Paard angstig in de ring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deempjexxx

Paard angstig in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 19:29

Hallo,

Gisterenavond ben ik weer op wedstrijd (meetmoment) geweest met mijn 5 jarige paard. Ik heb de hele corona tijd keihard getraind, ik heb al eerder wat wedstrijdjes gereden met haar waar ze ook ontzettend veel spanning had. Daarom eerst gestopt en besloten om eerst te werken aan ontspanning in verschillende situaties.

Nu gaat het thuis zo goed, dat ik makkelijk een dikke winstpunt kan halen in de B.
Ik ben dus gisterenavond op wedstrijd geweest. Met inrijden liep ze top! Mijn moeder zei ook: Dit word hem echt.
Tot dat ik aan de beurt was en wij in de ring komen. Ze verstijft, wil niet meer vooruit en durft ineens niet meer over stukken met zon, hier heeft ze normaal nooit moeite mee.
Ik zelf ben totaal geen bangerik, ben ook totaal geen zenuwachtig type ik had er juist super veel zin in.

Helaas lukte me het niet om het volledig op te lossen, en in allebei de proeven en 2 verschillende ringen 158,5 en 166,5 punten. Ik heb toch door gereden en tenslotte de hele proef er op afgerekend natuurlijk, sommige onderdelen gingen echt wel oke :+ maar ik kwam niet hoger dan een 6.
Ik had mooi commentaar, maar wauw wat was ik teleurgesteld in mijn paard en in mijzelf dat ik haar niet de vertrouwen kon geven dat het goed was. Hoe veel ik ook praatte met haar.
Clinics rijden etc is geen enkel probleem, dan loopt ze zo haar rondje. Buitenritten doen we ook. Ze is thuis echt koel in t hoofd, laat er een kind nog op weg rijden zo bomproof.

Hebben meer dit? Hoe los je dit nou goed op? Het is ook alleen in een wedstrijdring anders niet.. ik ga sowieso door met op wedstrijd gaan. Maar dit is niet wat ik wil.. ik heb dan ineens een totaal ander paard onder mijn kont!
sorry voor het lange verhaal..

FriesWytske

Re: Paard angstig in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:40

Denk toch dat jij ongemerkt iets last van spanning hebt. En dan te graag het goed wil doen. Plus je hebt een jong paard. Ik zou voorlopig gewoon wel lekker door gaan op wedstrijden. Maar dan met totaal geen verwachtingen en kilometers gaan maken samen met je paard. Dat is de enige manier om het op te lossen. Toen mijn paard nog jong was en wij net op wedstrijden gingen heb ik wel eens in de 140 punten gehad. Puur omdat ze het zo spannend vond dat ze een paar keer de baan uit vloog. Ik heb dit opgelost door gewoon door te blijven gaan op wedstrijden. En haar de tijd te gunnen om het minder spannend te gaan vinden.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 14:05

FriesWytske schreef:
Denk toch dat jij ongemerkt iets last van spanning hebt. En dan te graag het goed wil doen. Plus je hebt een jong paard. Ik zou voorlopig gewoon wel lekker door gaan op wedstrijden. Maar dan met totaal geen verwachtingen en kilometers gaan maken samen met je paard. Dat is de enige manier om het op te lossen. Toen mijn paard nog jong was en wij net op wedstrijden gingen heb ik wel eens in de 140 punten gehad. Puur omdat ze het zo spannend vond dat ze een paar keer de baan uit vloog. Ik heb dit opgelost door gewoon door te blijven gaan op wedstrijden. En haar de tijd te gunnen om het minder spannend te gaan vinden.

Ja inderdaad. Zo wil ik het ook gaan doen kilometers maken natuurlijk.
Alleen ik vind het zo gek dat ze ineens een ander karakter krijgt.
Ik dacht eerst, we gaan te snel. Ze is er nog niet klaar voor en we trainen lekker verder thuis en op clinics.
Het is net alsof zij in een ring ineens blokkeert. Ik vind dit zo raar.
Spanning bij mij valt mee ik verwacht ook niks, ik heb hier voor een pony gehad die had een heeeele trucendoos :+
De jury vond het ook dapper dat ik door gereden was, mijn antwoord daarop was dat zij het ook nog moet leren en nog heel groen hier in is. Maarja... na 10x is dezelfde steen nog eng ;(

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:10

Zitten er witte hekjes in de ringen?

Is het misschien een optie om daar mee te oefenen als dat misschien het probleem is?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:11

Paar keer een clinic volgen op vreemd terrein wil vaak al helpen.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 17:06

Sterre98 schreef:
Zitten er witte hekjes in de ringen?

Is het misschien een optie om daar mee te oefenen als dat misschien het probleem is?

Nope dat is niet het probleem. Deze keer waren het de soort stoeptegels met letters erop, daar voor stond een letterbordje.

cobiie schreef:

Doen we al, dan is er niks aan de hand. Ook tussen de witte hekjes, op gras etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:17

Als je paard dit gedrag nergens vertoont behalve in de ring dan is er één vraag die je jezelf kan stellen:

Wat veranderd er als je de ring in rijdt?

Toch spanning bij jezelf? Rijdt je los met zweepje en in de ring zonder? Ga je onbewust anders zitten? Is je paard onder de indruk van de voorlezer (rijd eens uit je hoofd om dat te testen)?
Neem je instructeur eens mee op wedstrijd, wellicht ziet hij/zij wat er in de ring anders gaat dan tijdens een clinic of op het losrijterrein.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:20

Je kan het misschien toch zoveel mogelijk nabootsen op ander terrein?
Dan kun je kleinere stappen nemen want nu dwing je je paard teveel iets engs te doen en kan dat negatieve ervaring opleveren en in ieder geval geen zelfvertrouwen.
Het komt waarschijnlijk omdat ze ergens alleen moet zijn, zonder mensen en paarden eromheen.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 17:27

Blijheid schreef:
Als je paard dit gedrag nergens vertoont behalve in de ring dan is er één vraag die je jezelf kan stellen:

Wat veranderd er als je de ring in rijdt?

Toch spanning bij jezelf? Rijdt je los met zweepje en in de ring zonder? Ga je onbewust anders zitten? Is je paard onder de indruk van de voorlezer (rijd eens uit je hoofd om dat te testen)?
Neem je instructeur eens mee op wedstrijd, wellicht ziet hij/zij wat er in de ring anders gaat dan tijdens een clinic of op het losrijterrein.

Klopt, die vraag stelde ik mijzelf. Maar ik kom dan niet verder als, Laten we gaan knallen in de ring en laten zien wat we kunnen. Het begint al met dat ze er niet in durfde, er lag een boomstam waar de opening van de ring was. Daar begint het dus al. Daarna staat ze in de ring en kijkt ze echt zo van wat doe ik hier? Voorlezer geen probleem al veel geoefend. Jury ook geen probleem. Er kwam zelfs tractors langs de ring, maar het enige waar Kamea oog voor had was voor die tegels :')
Mn instructrice wou mee maar kon helaas niet, daarna wel alles met haar besproken etc.

MirandaMalik schreef:
Je kan het misschien toch zoveel mogelijk nabootsen op ander terrein?
Dan kun je kleinere stappen nemen want nu dwing je je paard teveel iets engs te doen en kan dat negatieve ervaring opleveren en in ieder geval geen zelfvertrouwen.
Het komt waarschijnlijk omdat ze ergens alleen moet zijn, zonder mensen en paarden eromheen.

Wat voor kleinere stappen had je in gedachte? Ik heb ook een proefgerichte clinic gereden, niks aan t handje. Zo begon ik haar dus voor te bereiden. Maar voor het echie... het is net alsof ze het voelt.
Ze is inderdaad een volger en totaal geen leider. Maar thuis of alleen in de inrijbak enz totaal geen moeite ermee.
Daarom vind ik dit ook zo raar dat dit veranderd.

Ik dacht misschien aan iets van nerve control oid. Maar werkt dit ook als je dit alleen gebruikt voor een wedstrijd aan of moet dit altijd bijv?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:31

Nou als je alleen de ring in komt en er is iets engs zoals die lichstrepen kun je daar een oefening van maken en hoef je verder nergens anders mee bezig en kun je daar rustig de tijd voor nemen. .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:32

Deempjexxx schreef:
cobiie schreef:

Doen we al, dan is er niks aan de hand. Ook tussen de witte hekjes, op gras etc

Je kunt jezelf voor de gek houden, maar je paard niet.

Je hebt zo te lezen een heel fijngevoelig paard. En die pikt de wedstrijdspanning die jij denkt niet te hebben feilloos op.

Lastig op te lossen, ik lees graag mee of de gouden tip voorbij komt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:37

Ik zou oppassen dat ze geen negatieve associatie met een dressuurring krijgt. Waarschijnlijk zit er toch onbewust wat spanning bij jou.
Zou je niet eens oefendressuur kunnen rijden? Dan rijd je wel proef, maar als het niet gaat, kun je makkelijker afwijken van de proef en zorgen dat de ontspanning terug komt voordat je weer verplichte lijnen moet gaan rijden.

Ik heb ook wel eens gehad dat mijn paard compleet flipte in de ring vanwege iets engs. Ik heb afgegroet en gevraagd of ik mijn tijd vol mocht maken in de ring met "vrij rijden". Vaak vinden juryleden dat niet zo erg en dan kan je het hopelijk positief afsluiten.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 17:41

Bowo schreef:
Ik zou oppassen dat ze geen negatieve associatie met een dressuurring krijgt. Waarschijnlijk zit er toch onbewust wat spanning bij jou.
Zou je niet eens oefendressuur kunnen rijden? Dan rijd je wel proef, maar als het niet gaat, kun je makkelijker afwijken van de proef en zorgen dat de ontspanning terug komt voordat je weer verplichte lijnen moet gaan rijden.

Ik heb ook wel eens gehad dat mijn paard compleet flipte in de ring vanwege iets engs. Ik heb afgegroet en gevraagd of ik mijn tijd vol mocht maken in de ring met "vrij rijden". Vaak vinden juryleden dat niet zo erg en dan kan je het hopelijk positief afsluiten.

Had ik nog niet over na gedacht bedankt!
Alleen heb ik een slecht gevoel bij afgroeten. Ik rij liever ongestoord verder dan dat ik afgroet, dan heb ik het gevoel dat ik aan haar angst toegeef.
Ik heb 1x een wedstrijd gereden waar ze gewoon de bak door liep, alleen wel wat spanning en tegen de hand. En dat was echt een bak waar menig paard bang was. Toen dacht ik al ik heb echt een apart paard :')

Proefgerichte clinics heb ik al gereden, was totaal geen probleem. Maar dat is dan op een grasland tussen hekjes en bordjes. Dan heeft ze niks om ‘bang’ voor te zijn

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:44

Je kan bij bepaalde wedstrijd locaties ook vragen of je de dag voor de wedstrijd mag "oefenen" met rijden daar.

Maar ik vermoed dat er onbewust wat spanning bij jou zit die het paard op pikt tijdens een wedstrijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:45

Ik had zo'n paard vroeger..sloot zich af in de ring door spanning. Vond ook alles eng..eerst dacht ik dat het aan het paard lag. Maar na veel evaluatie, tijd en ervaring verder bleek ik er toch ook echt een rol in te spelen. Ik stopte met rijden onbewust..voelde dat zelf niet door onbewuste spanning. Ik heb zelf toen leren rijden in de proeven, echt rijden ipv figuren en oefeningen doen. Dus zorgen dat het paard aan de hulpen bleef staan, problemen oplossen in de ring etc. (ook dmv hors concours starten)

Paard bleef een apart karakter houden en als het waaide buiten hoefde ik niet buiten te starten oid. Maar door bovenstaande zo op te pakken konden we uiteindelijk (als het niet waaide) wel redelijke proeven rijden.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 17:51

cobiie schreef:
Je kan bij bepaalde wedstrijd locaties ook vragen of je de dag voor de wedstrijd mag "oefenen" met rijden daar.

Maar ik vermoed dat er onbewust wat spanning bij jou zit die het paard op pikt tijdens een wedstrijd.

Echt? Heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb er al aan gedacht om op deze locatie een keer vrij te gaan rijden en dan in de wedstrijdringen. Kijken hoe het dan gaat.

Elisa2 schreef:
Ik had zo'n paard vroeger..sloot zich af in de ring door spanning. Vond ook alles eng..eerst dacht ik dat het aan het paard lag. Maar na veel evaluatie, tijd en ervaring verder bleek ik er toch ook echt een rol in te spelen. Ik stopte met rijden onbewust..voelde dat zelf niet door onbewuste spanning. Ik heb zelf toen leren rijden in de proeven, echt rijden ipv figuren en oefeningen doen. Dus zorgen dat het paard aan de hulpen bleef staan, problemen oplossen in de ring etc. (ook dmv hors concours starten)

Paard bleef een apart karakter houden en als het waaide buiten hoefde ik niet buiten te starten oid. Maar door bovenstaande zo op te pakken konden we uiteindelijk (als het niet waaide) wel redelijke proeven rijden.

Vervelend Elisa, maar wel goed opgelost.
Het jammere is dat ik echt zeker weet dat ik geen spanning heb, dit is mijn 6e paard waar ik wedstrijden mee rijd. Nog nooit heb ik dit meegemaakt. En omdat ik zelf geen angstig type ben durf ik echt wel door te pakken. Alleen bij Kamea werkt dit averechts, zij blokkeert zelf. Ik kom de ring binnen en draaf gelijk aan, bij de eerste letter staat ze al stil. En krijg haar dan maar weer is vooruit. Dat is dus een beetje het probleem.
Mijn paard valt wel met elk weer te rijden enz hoor, het is ook zo raar omdat het echt geen angstig paard is in de omgang en rijden. Maar in een ring dus ineens wel. Met inrijden ook geen probleem alleen in de bak.

Hier zie je zo’n leuke tegel, sorry voor mijn hoofd maar ik had het bloedjeheet en geconcentreert :')

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:55

ik heb 35 jaar wedstrijden gereden en dit probleem is heel herkenbaar. Alles prima voor elkaar, op les, tijdens clinics, op het los rij terrein Tot ik de baan in ging, dan moet het gebeuren. Dus spanning, loeren dingen zien die er niet zijn. Kortom zoek het bij je zelf, was bij mij wel duidelijk in ieder geval. Ik had vlgs mij ook niet echt last van spanning maar het was wel zo. Het paard hoeft niks tegen de spanning, maar neem zelf een pilletje. Wat bij mij ook hielp was de proef uit het hoofd rijden, een paard kan ook op de oplezer reageren. Bovendien moeten je hersenen zich op de proef richten en dat leidt ook af.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:57

En toch lees ik in al jouw opmerkingen dat je teveel druk op jouw paard legt. Ga gewoon kilometers maken. Die winstpunten zijn bijzaken in het begin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:57

Doorpakken is niet altijd de oplossing bij zulke gevoelige paarden. Juist voelen wat er gebeurd en zorgen dat ze zsm ontspant weer is belangrijk. Soms is een stapje terug doen juist belangrijker..haar even laten kijken en de tijd geven. Als je zo'n letter tegen komt helpt het al om voor die hoek wat meer stelling naar binnen te nemen zodat je ze er schoudervoor doorheen kan zetten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:00

Deempjexxx schreef:
Bowo schreef:

Had ik nog niet over na gedacht bedankt!
Alleen heb ik een slecht gevoel bij afgroeten. Ik rij liever ongestoord verder dan dat ik afgroet, dan heb ik het gevoel dat ik aan haar angst toegeef.
Ik heb 1x een wedstrijd gereden waar ze gewoon de bak door liep, alleen wel wat spanning en tegen de hand. En dat was echt een bak waar menig paard bang was. Toen dacht ik al ik heb echt een apart paard :')

Proefgerichte clinics heb ik al gereden, was totaal geen probleem. Maar dat is dan op een grasland tussen hekjes en bordjes. Dan heeft ze niks om ‘bang’ voor te zijn

Afgroeten (en door rijden) is absoluut niet toegeven aan de angst, maar juist je paard helpen. Een paard met zo weinig wedstrijdervaring weet niet wanneer jij een proef rijdt en wanneer niet. Voor haar is het nu dat ze tussen de witte hekjes komt, jij onbewust gespannen wordt, wat haar onzeker maakt en dan ga je ook nog oefeningen van haar vragen die je niet goed kan voorbereiden en dat ongetwijfeld ook zorgen voor frustratie en alleen maar nog onduidelijkere hulpen. Oftewel, een vicieuze cirkel waarin je paard alleen maar meer spanning en onzekerheid krijgt.
Wanneer je vrij rijdt, kan je inspelen op haar reactie. Een volte rijden of een overgang rijden wanneer dat nodig is et cetera. Zo kunnen jullie beide de spanning afvloeien zodat het tussen de hekjes rijden normaal wordt. Of jij zal de (onbewuste) spanning moeten los laten, of zij moet er minder heftig op reageren. Het stomweg doorrijden gaat daarin denk ik niet helpen, het doorbreken van de vicieuze cirkel wel.

Je paard is niet bang om jou te pesten, dus toegeven aan de angst, tja, wat wil je daarmee eigenlijk echt zeggen? Misschien dat als je op lange termijn elke keer afgroet en direct de ring verlaat dat je paard gaat denken "he, als ik bang doe, ben ik er sneller van af", maar bij een paard met zo weinig ervaring, is dat echt nog niet het geval. Het vertrouwen terugkrijgen is nu het belangrijkste.

En als je wel in een wedstrijdring kunt rijden zonder een wedstrijd te rijden en het gaat goed, denk ik toch echt dat je zelf verandert in je rijden. Je paard weet het verschil niet tussen 'echt' en 'nep", alleen tussen hoe de plek waar je rijdt er uit ziet.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 18:09

pillow schreef:
ik heb 35 jaar wedstrijden gereden en dit probleem is heel herkenbaar. Alles prima voor elkaar, op les, tijdens clinics, op het los rij terrein Tot ik de baan in ging, dan moet het gebeuren. Dus spanning, loeren dingen zien die er niet zijn. Kortom zoek het bij je zelf, was bij mij wel duidelijk in ieder geval. Ik had vlgs mij ook niet echt last van spanning maar het was wel zo. Het paard hoeft niks tegen de spanning, maar neem zelf een pilletje. Wat bij mij ook hielp was de proef uit het hoofd rijden, een paard kan ook op de oplezer reageren. Bovendien moeten je hersenen zich op de proef richten en dat leidt ook af.

Wat gebruikte je voor pilletjes?
Kan het altijd proberen.
De voorlezer heeft ze zich geen een keer aan gestoord, ze was te druk bezig met andere dingen hahaha

Elisa2: precies wat ik probeerde, alleen komen al mijn hulpen niet door, ze schrikt dus ook al van te voren en wil de hoek al niet in want er zit weer een tegel na de hoek. Het is dan net alsof alle hulpen niet door komen.
Ik kreeg dan ook commentaar met dat ze meer aan de hulpen moet.
Dat is ze dus al behalve in de ring.. oefenen dus daarop en ervaring opdoen..
Het ontspannen wou gelijk weer, dit was eerst niet het geval dus dat was al een overwinning!

Frieswytske: Ik probeer zo weinig mogelijk druk op haar te leggen, ik rijd extra voltes in de proef om de ontspanning enz weer te krijgen. Het gaat me echt niet om de winstpunten. Maar ik had mezelf wel voorgenomen dat ik pas op wedstrijd weer ging als ik zeker wist dat ik een wp ging halen.
Ik weet ook zeker dat het lukt, maar niet met haar angst wat ze soms heeft. Ik ben dus ook benieuwd hoe het straks gaat op een andere locatie dus... of het dan weer zo is of niet

Bowo: Dat snap ik, maar ik neem ook echt mijn tijd voor zo’n proef hoor dan. Voltes tussendoor doe ik gewoon. Dan maar 150 punten dat maakt mij geen ene reet uit.
Ik heb een erg slim paard op het moment wat ook echt heel veel ervaring mist hoor dus we moeten vooral kms maken natuurlijk, maar ze is totaal niet dom. Thuis maakt haar schaduw en zon niks uit. In de inrijbak ook niet maar in de ring zelf wel ineens. Dan vraag ik mij dus echt af wat is er dan mis, waarom reageer je nu zo heftig op dit en net niet.
Ik weet zelf niet eens hoe zenuwachtig voelt, ik voel mij ook niet anders in een proef. Ik denk toch van als het gaat gaat het en het is goed voor de ervaring.
Iedereen zegt ook ik snap niet hoe ze zo omslaan kan..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:10

Kan je niet losrijden in de ring? Dat mag tegenwoordig toch?

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 18:13

veerledec schreef:
Kan je niet losrijden in de ring? Dat mag tegenwoordig toch?

Nou, ik moest ook na de pauze. Dus ik vroeg zal ik er alvast in mogen. Toen kreeg ik als antwoord doe maar niet dan begint de rest te zeuren. Waarop ik weer zei het is toch een meetmoment? Geen prijzen etc dus niemand heeft wat te verliezen.
Mocht niet dus. Ik denk dat dat ons veel gescheeld had, dan had ze even rustig alles kunnen bekijken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:20

Hebben die voltes en dergelijke ook effect? Zijn er momenten dat er wel een beetje ontspanning terugkomt?

En het hoeft ook niet zo zeer zenuwen te zijn waar ze op reageert, maar gewoon anders rijden dan normaal. Dat kan bijvoorbeeld ook zijn dat je nu verwacht dat ze bang gaat worden en daar op gaat anticiperen, maar daardoor juist die angst aanwakkert. Ik weet niet wat er allemaal in jouw gedachten en onderbewustzijn om gaat, maar vooral dat onderbewust zijn, is een tricky iets.
Ik merk het bij mezelf bijvoorbeeld al dat wanneer iemand foto's of filmpjes maakt terwijl ik aan het rijden ben (die ook verder niemand hoeft te zien naast mezelf), ik al anders ga rijden. Ik voel dan al een soort druk om geen 'rare' dingen te doen en 1 van mijn paarden kon ook daar al op reageren. Dit paard maakte mij daar dus ook erg bewust van en toen ik dat probeerde los te laten, werd het ook wel beter (want juist die druk zorgde ervoor dat het voor geen meter ging :+ )
Het is maar een voorbeeld en heel persoonlijk, maar een gevoelig paard kan op de kleinste dingen reageren. Aan jou de taak om die dingen te vinden en te ontwijken en ook de dingen te vinden waarmee je de ontspanning weer terug krijgt.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:22

Je paard weet niet dat het een wedstrijd is, dus als ze bij clinics en tussen witte hekjes gewoon braaf is, ligt het probleem toch echt bij jou.

Ik lees dat je direct aandraaft bij het binnenkomen en dat ze dan stopt bij de eerste letter. Is het niet verstandiger om even rustig een rondje te stappen ipv direct te draven? Dan kun jij even rustig ademhalen en je paard kan rustig de indrukken in zich opnemen, om daarna allebei rustig de proef te kunnen starten.

Wel lastig dat je de spanning bij jezelf niet herkent maar ik denk toch echt dat je het daarin moet zoeken. Succes in ieder geval, en lekker kilometers maken samen!