Hulp gezocht bij angst met rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pommetje1

Hulp gezocht bij angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 09:52

Hallo,

Ik heb de laatste jaren zoveel angst ontwikkeld voor het rijden, dat ik nu op het punt sta om ermee te stoppen.

Mijn angst zit diep. Het ligt niet aan gebrek aan ervaring of aan een leiderschapsprobleem.

Ik heb al EMDR gehad, coaching, hypnose en les van instructeurs die angst begeleiden.
Toch raak ik er niet vanaf.

Is hier iemand die mijn probleem herkent en misschien een tip heeft? Een bepaalde psycholoog o.i.d.

Ik zou het zo graag oplossen, maar weet niet goed welk pad te bewandelen.

Matheno

Re: Hulp gezocht bij angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:53

Waar ben je precies bang voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:55

Ik heb ook behoorlijk want angst opgebouwd, maar nu ik gwn stapje voor stapje het overwin gaat het stukken beter. En ja je zal terugvallen maar daarna zal je ook weer sneller vooruit gaan.

Ik doe het echt door steeds een stapje verder te gaan over de grens. Bijv door eerst op te stappen, bouwt te spanning op, er weer af. En zo steeds herhalen tot dat ik durf te stappen etc. Zo ben ik zo ver gekomen dat ik er op alles weer durf. Maar er naast is nog een dingetje, dit doe ik precies het zelfde. Paard word ook beïnvloed door je angst, dus neem je tijd om er over heen te komen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:56

Wat vervelend dat je angst je zo beperkt. Ik snap je goed want ben zelf met rijden ook vaak bang.

Tot welk punt gaat het goed? Ernaast lopen, erop zitten in stilstand, stappen aan de hand of echt pas het los rijden?
Is het bij elk paard of zijn er ook paarden waarbij je het vertrouwd

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:02

Ik zou zeggen. Dat alles los waarvan jij denkt dat de wereld van je verlangd.

Je hoeft niet wild rond te galopperen of een hoog sprinparcour af te leggen.

Als jij wil starten met lekker een paard over zijn neus te aaien en er wellicht op te stappen om daarna weer af te stappen zonder een pas te hebben gezet. Dan is dat gewoon wat je kan doen.

Het is geen prestatie wereld he? Het is een hobby.

Begin waar jij je wel lekker bij voelt, hoe klein dat ook is. Niemand verplicht je meer.

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:10

Ik volg graag :-)

Sinds kort een tweede paard in het bezit waar ik enkele weken terug van af gedonderd ben. Geen goede "eerste" indruk, ondanks het proefritje voor verkoop prima verliep.

Nu neem ik wekelijks opnieuw rijlessen en gisteren heb ik voor het eerst alleen gedraafd met hem. Het was o god maar een rondje of twee aan elke kant maar ging om het aan te durven.

Ik neem telkens kleine stapjes, net buiten mijn comfortzone. Tenzij het gewoon écht niet goed aanvoelt: dan kruip ik er niet op.
Nu zijn we er bijlange nog niet. Gisteren ritselde er een blaadje en ik was zelf zooo hard geschrokken dat ik mijn koele ruin ook voelde bibberen :P Maar het feit dat hij er niet vandoor ging ook al kon hij perfect gebruik maken van mijn onzekerheden toen, is al een stapje in de goede richting.

Pommetje, zoals reeds gevraagd: waar ligt de angst bij jou? Wat is er gebeurd waardoor je je nu zo onzeker voelt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:21

Maar je moet ook bedenken dat niemand je verplicht om tew rijden toch?Je doet dat voor je plezier.En als je te bang bent dan is het niet leuk.Heb je een eigen paard? Je kunt daar toch ook mee wandelen en grondwerk doen etc. Je hoeft er niet op.Misschien ga je het over een tijdje weer wel durven maar er moet niets.Of ben je manegeruiter?Ook dat is niet verplicht.Je kunt ook gewoon aan de bar gaan zitten en genieten van de gezelligheid.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:32

Matheno schreef:
Waar ben je precies bang voor?

Ik denk toch de dingen van buitenaf, waar ik zelf geen invloed op heb.
Dingen vanaf/op de grond is geen probleem, er alleen op zitten eigenlijk ook niet. Als ik een héle goeie dag heb wil ik ook nog wel een stukkie stappen, maar het liefst in een zo gecontroleerd mogelijke omgeving, zonder andere factoren om ons heen.

Het is gewoon te erg voor woorden.
Ik rij echt al mijn hele leven, wij hebben huis uit altijd paarden gehad, vroeger was niets te gek bij wijze van spreken. Ik heb meerdere paarden beleerd, zowel onder het zadel als voor de kar. (Om maar aan te geven dat de ervaring er wel is.)
En nu durf ik er amper nog op te zitten -O-

Ik denk dat mijn grootste angst toch is dat het paard er vandoor kan gaan. Ik ben niet eens zo bang om er af te vallen eigenlijk. Het is echt een controle dingetje denk ik.

Ik heb natuurlijk net als ieder andere ruiter wel eens iets meegemaakt, maar nooit echt iets dramatisch waardoor ik nu opeens erge angst zou kunnen hebben, het is 'gewoon' zo gegroeid ofzo..

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:37

anjali schreef:
Maar je moet ook bedenken dat niemand je verplicht om tew rijden toch?Je doet dat voor je plezier.En als je te bang bent dan is het niet leuk.Heb je een eigen paard? Je kunt daar toch ook mee wandelen en grondwerk doen etc. Je hoeft er niet op.Misschien ga je het over een tijdje weer wel durven maar er moet niets.Of ben je manegeruiter?Ook dat is niet verplicht.Je kunt ook gewoon aan de bar gaan zitten en genieten van de gezelligheid.

Nee, niemand verplicht mij te rijden, dat klopt. Maar ik wil het zelf héél graag. En daarom wil ik graag uitzoeken wie of wat mij kan helpen om het plezier weer terug te krijgen, en de angst onder controle te krijgen. Want ik wéét namelijk dat het héél leuk kan zijn om samen met je paard te genieten van een heerlijk ritje.

De makkelijkste weg is om de handdoek in de ring te gooien, maar daar ben ik eerlijk gezegd nog niet echt aan toe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:39

Dan laat je het toch gewoon even.Soms zit er iets anders achter,verborgen angsten in het algemeen voor allerlei dingen.

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:40

Ik snap je hélemaal, Pommetje. Hier is het ook een kwestie van 'het verliezen van de controle'. En toch is hier de goesting ergens nog groter dan de angst; het zit alleen in de weg.

Is het trouwens bij 1 specifiek paard? Of algemeen?
Bij mijn merrie die ik al 13 jaar heb, heb ik dat probleem nl. niet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:42

Is het een realistische angst bij het paard wat je rijdt? Komt de angst ergens vandaan? Heb je het bij alle paarden?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:43

Amber_anne schreef:
Wat vervelend dat je angst je zo beperkt. Ik snap je goed want ben zelf met rijden ook vaak bang.

Tot welk punt gaat het goed? Ernaast lopen, erop zitten in stilstand, stappen aan de hand of echt pas het los rijden?

Hoi Amber,
Voor jou ook balen hoor, dat je hier last van hebt.

Alles ernaast is geen probleem eigenlijk, het is puur als ik er op zit.
Erop zitten in stilstand gaat goed, en als er iemand naast loopt die het paard vasthoudt gaat het ook goed, het is echt het los rijden.
Ik heb het eigenlijk bij alle paarden wel, bij de ene wat meer dan bij de ander, maar bij vreemde paarden is het nog nét een tikkie erger. Soms zakt het na een tijdje wel af, maar ik blijf super alert zeg maar. Er is gewoon geen ontspanning meer, ben met alles bezig behalve genieten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:45

Kan je voor jezelf ook de vraag beantwoorden: en dan schrikt het paard, wat dan? Wat kan er zo erg zijn dat het onoverkomelijk is dat het paard eventueel een paar passen versnelt of plotseling stil gaat staan?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:45

anjali schreef:
Dan laat je het toch gewoon even.Soms zit er iets anders achter,verborgen angsten in het algemeen voor allerlei dingen.

Ja, en dat probeer ik dus uit te zoeken, ik wil het nog niet opgeven, ik weet zeker als ik er nu mee zou stoppen dat het einde verhaal is, en dat wil ik absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:45

Probleem met vreemde paarden ken ik. Dan zit ik bijna huilend er op. Wat mij dan heel erg helpt is iemand die er bij is (of mee loopt) die lekker met me praat over van alles en nog wat. Ben nog niet weer op een vreemd paard gestapt. Maar toen ik m'n eigen net had heeft het me super goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:48

Vervelend!
Zou het als ik jou was gewoon de tijd geven aangezien je al veel geprobeerd hebt. Tijd kan ook veel doen. En ondertussen lekker bezig blijven met paarden en de dingen doen die geen angst oproepen.

Is er iets groots veranderd in je leven?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:49

meggiemeg schreef:
Kan je voor jezelf ook de vraag beantwoorden: en dan schrikt het paard, wat dan? Wat kan er zo erg zijn dat het onoverkomelijk is dat het paard eventueel een paar passen versnelt of plotseling stil gaat staan?

Ja verstandelijk is het geen ramp, maar mijn lichaam reageert echt met een heftige reactie, trillen, stokkende adem, versnelde hartslag etc ook al gebeurd er helemaal niet zoveel. En vaak kan ik dat moment ook wel opvangen, dat gaan eigenlijk als vanzelf, want het is ook niet zo dat ik dan niet weet wat ik moet doen, maar dan komt daarna alsnog de lichamelijke reactie. -O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:49

Is er geen paard in je buurt die je vertrouwt?
Die je nog nooit hebt zien gek doen.

Ik heb hier een erg lief paard staan.
En daar heeft ooit eens iemand op gereden die angst had.
En dat was zo geweldig om te zien hoe die opbloeide.
En zelf later er zonder zadel mee reed.
Zo'n paardje moet je eigenlijk tegen komen.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:50

brokjes schreef:
Vervelend!
Zou het als ik jou was gewoon de tijd geven aangezien je al veel geprobeerd hebt. Tijd kan ook veel doen. En ondertussen lekker bezig blijven met paarden en de dingen doen die geen angst oproepen.

Is er iets groots veranderd in je leven?

Nee niet iets waar ik me bewust van ben.

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:53

Wat vervelend! Je geeft aan dat je denkt dat het een controle dingetje is, heb je daar last van met andere dingen in je leven? Zo ja is dat wellicht iets waar je mee kunt beginnen; wie weet lost jouw rij-angst zich dan (deels) vanzelf op.

Verder, je noemt dat het goed gaat als iemand je vasthoud. Hoe zit dat met longeren? Kan je dat aan of is dat teveel? En maakt het nog uit of dat in de bak is of in een meer besloten longeerbak?

Verder kan het helpen om eerst iemand anders er even op te laten rijden, maar ik kan me ook voorstellen dat als het gaat om iets van controle dat misschien niet heel veel helpt..

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:53

_Penotti schreef:

Maar zulke paarden heb ik zelf, dat is het probleem ook niet, mijn probleem zit in mijn hoofd en die moet gereset worden. De vraag is alleen.. wie kan dat doen? welke therapie zou daar het beste bij helpen?

Ik heb allang al wel door dat mijn probleem niet op een paard opgelost kan worden, althans het grootse deel waarschijnlijk niet, maar wie kan mij helpen met de juiste weg te bewandelen om mijn angst de baas te worden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:57

pommetje1 schreef:
_Penotti schreef:

Maar zulke paarden heb ik zelf, dat is het probleem ook niet, mijn probleem zit in mijn hoofd en die moet gereset worden. De vraag is alleen.. wie kan dat doen? welke therapie zou daar het beste bij helpen?

Ik heb allang al wel door dat mijn probleem niet op een paard opgelost kan worden, althans het grootse deel waarschijnlijk niet, maar wie kan mijn helpen met de juiste weg te bewandelen om mijn angst de baas te worden?

Jijzelf :D

Is het niet op een gegeven moment tegen jezelf zeggen, ik ga het doen!
Doorzetten, ook al ben je bang. Om dan daarna te ervaren dat er niets is gebeurt. En je trots mogen voelen.
En natuurlijk mag er iemand vast houden. Maar wel een doel stellen, 2 rondjes stappen.
3 rondjes stappen.
Vasthouder halve meter verder aan longeerlijn.
Vasthouder een meter verder aan longeerlijn. Enz.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:04

pommetje1 schreef:
Amber_anne schreef:

Hoi Amber,
Voor jou ook balen hoor, dat je hier last van hebt.

Alles ernaast is geen probleem eigenlijk, het is puur als ik er op zit.
Erop zitten in stilstand gaat goed, en als er iemand naast loopt die het paard vasthoudt gaat het ook goed, het is echt het los rijden.
Ik heb het eigenlijk bij alle paarden wel, bij de ene wat meer dan bij de ander, maar bij vreemde paarden is het nog nét een tikkie erger. Soms zakt het na een tijdje wel af, maar ik blijf super alert zeg maar. Er is gewoon geen ontspanning meer, ben met alles bezig behalve genieten.

Is het misschien een idee om te kunnen genieten op een echt bomproof paard? Ik heb een tijd geleden bij een stal een buitenrit gemaakt op hele brave paarden. In een groep voor beginners met mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten. 2 uur lang naar buiten. Mensen zaten soms met hun handen los een foto te maken en de paarden sjokten rustig voort. Ik zat op een wat onervaren paard maar nog steeds kuikenmak. Het is sinds tijden dat ik echtgenoten heb van het rijden omdat ik zag dat er niks ging gebeuren. De omgeving maakte ook dat ik meer kon ontspannen dan in een bak.

Je kan er altijd over na denken of dat iets is. Het moet leuk blijven en anders laat je het rijden een tijdje dat doe ik ook. Heb zelf een jonge pony en geniet van het grondwerk tot ik genoeg vertrouwen heb om erop te gaan

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:10

Ik heb allang al wel door dat mijn probleem niet op een paard opgelost kan worden, althans het grootse deel waarschijnlijk niet, maar wie kan mij helpen met de juiste weg te bewandelen om mijn angst de baas te worden?[/quote]

Je zou kunnen kijken naar cognitieve gedragstherapie. Daar worden met name jouw eigen gedachten omgekeerd, van niet helpende gedachten naar helpende gedachten.
Heel veel sterkte, ik hoop dat je een manier vind om toch van je hobby te genieten!