Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yontheke schreef:Ik heb letterlijk een paar dagen geleden een topic hierover geopend: [TVG] 4 jarige voor enkel grondwerk
Yessy schreef:Ik wilde hetzelfde zeggen als Ryder. Technisch gezien is een gezond paard wel geschikt als rijpaard maar sommige dieren vinden er geen klap aan. En aangezien ik graag samen met m'n paard iets doe waar we beide plezier aan beleven, zou ik zo'n paard geen geschikt rijpaard vinden.
DuoPenotti schreef:Yontheke schreef:Ik heb letterlijk een paar dagen geleden een topic hierover geopend: [TVG] 4 jarige voor enkel grondwerk
Maar jou paard is wel geschikt
Ik denk dat elk gezond paard geschikt is als rijpaard.
Dus goed gebouwd en geen medische problemen.
Is dit iets wat je ook perse moet doen met een paard.
Nee zeker niet.
En daar is jou topic het mooie voorbeeld van yonteke.
Marilu schreef:Oh, Yontheke, ik ben naar je topic gaan kijken ... dat is niet min wat jij meegemaakt hebt !!
Nog veel beterschap gewenst !!
Mijn insteek is dan inderdaad wel net andersom ... dus het gaat over een paard dat niet geschikt lijkt om te berijden.
Maar ik ga de reacties op jouw topic ook eens goed lezen
Verder ook al aan de anderen bedankt voor de reacties.
Interessant om alles eens op een rijtje te zetten.
Albert schreef:Ik ken (gezonde) paarden die ongeschikt zijn om onder het zadel gereden te worden maar het super doen in de mensport en omgekeerd.
Medisch kan er natuurlijk altijd een reden zijn waarom ze niet geschikt zijn maar dit betreft gezonde paarden.
Jacksie schreef:Albert schreef:Ik ken (gezonde) paarden die ongeschikt zijn om onder het zadel gereden te worden maar het super doen in de mensport en omgekeerd.
Medisch kan er natuurlijk altijd een reden zijn waarom ze niet geschikt zijn maar dit betreft gezonde paarden.
Waarom zijn die paarden niet geschikt volgens jou?
Ik denk ook dat elk gezond paard geschikt kan zijn om te rijden, maar dat niet elke ruiter geschikt is om alle gezonde paarden te kunnen rijden. Sommige paarden zijn echt gewoon ruiters nodig met wat meer gevoel en geduld. Kun je dat het paard niet bieden, is het beter om niet te rijden.
prompter schreef:Ik heb een draver gehad die veel liever voor de kar liep dan onder het zadel. Was 100% gezond, maar dat dragen lag hem gewoon niet. Daar hebben wij naar geluisterd
Koper schreef:Overigens lijkt mij de meest logische verklaring voor een gezond paard wat niet geschikt is als rijpaard dat het éígenlijk een eenhoorn in aardse camouflage isIedereen weet natuurlijk wel dat eenhoorns niet te berijden zijn. Dus eigenlijk best bijzonder als je zo'n paard hebt