We zijn echter enorm wijs met ons hengstveulen en ik zou hem eerst graag willen houden met het oog op de sport, maar andere mensen zien ook hoe goed hij gelukt is. Er wordt nu best veel geld geboden voor hem, en ik houd in mijn achterhoofd dat het krijgen van een merrieveulen geen garantie is; misschien wordt mijn merrie niet meer drachtig of krijgt ze alleen maar hengstveulens.
Recentelijk heb ik een vriend en we hebben het veel gehad over mijn twijfel om het hengstveulen nu goed te verkopen of aanhouden omdat we zo gek op hem zijn en hij echt heel goed gelukt is.
Het fokken is best een investering geweest want de merrie werd niet makkelijk drachtig. Ik zei eerder dat ik het veulen zou verkopen als ik de gemaakte kosten vermenigvuldigd met twee geboden zou krijgen, zodat ik het proces in theorie nog een keer kan doorlopen. Dat bedrag is nu geboden en ik wil het veulen eigenlijk toch nog niet weg doen, zodoende kwam mijn vriend ermee dat hij wel de helft van het geboden bedrag wil betalen aan mij plus de helft van de maandelijkse kosten en zodoende mede-eigenaar worden.
We besluiten dan later of en wanneer de hengst weggaat, bijvoorbeeld als er een opvolger van de merrie wordt geboren of als hij goed presteert in de sport dat we hem nog wat langer aanhouden.
Nu zijn mijn vriend en ik heel realistisch in beseffen dat er meer relaties sneuvelen dan goed aflopen. We vinden het daarom belangrijk dat de gemaakte afspraken op papier komen, al is dat alleen maar voor onszelf in plaats van dat een notaris dit juridisch dichttimmert.
Wij kunnen elkaar uitkopen indien nodig en we zouden er ook allebei akkoord mee zijn als de hengst verkocht zou moeten worden bij een relatiebreuk, dus daar zit geen probleem.
We zijn ook allebei op de hoogte van de risico's dat de hengst ineens dood in het land kan liggen of zich niet ontwikkelt zoals we hopen.
Nu ben ik wel benieuwd waar ik rekening mee moet houden om op te stellen in een overeenkomst. De kosten voor sportgerelateerde activiteiten zijn voor mij, want ik zal de hengst gaan rijden (mijn vriend mogelijk slechts incidenteel voor de lol, hij zal eerst nog de kneepjes van het vak wat beter moeten leren op mijn merrie

Wat zou ik allemaal in onze afspraken moeten zetten? Hoe gedetailleerd is gebruikelijk?
Het gaat hier niet om enorme geldbedragen natuurlijk, dus mogelijk denken wij wat te moeilijk, maar we willen ons hier goed in verdiepen voordat we besluiten om deze constructie uit te voeren.
Als één van ons overlijdt, hoe kun je elkaar dan beschermen? Ik sta als fokker en eigenaar bij het stamboek, dus ik denk dat het wel goed komt als mijn vriend het loodje zou leggen, maar wat nou als ik overlijd, kan mijn vriend dan mede-eigenaarschap aantonen als papieren afspraken slechts voor elkaar zijn opgesteld en ondertekend? Of moet je dan dus wel zeker weten naar de notaris?
Ik heb wat rondgegoogeld, maar ik kan lastig voorbeeldovereenkomsten vinden voor dit soort situaties. Ik ben benieuwd naar wat handig is om allemaal op te nemen, hopelijk zitten hier Bokkers met ervaring.