Ik heb een wat ouder verzorgaard. Hij vindt basis dingen in een schrikparcours (vlaggen, parasol, waaiende dingen) niet eng. Daarbuiten is alles goed, en vliegt hij ineens weg in de galop. Ik weet bijna helemaal zeker dat dit komt doordat hij ergens van schrikt. Hij probeert altijd de andere kant op te gaan en hij trapt niet als hij dat doet. Wel heeft hij al een keer het touw kapot gemaakt, en is een paar keer tegen me aan gerend (na een paar meter schiet ik er voor weg). Daarna heb ik hem ook niet meer vast gezet, omdat ik het geen fijne plek vind om hem vast te maken.
Nu moet ik hem poetsen/ alles doen in het weiland, zonder hem vast te zetten. Ik voel me helemaal niet meer veilig hierbij, en heb telkens het gevoel dat hij gaat rennen, ook al doet hij dat echt niet altijd. Ikzelf ben over een nare beenbreuk van een jaar geleden nog niet helemaal stabiel. Ik kan lopen (nog niet 100%, maar wel goed genoeg), maar ik maak liever nog geen gekke sprongen/ pogingen om hem vast te houden.
De eigenaar kan hier niets aan doen, vanwege prive redenen. Liefst krijg ik daar dus geen reacties over. Het is niet mogelijk om samen iets te gaan doen. De eigenaar heeft wel gezegd dat het misschien niet een heel goed idee is om hem vast te zetten, maar daar ben ik best vrij in. Liefst probeer ik het wel gewoon. Dan heb ik namelijk niet het gevoel dat hij ‘ineens’ weg gaat rennen.
Ik wil hem graag blijven verzorgen, en het probleem oplossen.
In een ander topic kreeg ik vaak: ‘ik denk dat je beter kan stoppen met verzorgen’, maar ik ben dat dus niet van plan
hebben jullie ervaringen met paarden die zo doen? hebben jullie tips om te begrijpen wat er aan de hand is, en het op te lossen?
groetjes,
mars_mellow
Dom van me. verkeerd gelezen