Sinds ik regelmatig van mijn vorige jonge paard vloog (
) heb ik een Level 3 bodyprotector --> dat was in 2013/2014. Inmiddels dus zo'n 8/9 jaar oud. Het paard heb ik al lang niet meer, maar de bodyprotector gebruik ik nog regelmatig in een (voor mij) spannende situatie, zoals met springen/crossen of op een buitenrit op een vreemd paard. En nu ik weer een jong paard heb (met gelukkig iets minder uitdagingen) draag ik hem weer elke rit.Ik overweeg echter een nieuwe te kopen, want:
- Deze is loeiheet met ongeveer elke buitentemperatuur
- Deze is megabreed ook aan de zijkant, waardoor ik mijn ellebogen niet netjes langs mijn lichaam kan houden
- Deze is stug en geeft weinig bewegingsvrijheid, wat ik in mijn hele houding merk.
- Ik heb wel eens gelezen dat de foam van bodyprotectors ook veroudert en je deze daarom om de vijf jaar moet vervangen (al vermoed ik dat dat een verkooppraatje is..?)
Het feit dat hij Level 3 geclassificeerd is, vind ik dan wel weer prettig.
Mijn vraag is dus vooral: - Zijn er in de afgelopen 8/9 jaar nog veel ontwikkelingen geweest op het gebied van bodyprotectors? In de zin dat ze dunner, lichter, minder warm, flexibeler, etc. zijn geworden met behoud van dezelfde veiligheid? Ik kan het op google niet precies vinden.
Ik snap (voor dat iedereen dat zegt
) dat ik qua flexibeler en minder warm twee vanzelfsprekende opties heb: een rugprotector of andere lager/ niet geclassificeerde beschermer, óf een airjacket / airbag vest. Het eerste 'durf' ik denk niet (dan grijp ik waarschijnlijk toch sneller naar mijn oude bodyprotector) en het tweede heeft zijn eigen nadelen (en natuurlijk ook voordelen)... Maar zou ik op zich ook overwegen als er in 2022 geen "betere" bodyprotector te vinden is dan ik nu heb.Wie heeft de ultieme tip?
Airowear zat ik ook net naar te kijken inderdaad, maar dan bijvoorbeeld de Airowear Flexion, dat klinkt best goed...