Hoe krijg je een paard uit zijn "bubbel" ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Hoe krijg je een paard uit zijn "bubbel" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 15:49

Mijn 3 jarige merrie heeft heel erg de neiging om in haar eigen bubbel te zitten, je bereikt haar niet.

Mooi voorbeeld van vandaag;

Trailer laad les gehad en ze loopt met mij de trailer in en zodra we vooraan staan wordt ze "wakker"
Ze kijkt,snuffelt,inspecteert de voerbak -waar met opzet niks in zit-

(Extra toevoeging; zodra ze wakker wordt is er spanning, van schoot,hoe ben ik hier terecht gekomen!)

De les vrouw gaf aan dat ze de beweging op automatische piloot doet en wat zij zegt herken ik wel.

Ook belangrijke informatie is dat ze na 15 minuten trailer laden was haar hoofd "vol"
Kauwen,gapen deed ze -ontspanning-

(Ze loopt zo de trailer in maar ik heb les genomen om daarin iets bewuster te worden van de fouten die ik maak,ik wil graag het jonge paard dit goed aanleren) ;)

Ook met grondwerk kan ze gewoon mee lopen en dan ineens komt ze uit de bubbel en is het net alsof ze dan wakker wordt en dan is er weer oog voor andere dingen.

Nu zijn we aan het oefenen met "ho" omdraaien, achterbeen omzetten, achteruit maar zijn er meer ideeën om haar gefocust op mij te houden?

Ik wil niet teveel met voer werken.

We doen al wat hersenwerk, grondwerk, beetje longeren.
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 29-05-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Hoe krijg je een paard uit zijn "bubbel" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:56

Heel eerlijk vraag ik me af of je het niet een beetje te veel overdenkt...
Het paard doet dus alles wat je van haar vraagt op een rustige en ontspannen manier. Wat is dan eigenlijk het probleem?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:09

Ik heb er ook een die extreem introvert is. Die moet je echt even de tijd geven om bij de les te zijn, want als je hem in zijn eigen koppie laat zitten laat hij je niet zien wat hij denkt.
Dat is vrij lastig, want hij wordt nu beleerd en kan dus soms alles prima vinden aan de buitenkant, maar dan ineens ontploft hij als iets teveel wordt. Ik vind het heel belangrijk dat hij zich voldoende op zijn gemak voelt om gewoon zichzelf te zijn bij mij, mede zodat ik aan hem kan zien wat hij wel en niet prettig vindt, en daarom werk ik er aan met hem.

Ik grondwerk hem veel en neem echt de tijd om hem uit zijn schulp te laten kruipen voor ik iets nieuws van hem vraag. Ik doe dezelfde dingen als jij en ik merk dat hoe vaker ik een patroon herhaal, hoe sneller hij er ontspanning van toont en meer zichzelf wordt. Hij heeft echt die routine nodig dus.

Daarnaast breng ik tijd met hem door waarbij ik elk initiatief dat hij toont naar mij toe beloon.
Hij kan bijvoorbeeld echt half suffig naast je staan en je geen enkele aandacht schenken. Ik kriebel hem dan op zijn favoriete plekje en stop vervolgens om hem uit te dagen mij te erkennen naast hem. Als ie dan zijn hoofd naar me draait, dan krijgt ie weer een kriebel, gaat ie in de verte staan staren dan stop ik.

Overigens is het heel normaal dat een 3 jarig paard na 15 min zo moe is dat ze niets meer op slaat. Daarom is het ook belangrijk dat je kleine stapjes met ze doet en ze niet overvraagt. Na 15-20 min zal ze niks meer leren en kun je er dus beter mee stoppen.

Ik merk dat het even wat tijd kost, maar het is wel een onwijs fijne beloning als hij compleet afgesloten begint en aan het eind van de grondles ineens zijn neus in mijn gezicht duwt zo van: "Oh jaaaaa daar ben je!"
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 29-05-20 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:09

Op een moment wordt ze "wakker" en dan is er spanning. Vertaald is het dan "hé schoot,hoe ben ik hier nu terecht gekomen?!'

Wat wij als mensen wel eens hebben tijdens het autorijden of fietsen van "joh ben ik hier al? "

Juist omdat er spanning bij haar komt vind ik dat jammer.

Nu met deze trailer laad les moest ik regelmatig even stoppen,pasje vooruit,opzij,ditje en datje zodat ze veel bewuster de trailer in loopt en dan is er geen spanning.

Vandaar de vraag,hoe krijg ik haar uit die bubbel?

Kennis heeft een fries van dezelfde hengst en zij heeft regelmatig onder het zadel die momenten van "hoe dring ik tot haar door?" Bv omdat het paard dan iets spannends ziet,zij weet niet hoe ze dan de aandacht er weer bij krijgt. Dat wil ik voorkomen.

Iriscope,alsof je haar zojuist hebt gezien. Je formuleert het perfect.
Deze dame is 3 en ik wil graag rustig aan de dingen oppakken en idd 15 min is lang zat. Maar ik wil dan die 15 minuten wel goed bezig zijn,ik ben ook maar een mens met fouten en basiskennis.
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 29-05-20 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:11

Ze voert dus al het gevraagde prima uit als ze relax/in haar bubbel zit?
Daarnaast kan ze soms uit het niets erg wakker/afgeleid worden?
En een korte aandachtsspanne?

Klinkt meer als een normaal jong paard.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:14

Cobiie, met een brok spanning voorin de trailer staan vind ik niet goed.

Ja leuk dat ze erin staat maar niet op de juiste manier.

Ze moet bewuster worden en dat dmv oefeningen?? Commando's? Daar zoek ik uitbreiding in.

OP even aangepast, t'was niet duidelijk dat ze spanning krijgt op het moment dat ze uit de bubbel komt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:17

Ja ik herken je verhaal heel goed, die van mij is exact hetzelfde! Ik heb veel aan de filmpjes van Equine Hackett, maar ik ben haar Patron dus weet niet of jij die kan zien.
Zij is onwijs goed met uitleg van grondwerk en jonge paarden en als je haar Patreon bent support ze je ook met alle vragen. Zij heeft me heel veel geholpen met die van mij.
Geloof dat je haar Patreon al steunt vanaf 1 pond per maand, als je er eens over na wilt denken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:20

Ik geef toe dat ik meer een mens ben van praktijk les dan via de computer of ander beeldscherm kijken :o

Juist ook omdat lichaamshouding ook zoveel kan betekenen en ik mezelf daar niet bewust genoeg van ben en met een praktijkles wordt ik er gelijk op gewezen.

(Wel zal ik straks ff googlen erop, altijd handig om ff te kijken)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:20

Misschien is het dan ook wel goed om jezelf eens te filmen als je alleen aan het werk bent, dan kun je zelf zien wat je fout doet en het volgende keer verbeteren :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:26

De vraag is of ze werkelijk niet eerder een begin van spanning heeft getoond, maar dat is voor ons van achter de pc niet te bepalen.
Ik had een drie jarige die leek ook binnen een tel van totaal relax naar over de zeik om te kunnen slaan, maar als je haar beter las waren de signalen er wel eerder.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 11:30

De spanning zag de trailer dame niet gelijk. We lopen eerst ff wat rond,ook rond de trailer waar het paard niks om geeft.

Wel gaf ze aan dat het een paard is wat eerst de spanning op zal kroppen en dan in 1x zal ploffen...
Dat heb ik inmiddels wel een keer gezien aan de longe,het loopt leuk en zomaar een bokkesprong met wat passen galop terwijl ze 3 passen eerder ''rustig'' loopt voor het oog.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:36

Daan13 schreef:
De spanning zag de trailer dame niet gelijk. We lopen eerst ff wat rond,ook rond de trailer waar het paard niks om geeft.

Wel gaf ze aan dat het een paard is wat eerst de spanning op zal kroppen en dan in 1x zal ploffen...
Dat heb ik inmiddels wel een keer gezien aan de longe,het loopt leuk en zomaar een bokkesprong met wat passen galop terwijl ze 3 passen eerder ''rustig'' loopt voor het oog.

Maar is dat spanning dan?
Zo wel mijn 5 jarige als mijn 13 jarige doen dat. En eerder mijn bejaarde zelfs nog.
Lekker lopen en dan ineens, bok bok, lekker jolig en vrij. En dan weer gewoon verder.
Ik heb daar nooit wat van gedacht eigenlijk. Ja blij ei :):)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:43

Ik lees mee, heel herkenbaar wat je schrijft. Heb mijn paard vanaf haar 3e, ze is nu 6. Maar zit ook in een soort bubbel, het is net of ze zich afsluit. Ook tijdens poetsen of aaien bijvoorbeeld. Heel vervelend! Hierdoor ontbreekt de klik bij ons. Dus lees graag mee :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:44

Wat doe jij precies als je in de trailer staat, is jouw spanning weg, sta je relaxed en met je navel bij haar weggedraaid? Adem je lekker diep uit, schouders laten zakken, beentje op rust?
En wat doe jij op het moment dat zij uit dr bubbel komt, wordt jij dan weer gespannen of blijf je relaxed alsof er niks ad hand is. Geen spanning op het touw etc?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:47

Volgens mijn komt ze niet uit haar bubbel maar geeft ze op die manier aan dat jij over haar grens bent gegaan. Dat wat jij wakker worden noemt overvraging is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:54

Je kunt het wel allemaal heel goed willen doen en dat siert je maar je hebt het over een driejarige. Drie, dus laat haar gewoon zo af en toe uit haar bol gaan. En met spanning op de trailer, ze loopt er op. En dan krijg je de eerste ritjes enzenz. Besef dat je met een dier te maken hebt en hoe goed je het ook doet, ze zal af en toe heel anders reageren dan je gewend bent. En ergens is dat goed voor het besef van de bazen dat ze geen robot aan de hand hebben.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:04

Goh wat zonde dat iedereen het hier afdoet als onkunde van TS zeg. Ik train al jaren jonge paarden en herken echt wat ze hier benoemt. Tuurlijk, het zijn allemaal mogelijkheden die julile noemen, maar sommige paarden zijn nu eenmaal meer introvert en lastiger te lezen. Is het zo moeilijk om haar te geloven ipv haar kunde zo in twijfel te trekken steeds?

TS denkt juist verder dan haar paard als robot te behandelen en wil graag haar paard beter leren kennen, anders had ze dit topic niet geopend...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:13

Ik denk dat je het te moeilijk ziet, te ingewikkeld maakt.
Paard doet wat je wilt. Klaar. Kus op z’n neus en weer in t land zetten.
Het is een paard. Geen
Prceleinen poppetje met het denkbrein van een mens.

Je moet geen problemen maken waar ze niet zijn.
En waarom moet ze trouwens uit haar bubbel?jij vraagt “ga de trailer in”. Dat doet ze. Einde oefening.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-05-20 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:14

Ik herken jouw "probleem" ook wel echt, Mijn vorige paard was soms ook zo. Gelukkig pakte zij het toch wel heel makkelijk op om zich open te houden of in ieder geval meer open te blijven. Helaas kwamen we toen wel nog een hele berg tegen waar we toen eerst rustig overheen moesten werken.

Voor ik echt met grondwerk enz aan de gang ging was ik toch nog door aan het proberen. Als ik erop zat voelde ik het probleem maar niemand zag het en 80% van de mensen zeiden dat ik mij niet moest aanstellen en dat ik een onwijs braaf paard had wat precies deed wat ik vroeg. Ik wist echter toen wel al dat dat echt maar schijn was.

jammer dat hier in het topic ook zulke mensen zitten :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:38

Ik herken het ook heel erg in mijn eigen paard.
Ik kan een aan het grondwerken zijn met mijn paard dat ze er zoals een tamme Quarter in van die horsemanship filmpjes bijloopt en dan ineens hoort ze iemand buiten lachen en haalt dat geluid haar precies uit een slaap en staat ze met grote ogen, een zichtbaar kloppende halsader en een licht waarneembaar trillende oksel rond zich heen te kijken.
Ik heb het maar aanvaard dat ze zo is, maar het kan soms best confronterend zijn. Dat je je afvraagt of ze echt ok met iets is, of dat ze het gewoon uit een automatisme doet omdat jij het vraagt maar dat de minste externe factor haar uit dat automatisme haalt.
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-05-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 12:39

rien10 schreef:
En waarom moet ze trouwens uit haar bubbel?jij vraagt “ga de trailer in”. Dat doet ze. Einde oefening.

Ja ze doet wat ik wil,jippie,leuk en dat is wat we willen want hoe vaak zien we wel niet een paard wat niet de trailer in wil.

Maar en dat heb ik al eerder aangegeven,ze krijgt spanning,vind het in 1x eng,en als ik of iemand anders dan gauw de balk erachter doe,klep dicht dan zijn we klaar want oh jippie het paard staat waar wij hem willen hebben maar wel met een mega brok spanning dan is dat niet wat ik wil.

Dit paard loopt met mij als een robot mee (leuk dat iemand dat al benoemde want dat zei de trailer-laad dame ook)

Maar meelopen als een robot om vervolgens ramvol spanning te komen omdat ze dromerig meeloopt is niet goed.

Maak ik haar ''alert'' zodat ze bewust op mij let en ik ga haar dan inladen heb ik een paard zonder spanning in de trailer staan. En geloof mij,dat zie je echt wel of ze wel of geen spanning heeft.

Dat is wat ik graag wil,een paard wat bewust de trailer inloopt en dan geen spanning opbouwt.

Iemand schreef overvraging. Nee dat is het niet,juist om dat te voorkomen laat ik meerdere mensen meekijken (gediplomeerd,ervaren etc)

Soms doe ik 1x per 2 week wat met haar en soms 2x in de week en dan max 15 min,soms is een korte wandeling op eigen erf al genoeg voor mij. Ik hoef er dit jaar niet per se op maar wil dit jaar graag wel bewuster met haar bezig,dingen leren,trailer,balken lopen,longeren,wat schrikoefeningen. Het hoeft echt geen uren te duren maar even met een vlag over haar lijf en als ze braaf is,belonen en een stapje opzij vragen en hop de wei weer in.

@ Liesjuh. Hoe ben je daaraan gaan werken? Bepaalde oefeningen? Les etc?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:45

Maar vergeet niet dat dingen leren altijd met wat stress gaat en dat is niet verkeerd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:52

rien10 schreef:
Ik denk dat je het te moeilijk ziet, te ingewikkeld maakt.
Paard doet wat je wilt. Klaar. Kus op z’n neus en weer in t land zetten.
Het is een paard. Geen
Prceleinen poppetje met het denkbrein van een mens.

Je moet geen problemen maken waar ze niet zijn.

Eens.....

Die spanning die je noemt vloeit over het algemeen ook gewoon weer af als je gewoon zelf verder gaat met whatever je aan het doen was.

Niet teveel gaan psychologen. Geen zaken bedadrukken die in de basis gewoon goed gaan maar nog een randje hebben. Gewoon lekker aan de slag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:53

Nou zeg, TS jij bent kort door de bocht met “brok spanning. Snel de buis er achter. Klep dicht”. Er zijn tussenwegen hoor. Een beetje spanning is niet erg. Paard is 3 en aan het leren. Je maakt het groter dan het is denk ik.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 13:05

Dat is toch wat mensen vaak doen met paard laden? jippie het staat erin dus hop dicht met de klep?
Hoe vaak komt er wel niet een topic voorbij met een paard wat niet te laden is?
Nu loopt die van mij er wel op maar hoe is dat als ik ga rijden? of hoe is het over een half jaar? Als die spanning blijft wordt de rest ook spannend. Kan ik de spanning weghalen dan wordt de volgende stap ook minder spannend/spanningsvrij.

En nee,ik maak het niet groter. Ik zie alleen wat er gebeurt en hoe het paard daarop reageert. En vooral in het belang van het paard wil ik graag dat het op sommige momenten bewuster is van de situatie. Gelukkig voor mij zijn er mensen die het gedrag wel herkennen en met adviezen komen ipv zeggen dat ik kort door de bocht ben.