Gizeppie schreef:Ik herken dit wel. Mijn voormalige dekhengst deed dit ook met de buurman. Paard zag er niet uit. Hij zat onder de wonden en in de zomer werden mijn eczeem dekens en kappen telkens stuk getrokken. Het was geen doen! Ze zijn op een gegeven moment zelfs door het draad heen gegaan, waardoor de hele omheining plat lag. Mijn paard was een ijzer kwijt en de overige paarden liepen bij elkaar van verschillende weides. Dit was idd ook naar elkaar steigeren, bijten en trappen.
Het gekloot begon altijd in de ochtend als ze net naar buiten gingen. Er was dan nog geen hooi gegeven in de slowfeeders. De stal eigenaresse zorgt er nu voor dat de paarden voordat ze naar buiten gegaan zijn er al hooi in de bakken ligt, zodat er niet gekloot wordt. Dit werkte heel goed in de winter periode! In de zomer periode heb ik nu mijn paard een weiden opgeschoven, waardoor het niet meer gebeurd.
Ik ben zelf enorm zuinig op mijn paard. Ik sta op een pension van 50 paarden. Ik wil niet dat ik aansprakelijk gesteld wordt voor eventuele schade, daarom heb ik die van mij opgeschoven. Af en toe spelen, maar er is wel een grens. Ik zelf zou het niet prettig vinden als mijn paard de hele tijd onder de wonden zit. Dit gaat een keer goed fout met alle gevolgen van dien. Ik zelf zou ze uit elkaar halen, maar dat is mijn mening. Soms is een kudde gewoon geen match en heeft het geen rust..
Zorg in ieder geval voor voldoende ruwvoer..Het gekloot is vaak uit verveling..
Gevaarlijke situatie als zelfs de omheining plat is gelopen
ja het ruwvoer is zeker iets waar ik nog naar ga kijken. ze krijgen nu 2x per dag hooi en ik heb zelf de mogelijkheid om bij te voeren. misschien inderdaad iets van een slowfeeder.
Het rare bij mijn 2 ruinen is dat ze zodra ik ze uit elkaar haal non stop naar elkaar gaan hinniken en als ze dan weer bij elkaar worden gezet ze eerst een half uur uitgebreid gaan kroelen. ik betwijfel dus of ze wel/niet een match zijn samen. Ook als ze overdag een paar uurtjes in een kudde op de wei gaan verplaatsen ze zich samen bil aan bil door de wei heen, dan is er geen sprake van stoeien/vechten. Misschien dat ze het kloten dan misschien echt uit verveling doen..