Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamiebo1004

Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 09:35

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het hier mag, indien niet, verplaats de topic gerust, maar ik wou toch eens polsen of mensen hiervan kennis hebben en/of dit reeds hebben meegemaakt...

Waarschuwing, het is ook een lange post!

Via ESHA heeft mijn partner voor mij in augustus 2023 een paard aangekocht met Zangersheide afstamming van 1m83 schoft (grote vriend, zoveel is zeker). Natuurlijk, hij kent niks van paarden en dacht hier goed aan te doen, maar goed dat terzijde...

Het paard, Dilly werd geadverteerd als zijnde recreatiepaard; Ideaal voor wat ik nog voor ogen had, al zou ik hem zelf niet zo gekocht hebben, maar ik was dan ook op zoek naar een speld in een hooiberg. Alles verliep vlot via ESHA, geen problemen gehad en dergelijke, ook niet toen we het paard gingen ophalen. Ging netjes de paardencamionnette op, gedroeg zich voorbeeldig en ook bij aankomst op stal (na 3u op de camionnette te hebben gestaan met 2x een stop onderweg), was hij echt een schat.

Dit heeft zich verder gemanifesteerd in de weken erna toen hij op de weide mocht bij de andere ruinen, rustig gelongeerd werd en uiteindelijk onder zadel werd opgenomen. Werkelijk een doodbraaf paard.
Hij was klinisch gekeurd, volledig goed bevonden als recreatiepaard met als opmerking een kleine onregelmatigheid op de kleine volte. Dit leek mij ook niet onlogisch en onze dierenarts ook niet, aangezien hij 1m83 schoft is en voorheen gebruikt is geweest voornamelijk in de koets.

Er was ook een kleine rilling die bemerkt werd, maar onze eigen dierenarts had hier meteen naar gekeken en ons gerustgesteld dat hij geen last had hiervan en dat hij perfect als recreatiepaard kon dienen. Ook op harde ondergrond vertoonde hij geen enkel teken van pijn te hebben, etc.

Natuurlijk, een combinatie van s'nachts stal en overdag weide deed hem goed voor zijn beweging.
Eenmaal eind oktober, moesten de paarden binnen en konden ze slechts even op de paddock overdag, dit wisten we, dus gingen we ook twee keer per dag longeren (ik en een vriendin van mij) naast dat ze nog op de paddock stonden.

Uiteindelijk begonnen we te merken dat Dilly zich niet lekker in zijn vel voelde. Hij begon te manken en zijn rechter achterbeen te vermijden. Dit merkten we vooral op toen we zijn benen optilden voor zijn hoeven uit te krabben. Dierenarts geweest, naar gekeken en is dan verder beginnen onderzoeken. Hij meende een litteken te hebben opgemerkt aan zijn lies, wat hem doet vermoeden dat hij hieraan geopereerd is geweest als veulen door een letsel.

We hebben verhaal proberen halen bij de verkoper, maar die gaf niet thuis...
Uiteindelijk werd het écht manken, los van de beweging die we hem dagelijks geefden en ben ik naar een advocaat gestapt die de nodige informatie heeft verzameld van mijn kant en verhaal wou gaan halen bij de verkoper.

Per aangetekend schrijven is er dus kennis gegeven aan de verkoper dat het paard grote mankementen heeft en dat dit geweten was aangezien er een litteken is gevonden aan zijn lies en dat dit vermeld diende te worden bij de verkoop. De verkoper schreef dan terug naar de advocaat met de melding dat hij Dilly niet kende en het paard ook nooit verkocht had... Alle verder contact bleef uit en hij negeerde de aangetekende brieven. Ik heb dan ook besloten niet verder te gaan en geen rechtszaak op te starten, omdat ik vreesde dat hij dan terug zou moeten gaan naar de verkoper en God weet wat voor een miserabel leven hij daar nog zou hebben...

Dus, samen gezeten met de dierenarts, gekeken voor pijnbestrijding op te starten, maar hij bleef wel stijf. Bewegen was dus de boodschap.
Zo gezegd zo gedaan, maar ik begon stilaan op zoek te gaan naar een plaatsje waar hij kon gezet worden als weidemaatje. Mits hij het op de weide wél goed deed in de zomer (was ook bloed getrokken bij aankomst, geen substanties van verdoving in zijn lichaam gevonden), kon hij ook nog licht recreatief bereden worden (buiten gaan wandelen in het bos, bijvoorbeeld of heel licht pistewerk).

Uiteindelijk, na een half jaar te zoeken, vond ik iemands vraag naar een weidemaatje online en heb ik gereageerd. Het was niet ver uit de buurt en ik zou hem nog mogen bezoeken, etc. dus het leek mij perfect! Dame in kwestie zocht een weidemaatje voor haar paard en vroeg of het nog mogelijk was voor hem voor aan de hand te wandelen. Dit hebben we bevestigd omdat dit Dilly enkel ten goede kwam.

Dus, zij en haar partner kwamen kijken, ik heb Dilly volledig in de handen gelaten van de dame en haar ook alles volledig uitgelegd wat er gebeurd is geweest. Ik heb ook als reden gegeven dat ik niet met hem recreatief aan de slag wil gaan verder omdat ik mijzelf er toch niet goed bij voelde om met hem te rijden, maar hem wel een geschikt huisje als weidemaatje wou geven. Ze was heel erg onder de indruk van zijn gedrag voor een 6-jarig paard (wij allemaal, ik al helemaal van in het begin al).

Hij was bij haar bij ons op stal enorm aandachtig, keek naar haar kindjes met de oortjes vooruit, luisterde aan de longe, wandelde netjes mee, stond voorbeeldig in de poetsplaats, ... Ze heeft àlles met hem mogen doen behalve rijden omdat ik zei dat dit geen goed idee was gezien de historiek. Ze stemde hiermee in en was heel medelevend. Vooral zijn persoonlijkheid sprak haar aan om in gebruik genomen te worden als weidemaatje. Ik gaf ook aan dat hij hier zeker geschikt voor zou zijn.

Dus, alles in orde, voor een kleine vergoeding mocht hij inderdaad mee met haar en ik was oprecht blij dat we zó een goed plaatsje niet ver van ons hadden gevonden. Iedereen had er een goed gevoel bij, ook de vriendin van bij mij op stal die Dilly ook regelmatig in de hand nam. Op zaterdag twee weken geleden zijn ze hem dan ook komen halen.

Ze heeft hem zelf uit de stal gehaald, over de hele pensionstalling aan de hand meegenomen en zo de van op. Enorm braaf dus! Er is geen braver paard. Van alle gebeurtenissen zijn ook foto's genomen door ons om deze aan haar door te sturen als herinnering aan de eerste keer dat ze hem zag, de eerste keer op de van, ... Mooi om te hebben.

Nu een kleine week later hebben zij ter plaatse ook de dierenarts laten komen, wat ik zeker snap, voor te kijken wat er eventueel gedaan kon worden voor hem. Ik heb hen ook de klinische keuring uit augustus 2023 doorgestuurd toen mijn partner hem kocht zodat ze deze ook in hun bezit hadden.

Plots werd ik zondag bericht via Messenger van haar partner dat ik een oplichter was, dat ik gelogen heb, dat ik enorm slecht omga met paarden en een onmens ben. Ze zouden naar de politie gaan etc., dus ik heb gevraagd mij te bellen aangezien zij mijn nummer hadden.

Blijkbaar zou zijn paspoort niet van hem zijn, ze zouden naar het stamboek gebeld hebben omdat de bloedanalyse niet klopt, maar het chipnummer wel. Ik kwam hélemaal uit de lucht gevallen omdat dit door ons nooit is opgemerkt geweest... Goed, ik heb toen aangeboden voor zelf ook nog eens te bellen naar ESHA en mij in contact te proberen stellen met de verkoper evenals naar Zangersheide, maar dit was niet nodig zolang ik alle documenten opstuurde. Zo gezegd, zo gedaan. Opnieuw de klinische keuring doorgemaild, de factuur van aankoop, etc., zij zouden het regelen.

Ook had de tandarts geschat dat hij 14/15 jaar was ipv. 6 jaar (bijna 7), wat ik ook frappant vond aangezien onze eigen tandarts ook naar de leeftijd had gekeken en hier geen opmerking over werd gemaakt.

Excuses gekregen voor de dreiging van politie en rechtbank en ik had gevraagd om mij op de hoogte te houden, maar niks meer vernomen... Tot gisteravond.

Ineens kreeg ik van de dame een bericht dat het 'schiefel' zou zijn op zijn been, wat zou kunnen, maar dat was niet bekend bij ons. En ik denk ook dat, indien dit het geval zou zijn, onze dierenarts hier wat van gezegd zou hebben. Hij doet jaarlijks tussen de 100 à 200 veulenkeuringen bij de pensionstal waar wij staan alleen al, aangezien de stal ook opfok doet... Hij zou ineens wegvluchten van alles zoals fietsen, auto's, vogels, ... Terwijl wij met hem over het straat hebben gewandeld, er alpaca's stonden op onze pensionstal en hij hier helemaal niet mee bekend was. Hij heeft er enkel eens schuin naar gekeken, maar nooit vluchtgedrag vertoond.

Op de piste zou hij bokken, etc., maar dit deed hij bij ons ook toen we hem los lieten lopen. Oortjes vooruit, dus dit was duidelijk van blijdschap. Volgens haar zou het een extreme reactie op pijn zijn, etc. Ook zou hij ineens lucht zuigen zowel in de stal als op de weide. Ook gedrag dat nooit opgemerkt is geweest door ons noch de eigenaars van de pensionstal waar wij gestald stonden met hem.

Ineens moet er ook een operatie gebeuren die tussen de €7000 à €8000 zou kosten en ze vraagt om hen tegemoet te komen. Ik heb gezegd dat ik alles eerlijk gezegd heb en dat het cru gezegd niet meer mijn probleem is, maar ik slaap er niet van omdat ik enorm geef om Dilly en dacht hem een goed plaatsje te hebben gegeven. Terugnemen doe ik hem niet omdat hij dan weer op de pensionstal komt te staan en dit komt hem duidelijk niet ten goede.

Er was mij trouwens ook gezegd geweest dat Dilly op een weide zou komen te staan als weidemaatje, maar nu blijkt dat hij wéér op een pensionstal staat... Ik begrijp het allemaal niet meer.

Mijn partner is er steevast van overtuigd dat ze enkel op geld uit zijn en goedkoop een paard wouden kopen met een bestaand letsel om zo op mijn schuldgevoel in te werken en mij geld uit de zakken te slaan. Ik begin dit ook stilaan te geloven, maar weet niet wat ik moet doen... Gezien ze mij met dreigende taal in beide berichten aan het begin van de conversatie hebben aangesproken, denk ik dat ze mij bang willen maken met de politie en een rechtszaak, maar ze zijn zelf niet 100% zuiver op de graat, naar mijn gevoel.

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen... Ik heb veel zin om naar de politie te stappen aangezien ik mij echt aangevallen voel en lastiggevallen. Er is niet gelogen geweest over Dilly, geen lik is er gelogen geweest van onze kant. Van hen kant vrees ik wel en ik heb hier enorme angst voor. Langs de ene kant wil ik kijken voor hem terug te nemen, maar hiermee doe ik hem geen plezier en ze lijken dit ook niet te willen. Enkel geld lijken ze te willen.

Ik heb gisteren ook meteen naar ESHA gebeld, het verhaal volledig uitgelegd en hij gaat de verkoper trachten te contacteren voor de hele historiek van Dilly te verkrijgen, anders bel ik naar de dierenarts die in zijn boekje alle vaccinaties van rhino e.d. heeft gedaan.

Iemand ervaring met dit soort dingen?
Want ik niet en ik zit hiervoor echt met mijn handen in het haar.

LoveBodin

Re: Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:45

Mijn advies zou zijn: schakel een goede advocaat in die dit soort dingen vaker heeft gedaan, bvb Floortje maat, maar er zijn er meerderen. En doe dit snel. Ga dit niet zelf proberen op te lossen, maar zoek iemand die je kan helpen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:52

Helaas geen ervaringen, maar jou verhaal, is een van de redenen dat ik enorm veel moeite heb om een van mijn eigen paard met blessures niet goed durf weg te geven of te verkopen als wedstrijd/recreatiepaard.

Ik wens je heel veel succes en wijsheid toe in deze situatie

Brainless

Re: Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:56

Hun zijn niet tevreden?
Koop ontbinden, paard ophalen en hun het aankoopbedrag teruggeven. Dan ben je gelijk overal vanaf.

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:03

Brainless schreef:
Hun zijn niet tevreden?
Koop ontbinden, paard ophalen en hun het aankoopbedrag teruggeven. Dan ben je gelijk overal vanaf.

Dit willen zij niet, zij willen hem bijhouden omdat hij 'hun hart gestolen heeft'.
Dan vraag ik mij af waarom hij wordt beschuldigd van wangedrag, lucht zuigen, etc...

Heb het aangeboden, maar dan dient hij terug te gaan naar de stal waar hij oorspronkelijk stond en dat is ook niet de oplossing voor hem helaas.
Ze hebben, voor zover ik weet, gelogen over wat er met hem ging gebeuren en ik mocht altijd langskomen, mensen die ik ken kennen hen ook... Dat is ook de enige reden waarom ik uiteindelijk heb toegezegd. Ben er gisteravond met mijn partner langsgereden, langs het adres dat ze gegeven hebben. Effectief een stalling, maar niemand te zien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:03

Wat verstaan jullie onder het opmerken van "een kleine rilling"?

En is het litteken in de lies niet gewoon van een castratie via de lies?

2x per dag longeren, waarom was dat nodig?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:05

Ik zou het paard ook terug halen, deze mensen willen zo te lezen alleen maar geld zien. Paarden met blessures weggeven of voor kleine prijsjes verkopen gaat zelden goed. Heel vaak worden ze ook weer voor meer geld door verkocht, dus ik zou hem zsm ophalen en dan verder kijken wat je er mee wil. Het is me nog niet duidelijk geworden uit je verhaal wat nu precies de diagnose is van zijn kreupelheid? Zijn er foto's gemaakt? Misschien eerst een diagnose laten stellen zodat je weet wat er exact aan de hand is.

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:07

Moonlight17 schreef:
Helaas geen ervaringen, maar jou verhaal, is een van de redenen dat ik enorm veel moeite heb om een van mijn eigen paard met blessures niet goed durf weg te geven of te verkopen als wedstrijd/recreatiepaard.

Ik wens je heel veel succes en wijsheid toe in deze situatie

Dat is het dus, ik heb hem gegeven als weidemaatje...
Zij had ook aangegeven dat hij enkel gebruikt ging worden voor aan de hand te wandelen, dus dan was ik er ook gerust in. Ze zijn van dichtbij, de plaats waar hij staat (adres) zijn we gisteren langsgereden, ... Alles lijkt in dat opzicht normaal. Mensen die hen kennen, ken ik ook, dus dat was dan ook de énige reden voor mijn besluit.

Maar het is gekkenwerk aan het worden nu.
Ik ben 100% eerlijk geweest, wil het opvolgen en in contact blijven met hen en dit willen (of liever wouden) zij ook, maar nu... Ik voel mij nu wel een onmens omdat ik te goedgelovig ben geweest naar mijn gevoel.

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:09

Popstra schreef:
Wat verstaan jullie onder het opmerken van "een kleine rilling"?

En is het litteken in de lies niet gewoon van een castratie via de lies?

2x per dag longeren, waarom was dat nodig?

Wij houden de paarden graag in beweging, zeker jonge paarden tijdens de wintermaanden, dat was de reden van het longeren. Hoeft niet altijd rijden te zijn bij ons, is bij iedereen op stal zo.

Het litteken kan ook inderdaad, maar onze dierenarts vermoedde zonder historiek dat het een letsel was als veulen, wat ik ook begrijp. De verkoper (tevens ook fokker) zwijgt in alle talen.

De rilling kan ook een momentopname zijn geweest, ik heb gekeken toen ik hem ging ophalen naar de reactie, maar zelf niks opgemerkt.

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:11

Paardenfann4 schreef:
Ik zou het paard ook terug halen, deze mensen willen zo te lezen alleen maar geld zien. Paarden met blessures weggeven of voor kleine prijsjes verkopen gaat zelden goed. Heel vaak worden ze ook weer voor meer geld door verkocht, dus ik zou hem zsm ophalen en dan verder kijken wat je er mee wil. Het is me nog niet duidelijk geworden uit je verhaal wat nu precies de diagnose is van zijn kreupelheid? Zijn er foto's gemaakt? Misschien eerst een diagnose laten stellen zodat je weet wat er exact aan de hand is.

Er zijn geen foto's gemaakt van onze kant uit, neen, dat hadden we achteraf gezien inderdaad wel moeten doen.
En hem ophalen heb ik willen bespreken, maar zij geven hierin niet thuis. Gisteravond zijn we langs de locatie gepasseerd waar hij staat, maar niemand te zien en ik denk dat wij ook de toegang ontzegd zouden worden... Ik probeer nu met de dame af te spreken voor zaterdag dat ik eens een kijkje mag komen nemen en het met mijn eigen ogen te zien.

En om te vragen waarom hij niet, zoals afgesproken, op een weide staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:20

Wat ik zou doen: Terughalen, kijken of je hem nog ergens een zomer op de wei kan doen en dan bekijken wat je ermee wil en kan. Ook financieel. Anders je verantwoordelijkheid nemen en laten inslapen. Niet weggeven, niet verkopen, niet mee gaan zeulen. Paarden met een gebrek komen nooit goed terecht. Iedereen heeft een utopie in gedachten dat mensen op zoek zijn naar grasmaaiers maar dat is niet zo. Neem je verantwoordelijkheid. Je hebt nou eenmaal (je vriend dan) een kapot paard gekocht, zelfs waarschijnlijk met de verkeerde papieren en ouder, en nu draag je die verantwoording. Ja jullie hadden verstandiger moeten zijn maar oké, niks meer aan te doen. Maar nu is er gedoe en juridisch gaat je veel geld en gezeik kosten. Terughalen en zelf je verantwoordelijkheid nemen is de kortste weg en de eerlijkste tegenover het paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:29

Inderdaad terug halen, want dit gaat zo te horen anders een heel erg lang, frustrerend en kostbaar verhaal worden als het toch een rechtszaak gaat worden.
Het is een lief gebaar geweest van je vriend, maar vertel hem vooral dit niet nog een keer te doen, want je weet gewoon niet wat je aanschaft. Daar is nu niets meer aan te doen en een wijze les voor de toekomst.
Het klinkt alsof de huidige kopers voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en het paard nu toch ook niet is wat ze hadden verwacht, maar ik zou absoluut geen kosten etc aan hen gaan betalen. Zorg dat je het paard zelf op stal krijgt en van daar uit weer verder kijken, want ik ben bang dat ze hem zelf ook weer snel doorverkoopt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-05-24 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:33

Suzanne F. schreef:
Wat ik zou doen: Terughalen, kijken of je hem nog ergens een zomer op de wei kan doen en dan bekijken wat je ermee wil en kan. Ook financieel. Anders je verantwoordelijkheid nemen en laten inslapen. Niet weggeven, niet verkopen, niet mee gaan zeulen. Paarden met een gebrek komen nooit goed terecht. Iedereen heeft een utopie in gedachten dat mensen op zoek zijn naar grasmaaiers maar dat is niet zo. Neem je verantwoordelijkheid. Je hebt nou eenmaal (je vriend dan) een kapot paard gekocht, zelfs waarschijnlijk met de verkeerde papieren en ouder, en nu draag je die verantwoording. Ja jullie hadden verstandiger moeten zijn maar oké, niks meer aan te doen. Maar nu is er gedoe en juridisch gaat je veel geld en gezeik kosten. Terughalen en zelf je verantwoordelijkheid nemen is de kortste weg en de eerlijkste tegenover het paard.

Ja, dat hebben we willen doen door hem op een weide te plaatsen bij die mensen, enkel voor een vergoeding van de reiskosten hebben ze betaald. Maar nu staat hij toch blijkbaar op een pensionstalling. Het was de bedoeling dat hij als gezelschap kwam te staan bij haar huidige paard en dat ze aan de hand ging wandelen ermee, wat hem effectief ten goede komt, we hebben het zelf gezien bij ons.

Vrienden van ons kennen die mensen achteraf gebleken, dat was ook de reden dat ik uiteindelijk 'ja' heb gezegd en gereageerd heb op haar. We willen het beste voor hem, we willen hem ook terughalen, maar zij willen hem niet laten ophalen! Dus daar sta ik dan ook!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:33

Idd als mevrouw gaat dreigen met van alles maar jij al hebt aangeboden om het paard terug te nemen heeft ze geen poot om op te staan. Die wilt gewoon een paard en extra geld om te kijken of er alsnog op kan rijden. Nogmaals zeggen dat je het paard terug wilt nemen gezien hij nu toch al op een pensionstal staat en niet zoals afgesproken op de wei. En anders handen er vanaf trekken . Je bent particulier geen bedrijf dus je hebt al meer gedaan dan je zou moeten .

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:33

Pff wat een gedoe zeg...vreemde mensen in iedergeval.
Ik zou proberen zo min mogelijk te bellen en zoveel mogelijk alles via whats app / messenger / whatever te hebben, zodat je screenshots kan maken om te bewaren. En doe dat nu al want zij kunnen ook hun eigen berichten verwijderen.
Ik zou hem ook terug nemen en dit ook duidelijk naar hun sturen. Dan maar even onhandig, dit gezeik wil je toch niet hebben?

Edit: lees nu dat je al duidelijk bent geweest met terug nemen. Heel bijzonder dit... Neem een advocaat en snel.. :=

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:38

Cayenne schreef:
Inderdaad terug halen, want dit gaat zo te horen anders een heel erg lang, frustrerend en kostbaar verhaal worden als het toch een rechtszaak gaat worden.
Het is een lief gebaar geweest van je vriend, maar vertel hem vooral dit niet nog een keer te doen, want je weet gewoon niet wat je aanschaft. Daar is nu niets meer aan te doen en een wijze les voor de toekomst.
Het klinkt alsof de huidige kopers voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en het paard nu toch ook niet is wat ze hadden verwacht, maar ik zou absoluut geen kosten etc aan hen gaan betalen. Zorg dat je het paard zelf op stal krijgt en van daar uit weer verder kijken.

Geloof me, proberen we.
Ik zou hem liever niet terugnemen gezien hij op die pensionstal waar hij bij ons van komt dan weer terechtkomt, een weide zoeken zou ik dan zeker wel doen, maar we zijn gisteravond langs de locatie gereden waar hij zou staan, alles dicht reeds om 18u (wat ik raar vond gezien het mooie weer hier en het uur) en niemand te zien. Ik denk ook niet dat we welkom zijn op het erf.

En het is een enorm lief gebaar van mijn vriend, dat heb ik hem ook gezegd, maar inderdaad ik had het zo ook nooit gedaan. Het is niet dat ik een leek ben met paarden (+20 jaar ervaring), maar nog nooit slecht gevaren in mijn leven. Het is enorm frustrerend, slaap er niet van. Ik wil klacht indienen bij de politie, heb ESHA gebeld, ga de advocaat die er eerst op zat opnieuw aanschrijven om hem dan uiteindelijk toch terug te krijgen.

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:40

Nyaleti schreef:
Pff wat een gedoe zeg...vreemde mensen in iedergeval.
Ik zou proberen zo min mogelijk te bellen en zoveel mogelijk alles via whats app / messenger / whatever te hebben, zodat je screenshots kan maken om te bewaren. En doe dat nu al want zij kunnen ook hun eigen berichten verwijderen.
Ik zou hem ook terug nemen en dit ook duidelijk naar hun sturen. Dan maar even onhandig, dit gezeik wil je toch niet hebben?

Edit: lees nu dat je al duidelijk bent geweest met terug nemen. Heel bijzonder dit... Neem een advocaat en snel.. :=

Wel, ik ga de advocaat die er eerst op zat met de verkoper, terug onder de arm nemen.
Ik weet nu al op voorhand dat ze ons de toegang gaan ontzeggen, maar ja dat zien we dan wel weer.

Heel vreemde mensen ja en de screenshots zijn al genomen, gelukkig!

Ze stellen voor om het met mijn eigen ogen te zien, maar wanneer ik vraag wanneer en welk uur, stilte. Heb ze sinds dan niet meer gehoord.

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:43

Absolem schreef:
Idd als mevrouw gaat dreigen met van alles maar jij al hebt aangeboden om het paard terug te nemen heeft ze geen poot om op te staan. Die wilt gewoon een paard en extra geld om te kijken of er alsnog op kan rijden. Nogmaals zeggen dat je het paard terug wilt nemen gezien hij nu toch al op een pensionstal staat en niet zoals afgesproken op de wei. En anders handen er vanaf trekken . Je bent particulier geen bedrijf dus je hebt al meer gedaan dan je zou moeten .

Dat denk ik er ook van!

Maar natuurlijk, ik geef wel enorm om hem, daarom dat ik er ook meer dan een half jaar over gedaan heb om een geschikte plaats voor hem te vinden + hem altijd op een dure pensionstal heb laten staan. Als je niet geeft om je paard, doe je dit ook niet, denk ik dan. Maar dat doe ik dus wel en daar maakt ze nu duidelijk gebruik van.

Mijn partner zegt dat ik het me zo niet moet aantrekken, maar dat doe je, want mij gaat het niet om het geld, het gaat mij om het paard dat gelukkig moet zijn en eerlijk behandeld moet worden zoals afgesproken! Dus ja, sta ik dan uiteraard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:45

kamiebo1004 schreef:
Cayenne schreef:
Het klinkt alsof de huidige kopers voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en het paard nu toch ook niet is wat ze hadden verwacht, maar ik zou absoluut geen kosten etc aan hen gaan betalen. Zorg dat je het paard zelf op stal krijgt en van daar uit weer verder kijken.

Geloof me, proberen we.
Ik zou hem liever niet terugnemen gezien hij op die pensionstal waar hij bij ons van komt dan weer terechtkomt, een weide zoeken zou ik dan zeker wel doen, maar we zijn gisteravond langs de locatie gereden waar hij zou staan, alles dicht reeds om 18u (wat ik raar vond gezien het mooie weer hier en het uur) en niemand te zien. Ik denk ook niet dat we welkom zijn op het erf.

En het is een enorm lief gebaar van mijn vriend, dat heb ik hem ook gezegd, maar inderdaad ik had het zo ook nooit gedaan. Het is niet dat ik een leek ben met paarden (+20 jaar ervaring), maar nog nooit slecht gevaren in mijn leven. Het is enorm frustrerend, slaap er niet van. Ik wil klacht indienen bij de politie, heb ESHA gebeld, ga de advocaat die er eerst op zat opnieuw aanschrijven om hem dan uiteindelijk toch terug te krijgen.

Ik snap je! Het is ook een ontzettend vervelende situatie :(:)
Ik zou contact opnemen met FloortjeM hier op Bokt.
Zij is hippisch advocate en kan je vast verder helpen. Dat zal vast niet gratis zijn, maar ze heeft absoluut verstand van zaken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:52

Ik zou wel graag duidelijk willen krijgen van ze of het dier nu toch op stal staat / waarom hij niet zoals beloofd op de wei staat.

An sich, als ze verder best goed voor het dier zijn en er echt aan gehecht zijn, er toch een mogelijkheid is dat hij daadwerkelijk wel het grootste deel van de dag op de wei staat? Dan kan het wellicht alsnog een goede plek voor hem zijn?

Ik zou zeker niet zomaar vanalles gaan betalen. Je hebt het dier zelf al weggegeven begrijp ik, dus ze hebben voor het paard niets betaald? En dan nu aan jou vragen om aan hen geld te geven...? Komaan zeg!

Ik zou als ik jou was wat meer duidelijkheid willen hebben over hoe het paard er nu bij staat, of de mensen er wel fijn mee omgaan misschien en echt om hem geven misschien. Zo ja: dan er op mikken dat hij gewoon bij hun blijft. Maar zeker niet gaan betalen: hij is nu HUN verantwoordelijkheid.

Zou ze dan voor de keuze stellen: hetzij is hij nu van hun en trek jij je handen er dus vanaf, je hebt ze immers al het paard gratis gegeven zeg! Hetzij neem jij hem terug. Het is 1 van de 2. Hij is van hun, of hij is niet van hun. Aan hen de keuze.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-05-24 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:53

Ik zou die huidige eigenaren ook de keuze geven: of ik haal hem op, of je houdt er over op.

@Cayenne, Floortje is advocate in Nederland, ik vermoed dat TS van Belgie is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:57

Ik vind het wel heel vreemd dat je ondanks jouw ervaring nooit onderzoek hebt gedaan naar waarom het paard kreupel is. Naast dat zoveel longeren ook geen goede belasting is. Maar de conclusie van jouw DA dat het logische was dat hij onregelmatig liep bij de keuring omdat hij groot is en voor de wagen heeft gelopen is echt waanzin. Geen enkel paard hoort onregelmatig te lopen en het zijn beide geen dingen dat het verklaart. Ik vind het heel bijzonder dat er dus geen onderzoek geweest is vanaf jullie kant.

Verder zou ik heel snel een advocaat inschakelen, het paard terughalen en dan of uitgebreid laten onderzoeken wat er mis is(want wie weet is het gewoon nog te revalideren) of afscheid te nemen. Nooit meer verkopen of weggeven, dit is altijd gevaarlijk want je bent echt het miljoenste verhaal waar paard of toch weer bereden wordt of allerlei problemen mee komen.
In ieder geval niks over betalen hebben, gewoon de advocaat inschakelen en daarmee bespreken wat de handigste weg is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:59

Heb je op papier (mail/app) staan dat jij aanbiedt hem terug te halen (en de prijs terug te betalen) en dat zij weigeren?
Dat is jouw bewijs dat jij het goed wilde doen, want hoe langer dat duurt hoe eerder een rechter zal zeggen.. ja ze hebben hem nu al 6-12 maanden en zijn gehecht bla bla.

Alle contact alleen via mail/app zodat er bewijs is wat er gezegd/afgesproken wordt.

kamiebo1004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 11:01

pmarena schreef:
Ik zou wel graag duidelijk willen krijgen van ze of het dier nu toch op stal staat / waarom hij niet zoals beloofd op de wei staat.

An sich, als ze verder best goed voor het dier zijn en er echt aan gehecht zijn, er toch een mogelijkheid is dat hij daadwerkelijk wel het grootste deel van de dag op de wei staat? Dan kan het wellicht alsnog een goede plek voor hem zijn?

Ik zou zeker niet zomaar vanalles gaan betalen. Je hebt het dier zelf al weggegeven begrijp ik, dus ze hebben voor het paard niets betaald? En dan nu aan jou vragen om aan hen geld te geven...? Komaan zeg!

Ik zou als ik jou was wat meer duidelijkheid willen hebben over hoe het paard er nu bij staat, of de mensen er wel fijn mee omgaan misschien en echt om hem geven misschien. Zo ja: dan er op mikken dat hij gewoon bij hun blijft. Maar zeker niet gaan betalen: hij is nu HUN verantwoordelijkheid.

Zou ze dan voor de keuze stellen: hetzij is hij nu van hun en trek jij je handen er dus vanaf, je hebt ze immers al het paard gratis gegeven zeg! Hetzij neem jij hem terug. Het is 1 van de 2. Hij is van hun, of hij is niet van hun. Aan hen de keuze.

Wel, hij heeft al zijn materiaal ook meegekregen zodat hij met zijn vertrouwt gerief in de hand genomen kan worden, ... Ik blijf altijd beschikbaar als ze nog een vraag hebben over zijn gedrag, wat hij het liefste heeft, etc. en dat wil ik ook blijven, maar op deze manier is er inderdaad geen beginnen aan. Ik heb aangeboden voor hem terug op te halen, ook al is dit zeker niet het beste voor hem en zou ik dit het liefste niet doen omdat hij dan ook weer op een pensionstal komt te staan tot ik een weide heb gevonden.

Ze schilderen mij af als een onmens, ik wil hen helpen met oplossingen etc., wanneer het het boekje betreft zoals zij beweren. Maar het chipnummer komt overeen met het boekje, dus ik begrijp ook niet goed hoe of wat. Ik heb alle gegevens nog, dus ik bel straks na het werk even naar Zangersheide om verhaal te halen, misschien weten zij iets meer. Indien alles klopt, kunnen zij mij dit ook doorgeven dat het voor het stamboek klopt en kan ik dit ook aantonen.

Ik vind het gewoon jammer dat ze dit proberen en doen, we hebben gemeenschappelijke vrienden, etc. dus dat was voor mij een teken van 'oké, deze mensen zijn oprecht en menen het goed met hem' en ik denk het oprecht wel, maar ze willen inderdaad gewoon geld, lijkt nu.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:05

kamiebo1004 schreef:
Cayenne schreef:

Geloof me, proberen we.

Waarom is de weide bij je oude pony, waar je hem eigenlijk ging zetten, dan nu geen optie meer?
Dit paard was sowieso al duidelijk dat die nooit de verkoop in mocht ...

Juridisch gezien doe je wat je moet doen, als je aangeboden hebt hem voor dezelfde prijs terug te nemen dan heeft de nieuwe eigenaar geen poot om op te staan. Vraag is mss wel wat er met de reeds gemaakte dierenartskosten zal gebeuren (of dat de verantwoordelijkheid is van de nieuwe eigenaar of alsnog op jou kan verhaald worden bij terugname.).