Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Summerdreams schreef:Als ze al geeneens onbeperkt hooi wil geven en dat dier in een stal staat houdt het op. Mensen willen de natuur van een paard veranderen en als zo'n dier daar niet in meegaat is het een 'stalondeugd' en moet je hem maar geen eten geven of het voor z'n neus zetten tot ie normaal kan doen..... Ik denk in dit geval dat de mens hier iets moet leren, niet het paard.
BrechtCarlos schreef:Dennenboom schreef:Zolang hij zich zo gedraagt geen voer geven. Pas geven als hij fatsoenlijk en vrolijk in zijn stal staat. Nu wordt zijn slechte gedrag beloond.
Zo werkt het paardenbrein niet helemaal. Dat ze denken oh hee wacht eens even ik krijg geen voer dat zal vast aan m’n gedrag liggen.
Citaat:Ik heb het aanschouwd maar kan de vinger er niet zo goed op leggen. Nu ben ik sowieso voor paarden 24/7 van voer uit slowfeeders voorzien, maar dat is niet haar manier van voeren. Ik weet dus niet of dat het probleem op zou lossen. Het paard had dit probleem al bij aankoop.
Esther schreef:Als jij aan komt lopen met voer en het paard doet lelijk en je geeft dat voer dan heeft hij succes met zijn gedrag. Je gaat waarschijnlijk zelf ook snel weer uit zijn buurt. ==> paard leert dat hij zich zo mag gedragen.
Kom jij aan met voer en het paard doet lelijk en je vergroot de afstand met het voer tot het paard weer dan heeft het paard geen succes met het gedrag. Wacht je tot hij weer normaal doet en je loopt weer richting paard met voer en hij blijft normaal doen dan geef je het voer. Dan heeft het paard geen succes met zijn agressieve gedrag maar wel met het normale gedrag.
Dieren leren in patronen, doen ze iets wat wij ongewenst vinden dan moet je dus het patroon doorbreken en een nieuw gewenst patroon aanleren.
Gini schreef:En zo werkt het paardenbrein dus niet. De voertijd is voor dit paard blijkbaar een grote bron van stress. Het stressgedrag zal waarschijnlijk al beginnen van zodra de voerronde begint. De meeste paarden hebben op dat moment een gezonde dosis spanning: hinniken, vol verwachting uitkijken naar het voer. Bij dit paard uit zich dat, omwille van een tot nog toe onbekende reden, in extreme en zodoende ongewenste mate. Het paard zit vol in de stress en adrenaline en is op dat ogenblik niet in staat om "na te denken". Het paard heeft tunnelvisie op het voer. Hoe langer jij dan die periode van voeren rekt door aan te komen lopen en weer weg en weer terug en weer weg, hoe meer stress het paard zal opbouwen. De kans is groter dat het gedrag juist verergert wanneer je het op deze manier probeert "op te lossen" (steigerend paard, een paard dat zich helemaal niet meer in de hand kan houden etc.). Je geeft hem namelijk gegronde reden om nijdig te zijn op zijn voer, want alle paarden zijn aan het eten behalve hij, laat dat nou net de grootste trigger zijn van paarden met voernijd. En uiteindelijk zul je het paard toch moeten voeren en is het bijna onmogelijk om iedere voerbeurt op het exact juiste moment te belonen, want je wilt niet iedere dag en iedere voerbeurt minstens twee uur hiermee bezig zijn. Consequent en consistent zijn is met deze methode praktisch onhaalbaar.
Kinke schreef:en hoe legt dit paard de link met honger krijgen en zijn gedrag Dennenboom? Vind het een bijzonder dom antwoord.