Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaimysHorses

Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 10:51

Hoi,

Mijn moeder en ik hebben besloten om onze pony te verhuizen naar een andere stal. Nu is er iemand anders al weggegaan, maar die heeft het paspoort niet meegekregen. De staleigenaresse geeft het paspoort pas als de 1 maand opzegtermijn voorbij is en ze wilt liever niet dat je je paard eerder weghaalt. Nu willen wij heel graag onze pony hier zo snel mogelijk weghalen door wat dingen die gebeurt zijn, maar dat kan dus niet omdat we geen paspoort hebben.

Zou je hier iets tegen kunnen doen?

Poekkie

Re: Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:52

Ja, dit mag wettelijk niet. Zorgen dat je opzegtermijn betaald is en dan de politie bellen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:54

Ik zou ook alles betalen en dan melden dat je de politie belt indien ze het paspoort niet direct terug geeft.

Zou je dan per direct ook weg kunnen met de pony?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:54

Wat een vervelende situatie. Anders afspreken dat jullie de opzeg termijn al betalen en dan met paspoort weg willen? Kan ze ook nog eventueel eerder de stal vullen en heeft ze toch al dat geld vokr die opzeg termijn. Dat lijkt mij het belangrijkste voor de stal eigenaresse, dat ze dr geld krijgt en heeft.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:56

Paspoort onder ander voorwendsel vragen (dierenarts, wedstrijd oid)
Wel zorgen dat bij vertrek kosten netjes betaald zijn

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 10:57

Amber_anne schreef:
Ik zou ook alles betalen en dan melden dat je de politie belt indien ze het paspoort niet direct terug geeft.

Zou je dan per direct ook weg kunnen met de pony?

Ja we hebben al een stal gevonden waar ze naartoe kan. :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:58

Tancreda4 schreef:
Wat een vervelende situatie. Anders afspreken dat jullie de opzeg termijn al betalen en dan met paspoort weg willen? Kan ze ook nog eventueel eerder de stal vullen en heeft ze toch al dat geld vokr die opzeg termijn. Dat lijkt mij het belangrijkste voor de stal eigenaresse, dat ze dr geld krijgt en heeft.

Lijkt mij ook het meest logisch.

Zorgen dat je cash het opzegtermijn bij je hebt en dit gelijktijdig oversteken met het paspoort.

De staleigenaar zal het paspoort gebruiken als pressiemiddel om het geld van opzegtermijn binnen te krijgen denk ik.

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 10:58

Tancreda4 schreef:

Dit zijn we inderdaad van plan, maar de persoon die ook weg is, heeft het paspoort niet gehad terwijl ze volgens mij wel gewoon betaald heeft voor het opzegtermijn.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:59

Tancreda4 schreef:

De enige reden waarom een stalhouder een paspoort zou mogen achterhouden is ivm retentie recht. Wanneer aan bovenstaande is voldaan vervalt ook die mogelijkheid.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:00

Het mag niet, maar begrijp ik goed dat jullie weg willen gaan zonder de opzegtermijn te betalen? Want dan kan ik het me wel een klein beetje voorstellen.

Netjes de kalendermaand betalen en dan eerder weggaan moet geen probleem zijn toch.

Lees nu je reactie. "Volgens mij" is niet heel betrouwbaar. Overleg het eens met de pensionhoudster.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:03

Cash zou ik niet doen, altijd over de bank, heb je bewijs.

Ik zou dan nu alles overmaken en zeggen, je hebt je geld, wij willen nu het paspoort en vertrekken ook meteen.
Want anders zegt de stalhouder weer dat het paard er niet mag staan zonder paspoort.

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 11:04

Utixo schreef:
Het mag niet, maar begrijp ik goed dat jullie weg willen gaan zonder de opzegtermijn te betalen? Want dan kan ik het me wel een klein beetje voorstellen.

Netjes de kalendermaand betalen en dan eerder weggaan moet geen probleem zijn toch.

Lees nu je reactie. "Volgens mij" is niet heel betrouwbaar. Overleg het eens met de pensionhoudster.

We willen het wel gewoon betalen hoor ;)

We wilden er al met haar over hebben maar ze ontwijkt de situatie steeds. Ze zei wel tegen mijn moeder dat ze het niet vindt kunnen dat je eerder weggaat ook al betaal je het opzegtermijn gewoon.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:05

Mijn pony's heb ik ook verhuisd halverwege de maand ( wel op tijd opgezegt) maar dus voor de hele maand mei betaald en half mei weggegaan.

Bij mijn eerste stal had ik ook wat nare dingetjes. Eerst zeiden ze dat ik geen opzegtermijn had en gewoon mocht gaan. Even later belde de moeder terug met dat ze had overlegd en dat ik wel moest betalen. Heb toen voor de hele maand maar betaald want ik wou echt weg. Het was toen 2 april en heb de hele maand betaald. Ik mocht wel blijven maar ze wilden die maand betaald hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:06

Wat voor rate gedachten hebben mensen toch. Ze heeft er dan toch juist alleen baat bij?? Wel het stal geld al, maar geen voer of strooisel te hoeven betalen voor je paard. Of hebben jullie andere afspraken als voerbeurten etc waar ze dan mee in de knoop komt??

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:11

De enige andere reden die ik kan bedenken, waarbij een stalhouder niet blij is bij vroegtijd vertrek, is als er paarden alleen komen te staan of het onrust geeft in de verdeling van (weide)groepjes.
Maar goed, in feite is dat niet jouw probleem.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:12

Het is jouw paard, dus jij hebt het recht om je paspoort terug te krijgen. Ik zou nogmaals aangeven de opzegtermijn direct te betalen en daarbij direct (gelijk oversteken) het paspoort terug te willen. Anders zou ik aangeven de politie erbij te halen. Wat is dit voor rare actie van de stalhouder zeg, jouw paard=jouw paspoort.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:15

Waarom zou vroeger weggaan niet kunnen? Ik ben zelfs maar 3 dagen na opzeg al vertrokken omdat dat gewoon beter uitkwam (wel uit fatsoen de volgende maand nog volledig betaald voor iemand daar over valt). En nog steeds even goede vrienden met de vorige stal eigenaars.

Wat dat logistiek voor haar impliceert is cru gezegd niet jou probleem. Trouwens, als ik het me goed herinner, stonden op jou stal de paarden gewoon in 1 grote kudde? Dan is het helemaal gek?

In elk geval je niet laten doen. Opzegtermijn in orde en verder politie verwittigen bij geschil. Ze moet het paspoort onmiddelijk meegeven.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:20

Gelijk oversteken inderdaad

Opzegtermijn betalen = paspoort overhandigen en daarna netjes vertrekken
Afspraken op papier vastleggen, desnoods een aangetekende brief sturen.

Het staat je vrij te vertrekken met je paard, als je halsoverkop naar de kliniek moet of extern wil lessen, moet je toch ook gewoon je paspoort kunnen krijgen?

Als de staleigenaar dan nog moeilijk doet aangeven dat je de politie erbij haalt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:24

Nu herken ik jou van vorige posts.Ik had je al eerder aangeraden daar weg te gaan.Over het opnieuw vullen van een stal zal het daar niet gaan want Shelby staat daar toch altijd buiten en heeft geen stal.Betaal gewoon alles wat je verschuldigd bent af en vertrek,zij is dan verplicht het paspoort mee te geven.Doet ze dat niet(waarom zou ze dat niet doen als jij haar geen geld meer verschuldigd bent en weg bent met je pony) dan doe je aangifte bij de politie. Maar dat zal vast niet nodig zijn want zij heeft toch niets aan dat paspoort zonder de pony.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:29

Wij horen alleen wat jij verteld, dus verhaal kan net even anders zijn.

Wat je hoort van anderen moet je niet naar luisteren. Mensen zeggen zoveel als ze ontevreden zijn en weg gaan etc. Staat ook los van jullie situatie.

Maak het geld netjes over, geef aan welke datum jullie vertrekken en het paspoort overhandigd moet worden. Kan je evt per mail of app bevestigen zodat je enig bewijs hebt.
Als ze er die dag niet is of iets verzint, geef je een andere dag of tijd om het paspoort te overhandigen en beloof je het op stal te houden.

En anders vertrek je alsnog zonder pasoort. Ik neem aan dat je geen uren gaat reizen. Dan weet ze iig dat jullie ook zonder paspoort gewoon echt vertrekken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:30

Als je kas betaald vraag om betaalbewijs, geeft ze paspoort nog steeds niet kan je aangeven dat je aangifte doet bij politie en dat een kopie paspoort al is aangevraagd en dat ze daarvan de rekening tegemoet kan zien! Pony inladen en wegwezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:37

Ik vind het een vreemd verhaal. Maar goed dat vind ik wel vaker in de paarden wereld. Al dat gekonkel altijd...
En wat Superpony zegt, wij horen maar 1 kant van het verhaal.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:47

Of je nou wel of geen opzegtermijn betaalt, je hebt recht op je paspoort. Wanneer je weggaat staat daar los van. En natuurlijk is het mooi als jij je netjes aan de afspraken houdt, maar als jij je paspoort nu wilt, dan is de stalhouder verplicht je die te verstrekken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:48

@Popstra,lees haar eerdere berichten maar eens over wat ze allemaal meemaakte op die stalling. Ze had helemaal niet te zeggen over haar eigen pony en mocht er niets mee doen want de pony mocht amper uit de wei gehaald worden .

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:28

4EverHobbes schreef:
Of je nou wel of geen opzegtermijn betaalt, je hebt recht op je paspoort. Wanneer je weggaat staat daar los van. En natuurlijk is het mooi als jij je netjes aan de afspraken houdt, maar als jij je paspoort nu wilt, dan is de stalhouder verplicht je die te verstrekken.

Een pensionhoudster mag dat in een dergelijke situatie zeker wel!
https://www.reusadvocatuur.nl/vakgebied ... alen-niet/