Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Ook wanneer ik mijn hand wil laten liggen gaat hij echt over de top en durft zelfs stijgeren (dit wordt natuurlijk meteen afgestraft).
SweetVanille schreef:Citaat:Ook wanneer ik mijn hand wil laten liggen gaat hij echt over de top en durft zelfs stijgeren (dit wordt natuurlijk meteen afgestraft).
Meen je dit serieus? Je paard probeert met alles in zich aan te geven dat het daar niet lekker voelt en hij waarschijnlijk pijn heeft, en jij straft het af? Arm dier.
Haal er eens een fysio/osteo bij, dit klinkt alsof hij niet lekker in zijn lichaam zit.
DGL schreef:Is het echt alleen de bovenlijn? Dus oren, nek, rug. Kun je wel zijn schouders of billen aanraken?
Klinkt een beetje alsof er extreem veel spanning zit in de bovenlijn, ik zou dit trainingstechnisch aan pakken en zeker het zadel nog eens na laten kijken. Jonge paarden kunnen erg snel veranderen waardoor het zadel te krap wordt. Zoals je het omschrijft klinkt het vrij heftig en wat mij betreft niet alleen een kwestie van 'even wennen'.
Het is vooral wanneer hij niet opgezadeld is. Met het zadel er op mag ik hem overal aanraken waar ik wil. cissy schreef:Ik zou een andere instructrice zoeken, dat paard heeft een probleem en probeert jou dat kenbaar te maken en dan ga je m straffen? Hij kan niet praten en kennelijk heeft hij al eerder ergens aangegeven dat hij wat heeft maar niemand luistert dus gaat hij nu maar schreeuwen dmv stijgeren.
Apple schreef:En borstelen gaat wel goed?
Je zou dan nl verwachten dat borstelen ook niet goed gaat als hij last van zn lijf heeft.
Ibbel schreef:Hij heeft nu geleerd dat als-ie steigert, hij van dat 'gezeik' af is. Dus hij wordt beloond (ondanks jouw nutteloze en contraproductieve 'afstraffen' - want nu krijgt-ie óók nog op z'n lazer als jij hem aanraakt!) voor het ontwijken van aangeraakt worden.
Terug naar de basis: neem een lange stok (zo'n tonkinstok voor in de tuin is handig) en bindt daar een zachte handschoen opgevuld met zacht materiaal aan. Neem het paard aan een lange leadrope, en raak 'm aan met de handschoen aan de stok.
Geef 'm de ruimte om te draaien, te steigeren, whatever, maar - en dit is belangrijk! - blijf hem toucheren met de handschoen. Zodra hij stilstaat - nóg belangrijker! - haal je de stok en de handschoen direct weg. Eerst na 1 tel stilstaan, vervolgens na 2 tellen stilstaan, etc.
Net zolang (dagelijks een paar keer 10 minuten oefenen) tot bij hem het kwartje valt dat aangeraakt worden en stílstaan betekent dat die enge hand weg gaat.
En daarna tot het kwartje valt dat die enge hand helemaal niet eng is, en dat aanraken best lekker is. Eerst ga je dus geleidelijk aaien met de handschoen aan de stok, net zolang tot hij zo ontspannen is dat je de stok weg kunt laten.
Kneif schreef:DGL schreef:Is het echt alleen de bovenlijn? Dus oren, nek, rug. Kun je wel zijn schouders of billen aanraken?
Klinkt een beetje alsof er extreem veel spanning zit in de bovenlijn, ik zou dit trainingstechnisch aan pakken en zeker het zadel nog eens na laten kijken. Jonge paarden kunnen erg snel veranderen waardoor het zadel te krap wordt. Zoals je het omschrijft klinkt het vrij heftig en wat mij betreft niet alleen een kwestie van 'even wennen'.
Ik kan helaas niets aanraken, schouder, billen ook niet. Alleen zijn staart mag ik aanrakenHet is vooral wanneer hij niet opgezadeld is. Met het zadel er op mag ik hem overal aanraken waar ik wil.
Iriscope schreef:Grondwerken en eerst eens vertrouwen opbouwen tussen jullie twee. Ik zou me niet zo hard focussen op wat ie niet fijn vindt, maar meer op wat ie wel fijn vindt.
Je wil hem toch aanraken voor zijn plezier, niet voor het jouwe. Dus vind een plekje waar hij bijvoorbeeld gekriebeld worden wel fijn vindt, en kriebel hem daar lekker, in plaats van hem te dwingen om iets wat jij graag wil doen prettig te vinden.
Natuurlijk, op de lange termijn moet je hem gewoon kunnen aanraken overal, maar dat is voor nu blijkbaar nog even teveel van het goede. Dat moet je accepteren en vooral geduldig zijn.
Maar grondwerk voor vertrouwen van beide kanten, lijkt me in dit geval onmisbaar.
En wat hierboven gezegd wordt, zodra hij braaf is gelijk belonen. Nu wacht je tot hij zijn hoofd omlaag doet, maar dat is blijkbaar nu teveel van het goede.
Even 1 sec aanraken, dan hand weghalen als ie braaf is. Dat uitbreiden naar 2-3-4 seconden.
Je moet de intentie van het paard om het goed te willen doen belonen in het begin, niet pas als ie het hele trucje goed doet.