Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lilalootje

Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 15:26

Beste bokkers,

Mijn pony (Herve) staat al ongeveer 12 jaar samen met een Shetlander. Ze staan op een boerderij met 2 stalletjes en een paar weilandjes. Voordat mijn pony mijn pony was heb ik hem en de Shetlander voor 4 jaar verzorgd. De Shetlander is altijd al van de bewoner van de boerderij geweest en mijn pony is van zijn kleindochter geweest, nu had ze echt geen tijd meer voor hem en heb ik hem bijna een jaar geleden overgekocht. Hij was al jarenlang niet meer bereden dus dat ben ik weer gaan doen en dat ging echt super! Alleen heb ik altijd (al toen ik hem aan het verzorgen was) een probleem gehad, hij heeft verlatingsangst.

Als ik met mijn pony een klein rondje ga wandelen loopt hij eerst rustig mee maar zodra we op terug we zijn gaat hij hinniken en nogal door stappen en zelfs soms draven. Nu krijg ik hem altijd wel weer terug in stap en komt het wel goed. De Shetlander moet dan in zijn stal staan want anders breekt hij uit en rent ie weg (denken we), die blijft overigens de hele tijd hinniken en is hij onrustig. Als ik met de Shetlander ga wandelen kan ik zo lang met hem wandelen als ik wil en wordt de Shetlander dus niet wild maar mijn pony is dan aan het hinniken en galopperen tot ie er zowat bij neer valt.

Nu wil ik aankomende zomervakantie graag met mijn pony op vakantie (tis niet ver weg, ongeveer een uurtje rijden) maar als hij zo’n verlatingsangst heeft weet ik niet of dat nog gaat lukken! Ik ben nu bezig met het trainen van mijn pony zodat ie steeds verder kan maar laatst ging ik een stukje met hem rijden en hij was de heel tijd aan het hinniken en op een gegeven moment keerde die en galoppeerde die hard weg. Ik heb gelukkig terug kunnen krijgen in stap en er is verder niks gebeurt maar dit moet natuurlijk niet normaal zijn. Ik ben toen hij weer iets rustiger ging stappen terug gegaan en ook toen ging ie weer hinniken en vlug doorstappen.

Ook is het handig om te weten dat ze dus met elkaar staan en verder eigenlijk geen andere paarden zien. Ik ben wel eens lang paarden gekomen en toen ging alleen zijn staart een beetje omhoog en ging ie kijken. Ik had op dat moment trouwens de Shetlander meegenomen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Of wat ik kan proberen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:43

Blijven trainen. Blijven belonen en nooit stoppen of terugkeren bij omdraaiacties of druk gedrag, maar pas als de pony terug rustig is. Eventueel op een ver punt ook vaak laten grazen etc.

Omgekeerd is het moeilijker als je met de shet weggaat. Pony wat afleiden met voer en korte stukjes uitbouwen.

Maar eerlijk is eerlijk... 2 paarden op een wei is geen ideale situatie voor verlatingsangst. Ik denk niet dat dit op deze manier ooit helemaal goed zal komen.

Je vakantie daarentegen zal wel lukken denk ik, je pony zal geen last hebben van omdraaien en rennen omdat die toch niet weet naar waar zijn wei dan zou zijn. En daar zal hij wss andere ponies om zich heen hebben op wandeling?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:51

Kan hij de shetlander zien staan als jullie gaan?Kan hij wel in de wei rustig staan als de shetlander niet te zien is?Blijft de shetlander rustig en gaat niet roepen als jullie gaan?Wij konden met onze ruin niet gaan als hij mijn pony zag.Dus eerst langzaam opgebouwd met onze merrie in de stal voeren met de halve deur dicht en hij om het hoekje met zijn slobber.Stapje voor stapje.Toen dat goed ging hebben als we weg gingen de pony in de stal gezet met muesli zodat ze bezig was en hem niet zag gaan en gingen gauw met onze ruin weg.En dat ging goed.Onze merrie kon niet mee omdat ze te oud was.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 18-03-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 15:51

Er zijn meerdere weilanden dus ik zou ze ook apart kunnen zetten, dan kunnen ze elkaar niet zien. Zou dat helpen? Of maakt dat geen verschil?

Fijn om te horen dat op vakantie gaan hoogst waarschijnlijk wel gaat lukken, ik was al bang dat ik dat niet zou kunnen doen. Ik denk trouwens dat er in het weiland naast Herve (op de vakantie bestemming) ook ponies komen te staan, maar dat weet ik niet zeker.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 15:55

Britta31 schreef:
Kan hij de shetlander zien staan als jullie gaan?Kan hij wel in de wei rustig staan als de shetlander niet te zien is?Blijft de shetlander rustig en gaat niet roepen als jullie gaan?Wij konden met onze ruin niet gaan als hij mijn pony zag.Dus eerst langzaam opgebouwd met onze merrie in de stal voeren met de halve deur dicht en hij om het hoekje met zijn slobber.Stapje voor stapje.Toen dat goed ging hebben we de pony in de stal gezet met muesli zodat ze bezig was en hem niet zag gaan en gingen gauw met onze ruin weg.En dat ging goed.Onze merrie kon niet mee omdat ze te oud was.

In principe kan hij de Shetlander zien als we gaan, want de stallen staan in de scheur en het is een open scheur. Maar het is niet alsof hij echt achterom kijkt als ik weg ga met hem. Als hij op de wei staat en de Shetlander niet te zien is wordt hij wild en gaat ie hinniken. Als wij vertrekken gaat de Shetlander hinniken waardoor mijn pony ook weer gaat hinniken.

Britta31

Re: Mijn pony heeft verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:00

Je zal toch moeten oefenen in het scheiden.Zal tijd nodig hebben.Maar je moet wel zeker weten dat er nog meer paarden zijn als je op vakantie gaat anders heb je een probleem.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 16:05

Britta31 schreef:
Je zal toch moeten oefenen in het scheiden.Zal tijd nodig hebben.Maar je moet wel zeker weten dat er nog meer paarden zijn als je op vakantie gaat anders heb je een probleem.

Ik ben nu 6 dagen per week bij mijn pony en probeer elke dag te oefenen met het scheiden, ik merk dat het soms beter gaat maar soms ook weer slechter.

Wat voor probleem krijg ik eigenlijk als eer geen andere paarden zijn? Wordt is dan wild of?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:05

Kan hij wel alleen zonder paarden in de buurt in de wei staan zonder onrust?

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 16:09

Britta31 schreef:
Kan hij wel alleen zonder paarden in de buurt in de wei staan zonder onrust?

Heel eerlijk gezegd zou ik dat niet weten, aangezien hij tot nu toe eigenlijk altijd met de Shetlander heeft gestaan ik heb de Shetlander 1 keer voor een paar uur meegenomen maar ik weet verder niet hoe mijn pony daar op reageerde omdat ik dus met hem weg was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:17

Lilalootje schreef:
Britta31 schreef:

Ik ben nu 6 dagen per week bij mijn pony en probeer elke dag te oefenen met het scheiden, ik merk dat het soms beter gaat maar soms ook weer slechter.

Wat voor probleem krijg ik eigenlijk als eer geen andere paarden zijn? Wordt is dan wild of?

Pony's leren dat andere altijd terug komt (want dat ze voor altijd weg gaan is waarom ze zo'n paniek maken) is een les die moeilijk(er) aan te leren is bij slechts 2 dieren en heel snel stuk gaat. Tijdje alleen staan en je bent geheel terug bij af. Dat op vakantie gaan met 1 en 1 achter laten is recept voor meer ellende als je na terugkomst weer het erf af gaat voor een buitenritje. Week of 2 van te voren al 3e er bij introduceren zodat shet tijdens ponyvakantie vriendje heeft is je beste optie, die 3e kan daar na weer naar huis (misschien is er een manege in de buurt met sociale pony die maandje weidevakantie kan gebruiken?).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:24

Mijn ruin raakt helemaal in paniek als hij alleen staat.Hij moet zijn maatje zien.Toen mijn merrie ingeslapen is was er de volgende morgen al een ander pension paard.Toen dat paard onverwacht ingeslapen werd is dezelfde middag al een ander pension paard gekomen.Gelukkig had ik wel een leen pony achter de hand.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 18-03-21 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:24

@tamary: dat herken ik eigelijk niet. Toen mijn paard vroeger nog met een shet stond, kond die ook wel amok maken als de shet wegging, maar werd na een tijdje wel altijd gewoon terug rustig. Andersom ook, gingen gerust weg voor enkele dagen met het paard en de shet stond dan even alleen.
Bij vrienden waarbij een paard voor opname naar de kliniek moest is het erbij zetten van een ander paard juist slecht uitgepakt en stond de achterblijvende veel rustiger alleen.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 16:42

Poekkie schreef:
@tamary: dat herken ik eigelijk niet. Toen mijn paard vroeger nog met een shet stond, kond die ook wel amok maken als de shet wegging, maar werd na een tijdje wel altijd gewoon terug rustig. Andersom ook, gingen gerust weg voor enkele dagen met het paard en de shet stond dan even alleen.
Bij vrienden waarbij een paard voor opname naar de kliniek moest is het erbij zetten van een ander paard juist slecht uitgepakt en stond de achterblijvende veel rustiger alleen.

Ging je met 1 paard op vakantie? En zo ja had hij/zij daar nog andere paarden voor gezelschap of kon hij/zij het gewoon alleen prima uithouden?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:08

Lilalootje schreef:
Poekkie schreef:

Ging je met 1 paard op vakantie? En zo ja had hij/zij daar nog andere paarden voor gezelschap of kon hij/zij het gewoon alleen prima uithouden?

Vakantie was nooit alleen, maar de shet bleef dan wel alleen achter in de wei. Was geen probleem. Paard stond wel alleen in een trailer te wachten etc bij wedstrijden.

Hier staat nu een ander paard in de groep dat echt gek wordt als hij niet bij de groep kan. Als in zelfs met gewoon 1 draadje ertussen begint die al als zot te lopen. Op vakantie is die braaf. Is nooit alleen alleen op vakantie geweest, maar wel tochten alleen gemaakt (bvb ride en run - met 2 paarden op rijden en dan daar voor de run splitsen in 2 aparte teams).

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 17:59

Kan het ook zo zijn dat als mijn pony de Shetlander eenmaal niet meer hoort voor een tijdje (dus het gehinnik) dat hij rustig blijft en als ik dan dus op vakantie ben het zich niet zo aantrekt en er niet mee bezig is dat de Shetlander er niet is? Of is dat een heel gek idee?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:03

Hoe neem je hem op vakantie? Op een manege? Of ergens helemaal in een wei? Gaan er andere paarden mee?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:05

Ik zou ze allebei meenemen op vakantie, vind het sneu als de shetlander alleen achter blijft.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:07

Poekkie schreef:
Hoe neem je hem op vakantie? Op een manege? Of ergens helemaal in een wei? Gaan er andere paarden mee?

Onze familie heeft een huisje en daarnaast liggen twee weilanden, nu ga ik het weiland dat 2 meter van het huisje ligt huren. Daar komt hij dan in te staan, het kan zo zijn dat er pony’s komen in het andere weiland maar dat weet ik dus nog niet. Ik kan er dus niet vanuit gaan dat die er komen te staan. Verder gaan er geen andere paarden mee, ik zat er eerst over na te denken om de Shetlander mee te nemen maar als ik dat doe heb ik elke keer als ik ga rijden dat mijn pony waarschijnlijk onrustig wordt. En de Shetlander kan er nog wat van om te ontsnappen dus lijkt mij beter om die thuis te laten.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:10

Temeraire schreef:
Ik zou ze allebei meenemen op vakantie, vind het sneu als de shetlander alleen achter blijft.

Snap ik maar ik ben bang dat de Shetlander gaat ontsnappen uit het weiland. En als ik ga rijden met mijn pony worden ze hoogst waarschijnlijk dan alle twee weer onrustig en gaan ze constant hinniken. Ook zijn er vlakbij campings en ik wil liever niet dat de Shetlander alles bij elkaar hinnikt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:10

Persoonlijk zou ik nooit een paard alleen laten staan. Korte periodes, als het dier aan het werk is of op wedstrijd, natuurlijk. Maar om op vakantie te gaan en die kleine alleen achter te laten...? Nee, daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben. En die beesten ook niet denk ik.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:12

Hmmm als ik zo je post lees... om hem echt helemaal alleen te zetten... ik betwijfel of dat een goed idee is.
Hij zal niet omkeren met rijden, maar zou kunnen dat hij gewoon algemeen zodanig onrustig is dat je er niets mee kan.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:14

Poekkie schreef:
Hmmm als ik zo je post lees... om hem echt helemaal alleen te zetten... ik betwijfel of dat een goed idee is.
Hij zal niet omkeren met rijden, maar zou kunnen dat hij gewoon algemeen zodanig onrustig is dat je er niets mee kan.

Snap ik volledig! Daar ben ik zelf ook bang voor, daarom ben ik nu hard bezig met oefenen en ik ga binnenkort waarschijnlijk mijn pony ergens een nachtje laten overnachten om te kijken of dat goed gaat. Als dat namelijk niet goed gaat ga ik ook niet met hem op vakantie want ik wil wel dat het leuk blijft voor ons alle twee en niet dat hij het niet meer leuk vindt.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:14

Eapy schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een paard alleen laten staan. Korte periodes, als het dier aan het werk is of op wedstrijd, natuurlijk. Maar om op vakantie te gaan en die kleine alleen achter te laten...? Nee, daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben. En die beesten ook niet denk ik.

De eigenaar van de Shetlander blijft trouwens wel gewoon thuis zodat hij goed verzorgt wordt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:17

Lilalootje schreef:
Eapy schreef:

De eigenaar van de Shetlander blijft trouwens wel gewoon thuis zodat hij goed verzorgt wordt.

Dat is fijn, maar paarden zijn kuddedieren en wij mensen zijn geen vervanging voor hun paardenvriendjes.

Lilalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:21

@Eapy: nee snap ik. Maar ik ga het eerst ook gewoon even een nachtje proberen (dichter bij) en als mijn pony het dan prima doet maar de Shetlander niet kan ik in principe wel gaan maar dan ga ik wel een maatje voor hem zoeken