Extreem gevaarlijk vluchtgedrag/ hersentumor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Extreem gevaarlijk vluchtgedrag/ hersentumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 09:54

Afbeelding

Ten einde raad!

Ik open dit topic na een klein jaar van piepkleine stapjes naar voren en sprongen naar achteren. Ik zoek gelijkluidende ervaringen om te kunnen bepalen welke stappen ik nog kan nemen om mijn paard te helpen.

Het paard:
Mijn paard is een nu 5 jarige zelfgefokte ruin, Nederlandse Appaloosa. Het is een paard met veel tegenstelling, 2 kruinen (zover dat iets zegt), en als ik hem typeer is het een vuur en watertype.
Hij lijkt qua gedrag in omgang met mensen op een soort labrador: sociaal, er graag bij zijn, licht lomp, niet snel bang voor gekke dingen (bv een heftruck voor zijn box, verkeer op de weg e.d.). Komt altijd meteen als ik hem fluit op de weide. Hij staat net iets boven het midden in een groep, als ik het goed zie.

Als veulen het hele veulen ABC bijgebracht. Met 6,5 maand naar de groepsopfok. Sinds maart 2022 op stal. Vanaf maart 2022 tot en met augustus 2022 zelf aan de gang gegaan met wennen aan alles tot en met de complete bepakking voor een rijpaard (en longeren en alles commando's die daarbij horen natuurlijk) en het moment dat er eigenlijk alleen nog maar iemand op hoefde te gaan zitten. Dit alles deed hij echt braaf! Geen wanklanken, niet rennen, niks. Echter, het onder de man brengen besteed ik uit omdat ik daar niet handig genoeg voor ben. Dus hij is naar een professional gegaan voor dat laatste stukje.

Beleerstal
Daar is mijn paard gereden geweest maar er is ook een nare gebeurtenis geweest (extreem gevlucht) waardoor hij enigszins gewond raakte. Het beleren was overigens ook lastig omdat mijn paard veel spanning opbouwde. En: het ging 4 dagen eigenlijk heel erg goed en de 5e dag ontplofte hij dan gigantisch. Vanuit het niets. Niemand zag enige voortekenen waardoor je kon bevroeden dat hij zou gaan exploderen. Het exploderen is rennen als een raket, bokken en niets meer zien. Maar dan extreem.

Weer thuis & niet op 0 maar -10..
Eind september (na het ongeval) dus weer opgehaald naar huis om te herstellen. En vanaf dat moment bleek dat ik met hem niet op 0 weer kon beginnen, niet op -5 maar op hoogstens -10. Ik kon niet eens meer een deken op zijn rug leggen, zo bang! Het op een cirkel om me heen zetten aan de longe was onmogelijk want: extreem vluchten. Dit kon ik niet meer zelf oplossen. Ik heb vrijwel meteen een goed opgeleide grondwerkjuf in de arm genomen en met haar erbij zetten we hele kleine stapjes in de richting van meer zelfvertrouwen en elkaar weer meer begrijpen.
Paard kan een deken op, kan weer aan de longe met rust en vertrouwen en kan zo nu en dan een longeersingel aan zonder spanning. Echter, ook hier weer: het gaat een paar keer achter elkaar goed en dan ineens, zonder voor getrainde ogen, zichtbare tekenen van spanning ontploft hij to the max. Hij gaat als een raket rennen, bokken, door in de bak aangebrachte lintomheining heen en toont dat hij over de bakrand wil springen. Als je een paard extreem gek hebt zien doen, doe dat bij deze maar x 2. Ik heb helaas (nog) geen filmmateriaal.

Oordeel
Het is onbegrijpelijk voor ons. Ook een zeer gerenommeerde eigenaar van een trainingsinstituut in Nederland gaf aan dat hij in de tientallen jaren dat hij honderden, zo niet duizenden paarden heeft gezien/getraind nog maar een stuk of 4 of 5 x een paard zag met dergelijk gedrag (dagen achter elkaar prima en braaf en dan vanuit het niets zwaar extreem doen). Hij heeft mijn paard ook daadwerkelijk het gedrag zien vertonen op die extreme manier. Het vermoeden van een hersentumor of afwijking in de hersenen werd genoemd. Het is een beetje Jekyll & Hyde want: dit paard is superlief, supersociaal naar mensen, pakt iedereen in met zijn uiterlijk en personality. Hij bijt nooit, schopt nooit, valt niemand aan. Maar de andere kant is, bij kennelijke spanning of het niet meer kunnen verwerken van prikkels, dodelijk gevaarlijk voor hemzelf en mensen. Hij ziet niks meer en rent gewoon door.

Extra info
Nu wordt dit paard ook behandeld voor de ziekte van Lyme, dit kan een neurologische component geven waar rekening mee moet worden gehouden. Daarnaast is mij bekend dat paarden uit zijn "lijn" vaker moeite hebben met leren/beleren. Dit lukte uiteindelijk wel maar was niet makkelijk.

Nu?
Ben ik ten einde raad. Het is voor iedereen een raadsel dat een paard dat zo fijn is in de omgang, zo extreem gedrag kan laten zien en dan echt out of the blue. Dit gebeurt echter wel alleen in een situatie waarbij je iets met hem doet. Ik heb het hem nooit op de weide zien doen.

Is er iemand die dit soort gedrag herkent? Zou dit medisch (afwijking hersenen/tumor?) zijn of een gedragskwestie? Is er handelingsperspectief? Wie zou kunnen helpen?

Mijn omgeving ziet een lief, mooi paard maar gevaarlijk en onvoorspelbaar vanwege geen voortekenen en zou het liefst zien dat hij de eeuwige groene grasvelden gaat begrazen. Ik ben ook ten einde raad en realiseer me telkens meer dat dit niet het allround gebruikspaard voor mijzelf lijkt te gaan worden waar hij voor gefokt is en waarvan ik had gehoopt zoveel plezier mee te gaan beleven.

Help? :(

tiwi1969

Re: Extreem gevaarlijk vluchtgedrag/ hersentumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:00

Heb je al röntgenfoto’s gemaakt van benen, rug en hals?
Het klinkt mij alsof er ergens een pijnpunt getriggerd wordt waardoor hij af gaat.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:04

tiwi1969 schreef:
Het klinkt mij alsof er ergens een pijnpunt getriggerd wordt waardoor hij af gaat.

oh ja, ik heb hem als 3 jarige door de röntgen gehad. En voordat de ruiter erop zou gaan zijn rug en hals nog extra bekeken door de kliniek. Niks aan de hand.
Klinisch onderzocht door 2 los van elkaar opererende paardenartsen en gezonde jonge ruin verklaard.

Bedankt voor je vraag. Deze informatie miste nog idd. :Y)
Laatst bijgewerkt door femskie op 14-07-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:05

Rug en halswervels duidelijk op de foto, pas als daar geen afwijkingen te zien zijn kun je aan iets gedragsmatigs gaan denken, maar als er ergens een zenuwbeknelling op kan treden heeft werken aan gedrag niet zo veel zin.

edit: afwijkingen aan de halswervels C5-C7 worden vaak niet opgemerkt bij gewone rõntgenfoto's , er moet echt vanuit een bepaalde hoek gekeken worden.
Laatst bijgewerkt door prompter op 14-07-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:06

Ik zou hem ook door de medische model halen. Botten/ gewrichten/ artrose etc. Voor een in de basis kalm paard is het raar dat hij zo heftig reageert..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:08

Ik zou eerder denken aan een gevoelig paard, waar een fout is gemaakt tijdens het inrijden. Bij een hersentumor of iets dergelijks zou jij zelf met beleren hier ook tegenaan gelopen zijn. Maar veel mensen die veel ervaring hebben met paarden beleren denken het allemaal al te weten en maken dan fouten met paarden die net even wat gevoeliger/anders zijn dan gemiddelde paard.
Of het punt ligt bij pijn in het lichaam in een gebied wat pas aan bod kwam met rijden. (de meest voor de hand liggende heb je naar gekekeken begrijp ik, maar kijk ook naar minder gebruikelijke punten)
Zou zeker goed verder zoeken en niet direct het ergste denken. Het komt echt niet veel voor dat een paard echt niet goed in zn hoofd is.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 14-07-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:09

prompter schreef:
Rug en halswervels duidelijk op de foto, pas als daar geen afwijkingen te zien zijn kun je aan iets gedragsmatigs gaan denken, maar als er ergens een zenuwbeknelling op kan treden heeft werken aan gedrag niet zo veel zin.

edit: afwijkingen aan de halswervels C5-C7 worden vaak niet opgemerkt bij gewone rõntgenfoto's , er moet echt vanuit een bepaalde hoek gekeken worden.

Eens!

Ik neem aan dat je dan doelt op ECVM problematiek? Ik heb daar idd over gelezen dat foto's dan uit speciale hoek moeten worden genomen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:10

Poeh, wat een heftig en ingewikkeld verhaal.

Ik zou zijn hoofd ook willen checken of er geen tumor oid zit.
Wat voor blessure had hij opgelopen bij het inrijden? Kan het zijn dat hij gevallen is en ook op zijn hoofd/nek/rug een klap heeft gehad?

Verder valt me op dat de problemen begonnen na de verhuizing naar de stal waar hij is beleerd. Ook daarna is hij een aantal keer verplaatst. Naar huis, naar de grondwerkjuf, weer naar huis. Zou het kunnen dat hij daar extreem op reageert? Het is natuurlijk best een happening, verhuizen, zijn vertrouwde mens kwijt en kort daarop aan de gang met beleren.

Kan je een tijdlijn schetsen? Hij was tot 6,5 maand thuis, toen opfok tot 3 jaar en op de foto geweest? Hoe lang was hij thuis voor hij naar de beleerder ging? Hoe lang daar, en thuis, en weer bij de grondwerkjuf?
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 14-07-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:10

Zie je echt niets aan hem? Sommige paarden kunnen in het leren heel introvert zijn en helemaal in zichzelf keren. Dan lijkt het allemaal braaf en goed te gaan totdat ze dus in een keer ontploffen. Zie je hem gedurende stapjes die je maakt ook steeds verwerken en ontspannen? Dus knipperde ogen, ontspannen neus en mond, likken en kauwen. Je schrijft er deskundige bij te hebben, dus ik denk haast wel dat dit goed onder de loep is genomen, maar wilde het je wel meegeven.

Verder zou ik ook echt medisch uitsluiten.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:10

troi schreef:
Ik zou hem ook door de medische model halen. Botten/ gewrichten/ artrose etc. Voor een in de basis kalm paard is het raar dat hij zo heftig reageert..

Ja, dat is ook het raadsel idd. Dus vandaar ook overal al beeld van laten maken maar niks op te zien qua botten en gewrichten. Dus of iets met weke delen of in het hoofd kom ik dan op uit.. :( Maar goed, ik weet het allemaal niet meer..

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:11

Ik zit aan een MRI te denken, is kostbaar, maar dan weet je gelijk of zijn hersenen ok zijn.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:12

femskie schreef:
tiwi1969 schreef:

oh ja, ik heb hem als 3 jarige door de röntgen gehad. En voordat de ruiter erop zou gaan zijn rug en hals nog extra bekeken door de kliniek. Niks aan de hand.
Klinisch onderzocht door 2 los van elkaar opererende paardenartsen en gezonde jonge ruin verklaard.

Bedankt voor je vraag. Deze informatie miste nog idd. :Y)

Hij is dus voor het ongeluk op de foto geweest en daarna niet meer?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:14

mystery1980 schreef:
Ik zou eerder denken aan een gevoelig paard, waar een fout is gemaakt tijdens het inrijden. Bij een hersentumor of iets dergelijks zou jij zelf met beleren hier ook tegenaan gelopen zijn. Maar veel mensen die veel ervaring hebben met paarden beleren denken het allemaal al te weten en maken dan fouten met paarden die net even wat gevoeliger/anders zijn dan gemiddelde paard.
Of het punt ligt bij pijn in het lichaam in een gebied wat pas aan bod kwam met rijden. (de meest voor de hand liggende heb je naar gekekeken begrijp ik, maar kijk ook naar minder gebruikelijke punten)
Zou zeker goed verder zoeken en niet direct het ergste denken. Het komt echt niet veel voor dat een paard echt niet goed in zn hoofd is.

Dit leek voor mij in eerste instantie ook het meest plausibel: er is iets te snel en over grenzen gegaan en het is wel een gevoelig paard idd. Dit heb ik ook nadrukkelijk aangegeven/ neem de tijd. Ook al staat ie hier een half jaar, als het goed is voor hem is het prima.

Kan je de minder gebruikelijke punten noemen waar jij aan denkt? :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:17

mystery1980 schreef:

Hier sluit ik mij bij aan.
Bij een hersentumor zou hij toch ook al raar gedrag hebben laten zien in de tijd dat jij er mee bezig was ts?
Lijkt mij eerder dat hij op die beleerstal niet op zijn gemak was, daar toch door gegaan is met beleren, teveel over zijn grens gegaan en daarop is ontploft en een trauma heeft gekregen.
Of door pijn.
Maar niet door een tumor.

Ik heb vroeger een paard met een vermoedelijke tumor gekend. Want eigenaar wilde geen duur onderzoek -O-
Maar die deed dat ook op momenten aan de hand waarop het niet logisch was.
Ging zomaar stijl omhoog, ook als er niets van hem gevraagd werd, niet tijdens een correctie oid, zo hoog dat hij ook regelmatig achterover viel. Dan stond hij op en liep zo weer mee alsof er niets was gebeurt.
Beestje was toen pas 2,5. Echt zo'n lieverd. En dat bleef hij doen er werd zelfs meer op den duur.
Ik maakte daar dus paarden zadelmak, maar die ben ik niet aan begonnen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:17

Is hij op pssm1 en MIM getest?

Sanet

Re: Extreem gevaarlijk vluchtgedrag/ hersentumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:22

Zou ESDR iets voor hem zijn? Zit er iemand in de buurt die dit doet?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:23

DuoPenotti schreef:
mystery1980 schreef:
. Bij een hersentumor of iets dergelijks zou jij zelf met beleren hier ook tegenaan gelopen zijn.

Hier sluit ik mij bij aan.
Bij een hersentumor zou hij toch ook al raar gedrag hebben laten zien in de tijd dat jij er mee bezig was ts?

Het ding met tumoren is echter wel dat ze groeien, kan dus prima dat het eerst geen probleem was maar dat wel steeds meer wordt. Ik zou het dus wel willen uitsluitend, al is het maar omdat andere gedragsmatige stappen geen zin hebben als dit aan de hand is. TS is immers alweer een tijdje met goed grondwerk bezig en komt niet verder.

Overigens ook mee eens dat het bij de beleerder mis gegaan kan zijn hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:24

Lijsken schreef:
Het ding met tumoren is echter wel dat ze groeien, kan dus prima dat het eerst geen probleem was maar dat wel steeds meer wordt. Ik zou het dus wel willen uitsluitend, al is het maar omdat andere gedragsmatige stappen geen zin hebben als dit aan de hand is. TS is immers alweer een tijdje met goed grondwerk bezig en komt niet verder.

Ja maar dat hij precies is gegroeid op die beleer stal vind ik te toevallig.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:26

DuoPenotti schreef:
Lijsken schreef:

Ja maar dat hij precies is gegroeid op die beleer stal vind ik te toevallig.

Snap ik :j
Daarom vroeg ik ook een tijdlijn aan TS. Hoe lang heeft hij overal gestaan, wanneer was het ongeluk (en wat voor ongeluk was dat) en was het gedrag de oorzaak van het ongeluk, of is het een gevolg ervan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:26

Doet hij alleen extreem wanneer je dingen van hem vraagt? Wanneer je de gewone omgang met hem hebt, is hij dan wel consequent betrouwbaar?
Niet ieder paard kan door wat dan ook een fijn rijpaard worden, maar wel een fijn paard zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:31

Lijsken schreef:
Snap ik :j
Daarom vroeg ik ook een tijdlijn aan TS. Hoe lang heeft hij overal gestaan, wanneer was het ongeluk (en wat voor ongeluk was dat) en was het gedrag de oorzaak van het ongeluk, of is het een gevolg ervan.

Citaat:
Sinds maart 2022 op stal. Vanaf maart 2022 tot en met augustus 2022
Eind september (na het ongeval) dus weer opgehaald naar huis om te herstellen

Daar lijkt dan niet heel veel tijd in te zitten.

De rest van de vragen ben ik ook wel benieuwd naar :j

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:36

Ik ga met Lijsken mee , paard is voor de training op de foto geweest en gezond verklaard .
Na de training en ongeluk niet meer …
Zou zelf eerst eens achterhalen wat daar precies gebeurd is en toch opnieuw foto’s laten maken .

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:40

femskie schreef:
mystery1980 schreef:

Dit leek voor mij in eerste instantie ook het meest plausibel: er is iets te snel en over grenzen gegaan en het is wel een gevoelig paard idd. Dit heb ik ook nadrukkelijk aangegeven/ neem de tijd. Ook al staat ie hier een half jaar, als het goed is voor hem is het prima.

Kan je de minder gebruikelijke punten noemen waar jij aan denkt? :)

Ik denk niet aan bepaalde punten specifiek, als je alle punten wilt checken kun je eeuwig bezig blijven geloof ik, heb zelf ook een flinke zoektocht bij mijn eigen paard achter de rug. Ik kan nu wel zeggen check ook de hoeven eens want die worden extra belast bij ruitergewicht maar ik weet helemaal niet of dat in jouw situatie interessant is om te checken.
Jij kent je paard het beste en jij zult punten moeten verzamelen die het meest waarschijnlijk voor hem zijn.

Je zou lijstjes kunnen maken met oefeningen waarbij hij wel over het punt heen komt van het extreme gedrag en waarbij niet. Lijstje met oefeningen waarbij het gedrag nooit aan de orde is geweest en nog goed gaan. Kijken of er daarbij bepaalde spieren/lichaamsdelen/pezen enz belast worden die bij de andere oefeningen niet belast worden.

Je kunt ook eens lekker een dagje bij je paard in de wei doorbrengen, om eens te kijken naar vreemde dingen. Staat hij altijd met hetzelfde beentje op rust, vermijd hij harde ondergrond, is hij chagerijnig naar andere paarden? Alles wat maar op ongemak kan duiden onderzoeken. Een uurtje bij je paard langs geeft een ander beeld dan hem een hele dag observeren.

Deze 2 dingen hebben mij geholpen te vinden wat er aan de hand was. Het is heel logisch als je het even niet meer weet, dat gevoel herken ik heel erg. Laat de liefde voor je paard je erdoorheen helpen, ik hoop dat je snel vindt wat er is.

ps. de tijdlijn maken en uitschrijven, lijkt me ook een goed idee. Wellicht geeft het voor jezelf ook duidelijkheid.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:45

Heeft het paard wel de kans gehad om alles in zijn hoofd te verwerken? Ik weet dat veel Ijslanders zadelmak gemaakt worden en dan weer een aantal maanden met rust gelaten worden voordat ze weer verder beleerd worden.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:46

Noor Tanger had laatst het op haar Facebook ook over een paard wat qua verhaal wel op die van jou lijkt.
Die blijkt vervormde halswervels te hebben, maar was in 1e instantie ook goedgekeurd.

Ze heeft het 5 juni geplaatst, misschien herken je daar wat in.