Paarden aan huis? Hoeveel grond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Paarden aan huis? Hoeveel grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 07:47

Ik had als kleine meid altijd al de droom om mijn eigen paarden aan huis te kunnen vestigen later. Nu wil mijn vriend ook graag buitenaf wonen en zijn we opzoek geraakt. We vinden een klushuis erg leuk dus onze voorkeur gaat vooral daar heen. Maar nu de vraag hoeveel grond ben je eigenlijk nodig om 2 a 3 paarden op te kunnen houden? Inclusief een rijbak en schuilstal? Is 10.000 m2 echt het minimale of is 5.000 m2 ook voldoende? Wat is jullie mening? Hoeveel grond hebben jullie beschikbaar voor jullie paardjes? Ben benieuwd :D

LaDonna75

Re: Paarden aan huis? Hoeveel grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:53

Een rijbak van 20x40 is al 800m2. Een huis met erf en stallen en zo staat ook op grond, 500m2 heb je al snel nodig. En hoeveel weiland je nodig hebt, hangt deels af van hoe je het indeelt en hoe je je paarden houdt, maar ook van de grond zelf. Hoe nat is het? Hoe vaak moet je omweiden? Enz enz.
Ik ben overigens verwend. We wonen op 4,5 hectare. Dat is op zich genoeg maar in de winter is het alsnog kaal. We wonen hier laag dus nat en er is maar een perceel echt hoog genoeg om ook in de natte tijden droog genoeg te kunnen weiden. Dus vierkante meters zeggen ook niet alles…

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:55

Wij wonen op 7600m2 daar staat het huis op en bijgebouwen en we hebben ook een bak dat is prima met twee paarden.
We hebben hier wel zandgrond dus niet heel veel gras maar geen modder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:58

De vuistregel is altijd een beetje geweest: 4 paarden per hectare (pure wei dus). Met 5000 m2 wei zit je daarmee aan het minimum voor 2 paarden, om het ook 's winters leuk te houden.

Daar komt dan de grond voor je huis, erf, stal en bak nog bij.

Wil je 2 paarden gaan houden, is zoeken op een woning op 7-8000 m2 grond een goede hoeveelheid om aan te houden. Worden het er 3, dan is die hectare wel een beetje het minimum.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:01

Wij zitten op een perceel van 4500m2 waar nog minimaal 500 vanaf gaat waar het huis + siertuin staat.
Mijn tinker + trekpaard hadden genoeg aan die 4000m2. Een deel was paddock/rijbak (35x20m) en een klein stukje verhard met stallen. In de zomer hoefde ik weinig bij te voeren, in de winter voerde ik volop hooi. Ze stonden er 24/7 op, met af en toe een wei dicht na het kalken of mesten. Ze hebben de weides nooit kapot gelopen.
Nu onze belg er niet meer is, en ik de rijbak met gras heb ingezaaid, is er meer dan genoeg gras voor de tinker + shet of twee kleinere pony’s. In de winter blijf ik wel bij voeren.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:02

Rijbaan 20X40 = 800m2
Paddocks = 20 x20 per paard minimaal, bij 2 paarden = 800m2
Stallen = 3,5 x3,5 per paard is 24,5 m2 voor 2 paarden
Knabbelweitje moet minimaal 400m2 per paard zijn dus 800m2 per paard
Opslag/schuur voor hooi, stro, zadelkamer, poetsplaats 75m2
Dus voor twee paarden heb je minimaal 2100m2 nodig

Daarbij komt je grond voor huis, oprit, tuin, schuren , opslag etc….. want die grond hoort ook bij het perceeloppervlak

Wil je je paarden meer ruimte geven bv weidegang (wei minimaal 5000m2) dan zul je groter moeten.

Het is knap als je het op 5000m2 redt, hoe meer grond, hoe comfortabeler

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:04

Lokii schreef:
Ik had als kleine meid altijd al de droom om mijn eigen paarden aan huis te kunnen vestigen later. Nu wil mijn vriend ook graag buitenaf wonen en zijn we opzoek geraakt. We vinden een klushuis erg leuk dus onze voorkeur gaat vooral daar heen. Maar nu de vraag hoeveel grond ben je eigenlijk nodig om 2 a 3 paarden op te kunnen houden? Inclusief een rijbak en schuilstal? Is 10.000 m2 echt het minimale of is 5.000 m2 ook voldoende? Wat is jullie mening? Hoeveel grond hebben jullie beschikbaar voor jullie paardjes? Ben benieuwd :D

Ik denk dat het ook uitmaakt hoe je het inricht. Kennissen van ons hebben een brede 'track' van zand om het weiland heen. Het weiland is met een draad in tweeën verdeeld. Aan het begin van de track is een verhard stukje met stallen en de rijbak is er ook aan vast. In de winter lopen de pony's op de track en bij goed weer gaat de rijbak ook open. In de zomer lopen ze ook op de track en dan gaan de draadjes naar het weiland overdag open. En dan om en om, zodat het gras aan de andere kant weer kan groeien. Ze hebben zo'n 4000m2 voor 2 E-pony's en een shet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:08

Wij hebben 2,2 hectare totaal. Dat was eerder altijd veeel te veel grond voor 3 paarden. Dan stonden ze op ik denk 0,5 hectare en dan moest ik dat nog maaien ook. Maar met dit weer deze zomer ben ik wel heel blij met meer grond, nu kan ik tijdig stukken grond “rust” geven en weer plat rijden na alle kraters die ze erin lopen met deze onwijs natte zomer. Zeker omdat er straks nog 1 bij komt :D

En ik ben wel heel blij dat ik gewoon mijn 20x60 baan kan hebben, een paddock (20x30), een kleinere paddock (20x11) en een longeercirkel. En verschillende stukken wei (inclusief 1 babykamer dicht bij de stallen). Dus geen paarden in de bak moet hebben enzo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:12

Niet aan huis maar ik eigen beheer op 4000m². We hadden een groot deel opslag voor hooi en mesthoop, een 20x60 bak, schuilstal en wei

In de winter werd de bak dan als paddock gebruikt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:14

Hoe meer hoe beter. :j
Het ligt er ook een beetje aan op wat voor ondergrond alles staat, maar uit ervaring weet ik dat 5000 m2 echt aan de hele krappe kant is.
In het begin wil het prima en het is vaak al meer ruimte dan op veel pensionstallen wordt aangeboden, maar op een gegeven moment loop je toch steeds tegen beperkingen aan.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 08:14

Wat interessant hoe jullie de grond verdeeld hebben! Daar kan ik zeker wat mee. Ik zou graag een padock paradise willen met in het midden weilandjes en schuilstallen aan de zijkant. Heb je ergens een kaart dat je kan zien waar kleigrond is en waar zandgrond is? Bedankt allemaal!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:17

Het ligt er heel erg aan hoe je het wil doen. Ik heb geen ervaring met iets anders dan zandrond dus ga daar even van uit:

Als je jaarrond weidegang wil kunnen bieden en wil kunnen hooien van eigen land zou ik inderdaad 5000m2 per paard als richtlijn aanhouden.

Vind je hooi aankopen geen probleem en kun je er mee leven als ze in de winter een periode niet in de wei kunnen kom je met minder al toe.

Hoeven ze niet/weinig op gras en ben je bereid te investeren in een goed track systeem kun je weer met minder grond toe.

Ik heb eigenlijk 1 paard te veel op onze 1,5ha voor hoe ik het eigenlijk wil doen en moet nu dus een deel hooi aankopen met 3,5 paard maar ze kunnen normaal wel jaar rond op de wei.

Wij zochten toen naar minimaal 5000m2 uitgaand van 2 paarden maar ik ben blij dat het uiteindelijk meer geworden is. Al is het risco dan dat je paarden gaat sparen. Maar dat risico loop je sowieso een beetje als je ze thuis hebt staan :+

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:23

Hier zo'n 5000m2 voor een fjord en 3 mini's. We hebben geen rijbaan, wel inloop stallen (zijn 2 boxen die ook dicht kunnen, bv met oud en nieuw staan ze 's nachts paar uur binnen, de fjord in 1 box en de 3 mini in de ander. dan hebben we een straatje voor de stal en een zandpaddock. Dit vak van stal, straatje, zand is ca 15 x30 en dus hun dagelijkse leefruimte, daarnaast hebben we een track met 4 weitjes van elk ca 500m2, als het weer het toelaat gaat het hek vanuit de paddock naar de track open en hebben ze toegang tot 1 van de weitjes, we wisselen de weitjes wekelijks.... We rijden alleen buiten. Voor ons werkt dit prima, de pony's lopen de hele dag een beetje rond, hebben toegang tot hooi en water in de stallen en gras is een extraatje. We hebben op het terrein ook een garage waar we opslag hebben voor hooi, voer en vlas. En bij de stallen een zadelkamer, komt ook nog de opslag bij van een aanhanger om de mest af te voeren, paardentrailer, menaanhanger en 3 menwagens. Alles bij elkaar dus ook nog best wat ruimte nodig voor paard gerelateerde spullen.....

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:27

Hier hebben we momenteel 5000m2 voor 3 paarden en een shet. Onze paarden zijn allemaal hb gevoelig en staan maximum 4 uur per dag op de weide. Ze staan dus de hele dag op de paddock met hooi. We verhuizen naar een plek met 1.5ha weide waardoor we nu zelf ons hooi kunnen maken. Het kan dus ook op een kleinere oppervlakte maar dan is de weidegang minder en moet je meer hooi kopen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:57

Wij wonen op iets meer dan 6000m2 met twee paarden, waarvan een dikke 1100m3 rijbak met naastgelegen paddock is (rijbak is 20x 37 ivm beschikbare ruimte het deel van de paddock is langer). De paddock wordt straks nog uitgebreid met een verhard deel van ca. 100m2 op het erf zelf. Het naastgelegen weiland is ongeveer 3200m2.

Ons perceel is best gunstig ingedeeld, rechthoekig met de agrarische bestemming in een L vorm om de woonbestemming heen. In de onderkant van de L liggen de rijbak en paddock.

Jammer genoeg op dat woondeel geen ruimte voor de bak (geen vergunning nodig, maar er staat veel bebouwing, wat geen woonhuis is, maar hierdoor wel veel opslagruimte voor hooi en vlas ), dus die moest in het bestaande weiland komen met vergunning. Achteraf had ik die op een andere plek willen hebben, aangezien de bomen aan twee zijdes heel veel zooi in de bak geven. Maar vergunningstechnisch was dat lastig geworden, aangezien de gemeente nu erg enthousiast was over de huidige locatie die verscholen achter de bebouwing ligt. En als ie op een andere plek had gelegen, dan was ik ook in de knoei gekomen met de lichtmasten en de buren.

Het weiland is vorig jaar na het aanleggen van de bak iets opgehoogd met de vrijgekomen grond uit de bak en opnieuw ingezaaid. Nu is het vanaf oktober natuurlijk erg nat geweest en de jonge grasmat heeft nog niet echt een goede zode (er hebben wel een paar maand schapen op gelopen), dus ik heb ze vaker in de paddock (en soms de bak ivm schaduw) lopen dan in het weiland. Ze vertrappen het snel bij bij een beetje nattigheid. De grondsoort is is (veld?)podzol oid met op een diepte van 50/60 cm zand. Maar dan zit je ook al snel bij het grondwater in de buurt, zeker nu het zo nat is.

In eerste instantie had ik het weiland in twee stukken verdeeld, maar het gras trok niet snel genoeg bij. Het is vorige week bemest en eind volgende week mogen ze er weer op. Dan wil ik strook begrazing gaan doen. Eens kijken of dat beter gaat.

Als alles straks klaar is, dan hebben de paarden nagenoeg altijd de beschikking over zo’n 500m2 (gedraineerde) paddock, waarvan dus een deel verhard, een overkapping bij de boxen die dan ook de hele dag open blijven en bij goede omstandigheden nog een stuk weiland erbij. Bij warm weer krijgen ze de rijbak erbij omdat daar als eerste schaduw is(niet dat ze daar gebruik van maakten, maar goed). Voeren doe ik momenteel met een slowfeeder in de paddock, maar dat verplaats straks naar een bak op de verharding.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:38

Ik heb mijn paarden op ruim 5000m2 staan. Haflinger, paint en mini shetlander. Maar wel met track, op hoge zandgrond, anders is het niet te doen zonder je grond te bewerken.
Ik heb ongeveer 350 meter track, 4 snackweitjes en een werkruimte van 15x25. Geen rijbak dus. Ik voer het hele jaar rond hooi bij en ze staan ongeveer 4-5 uur op de wei per dag. In de winter een uurtje. Dat gaat prima.
Ik heb nu tijdelijk 4000m2 van de buren erbij aan weiland en dat is toch wel lekker. Ik ga ze nu wat langer op het gras hebben en hoef dan wat minder hooi te voeren.

Hier staat overigens geen huis op. Dus de grond is volledig voor de paarden.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:46

Hier bijna 3ha met huis,2 schuren en buitenbak (20x40).
Ik gebruik het grootste deel van de grond om te hooien.

Ik heb een paddock met buitenstal en aansluitend ca 5000m2 weiland. Dat verdeel ik in stukken voor omweiden. Achter huis heb ik nog een stuk weiland,dat grenst aan de buitenbak.

Mijn paard staat nu op de zomerwei (net als afgelopen 2 jaar) omdat ik nu nog maar 1 paard heb. Hopelijk binnenkort weer een paard (of 2 :D )erbij.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:49

Ik heb +- 1,2ha weide (rijbak niet meegeteld, die delen we met de buren), in de tijd dat ik daar mijn B pony en shetlander + quarter fokmerrie en 2 veulens/jaarlingen op had lopen kwam ik perfect uit met mijn gras zonder al te veel hooi bij te hoeven voeren.
Sinds begin dit jaar heb ik nog enkel maar de 2 ponies en 1 quarter en moet ik echt delen beginnen te maaien omdat ze het niet opgegeten krijgen. Daarom ook beslist om het deze zomer anders te gaan indelen zodat het iets makkelijker bij te houden is qua maaien en dat de 2 ponies zich niet zo dik kunnen eten :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:55

Ik heb 1,3 hectare inclusief een lap bosgrond die ik niet gebruik voor de paarden. Achter mijn huis ligt dikke 800m2 verharding (asfalt) tot aan de schuren. Schuren zijn bijna 300m2 en de paarden hebben daar een grote inloopstal met 230 m2 paddock eraan voor de nachten en winter. Zodra het kan gaan ze de track op die op 5000m2 ligt. Incl twee snack weides.
Voorheen ook 7000m2 huurweide gehad en dat ging echt perfect met twee paarden en een tracksysteem waarbij ze gedoseerd konden grazen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:04

In onze huizen zoektocht keek ik naar huizen met minimaal 7500m2 grond.
En dan wel met een huis gunstig gelegen niet dat je heel veel voortuin hebt.
Maar liever richting een hectare.

Uiteindelijk is het 32.000. Dat is absoluut niet nodig uiteraard met 2 paarden.
Onze omgeving is allemaal zandgrond.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:28

Hier 3 kleine paarden op 3.500 m² als ''permanente woonplaats'' (paddock, zandbak, paden, schuilstal en 3 kleine weitjes die ik om beurt open zet/strookbegrazing) en nog 4.500 m² weide die we tot nu enkel gehooid hebben maar nu aan het omheinen zijn.
Wij zitten op kleigrond en hebben dus best wat bodemingrepen moeten doen.

Ik voer jaarrond hooi, mijn types paarden doen het niet per definitie beter op vol gras (2 fjorden en een ijslander).

TS vroeg nog naar een kaart:
https://www.wur.nl/nl/show/bodemkaart-van-nederland.htm

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:36

Hier 2 paarden op een kleine 3000 totaal.
2500 is weiland waar ze op staan, de stal staat in onze tuin.

Ik zou het liefst wel wat meer grond hebben, maar dat toveren we er helaas ook niet zomaar bij. Het is wel aangegeven bij de mensen van aangrenzende percelen dat als ze zouden willen verkopen we wel interesse hebben mochten we het kunnen betalen.

Ik denk dat ik met 5000 tevreden zou zijn of royaal meer zodat je eventueel kan laten hooien.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 16:28

Bedankt voor de kaart en de reacties! Hiermee krijg ik meer inzicht wat allemaal mogelijk is. Zo is het per persoon en paard verschillend wat bij je past. :)

Helaas is met deze huizenprijzen de optie "zoveel mogelijk" grond ondenkbaar :( . Daarom wil ik kijken wat er mogelijk is voor mij en mijn vriend.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:32

Lokii schreef:
Bedankt voor de kaart en de reacties! Hiermee krijg ik meer inzicht wat allemaal mogelijk is. Zo is het per persoon en paard verschillend wat bij je past. :)

Helaas is met deze huizenprijzen de optie "zoveel mogelijk" grond ondenkbaar :( . Daarom wil ik kijken wat er mogelijk is voor mij en mijn vriend.

Google Maps heeft een optie waarbij je ''afstand meten'' kunt doen en als je die punten in een ronde aan elkaar verbindt geeft hij de oppervlakte weer!

Misschien dat je van wat mensen in je buurt waarvan je bijvoorbeeld de situatie kent met paarden zo eens kunt opmeten ''hoe groot is dat''.

Dan krijg je een beetje 'feeling' met wat je ziet en hoeveel ruimte zulke dingen innemen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:59

Wij begonnen op een perceel van 3.100 m2, inclusief huis en schuur. Bak iets kleiner dan 800 m2, circa 1.500 m2 verdeeld in 2 voor weidegang. We hielden daar toen 2 rijpaarden op. Ging prima, gewoon bijvoeren en je gras goed managen (mn sproeien bij droogte, mest dagelijks weghalen).

Inmiddels hebben we ongeveer 6.400 m2. Op de uitbreiding nog een paddock gemaakt van plm 400 m2 en rest weiland. Heb er nu 3 paarden op staan. In groeizame zomers hebben we gewoon gras teveel voor weidegang, maar te weinig om zelf hooien de moeite waard te laten zijn.