Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 10:08

hoi allemaal, ik hoop dat het hier goed staat, mijn merrie en ik gaan zondag eens een wedstrijdje meepikken maar nu zag ik dat het wel warm zal worden (hoewel ze ook regen geven dus hopelijk helpt dat) Ik rij 1 warm-up proef (niveau 0 dus echt simpel) zodat ze gewoon even alles al heeft kunnen zien en zodat ik weet hoe ze reageert op de omgeving. Daarna rijden we 1 zwaardere proef (niveau 1) welke voor ons zeker niet appeltje eitje is maar wel gewoon ons niveau.
Nu wilde ik sowieso voor de eerste proef maar een 20 minuten losrijden, het is gewoon een proef met stap draf galop dus geen gekke dingen, moet dus prima lukken met 20 minuten. Aansluitend is er dan de zwardere proef waarvoor ik dan ook dacht aan ongeveer 20 minuutjes aangezien ze dan al los is dus wil ik gewoon even een keer voor elk been wijken en een volte 10m in galop rijden op beide kanten.

Dit is dus ongeveer hoe ik het plan, ik ken de locatie ook dus weet wel waar ik water kan vinden etc. In Het water dacht ik ook sowieso wat appelsap te doen zodat ze goed drinkt en genoeg wortels meenemen ipv droge koekjes.

Nu dacht ik ook nog om een slobber te geven die rijk is an elektrolyten, hebben jullie hiervoor suggesties?

Losrijden is al binnen dus ze zal alles bij elkaar misschien 15 minuten buiten zijn voor de proef. En natuurlijk gaan we ook erg veel stappen tussendoor!

Zijn er dingen die ik nog over het hoofd zie waar jullie aan denken of hebben jullie n og twijfels bij mijn planning? mijn paard is in goede vorm, het is niet zo dat ze nu eerst een maand heeft stilgestaan.

Ik hoop dat jullie wat willen meedenken!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:59

Voor slobber en elektrolyten is die van Pharmahorse top, kun je ook droog voeren. Ze adviseren wel om daar van te voren al mee te beginnen en niet alleen als symptoom bestrijding te geven. Ik geef het voor een zware training/ wedstrijd met warm weer al ruim een week van te voren droog over het krachtvoer heen.

Eventueel tussen de 2 proeven door even koelen door er paar flessen water over heen te gooien of af te sponzen.

En kijk vooral naar je paard hoe fit die is.

https://www.pharmahorse.nl/catalog/product/view/id/475/

Cinnepin

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:56

Het wordt boven de 30 graden..dus gewoon niet? Paarden hebben het nog sneller warmer dan wij. En dan ook nog in een trailer vervoeren? Heb je je paard lief laat je hem met rust of geef je hem een douche.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:59

Als het boven de 28 graden werd, liepen mijn dravers niet, dat wou ik ze niet aandoen. Gelukkig werken er steeds meer organisaties met hitteprotocollen, ik vind niet dat een dier hoeft te werken met zulke temperaturen.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:01

Cinnepin schreef:
Het wordt boven de 30 graden..dus gewoon niet? Paarden hebben het nog sneller warmer dan wij. En dan ook nog in een trailer vervoeren? Heb je je paard lief laat je hem met rust of geef je hem een douche.

Dit inderdaad! :)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:04

Cinnepin schreef:

Dit. Met die warmte of vroeg in de ochtend starten, of niet. Het is geen selectie of kampioenschap waar iets vanaf hangt. En zelfs dan, zou ik niet zo snel gaan.

Ga je wel. Emmer water mee en tussen losrijden en proef afsponsen en na het afzadelen nog een keer. Pakje appelsap door de emmer water zodat ze makkelijker drinken. Paard niet onnodig op de wagen zetten, maar of buiten de trailer houden om te grazen of tussendoor thuis brengen. Bak slobber met elektrolyten zodat vochtgehalte op niveau blijft.

Overigens is 20 min losrijden prima. Maar tussen proef 1 en 2 houd ik liever Max 10 minuten aan. En dan pak ik ze echt krap 5 minuten op en de rest stap oefeningen. Je kunt natuurlijk ook 1 proef rijden als het al erg warm is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:18

Voldoende drink- en afkoelmogelijkheden geven en dan komt het wel goed. In de gaten houden of de trailer niet te warm wordt. Persoonlijk zou ik niet meer met zulke temperaturen starten, maar heb dat in het verleden wel gedaan en nooit problemen ervaren. Mijn trailer bleef altijd heel koel dus dat scheelde wel behoorlijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:22

Waidida schreef:
Zijn er dingen die ik nog over het hoofd zie waar jullie aan denken of hebben jullie n og twijfels bij mijn planning?

Zie je niet over het hoofd dat het zondag loeiheet wordt? Gevoelstemperatuur 30 graden of meer.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 19:33

Ik begrijp jullie reacties, sowieso kijk ik zelf zondag nog aan of er effectief wordt gestart of niet, het weer kan nog veranderen maar als het echt te warm wordt starten we gewoon niet hoor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 23:57

Niet alleen voor je paard is het warm, maar voor jezelf ook. Hier ga ik niet actief zijn buiten na zo 10 uur 's morgens op zulke dagen. Met voorspellingen van 25 graden of meer vindt ik het voor mij en paard niet verantwoord en al zeker niet op een wedstrijdterrein wat meestal open terrein en dus volle zon betekent op zijn minst voor de proef zelf. Komt nog eens trailer in volle zon bij, dus koele plek gaat lastig worden.
Op gezond verstand, fatsoen oid van wedstrijdleiding rekenen zou ik niet doen. Dat is combi van teveel tijdinvestering al gedaan om alles te regelen en als KNHS niks zegt gaan ze gewoon door. Verantwoordelijkheid ligt dus geheel bij jouw, zat anderen zullen wedstrijd hogere prio geven en zeker als organisatie gewoon alles laat doorgaan.
Hier zou ik kiezen voor niet starten, maar wedstrijden hebben hier geen prio.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 00:00

Ik ken de proeven die je gaat rijden en boven de 30 graden laat je IMO een paard geen proeven lopen. Ook geen niveau 0. Het is niet enkel het proefje maar ook het vervoer dat warm is en energie kost. Dus neem dat ook mee in je overweging, het losrijden en proefje is het lichtste deel van de wedstrijd op dit niveau.

Op alle andere dagen is zomer en winter imo hetzelfde. Zorg dat het paard kan drinken. Spoel ze af indien het daar voldoende warm voor is of spons ze af als er geen spoelplek is. Op dit niveau hoort een paard niet zo belast te worden dat ie speciale ondersteuning nodig heeft. Als je voor je gevoel een extra’tje wil bieden als beloning na de wedstrijd dag kan je gewoon slobber kopen. :) veel paarden zijn daar behoorlijk blij mee en je geeft ook meteen extra vocht. Je kan ook op de wedstrijd al een licht verteerbare vrij natte slobber geven als het paard niet goed drinkt op wedstrijd. (Mijn ruin dronk moeilijk vroeger maar een slobber soep ging er altijd goed in en dan had ie ook vocht binnen.)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 06:41

Inderdaad gewoon niet gaan. Het wordt veel te warm en er komen nog genoeg andere wedstrijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:26

jullie gaan toch serieus niet mag ik hopen??
is toch niet te doen nu!!

als een organiatie dit ook gewoon door laat gaan nu dan vind ik dat die ook op hun vingers getikt mogen worden!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:48

Ik vind het van concoursen zoals CSI Ommen ook slecht dat het gewoon doorgaat onder het mom "we hebben genoeg voorzieningen zoals waterpunten voor de paarden". Ja, maar ze moeten wel nog steeds met die hitte springen. De concoursen bij ons in de buurt zijn gewoon netjes afgelast.. Maar als het doorgaat, neem dan aub zelf een verstandig besluit.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:06

Texas02 schreef:
Inderdaad gewoon niet gaan. Het wordt veel te warm en er komen nog genoeg andere wedstrijden.

Inderdaad gewoon niet gaan.
Het is niet zo ingewikkeld.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:12

Zulk heet weer en ook nog code oranje/geel? Dan mag ik hopen dat je je gezond verstand gebruikt en dus niet gaat en ook niet er nog over twijfelt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:15

Ik snap de twijfel ook niet. Van de organisatie niet. Maar ook van jezelf als eigenaar niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:16

Popstra schreef:
jullie gaan toch serieus niet mag ik hopen??
is toch niet te doen nu!!

als een organiatie dit ook gewoon door laat gaan nu dan vind ik dat die ook op hun vingers getikt mogen worden!

Helemaal eens, en wij zijn het echt nooit eens. Kwalijk van de organisatie!

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:40

Tja maar laten we allemaal even niet vergeten dat de KNHS verenigingen gewoon wedstrijdafdracht vraag he? Sommige verenigingen hebben eenmaal niet veel vet op de botten om dat allemaal maar voor lief te nemen en zelf die kosten te dragen.
En heel eerlijk? Hier aan de kust prima weer om een proef te rijden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:48

Locatie speelt wel een rol, hier is het snik en snikheet.
Na 6 mesthopen van de track opscheppen, in de schaduw ook nog, loopt het water je al langs de rug.
Maar om de kosten wel gaan; dat is dan jammer. Je gaat voor dat geld toch je paard niet belasten ongeacht of het wel of niet doorgaat? Je beslist toch zelf met gezond verstand lijkt me. Bovendien; bij code oranje de weg op met trailer? Nop, geen haar op mijn hoofd.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:23

Vanmorgen op de regiokampioenschappen gelopen en dan zie je wel dat het ene paard er beter tegen kan dan de ander. Waar de 1 drijfnat was, had een ander alleen het schuim tussen de billen.

Ben zelf gister op wedstrijd geweest maar was om half 11 weer thuis, prima te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:27

Die wat nu in het belgisch limburg op wedstrijd zijn (en de proeven die TS noemt zijn belgisch) zitten geen r**t met hun paard in. Ik heb hier eentje die heel goed tegen de warmte kan. Zette de weide open en hij ging er drie passen op om zich vervolgens om te draaien en weer in de schaduw van de boom te gaan staan. :+

Om 5 uur in de ochtend was het hier al 26°C

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:32

Ik weet niet in welke regio de wedstrijd is/was maar hier is het lang geen 30 graden meer n ook is hier geen noodweer voorspelt. Geldt niet voor heel NL he?

Wel is het hier benauwd en bijna windstil, nog niet echt lekker maar een wedstrijd zou imo wel kunnen. Zou me idd drukker maken om het vervoer, in de trailer kan de temperatuur flink oplopen!

Benieuwd wat de TS heeft gedaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:16

fohadie schreef:
Ik weet niet in welke regio de wedstrijd is/was maar hier is het lang geen 30 graden meer n ook is hier geen noodweer voorspelt. Geldt niet voor heel NL he?

Wel is het hier benauwd en bijna windstil, nog niet echt lekker maar een wedstrijd zou imo wel kunnen. Zou me idd drukker maken om het vervoer, in de trailer kan de temperatuur flink oplopen!

Benieuwd wat de TS heeft gedaan!

Hebben jullie een "niveau 0" proef?
Belgie nl. wel. En voor heel Belgie is code geel of rood afgekondigd afhankelijk van het gebied. TS zit in Antwerpen en van wat ik hoor van mijn vrienden daar is het daar ook om te stikken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:32

Het is hier (Brabant) 33 graden en bloedbenauwd. Vanochtend om 8 u met bijna 25 graden de stallen gedaan en het is echt niet te doen. No way dat ik op concours zou gaan nu. Voor wat? 15 euro prijzengeld of een lintje?