Ik heb even wat hulp nodig, want hoe kun je tijdens het rijden je lichaam nou goed ontspannen?
Mijn situatie:
Mijn paard zit niet echt vast, 3 weken geleden de fysiotherapeut erbij gehad en die was tevreden. Zij komt 1x per halfjaar. Ik daarentegen hou me ontzettend vast, met name in mijn rug en schouders, maar ook mn (boven)benen. Mijn onderbenen kan ik ook niet (goed) aansturen, die zijn daarentegen zo beweeglijk als maar zijn kan. Ik kan ze gewoon niet goed stilhouden waardoor ik elke pas beengeef.
Onwijs lastig, want mijn instructrice vertelt me vaak dat ik mijn schouders mag ontspannen.. maar dat lukt niet.

Na de les sprak ik met een meisje op stal en die zei me mn schouders strak te houden en daarna eens helemaal te laten zakken en ontspannen, toen kwam ik tot de conclusie dat ik zelfs dan mn schouders gespannen hou..
Doordat ik zo strak zit, kan ik uiteraard niet fijn meebewegen met mn paard wat ook weer gevolgen heeft voor mn paard. En ik ben er klaar mee, ik wil verandering. Ware het niet dat ik oprecht niet weet waar ik zou moeten beginnen. Fysio lijkt me geen slecht plan; maar ik denk dat alleen een fysio mij niet gaat helpen.
Nog even wat info: ik wil heel graag veranderen, maar het moet wel binnen het haalbare blijven. Voor studie reis ik elke dag 2u enkele reis, wat zo’n 4/4,5 per dag is. De wil is er, maar ik heb geen tijd iedere dag iets te doen eraan. Voor het leuke is zo’n 2/3x per week haalbaar. Ik probeer naast het paardrijden al zo’n 2x per week oefeningen thuis te doen om wat extra spiertjes te kweken.
Hopelijk heeft iemand hier wat tips voor mij.