Last van doorrijplekken na het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Last van doorrijplekken na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:31

Ik post dit topic voor een vriendin die geen Bokt heeft. Hoop dat het hier goed staat

Een vriendin van mij rijdt 1x in de week op een manege, en altijd na het rijden heeft zij heel erg last van pijnlijke doorrijplekken in de vaginale regio. Na een paar dagen voelt het weer redelijk herstelt zegt ze, maar de eerstvolgende les begint het natuurlijk weer opnieuw. Dit heeft ze altijd al gehad, maar er maar mee gedealt maar nu is ze het zat.

Ze zegt dat ze al haar best doet om netjes haar bekken te kantelen zodat ze echt op haar zitbeenknobbels rijdt en niet met een holle rug, maar alsnog baadt het niet. Aangezien ze op de manege rijdt heeft ze natuurlijk niet echt de optie om de zadels aan te passen.

Iemand van jullie misschien een gouden tip?

JusticeJ

Re: Last van doorrijplekken na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:36

Speciaal ondergoed! Ik zag hier toevallig gister nog een advertentie van, moet je even googlen (iets met 'Horse underwear' ofzo).

soof14

Goed zittende rijlegging en onderbroek? En eventueel een zadel bontje? Die kun je gewoon op het zadel doen op het paard dat je rijd en weer mee naar huis nemen. Ben zelf ook erg gevoelig op de huid en merk dat een fijne onderbroek vaak van wat strechy materiaal al een heel verschil maakt.

V_Naomi

Heeft ze al eens een andere rijbroek geprobeerd? Ik heb namelijk ook 1 broek waarbij ik altijd 'prijs' heb, broek zit opzich echt superfijn en past perfect maar de naad op die plaats zit toch ergens niet helemaal goed of is net ietsje te dik ofzo, waardoor het dus mis gaat. Met al mijn andere rijbroeken geen enkel probleem.

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:37

Mmm... Kan het aan haar kleding liggen? Dat het ondergoed niet helemaal geschikt is om mee te rijden? Of dat er een naad in de rijbroek zit?

En als niiks heplt kijken naar een seatsaver? (Er zijn verschillende soorten) Dit zijn zadelovertrekken, heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is dat wat?

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:37

Ik hoorde dat een wielrenbroekje (met zeem) wel eens kan helpen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:55

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:56

Em_ schreef:

Als je een wielrenbroekje aan doet, wat zeker kan helpen, is het wel de bedoeling dat je er geen ondergoed onder aandoet.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:05

Iris82 schreef:
Em_ schreef:

Als je een wielrenbroekje aan doet, wat zeker kan helpen, is het wel de bedoeling dat je er geen ondergoed onder aandoet.

Goeie tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:06

"Ik vraag het voor een vriendin." :D

Maar zonder gekheid: heel vervelend probleem is dat. Voor mij is ook een klein vouwtje in m'n rijbroek of een verkeerd naadje aan m'n onderbroek een aanleiding om de hele boel daaronder naar de lasagne te rijden. Verkeerde synthetische stofjes doen het ook geen goed. Dus alle kleding naadloos, vochtafvoerend (bamboe, lycocel) etc etc. Zinkzalf helpt trouwens ook preventief.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 12:12

Bedankt voor alle reacties! Ik zal het aan haar doorgeven. Ik dacht zelf inderdaad ook al aan een wollen zadelovertrek, dus ze gaat bij haar manege eens navragen of ze er daar een hebben die ze zou kunnen proberen

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:14

Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 20-05-20 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:15

Ik kamp er ook al mijn (paardrijdend) leven lang mee... Heb van alles geprobeerd en een seatsaver is toch wel de oplossing voor mij. Ik heb een prima KN zadel zelf maar toch altijd doorrijden. Met seatsaver niet meer. Eerst had ik wel een bontje maar dat vond ik zo warm worden en dat vond ik te dik/teveel gevuld (alsof het zadel te klein was) aanvoelen. Een seatsaver (gelpad voor op het zadel dus).Ik heb er een blog over geschreven: Zere kont: seatsaver/gelpad voorkomt doorrijden.

En verder goed opletten dat je stil zit in het zadel, niet teveel schuift. Misschien eens een zitles.
Ondergoed: ook van alles geprobeerd -bij mij is een string het beste-.
Laatst bijgewerkt door stefje op 20-05-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:16

Nadeel van een seat saver vind ik altijd dat je zadel er ook kleiner van wordt qua zitruimte. Dat kan ik niet echt gebruiken.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:42

Na 1000 km Mongol Derby :') .... Seducci ondergoed en sudocreme smeren :D

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:15

misschien een endurance rijbroek proberen?

Sowieso helpt het om een goed passende rijbroek te dragen en daarna zoeken naar het ondergoed wat he beste bij jou past.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:26

Misschien biedt een Acavallo (of ander merk) zadel pad verlichting?

Die ligt op het zadel, en is afneembaar dus geen probleem bij het rijden op een manege.

Afbeelding

kaptlangbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:49

Ik (man) ben bewust overgestapt op slips voor het rijden. Deze stropen niet op in het kruis. Neem wel katoen, want gladde stof wil je echt niet. Eenmaal gereden met bamboe ondergoed, dat doe ik nooit meer.
Een goed passende broek of legging is natuurlijk een vereiste. Eventueel experimenteren met/zonder grip zitvlak.
Van een vriendin heb ik geleerd tijdens lange ritten wat vaseline tussen de "drukkende delen" te smeren. Dat trekt niet in de huid en zorgt dus dat de huid niet schuurt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:55

En soms helpt helemaal niks maar is de oorzaak hoe je van onder gebouwd bent zeg maar. De ene vrouw is daar anders gevormd dan de andere en dat kan problemen geven met fietsen, paardrijden etc.
Daar valt ook iets aan te doen maar is natuurlijk wel wat rigoureuzer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:12

Seatsaver proberen.
Kost de wereld niet en als je het trucje doorhebt heel snel op elk zadel te maken.
Dan loop je wel het risico dat je hem vergeet.
Maar het proberen waard

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:06

Psydoxy schreef:
Na 1000 km Mongol Derby :') .... Seducci ondergoed en sudocreme smeren :D

Dat ondergoed is dus echt een aanrader?
Zou er net een vraag over stellen, omdat ik reclame van zag op Fac
Facebook.
https://www.seducci.com/winkel/

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:08

Ander vraagje. Ze heeft met fietsen geen last?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:10

Ik herken de klachten wel trouwens. Heb ik zo nu en dan ook. Is meestal combinatie van ondergoed, rijbroek, zadel,lange buitenrit en warm weer (zweten).

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:30

Royaal insmeren met vaseline voor het rijden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:19

Ik heb het ook altijd gehad. Na veel broeken, onderbroeken en smeersels ben ik uit gekomen bij de hema onderbroek, de every day lijn. Onwijs zachte, fijne en betaalbare onderbroeken. Echt een aanrader. Nergens meer last van!