Ik heb mijn pony onbedoeld iets aangeleerd, en raak er nu niet meer vanaf

Ik snap dus heel goed dat dit mijn eigen fout is, en niet de fout van mijn pony.
Ik heb haar 2 jaar geleden gekocht, en toen was ze nogal... rond

Ter afwisseling liet ik haar wel eens spelen in de bak, en voor de rest reden we eigenlijk alleen maar buiten. Door haar gewicht was ze ook niet heel flexibel of energiek, dus was er nooit een probleem.
Nu ze echter veel afgevallen is, en ook veel sterker en fitter is geworden kan ze wel eens explosief uit de hoek komen. Ze heeft opeens heel veel meer energie, en weet duidelijk soms niet wat ze er mee aan moet.
Nu dus het probleem: vooral in de bak en buiten aan de hand kan ze na een dag of twee minder doen of bij ruig weer heel explosief uit de hoek komen. Buiten krijg ik het nog vrij goed gehandeld en is het gewoon even lopen naast een vlieger ipv een pony totdat ze rustig is.
Maar ik wil natuurlijk voor haar eigen welzijn dat ze die energie gewoon lekker kwijt kan. Nu heeft ze echter geleerd dat de bak spelen ipv werken betekent, en vliegt dus soms de lucht in, of begint te rennen en bokken.
Het gaat al een stuk beter nu ik haar met een "nee" corrigeer als ze te hard gaat (wat ik vroeger niet deed omdat ik blij en trots was dat ze überhaupt wilde lopen

Ik hoop dat dit verhaal enigszins duidelijk is, het is nogal warrig in mijn hoofd na een lange dag aan de universiteit en een vermoeiende longeersessie met mijn pony

Wat ik dus zoek, in het kort: Hoe kan ik misschien toch tot haar doordringen als haar lontje "doorgebrand" is en ze super hard rondjes galoppeert? Ik kan helaas niet zomaar "haar weg afsnijden" omdat ze pijlsnel is met omdraaien en trappen, en ik bang ben dat ze in haar speelsheid mij dan raakt.
Hoe kan ik haar haar energie kwijt laten raken? Rondje na rondje rijden in de bak heb ik de motivatie niet echt voor, en ik ben ook bang dat ze dan ook bokkensprongen gaat maken en ik zand ga happen. "Vroeger" was het genoeg om gewoon iedere dag of een paar keer per week op buitenrit te gaan, maar sinds haar rug door een slecht passend zadel slechter geworden is ben ik heel voorzichtig geworden qua vaak rijden. Ondertussen kan ik het weer oppakken, maar nu werkten haar hoeven (ze liep vorige week kort kreupel), het weer (stortregen, dus slechte draf en galop paden en glad asfalt), en de wegen (de enige weg vanuit stal werd opnieuw geasfalteerd, dus we konden niet gaan rijden).
Het monster in kwestie: