Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piepiekuiken

Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 22:42

Hi! :)

Een tijdje terug plaatste ik (op bokt) een enquete ter ondersteuning van mijn scriptie met de onderzoeksvraag: 'In hoeverre kan inzicht in de cyclus van de merrie de tevredenheid over de samenwerking vergroten?

Daar kwamen interessante en ook wel verrassende antwoorden uit naar voren. De scriptie is zo goed als af en wordt binnenkort ingeleverd, maar de antwoorden op de enquete (naast andere resultaten uit veldonderzoek) maakten me nog nieuwsgieriger naar jullie persoonlijke visies, vragen en vraagtekens over/bij dit onderwerp.

Ik geef expres even geen specifiek voorzetje, want ik wil juist een brede opening voor een discussie/gesprek creëren :)

*\o/*

Mungbean

Re: Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:48

Ik heb hem ingevuld maar geen vragen.
Mijn merrie is niet anders in het werk tijdens de hengstigheid. Ook bij eerdere merries merkte ik het niet of nauwelijks. Ik denk ook dat dit de normaal zou moeten zijn bij een gezonde merrie.

Wat vond je verrassend in de enquete?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:56

Ik reed vroeger een merrie waarbij tijdens de hengstigheid geen dressuur mee te rijden was. Plakken aan het been, bij veel been gaan staan plassen enz.
Springen was geen probleem dus ik startte haar tijdens de hengstigheid alleen in het springen en tussendoor pakte ik de witte hekjes mee.

Thuis ging ik ook geen dressuur rijden als ze hengstig was. Beetje klooien met balkjes, wat vrijspringen en gewoon gymnastiek op lage sprongetjes ging wel prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:08

Ik vraag me echt af in hoeverre 'inzicht' in de cyclus iets kan doen mbt 'vergroten samenwerking'.
Als je paard niet lekker te rijden is als ze hengstig is (zie post AnneGTI) zal je dan toch op één of andere manier moeten ingrijpen in/op die cyclus als je wél samenwerking wilt in die week.
Want van wéten dat je merrie hengstig is wordt de samenwerking niet beter, lijkt me. Hooguit besluit je niet te rijden, maar dat is niet hetzelfde.

Overigens heb ik in 40 jaar eigen paarden (en op 2 ruinen na, alleen merries) nog nóóit een merrie gehad die anders was tijdens de hengstigheid.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:13

Ik ben wel benieuwd naar je resultaten! Nu geef ik mijn merrie monnikspeper bij, omdat ze er lichamelijk ook echt last van begon te krijgen. Echter heb/had ik vaak pas achteraf als ik geïrriteerd bijv was zoiets van 'Oh, je bent hengstig'.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:28

Goh, ik heb wel een merrie gehad die anders was tijdens de hengstigheid, als in belachelijk hengstig, en zelfs plassen toen ze zichzelf in de spiegel zag :')

Maar nog even fijn mee te werken :)

Mijn andere merries waren vooral erg knuffelig tijdens de hengstigheid <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 02:04

Ik heb de enquete niet ingevuld, maar wel een merrie die duidelijk hengstig is. Zij heeft geen fysieke problemen. Heeft vorig jaar Mei een veulen gehad en voor het insemineren heb ik haar helemaal laten nakijken.

Ze uit zich vooral wat naar de andere paarden, maar die negeren het ook deels.

Qua omgang en werken heb ik er niet echt last van. Ze had wel wat mindere ervaringen en in het begin heb ik er toen wel wat rekening mee gehouden, maar toen ik haar leerde kennen en het werken beter werd, heb ik daar niet zoveel aandacht meer aangegeven.
Het verschilt haar wel op welke dag van d ehengstigheid ze zit.

Haar moeder had er eigenlijk minder last van.

Ik heb vroeger een merrie gehad die er flink last van had en ook tijdens de les wel een paar tikken moeten uitdelen van de instructrice. Dat zou ik nu niet meer zo doen, maar ik was heel jong en je keek op tegen het lesgeef mens.

Enige tijd terug was ik nog wel bij een clinic van een trainer die als fijn bekend staat. De merrie werd overgenomen door die trainer en hij trapte even flink door. Dat ging me dan echt even te ver. Als een merrie er wel last van heeft, respecteer ik dat ook. Morgen weer een dag.
Het was verder ook geen hinderlijk gedrag, ze liep braaf en netjes rond verder.

Ik heb ook weleens een merrie gehad die naar je been wilde schoppen. Destijds keken we misschien niet genoeg verder en was het; ja, die is hengstig.

De mini laat het minder merken. Zij is bij haar vorige baas haar hele leven drachtig geweest, dus ze zal niet vaak hengstig zijn geweest zonder dat ze gelijk gedekt werd.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 07:47

Leuk jullie antwoorden! :j

Ibbel schreef:
Ik vraag me echt af in hoeverre 'inzicht' in de cyclus iets kan doen mbt 'vergroten samenwerking'.
Als je paard niet lekker te rijden is als ze hengstig is (zie post AnneGTI) zal je dan toch op één of andere manier moeten ingrijpen in/op die cyclus als je wél samenwerking wilt in die week.
Want van wéten dat je merrie hengstig is wordt de samenwerking niet beter, lijkt me.

Eens.

Ibbel schreef:
Want van wéten dat je merrie hengstig is wordt de samenwerking niet beter, lijkt me. Hooguit besluit je niet te rijden, maar dat is niet hetzelfde.

Waarom vind je besluiten niet te rijden geen onderdeel van een 'verbeterde samenwerking'?
Valt alleen 'het rijden/trainen' onder samenwerking?

Ik ben benieuwd naar jouw mening, maar ook die van anderen hierover! :o

Ik zie dat veel van jullie meteen uitgaan van de hengstigheid waar ik alleen maar 'cyclus' noem :D . Maar er is meer dan alleen de hengstigheid toch? :)

Wel al weer een aantal jaar geleden, maar op de stal waar ik stond en dat was gewoon een prima gemiddelde manege/pensionstal, werd wel eens geroepen 'maar ik ben ook niet gezellig als ik ongesteld ben'. Hier werd dus regelmatig de vergelijking gemaakt met ongesteld zijn. Alsof de narrige reacties onder het zadel bijvoorbeeld uit een zelfde soort staat van de merrie kwamen.

Er werd in bovenstaand geval dan wel begrip voor opgebracht, maar met het volgende wat ik zometeen vraag kun je die periodes wel anders indelen.

Zijn jullie bekend met 'de cyclus strategie'? Het indelen van je menstruatiecyclus in seizoenen?
Oke, paarden hebben geen menstruatiecyclus. Maar maken wel vergelijkbare fasen door.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:58

Als je een echt gericht cyclus trainingsprogramma hebt dan is dat zinvol. Echter vind ik dat voor een recreatiepaard nogal overkill.
Net als je zelf voor recreatief fietsen op zondag geen speciaal hormoon gebaseerde training nodig hebt. Op topsport niveau is dat een ander verhaal.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 08:10

Sizzle schreef:
Als je een echt gericht cyclus trainingsprogramma hebt dan is dat zinvol. Echter vind ik dat voor een recreatiepaard nogal overkill.
Net als je zelf voor recreatief fietsen op zondag geen speciaal hormoon gebaseerde training nodig hebt. Op topsport niveau is dat een ander verhaal.

Zoals ik je reactie lees vind je het dus alleen belangrijk ivm prestaties?
Waarom vind je het overkill? :)

In welke situaties zou je het voor recreatie wel interessant vinden?
Nogmaals, ik begrijp dat paarden en mensen niet 100% te vergelijken zijn bij een dergelijke cyclusstrategie :) Maar, steeds meer, of een grote groep vrouwen hebben er baat bij, zonder direct uitzonderlijke prestaties te hoeven leveren.
Dan gaat het eigenlijk alleen maar om het afstemmen ivm creativiteit, energie, of juist meer naar binnen gekeerd zijn enz.

Ik denk dat het in zekere zin ook toepasbaar is bij merries gezien hun mogelijkheid tot het aangaan van vrij hechte sociale relaties met mensen. De antwoorden of ideeën voor invulling heb ik niet zo 123 maar ik vind het wel interessant om hier dus bij stil te staan en te kijken naar wat dus inderdaad gewoon overkill of mierenne*kerij is, óf dat het wel degelijk een fijne toevoeging zou kúnnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:27

Laat ik het even omdraaien: als je zelf geen problemen ervaart in je cyclus, plan je dan zelf je maand ook heel zorgvuldig naar je oestrogeen niveau? Is je werkschema daar aan aangepast en indien niet, zou je dat nodig vinden?

Ik in iedergeval niet, ik heb een normale cyclus zonder merkbare schommelingen dus is het nogal een overkill om zorgvuldig te gaan plannen wanneer ik ga wandelen en hoe ver. Dat zou alleen maar het leven complexer maken.

Als je topsport bedrijft is het relevant omdat bepaalde blessures (knieblessures bijvoorbeeld) gerelateerd kunnen zijn aan je cyclus. Maar de kans dat ik mijn knie overbelast op een normaal recreatief rondje fietsen is nogal klein. Ook doe ik niet aan zware krachttraining dus het bijhouden van potentiele kracht piek is nogal….tja.
Datzelfde geldt ook voor mijn paard, die hoeft ook geen zware training te ondergaan die mogenlijk effectiever zou kunnen zijn op de juiste dag.

Heb je jezelf eigenlijk al eens verdiept in cyclusgebaseerde sportprogramma‘s of probeer je enkel uit te vinden of men dat kent?

Als het gaat om „de band“ dan heb ik weinig zinvols in te brengen. Correct omgaan met je dier en duidelijk zijn is iets wat niet anders is op vrijdag of maandag. Misschien als iemand veel knuffeltijd met het dier doorbrengt of het dier inzet voor therapie dat het uitmaakt maar ik ben bang dat ik te „lomp“ ben om een speciaal hormoon gestuurd knuffel en borstelprogramma te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:39

Citaat:
Waarom vind je besluiten niet te rijden geen onderdeel van een 'verbeterde samenwerking'?
Valt alleen 'het rijden/trainen' onder samenwerking?

Samenwerking is tweerichtingsverkeer. Besluiten als ruiter/verzorger iets niet te doen is een eenzijdige beslissing. Daarmee per definitie geen samenwerking.

Ik vraag me echt af hóeveel mensen nou eigenlijk ook maar íets merken van de hengstigheid van hun paard. Zowel de toppaardenrijders als de boshobbelaars.
Laten we wel zijn, als een paard zich niet lekker zou voelen tijdens de hengstigheid zou ze in het wild verrekte weinig overlevingskansen hebben, dus ik vermoed dat het er aardig uitgeëvolueerd is.

Of laat ik het nog anders zeggen: zolang de topsportruiters geen wedstrijden afzeggen omdat hun merrie 'ongesteld is', denk ik dat het geen issue is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:45

Ik heb 1 merrie gehad die stijver in de rug was rond de eisprong, daar hielt ik uiteraard rekening mee.

Dingen die niet uit ongemak komen maar puur uit hormonale reflex zoals als plakken aan het been kun je rijtechnisch oplossen. Als dat correct gebeurd tijdens de zadelmakfase dan merk je er bij de meeste merries niets meer van daarna. Sommige mensen kiezen misschien om dat gedrag te accepteren en op die dag te longeren. Dat moet iedereen verder zelf weten zolang het maar veilig blijft.
Ik ken ook iemand die zich nogal makkelijk opstelt als haar merrie zich voor iedere mannelijke soort wijdbeens opstelt, dat vind ik persoonlijk echt niet in orde en kan zeer gevaarlijk worden (zeker omdat er ook hengsten op stal staan hier). Die merrie doet dat ook alleen bij het baasje, als de stalhouder er mee loopt komt het niet in haar op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:49

Mijn merrie merkte ik nooit iets van hengstigheid, op één keer na, in een weekend vakantie waarbij in de groep een goedgekeurde mooie merens hengst mee deed. N (vriendin en fokker) bood toen een gratis dekking aan en Hercule (ruin) haar man ging naar achteren tijdens dat gesprek, alsof hij daarmee zijn goedkeuring gaf. Toen niet gedaan, en Polie is nooit meer zichtbaar hengstig geweest met knijpen, gilletjes, en zo graag bij de hengst willen zijn tussen het rijden (mocht natuurlijk niet).

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:00

Ibbel schreef:
Samenwerking is tweerichtingsverkeer. Besluiten als ruiter/verzorger iets niet te doen is een eenzijdige beslissing. Daarmee per definitie geen samenwerking.

Ik vraag me echt af hóeveel mensen nou eigenlijk ook maar íets merken van de hengstigheid van hun paard. Zowel de toppaardenrijders als de boshobbelaars.
Laten we wel zijn, als een paard zich niet lekker zou voelen tijdens de hengstigheid zou ze in het wild verrekte weinig overlevingskansen hebben, dus ik vermoed dat het er aardig uitgeëvolueerd is.

Of laat ik het nog anders zeggen: zolang de topsportruiters geen wedstrijden afzeggen omdat hun merrie 'ongesteld is', denk ik dat het geen issue is.

Ik moest wel altijd eerder opzadelen op concours als mijn merrie hengstig was. Die verzette daar geen stap als je erop ging zitten. De 1ste keer wilde mijn vader haar meenemen aan de teugels en liet ze zich achterover vallen... Toen we wisten dat het de hengstigheid was gingen we eerder opzadelen en hadden we alle tijd om te wachten tot ze er klaar voor was :D
Waarom het enkel op concours was en niet thuis, op de rijvereniging of met lessen snap ik nog steeds niet maar verder was ze er nooit anders om.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:05

Ik heb eigenlijk een hele makkelijke merrie. Voor haar eierstoktumor merkte je alleen dat ze hengstig was vanwege het iets meer aan andere paarden hangen. Tijdens het rijden niets, maar als je haar het land uithaalde bijvoorbeeld hinnikte ze een keer en ze was wat gillerig naar de buurman, terwijl ze dat de andere weken niet had.
Voor die tumor was de 1e hengstigheid als ze het land opgingen en de 1e als ze weer op de paddock gingen het ergste. Dan pasten we het werk aan, niet alleen het rijden maar ook alles qua omgang. Even niet eerder naar binnen halen bijvoorbeeld, terwijl dat de rest van het jaar geen probleem was. Dan was het ook alleen hinniken en onrustig met poetsen, tijdens het rijden weer nergens last van.
Enige wat we lichamelijk altijd merken is wat stijver in de rug. Daarvoor, en voor die 2 hengstigheden hierboven, hebben we een supplement gegeven. En een recuptex aangeschaft. We werkten wat aangepast maar met supplement en deken is er lichamelijk geen verschil meer te merken.

Tijdens de tumor werd de verlatingsangst vele malen heftiger en hengstigheden ook. Je merkte ineens aan alles waar ze in de cyclus zat en blinde paniek als ze alleen was of wanneer de buurvrouw weg was. Maar tijdens het rijden ook op elk geluidje. Ze stond continu aan, geen rust meer terwijl het een vreselijke relaxte merrie was.

Na de operatie werd dat allemaal weer beter, alleen die verlatingsangst blijft erger Tijdens hengstigheid. Ze staat minder aan en is veel relaxter. Die paniek komt nu pas als er echt iets gebeurd. Zoals een losgebroken paard op het erg bijvoorbeeld en dan komt ze slecht weer in de ontspanning en dat is heftiger tijdens hengstigheid (nu heeft zij paarden wel horen maar niet zien altijd eng gevonden, dat is het enige waar zij problemen mee heeft. Loopt langs alle enge dingen en reageert echt alleen daarop) We geven nu dus standaard supplement ipv enkele weken per jaar. Zowel voor die stijfheid maar vooral voor het mentale. Dat werkt gelukkig redelijk goed. Het gaat mij niet om het rijden, want als ze echt paniek heeft stoppen we gewoon voor die dag. Dat is tegenwoordig echt maar 1 keer in de zoveel tijd ipv meerdere keren per week zoals tijdens tumor. Alleen heeft ze dat ook aan de hand en op stal. Of zelfs op de paddock als haar maatje weggaat. Dus het is meer voor haar als voor ons. (Behalve dat ik het vreselijk vind als zij zich zo voelt)

Maar ik pas me niet speciaal aan aan de cyclus, juist gewoon aan hoe het die dag gaat. Zowel aan de hand als tijdens het rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:15

Mijn merrie is echt wel duidelijk hengstig in gedrag naar andere paarden, maar in de omgang en tijdens rijden merk ik er niets van. Ik ga daar dan ook niet om heen plannen. Ze is heel duidelijk in het aangeven of ze het er mee eens is of niet, dus daar ga ik liever op af. Als ze er last van heeft dan laat ze dat echt wel merken.

Het is net als met mensen, de ene is niet te genieten en de ander heeft nergens last van.
Als je nergens last van hebt, waarom dan de training aanpassen? Als je prima in je vel zit ga je zelf ook niets aanpassen, tenminste ik niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:25

Hier wel wat ervaring met cyclusgerichte training. Toen mijn eerste merrie jong was trainde zij mij cyclusgericht. Met een vliegles. Iedere 3 weken stond er 1 op het programma. Het heeft even geduurd voordat ik daar achter was :D Later werd het gelukkig wat minder problematisch en zag voor haar de wereld er vooral anders uit, een paaltje waar we iedere dag langsliepen was dan ineens een volledig nieuw item.

Mijn 2e merrie, een eigenwijze dame met een sterke eigen mening, is juist heel lief en meegaand wanneer ze hengstig is. Nieuwe dingen introduceren we dus vooral in die periode.
En bij mijn laatste merrie merk je helemaal niks van de hengstigheid.

Overigens is de hengstigheid bij paarden en de ongesteldheid bij mensen een totaal ander moment in de cyclus, maar ik neem aan dat je dat weet?
Is de volgende stap het aanpassen van de training op de cyclus van de amazone? En daarna de 2 matchen? :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:59

Waar ik vroeger reed zijn de instructrice al; als je ongesteld bent, ga dan niet rijden of iets met je paard doen en als het heel heftig is, bel ons en kom maar helemaal niet.
Maar dan blijft er voor sommige vrouwen met een merrie nog weinig over. Leuk als je recreant bent, maar als mensen dingen willen ondernemen, is het wel lastig om rondom de cyclus te plannen. Dat zijn niet alleen wedstrijden, maar bijv ook ene leuke rit met ene vriendin. Hoe vaak ga je afzeggen?

Mijn merrie was eerst wat heftiger, maar nu ze weet dat ik haar in haar waarde laat, krijgen we geen strijd en kan ik gewoon met haar werken en bezig zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:48

Superpony, waarom zei ze dat?
Ik snap het als je last hebt van stemmingsproblemen of fysieke problemen maar ik merk er persoonlijk helemaal niets van behalve dan de rotzooi. Zou niet weten waarom ik dan niet zou moeten rijden.

Edit: als vrouwen op anticonceptie staan is het nog weer anders uiteraard, dan heb je geen of amper natuurlijke cyclus.

Merries in de (hogere) sport met hormonale prestatie schommelingen staan ook regelmatig op regumate.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:04

Sizzle schreef:
Superpony, waarom zei ze dat?
Ik snap het als je last hebt van stemmingsproblemen of fysieke problemen maar ik merk er persoonlijk helemaal niets van behalve dan de rotzooi. Zou niet weten waarom ik dan niet zou moeten rijden.

Edit: als vrouwen op anticonceptie staan is het nog weer anders uiteraard, dan heb je geen of amper natuurlijke cyclus.

Merries in de (hogere) sport met hormonale prestatie schommelingen staan ook regelmatig op regumate.

Omdat op een grote stal/manege doorgaans meer vrouwen rondlopen en je toch wel hoort en merkt dat ze vaak klagen of bijv een kort lontje hebben en ook zelf hun menstruatie als reden opgeven.

Het idee erachter was, dat je dan niet helemaal eerlijk naar je paard was. Nu weten we iets meer dan toen over onze houding en wat paarden oppikken, maar destijds reageerden mensen toch meer af op hun dieren. En dan bedoel ik absoluut niet meteen agressie of erger, maar wel ongeduldig zijn, emotioneel etc.

Ik zelf heb ook nooit last gehad van mood swings of pijn, dus kan er niet over oordelen. Maar pijn kan natuurlijk ook een groot probleem zijn als dat je in de weg zit.

Ik heb mn merrie toen ze hier een tijd was monnikspeper en kamille gegeven. Puur voor de andere paarden. Maar ze is hier goed gewend geraakt en heeft haar rust ook gevonden. En vorig jaar een veulen gekregen die ook niet vroeg en abrupt is afgespeend zoals haar eerste en die is nu een jaar en lijkt haar ook goed te doen.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 00:05

Sizzle schreef:
Laat ik het even omdraaien: als je zelf geen problemen ervaart in je cyclus, plan je dan zelf je maand ook heel zorgvuldig naar je oestrogeen niveau? Is je werkschema daar aan aangepast en indien niet, zou je dat nodig vinden?

Ik in iedergeval niet, ik heb een normale cyclus zonder merkbare schommelingen dus is het nogal een overkill om zorgvuldig te gaan plannen wanneer ik ga wandelen en hoe ver. Dat zou alleen maar het leven complexer maken.

Als ik je goed begrijp ervaar je geen momenten waarin je bijvoorbeeld veel energieker, creatiever, vrolijker oid bent dan anders? En deze periodes zie je niet duidelijk elke maand terugkomen?

Ik vind 'problemen ervaren' wel iets anders dan gewoon inspelen op momenten waarin eea gewoon makkelijker gaat. Persoonlijk vind ik het zelf veel fijner om aan de hand van wat er gebeurt tijdens mijn cyclus te kunnen werken dan verwachten dat ik gemiddeld genomen op een zelfde moment presteer.
Afstemmen op momenten waarin ik veel beter kan concentreren, creatiever ben en weet ik wat, leveren way betere resultaten dan wanneer ik bijvoorbeeld net mijn ovulatie heb gehad. Dan stort het hormonaal even in, en dat merk je ook aan alles.
Ik mag in mijn handen knijpen dat ik echt geen last ervaar van mijn cyclus, maar de verschillende fases en hun uitwerking voel ik wel heel duidelijk.

Ik vraag me af of een dier zoals een paard dat nog dicht bij de natuur staat (hopelijk) deze verschillende fasen ook op een bepaalde manier ervaart.
Ben nu niet in de gelegenheid om een overzicht uit te werken, maar er komen resultaten naar voren waar iedere fase toch bepaald gedrag lijkt te tonen. Het is natuurlijk niet voor ieder paard specifiek uit te schrijven, zo van; oké, morgen is de eisprong 6 dagen geleden, dan zal ze zich zo en zo voelen dus kan ik dit en dit doen.

Het blijft continu aftasten. Maar mogelijk kan dus inzicht een hoop doen. Niet alleen om dus betere prestaties te bewerkstelligen. Oké ja dat kan, maar dat is niet mijn insteek nu.

Wat ik vooral zou proberen te bereiken is een nog verfijnder samenspel tussen paard en eigenaar.
Ietsje minder het paard als een soort fiets met behoeften zien (lekker kort door de bocht maar ik probeer duidelijk te maken waar ik heen wil en ik heb het idee dat ik ideeën heb die vooral lekker in een fantasiewereld thuis horen :') )
Net zoals jij een persoonlijkheid hebt, heeft een dier dat ook. En deze vraag is een soort poging om het paard meer mogelijkheid te geven zijn persoonlijkheid ruimte te geven. Naar mijn idee doen paarden te makkelijk wat wij van ze willen, we hebben het beste met ze voor, maar écht kijken naar wie ze zijn en daar op inspelen doen we naar mijn idee dus te weinig.

Ibbel schreef:

Het dier werkt voor jou toch? Al zou je het zien als 'verantwoordelijkheid nemen' dan zou ik het nog steeds samenwerking noemen. Door niet te gaan rijden geef je jezelf en de merrie wel de mogelijkheid iets anders te doen wat beter past op dat moment. Waarom is dat geen samenwerking?
Als het geen samenwerking is, hoe moet je het dan noemen?

Ik denk dat de klachten rondom de hengstigheid juist eerder ontstaan zijn nadat wij ze zo zijn gaan houden.
In het wild zijn ze inderdaad gewoon lekker hengstig, nergens last van. De problemen ontstaan zodra wij ons ermee gaan bemoeien, en dat doen we dus regelmatig. :)

irmaz schreef:
Overigens is de hengstigheid bij paarden en de ongesteldheid bij mensen een totaal ander moment in de cyclus, maar ik neem aan dat je dat weet?
Is de volgende stap het aanpassen van de training op de cyclus van de amazone? En daarna de 2 matchen? :+

Hahaha, dat is ook al een paar keer door mijn hoofd gegaan. Zoiets als, als we rekening gaan houden met de cyclus van de merrie, hoe zit het dan met die van ons :') En idd, dan wordt het tijd om regelmatig hormonen te slikken om de cycli op elkaar afgestemd te houden }>

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:28

Nee, ik heb inderdaad geen duidelijk merkbare stemmingswisselingen. Vroeger had ik depressieve dagen rond de eisprong (hengstigheid :P ), maar daar merk ik nu ook niets meer van. Werkdruk heeft een veel groter effect. Ik rij dan ook doorgaans niet serieus als ik in mijn hoofd nog op het werk zit, meer gewoon een stapritje of zo.
Bij mijn huidige merrie zijn geen verschillen merkbaar.
Dus nee, daar ga ik geen schema‘s voor bedenken. Dat staat dan gelijk aan een oplossing bedenken voor een probleem dat er niet is.

Die zin over hormonen: iedereen die op pil staat heeft sowieso geen echte cyclus.
Op elkaar afstemmen is per defininitie ommogenlijk maar als het botst met bepaalde doelen wordt ook wel regumate gebruikt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:52

Ik ga inderdaad geen speciaal schema maken voor dingen die geen problemen opleveren nu. Als we toch ineens een dag hebben dat het hem niet wordt stoppen we gewoon en doen we die dag wat anders. Dus of paard die haar dag niet heeft of wanneer ik diegene ben. Het maakt niet uit wat de reden is, of het die dag wel hormonen zijn, of kou of spierpijn en noem alles maar op.
Ik zit ook aan de hormonen, dus mijn cyclus is toch maar nep :')

Maar ik kijk veel liever per dag dan van te voren een heel schema maken vanwege eventuele mogelijke dingen waar je tegenaan zou kunnen lopen, maar ook net zo makkelijk geen merkbare gevolgen kunnen geven. Ik heb een globaal schema voor zware trainingen, rust dagen en noem maar op om zo correct mogelijk te trainen, maar als we een zware training zouden hebben die dag en het blijkt dat het die dag geen goede dag daarvoor is doen we dat niet en gooien we het om. Maar dat zijn geen dagen die te koppelen zijn aan cyclus.

Zou het goed zijn als merries eerder nagekeken zouden worden ipv wegwuiven onder mom van echte merrie, ja zeker. Soms zie je merries langskomen die echt wel last hebben van enorme schommelingen en dan worden er allerlei supplementen gebruikt of gewoon aangepakt ipv eens met de da kijken of alles wel goed gaat van binnen. Vooral als het dus ineens verandert terwijl de merrie daarvoor geen last had. Ik schrok toch wel van de verhalen van beide klinieken over de hoeveelheid tumoren, cystes en andere afwijkingen en hoe vaak dat weggezet wordt als gewoon merriegedrag. Na behandeling zijn die merries ineens geen paarden meer met typisch merriegedrag :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:56

Wij schreven mijn dravermerrie vroeger niet in de koers in in de periode waarin ze hengstig was, ze sprong dan altijd (in galop) achter de startauto. Dat was ook het enige wat je merkte van de hengstigheid, in het gewone werk was er geen verschil. Maar koersen was niet zo'n strak plan.