Is opgeven echt opgeven ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky123

Is opgeven echt opgeven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:09

Hooi Iedereen,

Mijn naam is Tim en rijdt nu 2 jaar paard maar heb toch behoefte aan input van buitenaf..... ;-)
Zoals jullie waarschijnlijk beter weten als ik zijn de paarden fris in de winter, ook ik heb dat nu ondervonden na 2 jaar en zit met een probleem.

Ik rijdt nu sinds een jaar op Tsjibbe, een paard die sinds vorig jaar januari mijn hart heeft gestolen en ik eigenlijk het liefst non stop rijdt ook al is het een manegepaard. Ik rijd hem 3 x per week en normaal gesproken ook 1 x in de 2 á 3 weken een buitenrit.

Alleen de laatste weken is het de ene na de andere buitenrit dat ik er vanaf val. Het vertrouwen wat altijd zeer groot was en waar ik dacht dat niemand me wat kon maken is gebroken en ben het vertrouwen kwijt. Mijn lerares die 26 jaar rijdt heeft nog een poging gedaan door samen op buitenrit te gaan, helaas had Tsjibbe het op een gegeven moment echt door en heeft hij me er 3 x vanaf gebokt. Het gat dat valt tussen mij en mijn voorrijder is te groot waardoor hij begint te bokken......

Zoals we beiden het wel eens waren, hebben we besloten om even de buitenritten op een ander paard te doen hoe jammer ik dat ook vindt. Het vertrouwen is compleet weg buiten de bak, in de bak is het vertrouwen er nog zeker !

Is tijdelijk opgeven ook echt opgeven ? Ik zal er geen geheim van maken dat ik graag weer op Tsjibbe naar buiten wil komende zomer maar de angst om buiten te rijden is er ook best wel. Wat zijn jullie meningen en tips ;-)

Dank jullie wel ;-)

capopjekop

Re: Is opgeven echt opgeven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:12

Nee hoor dat vind ik niet. Soms moet je even wat aanpassen om weer vooruit te gaan. Je kunt nu wel stug blijven proberen maar als je bang bent kun je niet zo goed ingrijpen. Dan is het beter eerst weer vertrouwen te krijgen. Doet het paard dat bij andere ruiters ook?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:12

Tim, dit komt wel weer. Ik denk dat je misschien best eens spreekt over je instructrice in waar het probleem zit bij jou, Tjibbe en de combinatie van jullie twee. Opgeven hoeft helemaal niet, maar ga nu even eerst weer plezier krijgen in het buitenrijden en dan desnoods met een ander paard. Het is helemaal geen schande dat je wat angst hebt gekregen voor het buitenrijden met Tjibbe. Dit is iets wat je stilletjesaan weer moet opbouwen: misschien waren je overgangen niet zo smooth? Misschien wordt Tjibbe wat jolig als er te veel ruimte zit tussen hem en het vorige paard of net wanneer hij te kort op zijn voorganger valt? Praat eens met je instructrice over waar het met jullie misgaat en dan rustig weer opbouwen. Eerst stapritjes, dan wat drafjes ertussen en dan pas weer een galopje erbij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:18

Dat vinden paarden vaak niet zo leuk nee, als de afstand tussen hen te groot wordt. Een paard voelt zich veilig in de kudde, minder of niet in zijn eentje.
Het kan zomaar zijn dat Tsjibbe de gebruiksaanwijzing heeft dat hij bij het andere paard in de buurt moet blijven. Dit zou je instructrice moeten weten?
Kijk als het een eigen paard is, dan ga je ervoor om je paard te leren om jou te vertrouwen en ook van de kudde weg te rijden. Maar om dat met een manege paard te willen lijkt me wat te hoog gegrepen.
Ik zou gewoon afspreken dat de paarden bij elkaar blijven.
Maar voor jouw eigen vertrouwen denk ik dat het prima is om met een ander paard op buitenrit te gaan, en Tsjibbe pas weer buiten te rijden in het voorjaar.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:21

Dit is geen opgeven, nee, dit is eerder je gezond verstand gebruiken. Als mijn paard (eigen) zich heel druk maakt op buitenrit en begint te steigeren, bokken, wat dan ook, dan spring ik er af voor er ongelukken gebeuren. Eens paardlief gekalmeerd is, stap ik wel weer op, maar soms lukt dat gewoon niet. Je kan beter even een stapje terug doen dan je eigen vertrouwen compleet vernietigen of jezelf (of je paard) het ziekenhuis in helpen.
Ik denk net zoals mijn voorgangers dat het goed is om even met je instructice te bekijken waar het probleem zit, en het rustig weer op te bouwen. In mijn geval is mijn paard niet zo dapper en als er iets onverwachts gebeurt, raakt ze soms even wat over de zeik, maar bij Tsjibbe kan het aan iets heel anders liggen. Misschien vindt ie het wel leuk om zijn voorganger al bokkend in te proberen halen of zoiets, of wordt hij net nerveus als er zoveel afstand tussen zit. Misschien is het een idee om eerst weer even lekker veel vertrouwen op te doen op een ander paard op buitenrit, en eens je vertrouwen helemaal terug is, kan je misschien (als dat mogelijk is op je manege) beginnen om eerst een heel kort rondje op Tsjibbe te doen (dus zodat het bijna 100% goed gaat; als je maar 10 minuten weg bent, is de kans dat er iets misgaat kleiner dan wanneer je 3 uur weg bent), en dat dan zo uitbouwen. En idd eerst stap, al is het maar voor je eigen vertrouwen. Je kan beter 100 mini-stapjes te veel nemen, en er 3 maanden langer over doen, dan 1 te grote stap nemen waardoor je weer terug bij af bent.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:23

neile schreef:
Praat eens met je instructrice over waar het met jullie misgaat en dan rustig weer opbouwen. Eerst stapritjes, dan wat drafjes ertussen en dan pas weer een galopje erbij.

Klopt ik heb het ook met haar hier over gehad, zoals de reactie hieronder ook benoemd..... ''ik zou afspreken bij elkaar te blijven''. Het gaat om de overgang tussen draf en galop, het is bijna een jaar goed gegaan maar naja nu de winter aanbreekt gaat het fout.

Het probleem zit erin dat ik net 1/1,5 seconde te laat ben en er een klein gat valt tussen mij en mijn voorganger. Het geeft hem de reden om te kunnen bokken, eerst was het uit vrolijkheid maar nu hij doorheeft dat het kan en mag doet hij het non-stop tijdens deze overgang.

Het is meer dat ik het zeer jammer vindt, doe niets liever dan met hem naar buiten gaan. De liefde is groots voor hem en voelt een beetje als opgeven nu ...... alleen hoop ik dat ik er komend voorjaar weer op kan rijden buiten met vertrouwen.

in de bak lukt het namelijk wel, met vol vertrouwen rijden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:27

Wat vervelend. We hebben hier ook wel een paar manege paarden staan die paniek krijgen als het gat te groot wordt en dan gaan bokken. Deze mensen laat ik vaak alvast aanspringen voor ik zelf aanspring. Ik begeleid de rit, dus rijd voorop. Op deze manier gaat het paard achter mij eerder in galop en valt er dus niet zo'n groot gat.

Maar ik denk dat het verstandig is dat je de buitenritten even op een ander paard rijd, en dan later Tsjibbe weer pakt. Even het vertrouwen er weer in met een paard dat niet gek doet, en dan weer op je grote vriend. Dat is zeker niet opgeven, dat is juist een hele verstandige, goed doordachte keuze die me voor jullie beide het beste lijkt.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:28

goldyc schreef:
Dit is geen opgeven, nee, dit is eerder je gezond verstand gebruiken. Als mijn paard (eigen) zich heel druk maakt op buitenrit en begint te steigeren, bokken, wat dan ook, dan spring ik er af voor er ongelukken gebeuren. Eens paardlief gekalmeerd is, stap ik wel weer op, maar soms lukt dat gewoon niet. Je kan beter even een stapje terug doen dan je eigen vertrouwen compleet vernietigen of jezelf (of je paard) het ziekenhuis in helpen.
Ik denk net zoals mijn voorgangers dat het goed is om even met je instructice te bekijken waar het probleem zit, en het rustig weer op te bouwen.

Dankjewel voor je advies waardeer het enorm ;-) Ik ga komende Mei een fotoshoot met hem doen bij 1 van de beste fotograve van Nederland en kijk daar enorm naar uit.

Het gat wordt te groot in de ogen van mijn instructrice en dat geeft hem net de tijd om te kunnen bokken. Zij zegt dat het uit blijheid is maar dat ik 1 vinger heb gegeven en hij nu mijn hele hand heeft. Hij doet het nu puur omdat hij weet dat het kan en mag. Daar zit het probleem en zij zegt ook..... je moet gas geven, dat gat moet gedicht worden als we aansporen in galop. Ik kom net 0,5/1/1.5 seconde te kort.....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:32

Is het geen idee dat jij eerst in galop gaat voordat diegene voor je dat doet? Je geeft aan dat het in de overgang zit van draf naar galop en jouw timing. Op die manier kan je dat wellicht voorkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:33

Zitles nemen/meer aandacht besteden aan een onafhankelijke zit (zonder beugels rijden, core stability oefeningen doen), zodat een bok niet meteen betekent dat je eraf valt, maar dat je net die seconde hebt om het paard te corrigeren en vooruit te zetten.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:33

Hmm, ik vind het aan de meer ervaren persoon in de ‘groep’ om te zorgen dat dat gat niet valt. Zeker als je weet dat degene achter je al een paar keer gevallen is en daardoor wat angstig.
Als je achter mij zou rijden zou ik jou eerst vragen aan te galopperen en die tel later zelf de overgang maken. Scheelt een hoop in dat gat wat valt.

Maar dat was niet je vraag. En nee, accepteren dat iets nu even boven je pet is en daar mee wachten tot het weer goed voelt, vind ik alleen maar een wijs besluit :) ik zou lekker in de bak door rijden en dan van de zomer (of volgende zomer, net hoe het gaat) weer met dit paard naar buiten.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:37

De pony van mijn dochter is buiten ook echt fris. Ze rijdt hem nu 2 jaar en eigenlijk pas dat ze sinds mei met hem zelfstandig buiten kan rijden. In het begin bokte hij ook flink. Ze zat het meestal wel uit, maar leuk is anders. Vaak wisselde ze dan met de instructeur omdat hij dan aan de gang bleef en de instructeur net wat handiger was met voorkomen. Nu het vertrouwen gegroeid is, bokt hij ook veel minder, al blijft het in de winter oppassen. Dan kan hij super fris zijn en dat is niet leuk. Al raakt ze er nu niet met onzeker van. Ik zou het in de zomer/ voorjaar gewoon weer rustig oppakken. Dan gaat het vast goed.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:38

Noukie schreef:
Hmm, ik vind het aan de meer ervaren persoon in de ‘groep’ om te zorgen dat dat gat niet valt. Zeker als je weet dat degene achter je al een paar keer gevallen is en daardoor wat angstig.
Als je achter mij zou rijden zou ik jou eerst vragen aan te galopperen en die tel later zelf de overgang maken. Scheelt een hoop in dat gat wat valt.

Klopt dit is precies wat mijn lerares ook deed toen we samen naar buiten gingen, om dit probleem te tackelen. Alleen eenmaal toen we in galop zaten ging het alsnog mis helaas en gaf hij alsnog een flinke bok. Het vertrouwen om deze cyclus te doorbreken is momenteel weg en hopelijk komt dat weer......

Dus ja zal een combinatie zijn van een gat vallen, energiek, winter en misschien de bevestiging bij hem zelf dat hij het kan maken en wat mijn instructrice ook zegt.....ik te lief voor hem ben

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:43

Maar waarom moeten per sé de drie gangen aan bod komen?
Als ik een leerling heb die al een paar keer bij de overgang naar galop gevallen is en zodoende angstiger en angstiger wordt, dan is die galop op buitenrit even weglaten toch de eerste stap die je zet? Ik moet zeggen dat ik hier ook wel een beetje de begeleiding mis van de ervaren persoon.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:45

Gini schreef:
Maar waarom moeten per sé de drie gangen aan bod komen?
Als ik een leerling heb die al een paar keer bij de overgang naar galop gevallen is en zodoende angstiger en angstiger wordt, dan is die galop op buitenrit even weglaten toch de eerste stap die je zet? Ik moet zeggen dat ik hier ook wel een beetje de begeleiding mis van de ervaren persoon.

Ik denk dat daar ook een beetje het probleem bi mij ligt, het werd voor mij een doelstelling om dat galoppad zoals wij het noemen te volbrengen. Het pad wat elke zomer lukte, wilde ik ook nu volbrengen en naja het wordt een soort ''doel''. Het enige doel om die buitenrit nog te maken, daarom is denk het aanbod ook nooit gekomen om niet te galloperen.

Tot de laatste keer met mijn instructrice, halverwege de rit wilde ik niet meer en heb ik aangegeven dat ik alleen nog in draf wilde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:49

Dat zijn flauwe trucjes. En als het niet werkt en je gaat niet meer naar buiten (op dat paard in elk geval) dan is dat geen opgeven: daar mag je voor kiezen. Je rijdt voor je lol neem ik aan, en je 'moet' dus niets en je hoeft ook zeker geen ongeluk te krijgen.

Maar ik lees ook dat je het wel weer graag wilt kunnen, en dan ook nog specifiek met Tsjibbe.
Ik zou jezelf wel de tijd geven, je wint er niets mee om te forceren en dan ongelukken te krijgen. Dat betekent dus: voor nu een tijdje in de bak blijven met Tsjibbe. (Als er anderen zijn die wel met hem naar buiten kunnen en misschien dat jij het op een ander paard kunt doen om ook wat meer ervaring te krijgen, is dat een goede overbrugging.)

Verder kan het helpen om een stevigere zit te krijgen, denk aan zitoefeningen maar bv ook aan springen (in overleg met je instructeur uiteraard) als dat kan, dat is vaak ook een goede gelegenheid om vrolijkheid wat meer te kunnen leiden.

Daarna zou ik wachten tot de paarden allemaal weer wat vaker buiten zijn geweest, en dan eens kijken of je aan het eind van het bakwerk een klein rondje kunt maken met instructeur. En begin dan maar niet eens met galopperen - dat heb je in de bak dan al gedaan. Dan ook buiten een aantal keer gericht aan het werk gaan: jouw commando's, jouw tempo. Als je achter een ander rijdt, bepaal jij de afstand die hij tot het paard voor zich houdt. En daar kun je best mee oefenen, om goed aan te sluiten maar ook om wat meer afstand te houden en toch het tempo te beheersen.

Als dat een paar keer prima gaat en het voelt goed, kun je best eens een stukje prikken (niet op de weg naar huis, niet vlak na een hoek op een galoppad, en niet plotseling) waar je een stukje kunt galopperen. Dan bepaal jij (niet hij) een moment waarop je aanspringt zoals je dat in de bak ook zou doen. Duidelijke overgang dus, en ook netjes blijven zitten, geen verlichte zit op dat moment. En daarna ook weer een duideliijke overgang terug (dus ook niet wachten tot het koppaard teruggaat, maar heel bewust zelf de overgang rijden.)

Als dat goed gaat, denk ik dat je het van daaraf weer goed kunt oppakken en ook behoorlijk het vertrouwen weer terug kunt hebben. Dit klinkt misschien als iets wat heel lang duurt, maar dat is helaas hoe je ervaring opbouwt: door het vaak te herhalen en de basis opbouwen.
Maar het kan werken. Er was hier ook een manegepony die met stuiteren/bokken bij het aangalopperen nogal wat ruiters was verloren. Maar die had ik na een tijdje wel zo ver dat ik hem een keer zonder problemen in draf kon houden toen er achter mij in de groep iets gebeurde, terwijl de groep voor me weggalloppeerde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:50

Maar daarvoor zijn er dus trainers/coaches/instructeurs, om leerlingen naar hun doel te begeleiden. Dat is een wisselwerking van beide kanten: jij moet daarvoor openstaan, maar een trainer/coach/instructeur moet daar ergens ook wel de knoop durven doorhakken van: 'kijk, dit doel is op dit moment te hoog gegrepen. Laten we enkele stappen terug doen en werken aan dat doel.' :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:51

Hee maar het is helemaal niet erg hoor, om dat gewoon even te laten. Als je ergens niet doorheen komt met een paard werkt het vaak goed om er gewoon een tijd geen aandacht aan te besteden.
Ga lekker in de bak rijden, op een ander paard naar buiten en als je er dan van de zomer weer een keer aan toe bent vol goede moed nog eens kijken :D

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:55

Shadow0 schreef:
Dat zijn flauwe trucjes. En als het niet werkt en je gaat niet meer naar buiten (op dat paard in elk geval) dan is dat geen opgeven: daar mag je voor kiezen. Je rijdt voor je lol neem ik aan, en je 'moet' dus niets en je hoeft ook zeker geen ongeluk te krijgen.

Maar ik lees ook dat je het wel weer graag wilt kunnen, en dan ook nog specifiek met Tsjibbe.
Ik zou jezelf wel de tijd geven, je wint er niets mee om te forceren en dan ongelukken te krijgen. Dat betekent dus: voor nu een tijdje in de bak blijven met Tsjibbe. (Als er anderen zijn die wel met hem naar buiten kunnen en misschien dat jij het op een ander paard kunt doen om ook wat meer ervaring te krijgen, is dat een goede overbrugging.)

Dankjewel voor alle tips, die paarden weten gewoon als het galoppad komt dat ze in galop mogen en dat brengt veel blijheid en energie. Ook bij Tsjibbe en dan kan hij nog wel is bokken, omdat ik mijn vinger heb gegeven aan hem weet hij dat hij het bij mij kan maken. Het galoppad is voor die paarden ''het pad'' en je hoeft ze nog geen eens aan te sporen.

Het blijft een lastige kwestie nu het vertrouwen kwijt is maar hoop het vertrouwen weer terug te vinden. Ga nu met een ander paard naar buiten volgende week en hopelijk brengt dat weer enigszins vertrouwen ;-)

Ik hoop inderdaad dat ik misschien komende zomer weer een rondje met hem kan maken ;-)

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:57

Gini schreef:
Maar daarvoor zijn er dus trainers/coaches/instructeurs, om leerlingen naar hun doel te begeleiden. Dat is een wisselwerking van beide kanten: jij moet daarvoor openstaan, maar een trainer/coach/instructeur moet daar ergens ook wel de knoop durven doorhakken van: 'kijk, dit doel is op dit moment te hoog gegrepen. Laten we enkele stappen terug doen en werken aan dat doel.' :)

Dankjewel ;-) Klopt, maar ik ben zo erg in de motivatie en ''ik heb een doel'' modus dat ik het misschien ook niet zou accepteren. Niet dat het aanbod is gekomen maar had het wel de hele tijd erover.....het galoppad dat moet goed gaan !

Mag ik je 1 dingetje vragen ? Ik ga volgende week opnieuw naar buiten, nu met een ander paard..... hij gaat wel harder maar hij is betrouwbaarder dat Tsjibbe en heb het eerste jaar veel op hem gereden.

Zou jij adviseren om opnieuw de galop te proberen ? Ik zit enigszins in twijfel ook omdat ik het vertrouwen in galop juist terug wil en het dus juist wilt proberen maar andere kant.......

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:02

Voorgangers hebben al veel goede tips gegeven. Goed om even pauze te nemen van buitenrijden met tsjibbe om je zelfvertrouwen weer wat op te bouwen. Daarnaast lees ik dat je het hebt over een galoppad. Wordt er altijd op hetzelfde pad gegaloppeerd? (Manege)paarden hebben dat snel door en worden dan soms overenthousiast op deze paden. Het kan soms ook helpen om op een ander pad een galopje te doen en als het aanspringen goed lukt, houdt het dan kort. Voorkom dat hij weer de kans krijgt het over te nemen en toch een bokje te wagen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:05

BlackhorseL schreef:
Gini schreef:

Dankjewel ;-) Klopt, maar ik ben zo erg in de motivatie en ''ik heb een doel'' modus dat ik het misschien ook niet zou accepteren. Niet dat het aanbod is gekomen maar had het wel de hele tijd erover.....het galoppad dat moet goed gaan !

Mag ik je 1 dingetje vragen ? Ik ga volgende week opnieuw naar buiten, nu met een ander paard..... hij gaat wel harder maar hij is betrouwbaarder dat Tsjibbe en heb het eerste jaar veel op hem gereden.

Zou jij adviseren om opnieuw de galop te proberen ? Ik zit enigszins in twijfel ook omdat ik het vertrouwen in galop juist terug wil en het dus juist wilt proberen maar andere kant.......

Ik ben geen Gini, maar ik zou het laten afhangen van het moment. Voelt het goed en vertrouwd op dit paard, dan kun je het gerust proberen. Ben je gespannen en voelt het niet als een fijne rit, dan zou ik het overslaan. Je paard voelt dat en de kans is dan groter dat het niet soepel gaat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:05

Ik heb een jaar niet op mijn voorkeur paard gereden omdat ik eerst gevallen was.

In die tijd heb ik op andere paarden gereden en weer vertrouwen opgebouwd. Dat zou ik jou ook aanraden.

Ik lees dat er op dat pad altijd gegaloppeerd wordt. Nu vind ik dat sowieso al slecht, maar je hebt dan een aantal keuzes. Of iedereen stapt dat pad, of je neemt een andere route zodat je dat pas e kunt vermijden tot je je weer zeker voelt.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:06

Gaabje schreef:
Voorgangers hebben al veel goede tips gegeven. Goed om even pauze te nemen van buitenrijden met tsjibbe om je zelfvertrouwen weer wat op te bouwen. Daarnaast lees ik dat je het hebt over een galoppad. Wordt er altijd op hetzelfde pad gegaloppeerd? (Manege)paarden hebben dat snel door en worden dan soms overenthousiast op deze paden. Het kan soms ook helpen om op een ander pad een galopje te doen en als het aanspringen goed lukt, houdt het dan kort. Voorkom dat hij weer de kans krijgt het over te nemen en toch een bokje te wagen.

Klopt het galoppad is een begrip op onze manege, bij de buitenritten van 2 uur gaan we altijd via het galoppad. De paarden weten het al 2 á 3 minuten van te voren...... hij komt eraan !

Het is inderdaad dat de paarden enthousiast worden en zeker bij Tsjibbe merk ik dat nu vooral in de winter. Meestal doet Tsjibbe het bokken in het aanspringen van de galop, alleen laatste keer met mijn instructrice gebeurde het dus tijdens de galop en toen we er al in zaten ;-)

Het blijft lastig zeker omdat de liefde gewoon groot is voor hem en je niets liever wilt dan met hem deze prachtige ritten meemaken ;-)

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:08

Gaabje schreef:
BlackhorseL schreef:

Ik ben geen Gini, maar ik zou het laten afhangen van het moment. Voelt het goed en vertrouwd op dit paard, dan kun je het gerust proberen. Ben je gespannen en voelt het niet als een fijne rit, dan zou ik het overslaan. Je paard voelt dat en de kans is dan groter dat het niet soepel gaat.

Klopt ik ben zelf ook nog in twijfel, het is een 2 uurs rit..... maar twijfel over van alles. Moet ik het verkorten naar 1 uur, wil ik wel in galop en wat ga ik aangeven ?

Vind het lastig, twijfel over heel veel dingen maar wil ook weer heel graag het vertrouwen opdoen en dat gaat in mijn ogen alleen door te galopperen op Sjonnie en het deze keer goed te doen.

Vind het lastig ;-)