Duurzaamheid in de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Duurzaamheid in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 07:36

Ik houd van mooie spullen, en ik kan niet zeggen dat ik mooie sets niet prachtig vind.

Toch ben ik nooit heel erg meegegaan in de modegrillen. Al jaren zijn mijn basiskleuren voor caps, rijbroeken, handschoenen, dekjes zwart, blauw, bruin en grijs. Het combineert goed dus dan heb je ook wat minder setjes stress. Dus vooral een makkelijke keuze. Ik koop ook graag tweedehands, het scheelt financieel en het voelt beter om iets een tweede leven te gunnen.

Nu ben ik eens gaan uitzoomen naar hoe de tijd is veranderd. Van de mosgroene en beige ribrijbroeken, de vilten dekjes en de wollen trui. En de beperkte maar tijdloze keuzes die je ooit had.
Goddank zijn er door de innovatie nu fantastische lichtgewicht en sneldrogende materialen.
Ik heb de hele opkomst van 'mode' in de paardensport meegemaakt. Ieder seizoen nieuwe frisse kleuren. En alles mooi bij elkaar geeft je een instaworthy look 8-)

Maar in een tijd waar we ons bewust moeten gaan worden van onze impact op de wereld. Is de mode in de paardensport niet een enorme belasting op textielindustrie?
En waarvoor? Die kast vol dekjes heeft een enorme weg afgelegd. Duizenden liters water voor het katoen in je rijbroek, de chemicaliën die worden weggespoeld bij het verven van je setje.

Je paard zal het niks uitmaken of hij in Jade, faded blue of burgundy rondloopt. En terwijl de ene set in de was is kan je de andere dragen.

Is de paardenwereld niet juist de wereld waarin natuurlijk bewustzijn belangrijk is?
Staan jullie wel eens stil bij de impact die de mode heeft op jou, de maatschappij, de natuur, de industrie?
Maak je andere keuzes hierdoor?
Zijn er al merken die hun materialen anders kiezen om duurzaamheid te vergroten?

JudithGigi

Re: Duurzaamheid in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:12

Ik was me laatst toevallig aan het bedenken dat een duurzaamheid mentaliteit de paardensport nog niet echt bereikt heeft. Toen ik net begon met rijden was het nog heel normaal dat iemand maar zoveel dekjes had als hij/zij echt nodig had en een hoofdstel oid werd ook gewoon gebruikt tot het op was. Als iets kapot was werd het weggebracht om te repareren IPV iets nieuws kopen.

Zelf probeer ik nu dus ook vooral dingen te (laten) repareren als ze kapot zijn. Vorig jaar nog een hoofdstel en ik probeer ook al 3 jaar mijn KWPN jas in leven te houden die uit elkaar valt :')
Ook koop ik niks tenzij ik/mijn paard het echt nodig heeft!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 08:19

Ik zit net even de website te lezen van Equestrian Stockholm. Toch wel het nieuwste baken der setjes.

Ze zeggen heel veel gerecyclede en duurzame materialen te gebruiken. Hoge kwaliteit en daardoor duurzaam.

Hardstikke goed dat ze hier zo mee bezig zijn.

En toch voelt het een beetje als dweilen met een open kraan :o

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:26

Hmm ik heb t idee dat de mensen met veel dekjes ze vaak ook weer doorverkopen. Ik heb t idee dat dat deel dus eigenlijk niet zo heel onduurzaam is. Met zadels, laarzen en hoofdstellen wordt ook door iedereen wel lang gedaan. Ben met jullie eens dat de nieuwe mentaliteit de paardensport totaal nog niet heeft bereikt. Ik hoor er nooit iemand over. In het stikstofverhaal zijn paarden ook juist erg vervuilend toch?
Ohja en als ik kijk naar alleen al de benzine die ik verspil met naar stal gaan..

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:30

Wij zijn zeer minimalistisch en eerlijk, je hebt helemaal niet veel nodig qua spullen voor paarden. Ik heb dus ook alleen hele basic spullen, koop nooit setjes en heb uberhaupt geen overbodige spullen.

Ik heb ook die hele opmars meegemaakt, idd van beige ribrijbroeken naar ieder seizoen 10 andere lime/roze/pastel setjes. Ik doe er niet aan mee. Het interesseert me uberhaupt niet hoe anderen vinden dat mijn paarden eruitzien. Ik sta als enige met mijn natural mentaliteit tussen de sporters. :+

Maar idd, aan het milieu denken is er in de paardenwereld nog niet bij helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:46

De fast fashion heeft zeker zijn intrede gedaan in de paardenwereld.
Iedere seizoen een nieuwe collectie voor paard en ruiter.. -O-
Daarnaast zijn er weinig duurzame merken.

Aan mij is het allemaal niet zo besteed. Ik vervang of koop wat nodig is en kies dan voor kwaliteit.
Ben begonnen met rijden in 1980 dus heb de veranderingen ook gezien.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:57

pumpina schreef:
Met zadels, laarzen en hoofdstellen wordt ook door iedereen wel lang gedaan.

Helaas is mijn ervaring op stallen dat dit ook veel wisselt, en dan met name de laarzen en hoofdstellen. Caps op dit moment ook wel veel want iedereen moet steeds een hippe nieuwe custom kep hebben :Y)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:59

Maakt het merk iets uit, dan?

Ik doe eigenlijk best lang met mn spullen en koop ook rustig iets 2e hands.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:23

Ook ik heb de verandering van opgevouwen dekens en beige rijbroeken etc naar spullen en setjes in alle kleuren van de regenboog, en liefst telkens iets nieuws, meegemaakt. Inmiddels rijd ik al weer ruim 20 jaar western, maar ook daar zijn de setjes en de kleurtjes doorgedrongen. Wij hebben er niks mee. Ik snap de drang naar setjes ook niet zo, maar misschien ben ik daar te oud voor :') Spullen genoeg hoor, maar alles is gewoon goede kwaliteit, functioneel, en gaat meer dan jaren mee. Dat wat we niet gebruiken qua tuig hangt in de woonkamer, of verdwijnt als reserve in de schuur of op zolder. Iets nieuws komt er eigenlijk alleen als het nodig is.

Wel heb ik een laarzen- en spijkerbroeken tic, maar ik draag en wil niet anders, ook buiten de paarden, en nog net niet dag en nacht. Of het nou wel of niet in de mode is. Ik heb een grote voorliefde voor Ariat. Maar ook daarvoor geldt dat ik alles echt op draag. Spijkerbroeken gaan dan in de textielbak, en de laarzen, die ik trouwens vooral 2ehands koop (de bijna niet gedragen miskopen van een ander) die met pensioen moeten blijven eigenlijk waar ze zijn, net als het niet gebruikte tuig, als decoratie in de woonkamer :+

Als ik het zo teruglees ben ik duurzamer bezig dan ik zelf dacht... :D

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:30

Duurzaamheid is vaak ook goed voor de portomonee. Vinted en marktplaats bezoek ik vaker voor ruiterkleding.
Ik geef zelf mijn oude ruiterkleding wat er nog redelijk mee kan door aan mijn nichtjes. Vroeger had ik ook alles tweedehands omdat je er te snel uitgroeit. Ik weet nog goed dat ik een paar hele mooie laarzen in maat 38 van een vriendin had overkocht. Zij was er uit gegroeid en mijn moeder en ik dachten oh daar kan ik mooi een jaartje ingroeien en toen bleven mijn voeten op maat 36 steken. |( Met een zooltje er in heb ik de laarzen alsnog gedragen tot ze afgesleten waren.

Qua jassen heb ik eerst mijn oude ski jas helemaal op gebruikt. Deze viel op het einde met rits en al uit elkaar en was niet meer te maken of waterdicht te krijgen. Nu gebruik ik de oude winterjas van mijn moeder, nog geen nieuwe hoeven te kopen gelukkig.

Ik heb zojuist wel een nieuw lemieux mulberry dekje gekocht voor mijn paard. :Y) Hij word binnenkort 3 jaar dus ik vond het leuk om hem dan zijn eerste echte eigen dekje te halen voor zijn verjaardag. Zeker omdat ik bijna altijd in de base layer van dezelfde kleur rijd. Deze baselayer vind ik kwalitatief helemaal top! Ik heb hem van iemand overgekocht, hij gaat al een half jaar elke week in de was en ziet er nog steeds goed uit. Als dit setje lang mee gaat en uiteindelijk aan vervanging toe is ga ik misschien wel een nieuwe halen, puur omdat het dan langer mee gaat. En moet ik echt iedere dag extra wasjes gaan draaien dan overweeg ik pas om iets extra's te halen maar voor nu hoeft dat nog niet.

Als Valentijn straks klaar is voor een zadel ga ik ook zeker kijken voor een tweedehands. Scheelt veel in kosten en een jong paard groeit ook nog veel en heeft dan misschien al snel een andere nodig. Wel ga ik voor een van leer want dit gaat langer mee, zeker als je het goed onderhoud en kan dan eventueel weer doorverkocht worden.
De borstels die ik gebruik zijn ook al heel erg oud maar doen het nog even goed. Zijn ze vies? gewoon in een sopje laten weken en dan kunnen ze er weer tegenaan. Hoe beter je zorgt voor de spullen hoe langer ze meegaan.

Het enige wat ik echt merk waar ik de duurzaamheid laat vlieren zijn caps. Deze koop ik nooit tweedehands omdat je gewoon niet weet of deze een keer een harde klap heeft gehad. En als ik er zelf heel hard mee val of hij is zichtbaar beschadigd dan recycle ik de oude en haal ik een nieuwe. Voor mij gaat veiligheid dan voor op duurzaamheid. Toevallig heb ik zaterdag een afspraak staan voor een nieuwe cap te passen bij Drunens ruiterhuis. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat in zo'n korte tijd. Ik had al doorgegeven in welke merken ik interesse had en dat ik gewoon een zwarte cap wil zonder glitter, steentjes, prints of andere poespas. Ben bang als ik een fashion cap haal en die gaat super lang mee dat ik hem dan opeens heel lelijk zou gaan vinden dus wel altijd op safe. :+

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:41

Kentucky horsewear gebruikt geen dierlijke ingrediënten. Maar dat betekent niet dat het ook milieuvriendelijk is natuurlijk.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:55

Kingsland heeft de Earth collectie al een aantal seizoenen en ook bucas heeft nu de green line dus langzaam maar zeker komt er wel wat meer aandacht voor bij de merken.

Bij de ruiters zelf misschien nog niet, zeker niet allemaal maar doordat die merken er wel wat mee doen komt die bewustwording wel dichterbij denk ik zo.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:29

Ik heb al wel stil gestaan bij het voer en hooi hoeveel impact dit heeft op het milieu. Ik kan me hierdoor ook goed indenken dat veganisten die wel paardrijden niet erg welkom zijn in veggieland. Ik ben geen veganist geb er ook geen kritiek op.

Maar ik had inderdaad nog niet stil gestaan bij de impact van collecties en dergelijke. Vaak wil iedereen er toch wel sjiek uit zien met je paard.
Maar de nieuwe mode is wel belastend zeg maar.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:08

Goed onderwerp, fast fashion lijkt in de paarden alleen maar meer op te komen met al die seizoenskleurtjes enzo. De paardensport heeft net een paar jaar ademende materialen als standaard, daarvoor trainde ik in hardloopshirts en Anky had wat spullen waar je fijn in kon zweten ;) Het is gewoon geen vooruitstrevende industrie en dat zie je nu ook in het ontbreken van een visie op duurzame ruiter-mode.

Apps als Vinted blijken fast fashion juist vaak te verergeren. Tweedehands heeft de naam duurzaam te zijn maar dat gaat natuurlijk niet op als spullen al gekocht worden met het idee het weer te koop te zetten na een paar keer gebruiken. Dan wordt het juist een reden om meer te kopen.

Een paar goede, tijdloze items is het meest milieuvriendelijke wat je kunt aanschaffen. Ik vind het zelf ook lastig, word ook elk seizoen verleid door dekjes en shirts, maar ik hou me in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:17

Capriootje schreef:
Kingsland heeft de Earth collectie al een aantal seizoenen en ook bucas heeft nu de green line dus langzaam maar zeker komt er wel wat meer aandacht voor bij de merken.

Bij de ruiters zelf misschien nog niet, zeker niet allemaal maar doordat die merken er wel wat mee doen komt die bewustwording wel dichterbij denk ik zo.

Dat is mooi maar naast een duurzamere productiemethode moeten dingen ook duurzaam in gebruik zijn.
Nu komt dat bij een Bucas deken wel goed. Die gebruiken de meeste mensen wel jaren maar al die kleding en dekjes..

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:01

Dat is zeker waar ja! Als je een mooie navy polo jaren lang draagt is dat natuurlijk goed maar als je alle kleuren van de regenboog hebt is dat toch een ander verhaal.

Tweedehands is in de setjes en vooral de duurdere dekjes ook wel een goede stap maar ik vind het wel een interessant ding.

Zelf ben ik heel erg van de basic en tijdloze items voor zowel paard als mijzelf maar de verleiding is er zeker wel, vooral bij de nieuwe collecties twee keer per jaar. Als ik iets niet meer draag of gebruik verkoop ik het wel via marktplaats, dan komt het tenminste nog bij iemand anders ten goede.
Vroeger had ik 25 eskadron dekjes, incl. oornetjes, dekens en verzin het maar hoeveel setjes. Ben al blij dat ik daarvan 'genezen' ben :=

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:23

Ik geloof dat ik al jaren duurzaam bezig ben. Dekjes worden gebruikt tot ze echt versleten zijn. De meesten dingen die ik heb zijn idd bruin, blauw of grijs. En van dusdanige kwaliteit dat het ook jaren meegaat. En wat ik niet gebruik, hang ik netjes weg, ik verkoop het of ik geef het weg.

Dat hele setje gebeuren vind ik best onzin. Zag laatst iemand die had alle kleuren dekjes van Le mieux. Ik denk dan, daar had ik de rest van het jaar van kunnen lessen. Met een van mijn twee Le mieux dekjes (want ik vind ze wel heel fijn).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:26

Je bent pas echt duurzaam als je geen paard hebt :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:30

Ik heb 2 jaar geleden voor het laatst een setje gekocht. Omdat ik toevallig spullen nodig had.

Duurzaamheid is niet direct de reden dat ik geen kast vol setjes heb, meer dat ik het niet nodig vind.

Een keer een setje, voor de leuk, als ik toch al een rijbroek/jas/dekje nodig heb, oke. Maar per seizoen de mode volgen, nee.

Voor dat geld heb ik liever goede lessen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:34

Ik heb ook aardig wat lemieux dekjes, maar ik heb 2 paarden en rij ze in 3 disciplines. Dus sowieso heb ik al weleens 2 dekjes tegelijk nodig (samen op buitenrit) en bij stevig zweten gaan die gelijk in de was. Maar ik gebruik ze wel allemaal. En wat ik niet meer uit de kast pak gaat tweedehands weg.
Idem met kledij: ofwel vinted, ofwel naar h&m waar je dan kortingsbonnen voor in ruil krijgt, ofwel de container. Of naar vriendin/familie die er nog een fikse tijd van kan genieten.
Mijn rijlaarzen draag ik tot ze letterlijk uit elkaar vallen of zo lek zijn als een mandje. Paardenjassen koop ik amper, doe ik echt jaren mee. Rijbroeken gaan weg als het zitvlak doorgesleten is van ouderdom of de naden die losscheuren van slijtage.
Shirts die ik niet meer naar werk draag, die gaan in de paardrijkast. Truien idem.

Tuig wordt ofwel rotversleten, gaat stuk door ongelukje of ook weer tweedehands.

Mijn trailer is in de winter tevens schuilhok voor mijn 2 mini's.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:36

Supervixen schreef:

Dat dus :')

Maar goed, voor hen die er wel een hebben is het altijd even kijken wat je kunt doen om de footprint wat te verlagen.

Zo doe ik niet aan setjes. Ik heb überhaupt al geen beenbescherming in huis. :P

Daarnaast koop ik dekjes tweedehands. Allereerst bespaart het een bak geld, daarnaast is het zo dat de dekjes die ik gebruik ( zadelvormige katoentjes ) bijna nergens meer te koop zijn. :D Dus ik heb er een stuk of 7 gekocht voor 15 euro incl verzenden vorig jaar.

Ik heb wel een paar Anky dekjes die ik van mijn tante heb gekregen omdat ze de vlekken er niet meer uit kreeg en ze weg wilde gooien. Boeien dat er een vlek op zit, 1x zweten en het ziet er weer niet uit. :D

Zo kan je de hobby nog een beetje betaalbaar, maar ook wat milieu vriendelijker houden. :D

Maar goed, ik geef ook echt helemaal niks om setjes. Dat moet je ook maar net kunnen :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:41

Ik koop wat ik nodig heb of wat ik leuk vind. Dat kan best een mode ding zijn, maar ik rijd daar rustig tig jaar later nog mee rond. Ook heb ik echt wel veel dekjes en wat setjes, maar sommige daarvan zijn al 20 jaar oud. Uit de tijd dat we meerdere paarden tegelijk hadden en daarnaast soms iets nieuws kopen omdat er een aantal jiet goed meer lagen of winnen. Ze gaan weg als ze versleten zijn of niet meer passen, in het laatste geval gaan ze naar de manege pony's op stal. Ook met dekens. Ik heb alleen de laatste jaren al zo'n 5 dekjes en dekens gewonnen := bijna zonde, want dat kan ik jiet eens gebruiken allemaal.
Of eigen rijkleding, ik heb spullen van afgelopen jaar en van 15 jaar geleden. Maar wel een voordeel dat ik meer van de wat rustigere kleuren houd die dus niet uit raken. Hoewel, als dat wel zo zou zijn, ik koop het omdat ik het mooi vind en blijf dat dus ook dragen

Setjes vind ik juist enorm leuk, dus ik zoek dingen uit die bij elkaar passen. Ik ben opgevoed qua paarden dat je er netjes en verzorgd uit hoort te zien en daar past dat bij. Maar dat is niet zo moeilijk als je vooral rustige kleuren wilt. Als ik dan toch een nieuw shirtje nodig heb zoek ik er gewoon 1 uit die past bij een aantal dekjes of broeken want het hoeft niet dezelfde collectie of hetzelfde merk te zijn voor mij. Misschien dus geen officieel setje, maar wel bij elkaar passend qua dekje en kleding haha. Blauwe rijbroek, crème shirtje en dekje bijvoorbeeld. Of bruin bij elkaar. Niet dezelfde tint, niet hetzelfde merk, maar kleuren die bij elkaar staan en niet vloeken haha. Vroeger was dat erger, want pony kon niet tegen peesbeschermers en liep dus vaak met bandages, maar dan had ik ook niet voor elk dekje was nieuws. 1 paar was niet genoeg ivm wassen en drogen, dus dat werden er wat meer.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 13:55

Supervixen schreef:

Check.... Maar maak wel dankbaar gebruik van andermans paarden :Y)

Voor degenen die zeggen er toch al wel mee bezig te zijn. Wanneer en waardoor ben je je koop en gebruiksgedrag gaan veranderen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:55

Wat mij vooral opvalt is dat merken nog tijdelijker zijn in de paardenwereld dan in de "normale" wereld? Of lijkt dat maar zo? Ik heb nog meegemaakt dat Scapa helemaal in was, terwijl je nu bijna een fossiel bent als je met een Scapa dekje rondrijdt. En een merk als PS of Sweden hoorde je drie jaar geleden bijna niet van en wie droeg in 2010 een Samshield-cap?

Dus buiten dat je ieder jaar meerdere collecties hebt, vind ik ook de rise and fall van afzonderlijke merken zo snel gaan. Daar waar een Levi's jeans tien jaar geleden even bekend en even goed ter naam was als dat die nu is bijvoorbeeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:58

Gini schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat merken nog tijdelijker zijn in de paardenwereld dan in de "normale" wereld? Of lijkt dat maar zo? Ik heb nog meegemaakt dat Scapa helemaal in was, terwijl je nu bijna een fossiel bent als je met een Scapa dekje rondrijdt. En een merk als PS of Sweden hoorde je drie jaar geleden bijna niet van en wie droeg in 2010 een Samshield-cap?

Dus buiten dat je ieder jaar meerdere collecties hebt, vind ik ook de rise and fall van afzonderlijke merken zo snel gaan. Daar waar een Levi's jeans tien jaar geleden even bekend en even goed ter naam was als dat die nu is bijvoorbeeld.

Dat ook, ja. Er zijn wel merken die blijven, maar die ook niet zo extreem populair zijn. Piekuren is er wel 1 die gewoon stabiel blijft qua populariteit volgens mij.