ook veel moeite met onder het zadel weg gaan, staakt niet maar vindt alles eng.
Met iemand op de grond erbij gaat het wel goed.
Dan kun je dit afbouwen door af en toe kleine stukjes voor degene op grond uit te gaan.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:46

Em_ schreef:
Ik kan Hester Stasse aanraden. Zij is instructeur paard en gedrag en focust zich volledig op ontspannen buitenrijden!
https://veryimportanthorse.com/

Dank je wel. Ik ga haar opzoeken.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:47

Nouvel schreef:
Helpt het als je voorlopig een leider vanaf de grond meeneemt, die voor je uit loopt of fietst?
Mijn paard heeft ook veel moeite met onder het zadel weg gaan, staakt niet maar vindt alles eng.
Dan kun je dit afbouwen door af en toe kleine stukjes voor degene op grond uit te gaan.

Nee dat interesseerd hem niks. Als hij niet verder wil dan staakt hij. Ongeacht of er iemand naast loopt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:48

ImportZeeuw schreef:
Nouvel schreef:

Nee dat interesseerd hem niks. Als hij niet verder wil dan staakt hij. Ongeacht of er iemand naast loopt.

Oh dat is apart, omdat hij met wandelen wel gewoon door gaat.
En als jij mee loopt en een andere ruiter erop?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:50

Het is op te lossen, maar je zult het wellicht niet alleen op kunnen lossen. Neem iemand op de fiets mee die je paard kan begeleiden aan de hand, en dan wel iets voor het moment waarop hij besloten heeft dat het ver genoeg van huis is. Het hoeft maar 20 meter verder te zijn, dan even laten grazen, of flink belonen met wat lekkers. Dat onthouden ze. Dan rustig in stap terug. Dag erna 40 meter verder, dan 100, enz. Goed monitoren wat het moment is waarop hij de hakken in het zand zet, en zodra je dat voelt aankomen, aan de hand verder meenemen, en natuurlijk hem de hemel inprijzen. Het kwartje gaat een keer vallen dat hij elke keer weer terug naar huis gaat, ook al is het een stukje verder.
Het heeft mij destijds een jaar training gekost, maar toen hij eenmaal vertrouwen had, was bijna alles mogelijk. Zelfs over best spannende bruggen over een snelweg, of een grote vijver.
Na jaren in het bos wist mijn paard precies op welke plekken hij even mocht grazen als beloning. Hij wees ze keurig aan, ook als het meer dan een jaar geleden was...

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 14:58

Nouvel schreef:
ImportZeeuw schreef:

Oh dat is apart, omdat hij met wandelen wel gewoon door gaat.
En als jij mee loopt en een andere ruiter erop?

Dan doet hij precies hetzelfde. Het gedrag begint zodra er iemand op zijn rug zit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:01

Misschien in een voor hem veilige omgeving starten met langeteugelwerk zodat hij onbelast leert naar voren te blijven gaan en voor jou uit leert lopen.
Als hij dat goed oppakt kun je met een begeleider ernaast een klein stukje naar buiten gaan en dit langzaam uitbouwen en dan de begeleider steeds meer weg laten.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 15:01

Lindsey_99 schreef:
Het is op te lossen, maar je zult het wellicht niet alleen op kunnen lossen. Neem iemand op de fiets mee die je paard kan begeleiden aan de hand, en dan wel iets voor het moment waarop hij besloten heeft dat het ver genoeg van huis is. Het hoeft maar 20 meter verder te zijn, dan even laten grazen, of flink belonen met wat lekkers. Dat onthouden ze. Dan rustig in stap terug. Dag erna 40 meter verder, dan 100, enz. Goed monitoren wat het moment is waarop hij de hakken in het zand zet, en zodra je dat voelt aankomen, aan de hand verder meenemen, en natuurlijk hem de hemel inprijzen. Het kwartje gaat een keer vallen dat hij elke keer weer terug naar huis gaat, ook al is het een stukje verder.
Het heeft mij destijds een jaar training gekost, maar toen hij eenmaal vertrouwen had, was bijna alles mogelijk. Zelfs over best spannende bruggen over een snelweg, of een grote vijver.
Na jaren in het bos wist mijn paard precies op welke plekken hij even mocht grazen als beloning. Hij wees ze keurig aan, ook als het meer dan een jaar geleden was...

Deze manier hebben we geprobeerd, zonder het grazen dan, want ik wil geen vretend paard als ik erop zit, maar met snoepjes en appel. Helaas zonder succes. Het gevaarlijke gedrag blijft. Vandaar dat ik nu echt opzoek ben naar proffessionele hulp. Ik wil niet meer zelf tobben. Er komt een dag dat het een keer goed mis gaat.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 15:03

Nouvel schreef:
Misschien in een voor hem veilige omgeving starten met langeteugelwerk zodat hij onbelast leert naar voren te blijven gaan en voor jou uit leert lopen.
Als hij dat goed oppakt kun je met een begeleider ernaast een klein stukje naar buiten gaan en dit langzaam uitbouwen en dan de begeleider steeds meer weg laten.

Dat wil ik nu idd gaan proberen. Het kan nooit kwaad hem dit aan te leren en dan verder met een proff. trainen onder het zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:05

ImportZeeuw schreef:
Nouvel schreef:

Dat wil ik nu idd gaan proberen. Het kan nooit kwaad hem dit aan te leren en dan verder met een proff. trainen onder het zadel.

Ik heb dat bij die van mij ook gedaan en ik merkte dat hij het aan de lange teugel net zo spannend vond als wanneer ik erop zit, terwijl hij aan de hand een hondje is.
Dus ik heb het langeteugelwerk ook toegevoegd aan onze trainingen, het is ook een hele mooie manier vano ombelasf werk en je maakt ze zelfstandiger omdat ze voor je uit moeten lopen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:28

als je met hem gaat wandelen aan het halster, is hij dan echt relaxed? of is hij gewoon 'braaf'?
https://www.youtube.com/watch?v=dQF63qO ... mO&index=3
kijk dit filmpje eens.

Ik denk dat het goed is dat je een prof in de arm neemt hierin, ik volg even omdat ik uit de zelfde regio kom maar geen aanraders heb.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 15:31

Nouvel schreef:
Ik heb dat bij die van mij ook gedaan en ik merkte dat hij het aan de lange teugel net zo spannend vond als wanneer ik erop zit, terwijl hij aan de hand een hondje is.
Dus ik heb het langeteugelwerk ook toegevoegd aan onze trainingen, het is ook een hele mooie manier vano ombelasf werk en je maakt ze zelfstandiger omdat ze voor je uit moeten lopen.

Hoe heb je dat precies gedaan?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:31

In Vrije Stap zelf geen ervaring mee, hoor wel veel goeds.

Horse Improvement heb ik wel ervaring mee, maar slechts een paar lessen omdat ik vrij snel heb besloten dat het paard boven mijn kunnen lag en haar naar een trainster heb gebracht. Ik had wel een goede indruk van de paar lessen, we gingen duidelijk vooruit. Als mijn conditie wat beter is, ga ik haar contacteren voor dubbele longelessen.