Sizzle schreef:Laat ik het even omdraaien: als je zelf geen problemen ervaart in je cyclus, plan je dan zelf je maand ook heel zorgvuldig naar je oestrogeen niveau? Is je werkschema daar aan aangepast en indien niet, zou je dat nodig vinden?
Ik in iedergeval niet, ik heb een normale cyclus zonder merkbare schommelingen dus is het nogal een overkill om zorgvuldig te gaan plannen wanneer ik ga wandelen en hoe ver. Dat zou alleen maar het leven complexer maken.
Als ik je goed begrijp ervaar je geen momenten waarin je bijvoorbeeld veel energieker, creatiever, vrolijker oid bent dan anders? En deze periodes zie je niet duidelijk elke maand terugkomen?
Ik vind 'problemen ervaren' wel iets anders dan gewoon inspelen op momenten waarin eea gewoon makkelijker gaat. Persoonlijk vind ik het zelf veel fijner om aan de hand van wat er gebeurt tijdens mijn cyclus te kunnen werken dan verwachten dat ik gemiddeld genomen op een zelfde moment presteer.
Afstemmen op momenten waarin ik veel beter kan concentreren, creatiever ben en weet ik wat, leveren way betere resultaten dan wanneer ik bijvoorbeeld net mijn ovulatie heb gehad. Dan stort het hormonaal even in, en dat merk je ook aan alles.
Ik mag in mijn handen knijpen dat ik echt geen last ervaar van mijn cyclus, maar de verschillende fases en hun uitwerking voel ik wel heel duidelijk.
Ik vraag me af of een dier zoals een paard dat nog dicht bij de natuur staat (hopelijk) deze verschillende fasen ook op een bepaalde manier ervaart.
Ben nu niet in de gelegenheid om een overzicht uit te werken, maar er komen resultaten naar voren waar iedere fase toch bepaald gedrag lijkt te tonen. Het is natuurlijk niet voor ieder paard specifiek uit te schrijven, zo van; oké, morgen is de eisprong 6 dagen geleden, dan zal ze zich zo en zo voelen dus kan ik dit en dit doen.
Het blijft continu aftasten. Maar mogelijk kan dus inzicht een hoop doen. Niet alleen om dus betere prestaties te bewerkstelligen. Oké ja dat kan, maar dat is niet mijn insteek nu.
Wat ik vooral zou proberen te bereiken is een nog verfijnder samenspel tussen paard en eigenaar.
Ietsje minder het paard als een soort fiets met behoeften zien (lekker kort door de bocht maar ik probeer duidelijk te maken waar ik heen wil en ik heb het idee dat ik ideeën heb die vooral lekker in een fantasiewereld thuis horen
)
Net zoals jij een persoonlijkheid hebt, heeft een dier dat ook. En deze vraag is een soort poging om het paard meer mogelijkheid te geven zijn persoonlijkheid ruimte te geven. Naar mijn idee doen paarden te makkelijk wat wij van ze willen, we hebben het beste met ze voor, maar écht kijken naar wie ze zijn en daar op inspelen doen we naar mijn idee dus te weinig.
Ibbel schreef:Samenwerking is tweerichtingsverkeer. Besluiten als ruiter/verzorger iets niet te doen is een eenzijdige beslissing. Daarmee per definitie geen samenwerking.
Ik vraag me echt af hóeveel mensen nou eigenlijk ook maar íets merken van de hengstigheid van hun paard. Zowel de toppaardenrijders als de boshobbelaars.
Laten we wel zijn, als een paard zich niet lekker zou voelen tijdens de hengstigheid zou ze in het wild verrekte weinig overlevingskansen hebben, dus ik vermoed dat het er aardig uitgeëvolueerd is.
Of laat ik het nog anders zeggen: zolang de topsportruiters geen wedstrijden afzeggen omdat hun merrie 'ongesteld is', denk ik dat het geen issue is.
Het dier werkt voor jou toch? Al zou je het zien als 'verantwoordelijkheid nemen' dan zou ik het nog steeds samenwerking noemen. Door niet te gaan rijden geef je jezelf en de merrie wel de mogelijkheid iets anders te doen wat beter past op dat moment. Waarom is dat geen samenwerking?
Als het geen samenwerking is, hoe moet je het dan noemen?
Ik denk dat de klachten rondom de hengstigheid juist eerder ontstaan zijn nadat wij ze zo zijn gaan houden.
In het wild zijn ze inderdaad gewoon lekker hengstig, nergens last van. De problemen ontstaan zodra wij ons ermee gaan bemoeien, en dat doen we dus regelmatig. 
irmaz schreef:Overigens is de hengstigheid bij paarden en de ongesteldheid bij mensen een totaal ander moment in de cyclus, maar ik neem aan dat je dat weet?
Is de volgende stap het aanpassen van de training op de cyclus van de amazone? En daarna de 2 matchen?

Hahaha, dat is ook al een paar keer door mijn hoofd gegaan. Zoiets als, als we rekening gaan houden met de cyclus van de merrie, hoe zit het dan met die van ons
En idd, dan wordt het tijd om regelmatig hormonen te slikken om de cycli op elkaar afgestemd te houden