Als student zijnde denk je, goh, top, goede tweedehands trailer met een zwaar frame. Bodem in orde, wanden oke, gewoon een gat in het dak. Snel opgelost. Het leven loopt voor de goedgelovigen toch wat anders. Ik voel me nog steeds heel erg dom, maar in the end, tja. Sh*t happens. Het heeft geen zin als het al gebeurd is.
Mijn merrie wilde de trailer thuis niet op. Ik dacht, hm, zo is ze niet, da's vreemd. En jazeker. de vloer boog. Ik heb prompt de mat losgerukt aan de hoek en moest zelfs geen schroevendraaier gaan halen om te testen of de bodem rot was, want zo trof ik hem aan.

Wat bleek - ik had de bodem niet opgemerkt ook terwijl ik bij aankoop eronder was gaan liggen en erop heb zitten hameren. Ik dacht, de vloer zal wel deels uit staal zijn. Loopt het frame zo ver? Nee. We haalden de rubberen mat eruit en lo and behold, ze hadden vier (niet allemaal aanwezig op de foto) staalplaten bevestigd aan de achterzijde van de trailer om te verdoezelen dat de bodem helemaal doorgerot was.
Alles eruit gesloopt (met een paar breakdowns in between) ontdekt dat een licht niet werkte. Bleek dat de paarden het probleem voor ons vonden - ze braken uit en molden de aansluiting voor de elektriciteit aan de auto, het stekkerdoosje. Het lag in drie stukjes uiteen toen ik toekwam. Nieuw stekkerdoosje gehaald, ingezet en... opeens werkte het licht wél. De pony's hadden dus het probleem (per ongeluk) gelokaliseerd.

Het gat in het dak (al opgeschuurd en klaar voor vulling). Ja, dit was afgeplakt met een eskadron sticker; nee, deze had ik gelukkig niet over het hoofd gezien (of dat was een nieuw niveau van dom geweest). Je plakt geen sticker op die plek op het dak, zomaar.

Nieuwe bodem, mooie mat, alles terug "assembled".
We hebben al het technische schoongemaakt en verzorgd, en hoezee, de trailer ging door de keuring en is gekeurd voor 2021. Ik was helemaal gelukkig.
Tot... mijn laadklep door begon te buigen.
Ik ben bezig met zelfladen aanleren aan de pony's, en dat wilt soms zeggen dat ze blijven staan op de trailerklep. Geen probleem met een shet. Maar mijn traditionele haflinger van 600 kilo... ja. Nee.
Ik vrees dat ook mijn laadklep aan vervanging toe is. Geweldig.
Maar nu blijkt dat de bodem vernieuwen absoluut peanuts is vergeleken met de achterklep. Ik denk dat ik een nieuw profiel en een nieuwe achterklep in totaal nodig heb, maar waar bestel je dat? Waar vind je dat?
Ik heb nul problemen met hem er zelf aan bevestigen, de kosten drukken voor deze horror is inmiddels een kunst geworden. Het materiaal is aanwezig, er is uitgelegd hoe het moet. Maar ja. Dat frame. Ik heb gezien dat het gebarsten is, maar ik zou denken dat dat eigenlijk niet zoveel zou mogen uitmaken. De kracht van de klep komt immers van het hout.
Echter is het een (half)polyester trailer. Waar kan ik een plaat vinden die ik hiervoor kan gebruiken? Gewoon hout laten zie ik niet zitten aangezien het hier zowat continu regent.