Paard opgezadeld vervoeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Paard opgezadeld vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 23:51

Heeft iemand hier ervaring om een paard korte stukjes op de trailer mee te nemen als die al gezadeld is.

Ik wil met het slecht weer gaan rijden in een binnenbak een paar kilometer verderop. Stalgenoten doen dit ook wel eens en nemen hem dan vast opgezadeld mee.

Is dit veilig? Mijn paard staat muisstil op de trailer, het is hooguit 5 kilometer en een kort ritje. Ik heb een anderhalve trailer dus hij heeft genoeg plaats om met zadel comfortabel te staan imo.

Voors en tegens?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:53

Hooguit slecht voor je zadel, maar geloof niet direct dat je paard er wat van krijgt. Hier deden wij dit ook vaker. Ging om ritjes van 5-10 minuten.

Laurievc

Re: Paard opgezadeld vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:55

Ik doe dit ook onderweg naar training. +- 7 minuten. Gaat perfect. :) Zadelhoes over zadel en geen enkel probleem.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:56

Kan zeker. Wel altijd opletten met in- en vooral uitladen dat ze zeker nergens achter kunnen blijven hangen! Ik doe meestal een dun dekentje er overheen, of een zadelhoes.. Maar wij doen dat vaak zo hoor. Lijkt me geen kwaad kunnen

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:58

Mijn paard vind stilstaan op vreemd terrein ontzettend moeilijk, haar neem ik bij voorkeur dus opgezadeld mee. Bevalt ons beide prima, als ik daar ben alleen nog even in de trailer hoofdstel om doen en we kunnen bewegen. Heb ook een 1,5 paards trailer en een paard dat rustig staat.
Zorg wel altijd dat ik nog een hoes om mijn zadel heb en gooi afhankelijk van temperatuur een (fleece) deken over mijn paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:58

Ze schuren hooguit je zadel en met een hoes er over heen (of een fleesdeken er over) beperk je die kans ook al.
Mijn eerste pony werd vaak zo vervoerd.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:59

Ik heb mijn paard altijd opgezadeld vervoerd. Hij was altijd zo wild als hij de trailer uit kwam dat we niet meer fatsoenlijk konden opzadelen, vandaar al thuis opzadelen in alle rust en bij het uit de trailer halen alleen nog hoofdstel in hoeven doen. Hij is nu bijna 18 en leeft nog steeds! :D :P

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:08

Ja als het niet te ver rijden is, altijd. Inderdaad wel met hoes of fleece deken erover.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:20

In Amerika zie je dat ook heel veel, dat ze hun paarden al opgezadeld in de trailer hebben staan. Denk ook niet dat het echt kwaad kan voor kortere stukjes. Inderdaad wel zorgen dat je een zadelhoes of lichte deken erover hebt. Vind het altijd een eng idee als een paard ergens met het zadel achter kan blijven haken als bijv. je trailer kantelt (maar dat is wel heel erg doemdenken.....maar toch...)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 02:02

Die van mij past niet meer in de trailer als ie gezadeld is.
Dus ik doe het niet. Gegarandeerd beschadigd zadel. Ik zadel liever op in de trailer als het regent dan kan ik de middenstang wegklappen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 02:12

Ja hoor, tot ritjes van 30 minuten. Langer zadel ik altijd daarop omdat ze toch braaf zijn. Maar voor het gemak laad ik ze zo op. Wel altijd een fleece deken of de zadelhoes erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 05:59

Ik doe dit ook wanneer we in de buurt gaan rijden. Wel de zadelhoes erover.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 07:31

Kan prima hoor, alleen opletten dat ze inderdaad niet ergens achter blijven hanngen.

In het buitenland (Canada, Amerika) vervoeren ze de paarden vaker opgezadeld dan ongezadeld. Deze zadels zijn toch wel een heel stuk zwaarder (western zadels) en reistijd is ook al snel een uur gezien de afstanden. Dus lijkt me dat een licht engels zadeltje op korte afstand prima moet kunnen!

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 07:34

Met mijn in Engelse zadel deed ik dit wel. Nu met westernzadel niet meer. Paard wordt onrustig van de beugels die bewegen. Maar ze is braaf en relaxt op vreemd terrein dus zadel prima op naast de trailer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:17

Zeker ik doe het ook.
Wel een deken er over en de beugelriemen goed opgestoken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:19

Ik heb dat ook altijd gedaan met ritjes tot 20 minuten. Deken erover en gaan.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:24

Bij ritten tot drie kwartier zadel ik ook altijd van te voren vast op.

Nu is mijn paard wel makkelijk, maar vroeger was het een hele klus om hem om vreemd terrein op te zadelen. Dit bevalt zo goed, dat we het nooit meer veranderd hebben.
In de winter gooi ik er nog een zweetdeken overheen en in de zomer een zadelhoes, niet alleen om het zadel te beschermen, maar ook om eventueel afgezakte stijgbeugels in toom te houden ;)

Het hoofdstel doe ik pas om, in de trailer, als we aangekomen zijn. Als je dat in de trailer doet kan je paard er niet vandoor glippen op het moment dat je net het halster af doet om het hoofdstel in te doen.

Op de terugweg doe ik het zadel wel af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:27

Fitzroy schreef:
Ik heb dat ook altijd gedaan met ritjes tot 20 minuten. Deken erover en gaan.

Ik ook. Vroeger naar de club, was 10 minuutjes. Wat ik zelfs deed was het hoofdstel ook al in en een halster overheen. Inderdaad zweetdeken over het zadel en gaan met die banaan. Is altijd goed gegaan. En beenbescherming was ook al om. Ik kon zo uit de trailer meteen gaan rijden, hartstikke handig.
Dit deed ik wel alleen met mijn eerste en meest makke paard. Met andere paarden later nooit meer gedaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:32

Ja hoor wij doen dat ook wel eens.

Naar springles bijna altijd. Moeten daar buiten opzadelen en met de zomer periode gaat dat nog wel. Maar met de winter in het donker is het gewoon niet handig (niet voldoende verplicht parkeerterrein).
Wel altijd zadelhoes erover of als het wat frisser is een zweetdeken.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:38

Dat doe ik ook wel op korte ritten met de paarden die stabiel en rustig zijn op de trailer. Maar, ik heb eens gezien hoe een paard op wedstrijdterrein in paniek raakte op de trailer en achteruit onder de stang door kroop. Met zadel op dus, waar weinig van over was.... Dus bij een wat nerveus paard op de trailer zou ik er wel wat voorzichtig mee zijn.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:47

Ja hoor, ik doe het ook wel, niet voor lange ritten, maar tot max 30 minuten.
Dekentje erover en gaan

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:56

Mijn paard staat vaker gezadeld dan ongezadeld op de trailer nu ik er zo over na denk..
Hij is opzich wel redelijk te zadelen om vreemd terrein, maar ik heb niet altijd een groom bij me.. tja dan is het toch wel makkelijker..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:06

Ik doe het nooit, veel te bang dat er wat gebeurt en mijn dure zadels naar de kl*te gaan. Ik heb wel alleen maar jonge paarden, ik vind dat ze op vreemd terrein gewoon moeten leren om stil te staan.

smurf26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:27

Ik vervoer mijn huidige paard altijd gezadeld, als ik op de aankomstplek ga rijden. Hij is erg onrustig op ander terrein en niet te zadelen daar. In de trailer is hij ook erg druk. Ik heb een twee paards trailer met vooruitgang en een duur zadel. Maar ik heb nog geen beschadigingen gehad. Soms een deken eroverheen maar dat ligt aan de temperatuur omdat hij anders ook drijfnat uit de trailer komt. In de trailer doe ik het hoofdstel om maar ook dat is een uitdaging. Dus het is niet anders. Ik ga zowiezo niet verder dan drie kwartier van huis weg op deze manier.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:14

Ik deed dit ook regelmatig. Zadelhoes om het zadel want er is natuurlijk wel meer kans op schade aan je zadel.
Mijn buren hadden een paard die er niet tegen kon en ging liggen in de trailer als ze een zadel op had. Maar dat zijn denk ik uitzonderingen