Hulp bij achterbenen optillen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Hulp bij achterbenen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 11:28

We zijn op zoek naar een fijn paard en denken er één te hebben gevonden. Maar, ......, ook hier is een "maar". Ze geeft haar achterbenen niet om uit te krabben of te beslaan. Als je het wel probeert, dan raakt ze in paniek en gaat ze slaan. Het is verder zo'n braaf dier, dat het me ook verbaasde. Het lijkt echt een trauma uit haar verleden.

Ik weet niet of ik dit zelf kan aanpakken, het lijkt me dat dit consequent en meteen op de goede manier moet gebeuren. Zijn er, net als bijvoorbeeld met trailerladen, mensen die hierbij kunnen helpen?? Mensen die dit op een paardvriendelijke, maar wel duidelijke manier mee op kunnen lossen.

Het zou jammer zijn als we deze merrie hierom moeten laten staan. Maar ik weet ook niet of ik het aandurf haar zo te kopen. Als ze eens een steentje in haar hoef krijgt, moet ik er die toch uit kunnen halen. Lastig :(

Pepperrr

Re: Hulp bij achterbenen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:31

Mag je er wel aan zitten of flipt ze dan ook al? Met veel rust is dit op te lossen hoor. Gewoon elke dag kort mee oefenen. Aanraken en zodra ze daarbij rustig is weer los en belonen. Aanraken, rustig, belonen. Steeds verder omlaag tot je het vast kunt pakken. Hele kleine stapjes. Zo heb ik het toen gedaan met een pony die dit ook spannend vond.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:33

Persoonlijk zou ik een paard hiervoor laten staan. Een veulen is wat anders, maar een volwassen paard met dit soort gebrekkige opvoeding/ trauma is gewoon ronduit gevaarlijk en het is niet 1/2/3 afgeleerd. Vroeger was ik wel de uitdaging aan gegaan denk ik, maar nu niet meer. Genoeg leuke paarden waar je wel gewoon aan de benen kunt komen zonder voor een trap te moeten vrezen.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:38

Die van mij deed ditook en is in 3 sessies opgelost door een leerling aan de academy van Annemarie van der Toorn.
In welke omgeving zit je?
Ik zou wel een naam kunnen vragen van iemand in jou omgeving

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 11:45

Bednakt al voor de reacties. Als ze doorheeft dat je het niet oppakt, kun je prima aan haar benen zitten. Maar optillen, dat wil ze dus niet. Slaat/duwt dan naar de zijkant, dus de kant waar je staat.

Ik twijfel dus ook echt heel serieus. Het paard is voor mijn dochter bestemd, ben toch wel erg zuinig op haar ;) . Maar zij is ook degene die denkt haar droompaard te hebben gevonden. Struggels dus.

Amanda 09. We zitten in het zuiden, midden brabant. Dus mocht je iemand weten, dan zou ik eens kunnen informeren. Of misschien rechtstreeks naar de academy van Annemarie van der Toorn bellen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:56

hoe wordt ze nu dan bekapt?
Dit valt wel op te lossen hoor, mijn oude merrie heeft trauma aan de benen en brak vroeger zelfs de hoefstal af. Nu bekappen we ze uit de hand. Maar de achterbenen geeft ze niet naar achter, dus tilten we gewoon op en bekappen die laag bij de grond.
Afbeelding
Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:00

Ik zou verder het e.e.a. willen uitsluiten, het kan ook een onderliggend fysiek probleem zijn vanuit bv. het SI gewricht of bekken.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:05

Als je niet direct bij annemarie v/d toorn terecht zou kunnen, kan je op e-quine.com ook klikken op een van haar instructeurs.

Meerdere daarvan doen gedragstraining. Maar deze zou ik laten komen bij waar het paard nu staat en niet pas na de aanschaf. Want je wilt de achterbenen evt toch laten keuren denk ik?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:08

Clasical schreef:
Ik zou verder het e.e.a. willen uitsluiten, het kan ook een onderliggend fysiek probleem zijn vanuit bv. het SI gewricht of bekken.

Dit sowieso. Er zijn ook paarden met hanentred die dit bijvoorbeeld doen.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 12:29

Earth schreef:
Clasical schreef:

Dit sowieso. Er zijn ook paarden met hanentred die dit bijvoorbeeld doen.

Heb zo telefoongesprek met mijn dierenarts hierover. Bedankt voor het meedenken!!!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:32

Succes.
Mocht je in de buurt wonen en fysiek probleem is uitgesloten kan ik je helpen

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:37

Niet zo moeilijk op te lossen, tenzij je een heel kramperig paard hebt. Dan kan je weleens eindigen met een achterbeen dieniet op te tillen valt.

Stap 1. Met de bezem en tussen de achterbenen aaien. Net zolang totdat je paard dit accepteerd. Slaat hij? Gewoon doorgaan... Pas als dit goed gaat kun je naar stap 2.

Stap 2. Pak een halstertouw of longeerlijn en doe die om de kogel. Niet vastmaken, zelf allebei de uiteinden vasthouden. Als je echte paniek krijgt wil je het touw los kunnen laten. Trek net zolang aan dit touw totdat er wat beweging in het achterbeen komt. Het helpt soms om je paard een beetje om te duwen, zodat het gewicht op het andere been komt. Bij elke reactie belonen en dit uitbouwen totdat je het op kunt tillen en het achterbeen zelf vast kunt houden.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:43

Ik dacht idd gelijk aan kramperigheid.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:15

Vraag ook aan de verkoper of hebben nummer van hun smid mag. Die kunnen vaak wel inschatten of het een probleem is wat oplosbaar is. Of dat hij denkt onbegonnen werk.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:17

In welke richting pak je het been op? De voorbenen gaan meestal makkelijk omdat we die oppakken zoals een paard dat zelf ook ongeveer zou doen. De achterbenen pakt een paard normaalgesproken op naar voren onder de buik. Sommige paarden vinden het dan lastig als iemand ineens hun been in een voor hen 'onlogische' positie trekt. Dan kan het helpen om eerst te oefenen op überhaupt de voet optillen, daarna daadwerkelijk vast te houden en als dat goed gaat pas langzaam de voet naar achter begeleiden. Zodat ze de kans krijgen om te snappen dat het allemaal wel meevalt als iemand je been oppakt. Mits het allemaal een beetje rustig kan natuurlijk, veiligheid voorop.
Laatst bijgewerkt door DGL op 25-06-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:21

Mijn merrie heeft dit ook gedaan. Met rust en vertrouwen bereik je zelf al een hoop. Is bij mijne er nooit uit gegaan maar wel minder geworden. Persoonlijk zou ik een paard hierom niet laten staan :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:24

Als het echt jullie droompaard is en medisch dingen uitgesloten zijn zou ik hem echt niet laten staan idd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:30

Bij mij zouden alle alarmbellen af gaan...

Inderdaad fysiek goed na laten kijken en goed kijken wat de merrie onder het zadel allemaal kan. Echt ff de grenzen opzoeken en kijken wat de reactie van het dier is. Zeker als het volwassen is...

Allereerst, past de reactie bij het karakter van het dier in andere opzichten? Als de reactie buiten proportie is met de rest van het karakter (wij hebben een ruin van 5 jaar op stal die enorm paniekerig is, heeft heel erg veel tijd nodig onder het zadel en dat krijgt hij ook, maar trapperig zijn naar 'plotselinge' verschijningen in zijn buurt is heel goed verenigbaar met het karakter), dan klopt er iets totaal niet en moet je het naar mijn idee niet in de richting van traumatische ervaringen zoeken.

Vervolgens, klopt de reactie met de grenzen die je hebt opgezocht tijdens het proefrijden? Zo ja, zou een fysieke oorzaak een zeer plausibele verklaring zijn. Ik zou dan bepaalde gebieden zeker op foto laten zetten én laten voelen door een osteopaat of fysio.

Als er geen fysieke oorzaak lijkt te zijn, maar lijkt trauma een voor de handliggende oorzaak... Zou ik ook extra goed kijken. Want hoe is dan de hoefverzorging geweest de afgelopen jaren? Als deze niet op orde is geweest, heb je ook een verhoogde kans op blessures, als deze niet al aanwezig zijn. Trauma kan zowel oorzaak als gevolg zijn in een uiterst geval.

Op basis daarvan zou ik voor mezelf eens gaan kijken of het echt de moeite waard is om dit paard te kopen.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:16

Dank je wel Janine. Ik ga je reactie zeker serieus meenemen in onze overwegingen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:50

Even goed onderzoeken of dit angst/gedrag is of pijn/fysiek.

En bij dat eerste zou ik ook gaan voor een paar sessies bij Annemarie vd toorn of soortgelijk. Niet eerst zelf prutsen want achterbenen zijn best gevaarlijk.

Wij hebben er hier (buitenland) een op stal die zelfs bij de voor voeten al van zich af slaat. Dit paard is vreselijk bang. Inmiddels kan ik zijn voorvoeten pakken. Maar de smid is nog onmogelijk. We laten de veearts nu twee maal per jaar komen voor een flinke sedatie. En dan kunnen we hem bekappen. Gelukkig slijten de voeten op natuurlijke wijze ook vrij goed. Ideaal is anders maar het paardje is verder een schat.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:02

e-quine.com
Is inderdaad waar je terecht kunt om iemand te vinden.
Je zit helaas te ver bij mij vandaan om de instructrice hier te kunnen gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:39

Ik zou het paard om deze reden wel laten staan eigenlijk.
Mocht je het paard toch kopen, zoek dan inderdaad goede hulp.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:07

Als het paard verder voldoet en gezond is, waarom dan laten staan? Dit valt bij mij niet in de categorie 'projectpaard', maar (wanneer lichamelijk oké) aan het gebrek in opvoeding. Hoeveel stallen cq. handelaren zijn er wel niet, die amper een borstel over een paard trekken voordat deze gezadeld wordt }:0 Die dieren geven echt niet allemaal makkelijk een voetje hoor!

Mijn huidige paard is rechts iets kramperig met optillen en sloeg ook uit. Consequent zijn, rust bewaren etc. en binnen een week prima te krabben en mijn smid had niet eens in de gaten dat hij kramperig was. Mijn dochter van toen 14 kon er ook alles mee, en het is echt een dominante bok. Ander paard hier op stal is echt heel erg kramperig en was lastig met krabben en met beschermers omdoen. Nu met een paar weken ook niets meer van te merken. Er is zoveel op te lossen, als je gewoon je gezond boeren verstand gebruikt, rust kunt bewaren en in kunt schatten hoe een paard ergens op reageert.
Super goed hoor dat er hulptroepen zijn (ik ken Annemarie en vind het een tof mens), maar waarom gelijk zoeken in uiterste hoeken? Staat zo'n beestje net in zijn nieuwe stal en dan komt jan en alleman er even aan zitten en er mee werken....... Knappen ze ook niet allemaal van op. Succes met het maken van je keuze.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:07

JeanneV schreef:
Niet zo moeilijk op te lossen, tenzij je een heel kramperig paard hebt. Dan kan je weleens eindigen met een achterbeen dieniet op te tillen valt.

Stap 1. Met de bezem en tussen de achterbenen aaien. Net zolang totdat je paard dit accepteerd. Slaat hij? Gewoon doorgaan... Pas als dit goed gaat kun je naar stap 2.

Stap 2. Pak een halstertouw of longeerlijn en doe die om de kogel. Niet vastmaken, zelf allebei de uiteinden vasthouden. Als je echte paniek krijgt wil je het touw los kunnen laten. Trek net zolang aan dit touw totdat er wat beweging in het achterbeen komt. Het helpt soms om je paard een beetje om te duwen, zodat het gewicht op het andere been komt. Bij elke reactie belonen en dit uitbouwen totdat je het op kunt tillen en het achterbeen zelf vast kunt houden.

Zo hebben wij het ook opgelost met onze merrie die een van de achterbenen niet wilde optillen. Bleek dat ze het spannend vond om op het andere been te staan. Is met de methode met het touw helemaal goed gekomen. Elke dag oefenen en toen was het probleem na 3 weken ofzo over. Heel soms doet ze nog moeilijk bij de hoefsmid, maar met rust en geduld komt dat ook weer goed.

Maar de methode met het touw kan je ik dus ook echt aanraden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:09

Als er medisch niets aan de hand is, zou ik het paard zeker niet laten staan om deze reden.

Ik heb zelf een paard (nu alweer ruim 9 jaar) die graag moeilijk doet met voetjes geven. Bij mij dan toch. Bij de smid geeft ze ze altijd meteen, verrader :+
Ik heb het ons makkelijker gemaakt door haar "kunstjes" te leren. Door middel van clickertraining en targetten met de zweep kan ze nu de jambette, en voor een koekje doet ze alles. Van de voorbenen ben ik verder gegaan naar de achterbenen. Dat is dan geen jambette meer natuurlijk, maar ze tilt ze daardoor wel gewoon op, en zo kan ik de hoef wel pakken. Dus vraag ik haar voet, als ze moeilijk doet, met de zweep en een koekje :+