sloom paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maritsimoens

sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 11:19

hallo iedereen,

Ik heb een hengstig PRE paardje van 15jaar.
Vroeger stond hij op een privéstal waar ik heb 1x per week reed, hier stond hij wel zéér dik..
Maar ben dan met mijn studies en hoop op het behalen van een A en B brevet (rozet 5 en 6) verhuist naar een manege waar ik hem heb leren springen en hem dan 6/7 reed.
Nu heb ik bijna examens en staat hij weer op zijn vorige privéstal waar hij 24/7 buiten kan grazen en een open stal heeft met stro en hooi (in de manege stond hij meestal 3-4u buiten).
Hij krijgt dezelfde hoeveelheid krachtvoer als op de manege (2x/dag standaard krachtvoer).
Hij staat nu wel alleen en in de manege had hij een vriendinnetje. Omdat hij te hevig reageert op de stalling waar hij nu staat hou ik hem liever apart. (Zijn hormonen slaan een beetje op hol..) Ik rij hem nu wel nog steeds 6/7 want ik wil de conditie er in houden zodat ik deze vakantie nog competities kan rijden.
Op wandeling en tijdens het springen (omdat dit ook wel op verplaatsing is) is hij actief en is het rijden wel leuk maar in de bak in de stalling zit er geen fut in...
Ik wil hem graag op een wat sterkere krachtvoer zetten maar ben bang dat hij sterk zou verdikken zoals hij vorige keer stond.
Kent iemand toevallig een krachtvoer dat mijn paard actief zou kunnen maken zonder dat hij te dik zou staan?
Of zet in hem best binnen in de nacht..?

alvast bedankt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:42

Is het een merrie of een ruin? Want je spreekt van een Hij maar hebt het over een hengstig paard.

De meeste paarden hebben buiten meer impuls omdat ze het leuker vinden. Hoe rijdt je hem? Biedt je voldoende afwisseling? Hoelang rijdt je in de bak? Ik denk niet dat het een kwestie is van meer krachtvoer maar dat de winst te behalen is in de manier van rijden. Waarschijnlijk is hij niet aan het been.

Wat zegt je instructeur er van?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:12

Hoe is z'n conditie? Zowel qua uithoudingsvermogen als qua postuur? Was hij daarvoor wel altijd goed actief? Zijn medische problemen uitgesloten? Rijd je altijd op hetzelfde moment van de dag?

De keren dat mijn pony's futloos waren zat er eigenlijk altijd een reden achter die niet met krachtvoer op te lossen waren. M'n shet was aan de dikke kant en had weinig conditie. Toen ze op gezond gewicht was bleek ze opeens super werkwillig te zijn ipv lui en sloom. Buiten was ze wel altijd actief want dat is leuk en er is veel te zien (maar wel snel buiten adem).

M'n welsh was in de zomer ook vaak futloos. Maar die stond dan heel de dag te eten in de wei. Toen ik haar een uurtje op stal zette voor het rijden was ze wel weer lekker actief. En jaren later bleek ze ppid te hebben. Met medicatie is ze nu aan haar 2e jeugd bezig.

Als ik kijk wat je paard nu al krijgt qua voer dan zou ik eerst andere zaken uitsluiten. 24/7 op gras en dan nog 2x daags brok is voor een gezond paard dat niet heel hard hoef te werken doorgaans wel voldoende. Zeker ook omdat je schrijft dat je bang bent dat hij weer dik wordt.

Lindsey_99

Re: sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:23

Waarom gelijk meer of ander krachtvoer? Als hij gras krijgt en een vitaminebrok, met hooi erbij dan krijgt hij voldoende voedingsstoffen binnen. Als hij buiten en bij springen wel actief is, maar in de bak niet dan vindt hij het wellicht geen bal aan. Je zult het rijden dan leuker moeten maken door hem aan het werk te zetten, met balkjes te gaan werken, dan moet hij opletten, of ook eens te grondwerken tussendoor. Met balken zijn trouwens oneinig veel variaties te leggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:46

Het springen is op een andere locatie als ik het goed gelezen heb. Opzich niet gek dat ze op een locatie waar ze minder vaak komen wat wakkerder zijn. Is hij wel actief als je op die springlocatie gewoon een dressuurttaining doet? En wat doet hij als je thuis een hindernis in de bak zet en tussen je dressuur oefeningen een hindernis mee pakt?

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:11

capopjekop schreef:
Het springen is op een andere locatie als ik het goed gelezen heb. Opzich niet gek dat ze op een locatie waar ze minder vaak komen wat wakkerder zijn. Is hij wel actief als je op die springlocatie gewoon een dressuurttaining doet? En wat doet hij als je thuis een hindernis in de bak zet en tussen je dressuur oefeningen een hindernis mee pakt?

Hoii, ja precies zo. Op de locatie waar ik spring dressuur rijden is hij goed wakker en moet ik hem soms zelf al tegenhouden. Vorige keer een paar balkjes op de grond meegepakt tijdens mijn dressuur en dat deed hem niets... Erover en weer beginnen slenteren... Ik probeer het eens met een klein sprongetje en zie hoe dat gaat maar kan hem ook niet elke keer dat ik dressuur rij beginnen springen want het is geen springpaard en ik zou enkel maar zijn pezen kapot maken vrees ik :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:13

en wat zegt je instructeur ervan?
Overigens...hem alleen zetten omdat hij z'n ballen nog heeft...misschien toch maar eens laten castreren, wel zo leuk voor hem

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:14

Lindsey_99 schreef:
Waarom gelijk meer of ander krachtvoer? Als hij gras krijgt en een vitaminebrok, met hooi erbij dan krijgt hij voldoende voedingsstoffen binnen. Als hij buiten en bij springen wel actief is, maar in de bak niet dan vindt hij het wellicht geen bal aan. Je zult het rijden dan leuker moeten maken door hem aan het werk te zetten, met balkjes te gaan werken, dan moet hij opletten, of ook eens te grondwerken tussendoor. Met balken zijn trouwens oneinig veel variaties te leggen.

Vorige keer gereden met balkjes en hij kijkt wel even maar slentert dan gewoon weer door... Springen doe ik op een andere locatie, hierdoor is hij wel wakker. Ik vraag hem wel dingen dat hij niet makkelijk vindt en probeer hem altijd een uitdaging te geven maar toch..

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:16

Kinke schreef:
en wat zegt je instructeur ervan?
Overigens...hem alleen zetten omdat hij z'n ballen nog heeft...misschien toch maar eens laten castreren, wel zo leuk voor hem

hij heeft al met merries gestaan en deze waren niet vol ofzo.. Denk dat zijn ballen niet meer werken haha. Hij kan rustig zijn bij merries maar momenteel nog geen match gevonden en ik heb ook geen zin om vertrappeld te worden door mijn hormoonmonster haha..

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:29

capopjekop schreef:
Hoe is z'n conditie? Zowel qua uithoudingsvermogen als qua postuur? Was hij daarvoor wel altijd goed actief? Zijn medische problemen uitgesloten? Rijd je altijd op hetzelfde moment van de dag?

De keren dat mijn pony's futloos waren zat er eigenlijk altijd een reden achter die niet met krachtvoer op te lossen waren. M'n shet was aan de dikke kant en had weinig conditie. Toen ze op gezond gewicht was bleek ze opeens super werkwillig te zijn ipv lui en sloom. Buiten was ze wel altijd actief want dat is leuk en er is veel te zien (maar wel snel buiten adem).

M'n welsh was in de zomer ook vaak futloos. Maar die stond dan heel de dag te eten in de wei. Toen ik haar een uurtje op stal zette voor het rijden was ze wel weer lekker actief. En jaren later bleek ze ppid te hebben. Met medicatie is ze nu aan haar 2e jeugd bezig.

Als ik kijk wat je paard nu al krijgt qua voer dan zou ik eerst andere zaken uitsluiten. 24/7 op gras en dan nog 2x daags brok is voor een gezond paard dat niet heel hard hoef te werken doorgaans wel voldoende. Zeker ook omdat je schrijft dat je bang bent dat hij weer dik wordt.

Eens opgezocht wat ppid precies is en de verschijnselen hiervan maar niets doet echt alarmbellen rinkelen ofzo.. Geen overmatig zweten/ geen overmatig drinken/ heeft goede rugspieren/ nog nooit infectief gehad of andere problemen met zijn gezondheid, wondjes genezen zeer makkelijk/ ook niet per se slaperig want op verplaatsing is hij zeer actief..
Zal toch wel eens je tip proberen en hem een half uurtje voor het rijden op stal zetten.. Ik rij niet op hetzelfde moment van de dag, nog nooit gezondheidsproblemen gehad en ik heb hem nu 3jaar met keuring bij aankoop. Nu staat hij eigenlijk perfect, niet dik, goed gespierd, net een sportpaardje haha

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:33

Elisa2 schreef:
Is het een merrie of een ruin? Want je spreekt van een Hij maar hebt het over een hengstig paard.

De meeste paarden hebben buiten meer impuls omdat ze het leuker vinden. Hoe rijdt je hem? Biedt je voldoende afwisseling? Hoelang rijdt je in de bak? Ik denk niet dat het een kwestie is van meer krachtvoer maar dat de winst te behalen is in de manier van rijden. Waarschijnlijk is hij niet aan het been.

Wat zegt je instructeur er van?

ruin. Ik spreek van hengstig omdat hij een beetje van gedrag lijkt op een hengst haha ik weet de benaming hier niet voor.
Ik bied heel vaak afwisseling, hij is recreatief gereden maar ik spring, doe grondwerk, buitenritjes, balkjes op de grond, hogere dressuur,... Ik vraag hem telkens wel iets dat moeilijk is voor hem. Mijn doel is hem dingen bij te leren, niet maar wat in de bak een paar toertjes draf, stap, galop...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:40

Dus je vraagt altijd wat moeilijks voor hem en traint/rijdt hem 6 of 7 dagen per week? Ik zou juist eens minder doen, ik vind het niet gek dat hij dan thuis geen zin of energie heeft. Op zo'n manier komen zijn spieren nooit tot rust en breek je het eerder af dan dat je opbouwt. Plus het mentaal ook dus altijd maar intensief is, omdat je juist telkens moeilijke dingen vraagt.

Ander voer lijkt mij geen oplossing. Andere manier van trainen, meer rust en wel gezelschap lijkt me een veel beter plan.
Voor conditie is 6 of 7 keer rijden absoluut niet nodig. Kijk hoe je effectief kan trainen en het ook gezond en leuk houdt voor paard. Zat paarden op hoger niveau die dat redden met 4 keer per week trainen en niet elke keer 'moeilijke' trainingen, daar blijven ze ook fitter van tussen de oren

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:47

Een paard is een kuddedier en hoort niet alleen te staan.

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:47

MyWishMax schreef:
Dus je vraagt altijd wat moeilijks voor hem en traint/rijdt hem 6 of 7 dagen per week? Ik zou juist eens minder doen, ik vind het niet gek dat hij dan thuis geen zin of energie heeft. Op zo'n manier komen zijn spieren nooit tot rust en breek je het eerder af dan dat je opbouwt. Plus het mentaal ook dus altijd maar intensief is, omdat je juist telkens moeilijke dingen vraagt.

Ander voer lijkt mij geen oplossing. Andere manier van trainen, meer rust en wel gezelschap lijkt me een veel beter plan.
Voor conditie is 6 of 7 keer rijden absoluut niet nodig. Kijk hoe je effectief kan trainen en het ook gezond en leuk houdt voor paard. Zat paarden op hoger niveau die dat redden met 4 keer per week trainen, daar blijven ze ook fitter van tussen de oren

Voordat ik terug verplaatste stond ik op een manege waar ik hem ook 6/7 reed en dat deed hem deugt, hij was actief en als ik hem meer dan 2 dagen niet reed was hij zelf té actief.. (omdat hij dan 6/7 gewend was en conditie had gekregen)
Met iets vragen wat hij moeilijk vindt praat ik ook over op wandeling rechtdoor te stappen als er een fietser afkomt (want dat vindt hij o zo eng), dit betekent niet dat hij gaat zweten van een rustig wandelingetje naar zee maar hij leert wel braaf te zijn bij fietsers en leert dus iets bij als je snapt wat ik bedoel..

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:50

BoYo schreef:
Een paard is een kuddedier en hoort niet alleen te staan.

Kom jij je vinger maar eens breken als je hem wil pakken in een kudde vol merries, je zou niet de eerste zijn ;)
Buiten dit wel een super flink paardje in omgang en hij staat recht naast een 2 merries en een ezel, gewoon niet dicht genoeg om er op te springen of om brutaal te gaan doen naar mij in de weide. Gaat ook vaak samen met andere paardjes op wandel waarbij zijn gedrag niet positief of negatief veranderd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:53

het ene moment zeg je dat hij een ruin is en het andere moment dat z'n 'ballen niet werken'
Wat is het nou?

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:55

Een ezel is geen paard ;). Kan hij dan niet in een kudde met ruinen staan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:01

maritsimoens schreef:
MyWishMax schreef:

Voor conditie is 6 of 7 keer rijden absoluut niet nodig. Kijk hoe je effectief kan trainen en het ook gezond en leuk houdt voor paard. Zat paarden op hoger niveau die dat redden met 4 keer per week trainen, daar blijven ze ook fitter van tussen de oren

Voordat ik terug verplaatste stond ik op een manege waar ik hem ook 6/7 reed en dat deed hem deugt, hij was actief en als ik hem meer dan 2 dagen niet reed was hij zelf té actief.. (omdat hij dan 6/7 gewend was en conditie had gekregen)
Met iets vragen wat hij moeilijk vindt praat ik ook over op wandeling rechtdoor te stappen als er een fietser afkomt (want dat vindt hij o zo eng), dit betekent niet dat hij gaat zweten van een rustig wandelingetje naar zee maar hij leert wel braaf te zijn bij fietsers en leert dus iets bij als je snapt wat ik bedoel..

Hij was niet te actief, of eigenlijk fris, omdat het die 6 of 7 dagen gewend was, maar omdat hij vele malen minder vrije beweging kreeg. Nu heb je juist een sloom paard en heb je die 6 a 7 dagen dus niet nodig, naast het feit dat je daarmee niet opbouwt maar afbreekt.
Ook elke dag mentaal moeilijke dingen vragen kan een paard uitputten. Helemaal als hij ook geen uitlaatklep meer heeft met andere paarden.

Ik hoop dat je snapt dat wandelen met andere paarden is compleet anders is als vrije tijd met andere paarden waarmee hij dus kan spelen, stoeien, knuffelen en allerlei sociaal gedrag vertonen. Die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:58

ik zou het ook niet zoeken in meer of ander krachtvoer.

Ik zie een varia aan mogelijkheden waar jij een aantal maatregelen moet zoeken die bij jouw paard passen.
- te dik maakt dikwijls sloom.
- een opgeblazen maag vol gras vraagt ook energie om te verteren. Zet je paard 1 tot 3 u op stal voor je gaat rijden.
- in groep in de weide is voor bijna alle paarden het leukst en normaal ook goed voor hun conditie. Maar de uitzonderingen bestaan ook.
- rij hem consequent voorwaarts bij het bakwerk. Niet te veel in de mond komen en felle reactie eisen als je been geeft. Elke keer dat hij duidelijk reageert, enthousiast zeggen dat het goed is en echt laten vooruit gaan. Maar hem niet weer in slaap laten vallen. Veeeel oefeningen kort na elkaar rijden. Tijdens het losrijden enkele rondjes overdreven voorwaarts galopperen. Tempowisselingen.
- sommige paarden hebben dikwijls tussenin een rustdag nodig (is door een onderzoek bij friezen eens bevestigd) maar andere paarden zijn het wakkerst als ze elke dag werk hebben ( je mag natuurlijk niet elke dag het onderste uit de kan willen)
- hoe meer afwisseling hoe beter, tussen de trainingen maar ook binnen 1 training( maar de eis dat hij naar je been luistert moet altijd en overal gelden)
- hoe wakkerder & enthousiaster de ruiter, hoe wakkerder het paard. Misschien vind je zelf het bakwerk thuis maar saai ...?
- warmte maakt veel paarden sloom.

En over voeding
Sommige paarden worden wakker van granen (of andere suikers), maar er zijn er evengoed die alleen maar een suikerdipje krijgen en nog luier lijken.

Ik ben waarschijnlijk nog wel wat aspecten vergeten.

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:06

[quote="koend"]ik zou het ook niet zoeken in meer of ander krachtvoer.

Ik zie een varia aan mogelijkheden waar jij een aantal maatregelen moet zoeken die bij jouw paard passen.
- te dik maakt dikwijls sloom.
- een opgeblazen maag vol gras vraagt ook energie om te verteren. Zet je paard 1 tot 3 u op stal voor je gaat rijden.
- in groep in de weide is voor bijna alle paarden het leukst en normaal ook goed voor hun conditie. Maar de uitzonderingen bestaan ook.
- rij hem consequent voorwaarts bij het bakwerk. Niet te veel in de mond komen en felle reactie eisen als je been geeft. Elke keer dat hij duidelijk reageert, enthousiast zeggen dat het goed is en echt laten vooruit gaan. Maar hem niet weer in slaap laten vallen. Veeeel oefeningen kort na elkaar rijden. Tijdens het losrijden enkele rondjes overdreven voorwaarts galopperen. Tempowisselingen.
- sommige paarden hebben dikwijls tussenin een rustdag nodig (is door een onderzoek bij friezen eens bevestigd) maar andere paarden zijn het wakkerst als ze elke dag werk hebben ( je mag natuurlijk niet elke dag het onderste uit de kan willen)
- hoe meer afwisseling hoe beter, tussen de trainingen maar ook binnen 1 training( maar de eis dat hij naar je been luistert moet altijd en overal gelden)
- hoe wakkerder & enthousiaster de ruiter, hoe wakkerder het paard. Misschien vind je zelf het bakwerk thuis maar saai ...?
- warmte maakt veel paarden sloom.

En over voeding
Sommige paarden worden wakker van granen (of andere suikers), maar er zijn er evengoed die alleen maar een suikerdipje krijgen en nog luier lijken.

Ik ben waarschijnlijk nog wel wat aspecten vergeten.[/qu1-3u ote]

Hoii,
Snel de rijbak rondcrossen kan ik jammergenoeg niet doen sinds hij vroeger er vaak met me vandoor ging zo en ik hier eindelijk van af ben. Tempowisselingen is een goed idee, dank u :)
ook staat hij helemaal niet te dik, hij staat eigenlijk perfect van gewicht en bespiering heel mooi (en tis een pre geen boerenpaardje ofzo)
1-3u op stal is ook wel een goed idee maar daar zou hij dan nog steeds hooi en stro eten, komt dat dan niet op hetzelfde neer?
Heb hem sinds gisteren met een pony proberen steken en in het bein beet hij er heel de tijd naar, nu wil de pony zelf niet meer dichtbij komen..
Hij lijkt niet lui als ik hem op de weide zet, hier speelt hij wel graag met een merrie en haar veulentje in de weide naast hem maar eenmaal ik er op zit is hij wel wat sloom..
Hij luistert wel naar mijn been en is er gevoelig op, als ik mijn vriendje (beginner) op hem laat rijden stoort hij zich er aan dat hij niet stil zit met zijn been en flipt hij makkelijk maar bij mij lijkt het wel alsof er een limit zit aan hoe snel hij kan en gaat hij hier niet boven (en dat is minder snel dan wat ik weet dat hij kan). Ik hou van bakwerk. Ik hou zeker meer van dressuur dan wandelen en springen. :)
Heb nu wel gezien dat hij wat diarree had gisteren, misschien heeft dat er ook wel mee te maken.
Misschien moet hij nog wat gewend geraken aan het gras en daarom wat ziekjes en sloom..?
Hij heeft nu wel nog nooit diarree gehad.

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:09

Hij was niet te actief, of eigenlijk fris, omdat het die 6 of 7 dagen gewend was, maar omdat hij vele malen minder vrije beweging kreeg. Nu heb je juist een sloom paard en heb je die 6 a 7 dagen dus niet nodig, naast het feit dat je daarmee niet opbouwt maar afbreekt.
Ook elke dag mentaal moeilijke dingen vragen kan een paard uitputten. Helemaal als hij ook geen uitlaatklep meer heeft met andere paarden.

Ik hoop dat je snapt dat wandelen met andere paarden is compleet anders is als vrije tijd met andere paarden waarmee hij dus kan spelen, stoeien, knuffelen en allerlei sociaal gedrag vertonen. Die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken.[/quote]

hoi, danku voor de tips ik heb hem nu samen gestoken met een pony :)
hopelijk ist snel wat beter

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:12

BoYo schreef:
Een ezel is geen paard ;). Kan hij dan niet in een kudde met ruinen staan?

net met een pony gezet sinds gisteren maar hij beet er in tot de pony niets meer van hem moest weten..
Hopelijk voelt hij zich nu beter maar ik denk de pony toch minder ..

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:13

Kinke schreef:
het ene moment zeg je dat hij een ruin is en het andere moment dat z'n 'ballen niet werken'
Wat is het nou?

jup een ruin zijn ballen werken niet daarom noemen ze het ruin en niet hengst ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:03

Je manier van schrijven zorgt er bij mij wel voor dat ik het soms ook niet helemaal snap wat je bedoelt. Een ruin heeft geen ballen meer dus als je schrijft ze werken niet toen dacht ik dat je een klophengst had.

Als de pony en paard elkaar nog niet kennen dan is het niet raar dat dat niet meteen goed gaat. Ze moeten de rangorde bepalen en dat kan zo maar maanden duren voordat het helemaal rustig is. Daarbij is het niet slim om er zo maar een pony bij te gooien. Doorgaans laat je ze eerst een tijdje met een draad er tussen aan elkaar wennen voordat je ze in dezelfde wei gooit. Is de wei ook groot genoeg om elkaar uit de weg te kunnen gaan?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:08

Een ruin heeft alleen helemaal geen ballen die zouden kunnen werken :?

Waarom kan die dan niet in de groep samen met andere ruinen?

Edit

maritsimoens schreef:
hij heeft al met merries gestaan en deze waren niet vol ofzo.. Denk dat zijn ballen niet meer werken haha. Hij kan rustig zijn bij merries maar momenteel nog geen match gevonden en ik heb ook geen zin om vertrappeld te worden door mijn hormoonmonster haha..

Hier maak ik in ieder geval van op dat je het over een hengst hebt... Bij een ruin heeft men namelijk helemaal geen aanleiding om te denken dat merries vol zouden zijn :+ ruinen hebben ook geen ballen noch andere redenen om "hormoonmonsters" te zijn :?